Jump to content
IGNORERAD

Svarten avslöjar!


svarten

Recommended Posts

All lycka till er, hela familjen, att ni kommer vidare från det här med kanske till och med något ännu bättre än det ni hade innan

Även om ni kanske inte känt av det så kanske Svartens inre bromsat och hållt honom tillbaka i en del som han nu kanske inte behöver längre

Lycka till !

Det finns ett bra talesätt i Sverige som säkert funkar här också

"Inget ont utan något gott"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 305
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    20

  • Magrood

    14

  • Tallviking

    12

  • Tommy

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har ju besökt USA några gånger även på tvåtusentalet och kommer säkert att göra det igen om inte annat så för för jobbets räkning, och enligt mig går det sakta framåt i dessa frågor, och självklart finns det massor av fina människor där som är lika insatta i omvärlden som Europeerna och jag har många Amerikanska vänner både i USA, Sverige övriga Europa och även i Thailand som jag gärna umgås med, så man ska absolut inte dra alla över en kam och generalisera, men man ska nog inte heller blunda för eller försöka förtränga dom problem som faktiskt finns.

Mvh isan Lover

Tack för dina exempel och det är ju kul att du var i USA några gånger du med. Själv har jag bott i Florida permanent i 3.5 år och jobbat med NY som bas under några år.

Mycket av det du skriver stämmer, och visst är det så att det finns problem. Men dessa problem är precis lika stora i Europa om man gör samma jämförelse.

Har du t.ex en aning om hur stor rasismen är i östeuropa? Jag skulle vilja påstå att den vida överstiger den amerikanska. Ska vi gå lite närmare? Finland?

Du skrev följande: "Det är enligt mig ganska vanligt att folk i USA har en ganska felaktig bild av omvärlden och det förvånar mig inte alls att Svarten upptäckte att världen utanför USA inte alls såg ut och var som han hade blivit upplärd eller snarare indoktrinerad till att tro, och jag förstår att han började tvivla på sitt hemlands stöd för olika diktatorer, apartheid och förtrycket av färgade i Syd Afrika, beväpning och stöd till terrorister o.s.v precis som han själv skriver."

Faktum är att man kan skriva precis samma sak om varje land här i världen. Det är bara att byta ut "USA" mot "Sverige" eller valfritt annat land varpå den meningen blir precis ungefär lika sann.

Problemet är inte att det är USA som missmålas här. Det hade varit lika illa oavsett vilket land du gjort samma generalisering om.

Det är bra att du själv skriver att man inte ska generalisera, men att man inte ska sticka under stol med att problem finns.

Frågan jag ställer mig är bara varför du inte är lika bra på att se samma problem - när de återfinns hos dig själv?

Du har ett favoritland du gärna besöker, och som du besökt varje år under 20 års tid. Trots detta så har du visat att det finns en hel

del i det Thailändska samhället du inte förstått, eller haft kännedom om. Hur dålig måste då inte din kännedom om övriga omvärlden vara?

Med vilken rätt kan du då gå ut och döma ut ett lands utrikespolitik? Förstår du verkligen, eller... har du ens insyn i, alla de ställningstaganden som ligger bakom en viss förd politik? Jag har inte det, och skulle aldrig komma på tanken att påstå att USAs utrikespolitik är på ett sätt eller annat. Eller något annat lands heller för den delen.

Annat än i enskilda sammanhang om jag tycker att man agerat fel.

Du har väldigt lätt för att dra snabba slutsatser. Utan att bry dig om att kolla upp fakta eller försöka förstå/väga olika argument mot varandra.

Det har visat sig under de senaste årens diskussioner här och jag är säker på att samma fenomen färgat alla övriga åsikter du bildat dig här i livet.

Det stinker rätt illa när folk går ut och generaliserar om andra människor eller regeringar utan att ha tillräckligt på fötterna.

Och har man inte det så är det bättre att avstå tycker jag.

Speciellt om man är en person som bevisligen har lite svårt med bedömning av andra människor.

(Tänker nu på din karaktärisering av vissa här på forumet som amnartälskare och diverse annat såväl totalt felaktigt som direkt elakt.)

Jag bryr mig iofs inte om det. För mig är du bara en i raden av speciella riksidi*ter som Sverige producerat.

Men om du ska ha någon slags trovärdighet framöver, och slippa bli ifrågasatt jämt, så kanske det vore bra med att börja hantera din egna taskiga omvärldsförståelse innan du generaliserat gnäller på andras.

Link to comment
Dela på andra sajter

BU, i denna tråd passat varken politik eller annat tjafs!

Du har rätt. Jag tycker också att det lämnar en taskig bismak. Fimpar vidare medverkan framöver i den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ge min och min familjs förbehållslösa stöd till Magrood och barnen, lämnar också härmed tråden då den liksom alltför många andra börjar handla om politik.

Men till Magrood och övrig familj vill jag bara önska en bra framtid och självklart en riktig trevlig midsommardag, ni vet var vi finns om ni behöver hjälp.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina exempel och det är ju kul att du var i USA några gånger du med. Själv har jag bott i Florida permanent i 3.5 år och jobbat med NY som bas under några år.

Mycket av det du skriver stämmer, och visst är det så att det finns problem. Men dessa problem är precis lika stora i Europa om man gör samma jämförelse.

Har du t.ex en aning om hur stor rasismen är i östeuropa? Jag skulle vilja påstå att den vida överstiger den amerikanska. Ska vi gå lite närmare? Finland?

Du skrev följande: "Det är enligt mig ganska vanligt att folk i USA har en ganska felaktig bild av omvärlden och det förvånar mig inte alls att Svarten upptäckte att världen utanför USA inte alls såg ut och var som han hade blivit upplärd eller snarare indoktrinerad till att tro, och jag förstår att han började tvivla på sitt hemlands stöd för olika diktatorer, apartheid och förtrycket av färgade i Syd Afrika, beväpning och stöd till terrorister o.s.v precis som han själv skriver."

Faktum är att man kan skriva precis samma sak om varje land här i världen. Det är bara att byta ut "USA" mot "Sverige" eller valfritt annat land varpå den meningen blir precis ungefär lika sann.

Problemet är inte att det är USA som missmålas här. Det hade varit lika illa oavsett vilket land du gjort samma generalisering om.

Det är bra att du själv skriver att man inte ska generalisera, men att man inte ska sticka under stol med att problem finns.

Frågan jag ställer mig är bara varför du inte är lika bra på att se samma problem - när de återfinns hos dig själv?

Du har ett favoritland du gärna besöker, och som du besökt varje år under 20 års tid. Trots detta så har du visat att det finns en hel

del i det Thailändska samhället du inte förstått, eller haft kännedom om. Hur dålig måste då inte din kännedom om övriga omvärlden vara?

Med vilken rätt kan du då gå ut och döma ut ett lands utrikespolitik? Förstår du verkligen, eller... har du ens insyn i, alla de ställningstaganden som ligger bakom en viss förd politik? Jag har inte det, och skulle aldrig komma på tanken att påstå att USAs utrikespolitik är på ett sätt eller annat. Eller något annat lands heller för den delen.

Annat än i enskilda sammanhang om jag tycker att man agerat fel.

Du har väldigt lätt för att dra snabba slutsatser. Utan att bry dig om att kolla upp fakta eller försöka förstå/väga olika argument mot varandra.

Det har visat sig under de senaste årens diskussioner här och jag är säker på att samma fenomen färgat alla övriga åsikter du bildat dig här i livet.

Det stinker rätt illa när folk går ut och generaliserar om andra människor eller regeringar utan att ha tillräckligt på fötterna.

Och har man inte det så är det bättre att avstå tycker jag.

Speciellt om man är en person som bevisligen har lite svårt med bedömning av andra människor.

(Tänker nu på din karaktärisering av vissa här på forumet som amnartälskare och diverse annat såväl totalt felaktigt som direkt elakt.)

Jag bryr mig iofs inte om det. För mig är du bara en i raden av speciella riksidi*ter som Sverige producerat.

Men om du ska ha någon slags trovärdighet framöver, och slippa bli ifrågasatt jämt, så kanske det vore bra med att börja hantera din egna taskiga omvärldsförståelse innan du generaliserat gnäller på andras.

Tyvärr så vandrar du bara längre och längre bort från verkligheten, tyvärr tycker jag att du har helt fel åsikter men framförallt allt framför dom som att du är allvetandes och alltid har rätt.

Nu ska jag inte älta med dig längre utan framföra mitt stöd till till Svarten, Magrood och deras familj/er lycka till i fortsättningen och jag hoppas verkligen att allt blir till det bästa för er.

MVH b-tung

Ändrades av b-tung

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

De beröräs i allra högsta grad, men de kan inte påverka situationen själva.

Men skriv inte då att dom bara är åskådare!

BU!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Magrood och Svarten

Lycka till nu och försök att ha tid för er själva och er familj i det kaos som ni nu har.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Får hoppas denna historia slutar väl..

Tycker själv att jag inte har rätt att döma, finns värre brott än detta.

Ingen har kommit till skada, lika skönt att läsa att Magrood stöttar Svarten.

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Vilken jäkla rubrik aftonblaskan har fått till det på förstasidan.. "Usa-militärer i Sverige. Ska ta desertören."

Dom ska ge fan i våran Svarten , dom kan få träffa mig i morgon jag är inne stan då ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvällspressen är så trevlig så . . . :crazy:

post-5068-0-17680700-1340971589.jpg

Tycker inte om när de svartmålar Svarten.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

[size=3]Jag hoppas och många med mig här tror jag att det trots Aftonbladets rubriksättning förs en konstruktiv diskussion mellan parternas representanter för att kunna uppnå en överenskommelse som båda parter kan leva med. [/size]

[size=3]mvh[/size]

[size=3]Magnus-Chumphae[/size]

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

OFF topic, men Expressen är inte bättre när det gäller överdrifter.

På löpsedeln ser man tre feta rader Percy - Gripen - Sexbrott

Det räcker tydligen att man blir anklagad för att "eventuellt" ha klappat en dam på rumpan så ska man hängas ut i pressen.

Lite längre in i tidningen står det beskrivit vilken typ av "SEXBROTT" det kan röra sig om.

- Ja, Fy vad hemskt :crazy::police: Detta måste ju ligga på förstasidan . . .

Den brittiska polisen rubricerar misstankarna som "sexual assault".

Det brukar innebära att någon rört en annan person på ett sexuellt sätt utan den andra personens tillåtelse.

– Ofta handlar det om att ta någon på brösten eller stjärten. Men en kyss eller att stryka någons arm kan vara sexual assault.

post-5068-0-02619600-1340972840_thumb.jp

post-5068-0-02619600-1340972840_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

OFF topic, men Expressen är inte bättre när det gäller överdrifter.

På löpsedeln ser man tre feta rader Percy - Gripen - Sexbrott

Det räcker tydligen att man blir anklagad för att "eventuellt" ha klappat en dam på rumpan så ska man hängas ut i pressen.

Lite längre in i tidningen står det beskrivit vilken typ av "SEXBROTT" det kan röra sig om.

- Ja, Fy vad hemskt :crazy::police: Detta måste ju ligga på förstasidan . . .

Den brittiska polisen rubricerar misstankarna som "sexual assault".

Det brukar innebära att någon rört en annan person på ett sexuellt sätt utan den andra personens tillåtelse.

– Ofta handlar det om att ta någon på brösten eller stjärten. Men en kyss eller att stryka någons arm kan vara sexual assault.

post-5068-0-02619600-1340972840_thumb.jp

Statsfeminism, någon? :-) Afonbladets bild som du la in tar ju annars priset i smaklöshet. Ungefär som att USA har dundrat in med stridsflyg och nu minsann ska plocka "hem" honom för att skipa rättvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Statsfeminism, någon? :-) Afonbladets bild som du la in tar ju annars priset i smaklöshet.

Ungefär som att USA har dundrat in med stridsflyg och nu minsann ska plocka "hem" honom för att skipa rättvisa.

Eller att bomba Svartens "gömställe"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

[size=4]fel[/size]

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Kvällspressen är så trevlig så . . . :crazy:

post-5068-0-17680700-1340971589.jpg

OFF topic, men Expressen är inte bättre när det gäller överdrifter.

På löpsedeln ser man tre feta rader Percy - Gripen - Sexbrott

Det räcker tydligen att man blir anklagad för att "eventuellt" ha klappat en dam på rumpan så ska man hängas ut i pressen.

Lite längre in i tidningen står det beskrivit vilken typ av "SEXBROTT" det kan röra sig om.

- Ja, Fy vad hemskt :crazy::police: Detta måste ju ligga på förstasidan . . .

Den brittiska polisen rubricerar misstankarna som "sexual assault".

Det brukar innebära att någon rört en annan person på ett sexuellt sätt utan den andra personens tillåtelse.

– Ofta handlar det om att ta någon på brösten eller stjärten. Men en kyss eller att stryka någons arm kan vara sexual assault.

post-5068-0-02619600-1340972840_thumb.jp

[size=4]Tyvärr så är det så vårt land ser ut numera, vi har ju oss själva att skylla vi tillåter dessa typer av individer att få styra över media, höll vi dessa reportrar personligt straffrättsligt ansvariga för den eventuella skada deras vinklingar kan orsak en enskild individ skulle de kanske lära sig att hållas sig till verkligheten och undvika vinklingar de ej har täckning för[/size]

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller att bomba Svartens "gömställe"!

Fast då borde man väl haft en bild på en drönare, som USA är så duktiga på att använda i jakten på terrorister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

I Expressen skriver de så här:

"Det amerikanska flygvapnets utredningsenhet Afosis klassar honom

som en av deras mest eftersökta desertörer, eftersom Hemler under

sin tid i grönkläder kom över känsliga uppgifter.

USA vill att han ska återvända till amerikansk mark och låta sig ställas inför rätta där."

- Va då kom över?

Hur fanken kan de skriva så?

Han arbetade ju där och eventuell känslig information var ju en normal del av arbetet.

När de skriver så antyder de ju att han olovligen har tillskansat sig uppgifter (typ spioneri).

http://www.expressen.se/nyheter/usas-militar-i-sverige---ska-fa-hem-desertor/

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

I Expressen skriver de så här:

"Det amerikanska flygvapnets utredningsenhet Afosis klassar honom

som en av deras mest eftersökta desertörer, eftersom Hemler under

sin tid i grönkläder kom över känsliga uppgifter.

USA vill att han ska återvända till amerikansk mark och låta sig ställas inför rätta där."

- Va då kom över?

Hur fanken kan de skriva så?

Han arbetade ju där och eventuell känslig information var ju en normal del av arbetet.

När de skriver så antyder de ju att han olovligen har tillskansat sig uppgifter (typ spioneri).

http://www.expressen.se/nyheter/usas-militar-i-sverige---ska-fa-hem-desertor/

Ja den informationen han fick då lär väl datumet gått ut på nu ,eller lever dom.på stenåldern

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Nu är det mitt tredje försök att skriva.

Har så många tankar men ont om tid.

:::

Förra veckan hann jag inte skriva färdigt det jag ville.

:::

Är glad idag.

:::

Och är glad i övrigt att jag har en sån stark tro att "allting som sker för alltid något bra med sig" - det gäller att försöka hitta det.

En del har reagerat på "lögnen för sin fru".

Det tycker jag inte alls är så viktigt. Det är tanken som räknas.

"Jag kan inte förvänta mig att du också ska hålla den hemligheten" .

Jag bryr inte om vad andra tolkar den här förklaringen.

Men jag tolkar det som att "jag kan inte förvänta mig att du också ska lida av den pressen precis som jag".

Sen så hade han ett större syfte. Ett syfte som helt övervägde lögnen, enligt mig.

:::

En del tror att detta påverkar eller kommer att påverka vårt förhållande.

Ja - det gör det.

Från första dagen så insåg jag att jag älskar den här mannen mer än någon sin.

:::

En del tycker att hans agerande påverkar mitt liv.

Ja - det gör det.

Men som jag alltid har sagt och fortfarande säger till min make är att jag stödjer honom till hundra procent - trots att jag i vissa punkter inte håller med honom.

Men han har mitt fulla stöd.

Det här är så stort. Ingen har facit på det. Ingen har någonsin haft handlingsberedskap för det.

Ingen vet vad som är bäst att göra.

Många "tror" att det är bättre att göra si och så och så.

:::

Det tycker jag också ibland.

Men jag har börjat inse att han är min stålman - så han kommer säkert att kunna lösa det här.

Har han mig vid sin sida så kommer det att underlätta för honom.

:::

Jag har sagt till en av mina närmaste kompisar att jag är tacksam för allt stöd och synpunkter.

Men samtidigt så känns det jobbigt att behöva försvara min mans sätt att lösa problemet.

:::

Jag brukar tycka det är bra med att ha två kulturer. Man plockar fram det bästa av de två.

Och nu har jag valt det thailändska sättet.

En till bra saker förutom att vi i kärnfamiljen har kommit närmare varandra är att jag och min mamma har kommit närmare varandra också.

Hon har varit så stort stöd för mig. Jag hade jag aldrig förväntat mig.

När jag mådde som sämst muntrade hon upp mig med sitt thailändska sätt att se på saken.

Hon frågade aldrig hur vi skulle lösa problemet.

Hon frågade aldrig vad som skulle hända.

Hon bara hittar bra saker som kan komma ut ur det här.

:::

När jag känner mig tveksam leder hon mig till rätt spår.

:::

Och hon säger "vad som än händer så har vi ju två underbara barn".

Ja - det är nu som jag verkligen inser hur underbara våra små apor är.

Det är fortfarande våra små "apor" - världens underbaraste apor!

:::

Sen tänker jag också att vi får leva som risplanta som lutar sig dit vinden blåser.

Försöker vi stå emot som stora träd står mot stormen så är det stor risk att vi bryts av.

:::

Förutom stöd från mina nära och kära har jag fått mycket stöd från de två facebook-grupperna.

Den ena på thai sätt:

http://www.facebook.06010702779012/

Och den andra är på svenskt sätt:

http://www.facebook.ps/adminfordah/

Och jag är mycket tacksam att helt okända människor "agerar" för att ge sitt stöd.

Det är en sak att säga "vi stödjer dig" och en annan sak att "agera".

Och jag tror det är det som förenar Svarten och mig:

Att vi "agerar" för det vi tror på.

:::

Ha det så gott!

Och tack för vänskapen och allt stöd!

Vänliga hälsningar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...