Jump to content
IGNORERAD

Vad tror MPR:s samlade IT-expertis om W8


Soengsang

W8 bra nytänk eller?  

15 röster

  1. 1. Bra eller inte bra?

    • Kommer att bli bra.
      8
    • Kommer att bli en flopp
      7


Recommended Posts

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    2

  • andrejsdenruskige

    2

  • Singha711

    2

  • ano

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tänker och tänker

Vi som är Windows lovers kommer väll gå den vägen såvida man inte väntar till 9:an

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer nog vara många som har svårt att komma överens med nya gränssnittet tyvärr

Men ser man långsiktigt och mot pekplattor kan det bli riktigt bra

Mycket snabbare än W7 redan nu i "release preview"

Har testat det även i lite äldre sunkigare bärbar och det flyter fint (1.8 Ghz celeron singelprocessor, 1.5 Gb RAM)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Usch, jag tror jag börjar bli för gammal för den här typen av förändringar.

När man väl har börjat få till lite snits med alla knep å knåp, alla snabbfunktioner och optimeringar så skall de ut med ett helt nytt OS.

"Börja om från början, börja om på nytt."

Link to comment
Dela på andra sajter

3,11 dä e grejjer det! Och Nokijja 5110! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Nu behöver man inte använda Metro läget som man ser på bilden utan den traditionella skrivbordet finns kvar.

Men många kommer säkert sakna Start-knappen

Edit: Att ställa frågan ifall det kommer bli en flopp eller bra är mer rättvist om W8 gick att välja bort vid köp av dator och att man själv fick välja OS

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nu behöver man inte använda Metro läget som man ser på bilden utan den traditionella skrivbordet finns kvar.

Men många kommer säkert sakna Start-knappen

Edit: Att ställa frågan ifall det kommer bli en flopp eller bra är mer rättvist om W8 gick att välja bort vid köp av dator och att man själv fick välja OS

Det är väl inte många som kan välja både dator och OS.

Mac kan inte köpas tom eller med gammalt OS.

En "vanlig" dator kan köpas tom och då har man bara win och linux att välja mellan om man inte kör hackintosh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte många som kan välja både dator och OS.

Mac kan inte köpas tom eller med gammalt OS.

En "vanlig" dator kan köpas tom och då har man bara win och linux att välja mellan om man inte kör hackintosh.

OT, men jag tittade på att köpa dator i Thailand förut. Ofta står det att det ingår DOS. På en modern laptop? De behaga skämta. Någon som vet vad de menar? DOS som i MS-DOS (eller klon) eller bara Disk Operating System i allmänhet... Skulle vara kul att prova installera MS-DOS 6 på en laptop, men vänta... var sätter man in disketterna!?

Nu struntade jag i det och lät min flickvän inhandla datorn själv och då blev det win7 som ingick.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

OT, men jag tittade på att köpa dator i Thailand förut. Ofta står det att det ingår DOS. På en modern laptop? De behaga skämta. Någon som vet vad de menar? DOS som i MS-DOS (eller klon) eller bara Disk Operating System i allmänhet... Skulle vara kul att prova installera MS-DOS 6 på en laptop, men vänta... var sätter man in disketterna!?

Nu struntade jag i det och lät min flickvän inhandla datorn själv och då blev det win7 som ingick.

Kommandotolken, kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Det är väl inte många som kan välja både dator och OS.

Mac kan inte köpas tom eller med gammalt OS.

En "vanlig" dator kan köpas tom och då har man bara win och linux att välja mellan om man inte kör hackintosh.

Det är exakt det jag menar eftersom man inte kan välja utan blir "tvingad" att använda ett OS hur avgör man om det är en flopp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är exakt det jag menar eftersom man inte kan välja utan blir "tvingad" att använda ett OS hur avgör man om det är en flopp?

Man köper utan operativ och installerar det operativ och den version

av operativet man önskar.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Man köper utan operativ och installerar det operativ och den version

av operativet man önskar.

Det fungerar säkert i en perfekt värld men nu är inte världen perfekt.

Hur gör man när det OS man vill ha inte supportas längre tex?

Eller att det inte finns drivrutiner för den dator man nyss köpt?

Mitt favorit OS är XP men det gick inte att använda på min stationära utan jag var tvungen att använda Vista.

Som tur var fanns det några driftiga personer som släppte sin egen version av Vista kallad SpeedyVista.

Namnet avslöjar vad det var som gjorde att det fick duga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerar säkert i en perfekt värld men nu är inte världen perfekt.

Hur gör man när det OS man vill ha inte supportas längre tex?

Eller att det inte finns drivrutiner för den dator man nyss köpt?

Mitt favorit OS är XP men det gick inte att använda på min stationära utan jag var tvungen att använda Vista.

Som tur var fanns det några driftiga personer som släppte sin egen version av Vista kallad SpeedyVista.

Namnet avslöjar vad det var som gjorde att det fick duga.

Jag kör fortfarande XP på ny pc (bärbar)utan problem, om det supportas eller inte, ser

jag inte som något problem.

Drivrutiner kan vara ett problem, men se till att hårdvaran stöds av "ditt" OS, så

löser det sej. Eller letar reda på "ersättnings" drivisar.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par veckor sedan slängde jag en gammal bärbar sak med monokrom skärm (röd text) och MS-DOS 4.1 samt en Tulip 486 med Windows 3.1.

Det sved i hjärtat men när vi bytte våning på jobbet hade jag ingen plats för dem...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog Windows 9 som blir floppen, om man följer det mönster som jag tycker mig se :)

Windows 95 och 98 mottogs väl, ME var ett missfoster.

Windows 2000 och XP gick finemang, Vista var gräsligt.

Windows 7 ok och Windows 8 bra? Windows 9 nästa flopp???

Visserligen var ju både 95 och 98 tekniskt sett rent bedrövliga, men de var ändå steg framåt för microsoft. Som utvecklare och användare är nog Windows 2000 min favorit bland MS operativsystem. XP var ju i princip samma sak, fast långsammare och mer krävande. Windows 7 faller mig inte heller på läppen (användarmässigt).

EDIT: hmm, Me släpptes visst efter 2000 så min teori fallerar.

Ändrades av ano
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag kör fortfarande XP på ny pc (bärbar)utan problem, om det supportas eller inte, ser

jag inte som något problem.

Drivrutiner kan vara ett problem, men se till att hårdvaran stöds av "ditt" OS, så

löser det sej. Eller letar reda på "ersättnings" drivisar.

Allt går dra till sin spets men jag tycker inte det är en perfekt värld att jag måste anpassa mitt köp efter vilka drivrutiner som OS:et stöder.

Link to comment
Dela på andra sajter

3,11 dä e grejjer det! Och Nokijja 5110! :thumbsup:

Vadå 3.11? Ms Dos 5.0 var det ju helt optimala systemet. :crazy:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fortfarande inte sött på någon dator där inte Windows XP skulle fungera, så om någon av någon outgrundlig orsak vill ha Windows XP skall det inte stöta på några problem, förutom att det inte går att köpa längre. Supporten för XP försvinner först nästa sommar.

När det gäller datorköp, så är det nog i princip omöjligt idag att köpa en dator utan OS, då får ni bygga datorn själv. det går naturligtvis sedan att installera annat OS än datorn levereardes med, men det är en annan sak.

När det gäller Windows 8, så kunde man i Developer Previewn stänga av Metro, men jag har i alla fall inte funnit den featuren i varken Consumer Previen eller i Release Preview. Developer Preview var ju egenligen en Windows Server 2012, och jag har ju svårt att tro att någon vill ha Metro på en server.

Hur det går med W8 får vi väl se. releas preview verkar redan mycket stabil, men visst är det svårt att acceptera Metro på en datorn utan pekskärm. Blir spännande att se hur det blir med skarpa versionen, om det skall gå att stänga av Metro.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte MS-DOS med BASIC-programmering:

"Hello World" :crazy:

Det var gjejer det! :thumbsup:

Nä, skämt åsido, det gällde W8 och det kan ju vara bra bakom kulisserna och för Tablets, men för en person som jag själv så känns det lite som "börja om från början" som nämts tidigare i tråden. Jag vill skriva på ett "vanligt tangentbord" och "ratta" en vanlig mus. Gick över från att skriva med "pekfingervalsen" till 10-fingerssättning för c:a 20 år sen och det känns som att jag börjar få kläm på det nu så jag vill gärna fortsätta med det ett tag till. Använder skärmtangentbord på mobil o Tablet, det känns inte helt rätt, än iaf. Så om man kan använda gammaldax saker som mus o tangentbord så blir man väl inlockad i W8 så småningom, men jag hänger inte på låset som med W7, då Vista var hopplöst.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...