Jump to content
IGNORERAD

Renoveringsobjekt? varför inte.


Guest borichiangmai

Recommended Posts

Guest borichiangmai

Om nu det är som det skrives i tråden att renoveringsobjekt inte är mycket att satsa på.

På grund av undermåliga material

vill säga att huset håller mellan 10-35år sen måste man bygga nytt. Det måste vara en guldgruva för byggmästarna, den berömda byggbubblan som kan spricka kan ju aldrig uppstå här då? att det byggs för mycket, det är gyllene tider året om i all oändlighet.

Eller kanske det blir bättre material som håller längre innan dom rasar ihop.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nypan

    4

  • Drik

    3

  • Baa

    2

  • Tommy

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hittade ett halvfärdig bygge ute vid en mina promenader runt byn nära tjejens föräldrar där vi köpt mark.

Tittade runt och såg att det var övergivet så jag gick in och tittade nogrannare, det såg rejält ut.

Inte stort men med riktig grund.

Snart kom det en gammal gumma och pratade högljutt med mig (det var ovanligt i Thailand). :y15:

Antagligen undrade hon vad jag höll på med.

Jag frågade hur många rai och hon berättade det för mig, tror det var ett par rai.

Vi kunde dock inte göra oss mer förstådda men jag berättade för tjejen min när jag kom hem att jag hittat en bra ställe en halvtimmes promenad bort.

Hon var tyvär mitt i brölloppsbestyren då hennes syster skulle gifta sig så det fick dock vänta.

Under brölloppet så kände gumman från bygget igen mig och fick förklaringen varför bygget stannat från tjejen min.

En ung familj hade startat bygget men så dog frun och bygget lades ner.

Ingen ide och prata mer om detta alltså.

Sedan skulle jag säga hennes pappas och mammas namn när jag presenterar mig för att inte skrämma folket i byn när jag träffar på nya okända människor i framtiden. :y8:

Skall försöka prägla in namnen i minnet vid nästa resa som är nästa vecka :wai:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de är inte gjorda för att stå ute i regn som betongen i ett hus.

Leif

Där har du mycket fel, hela fasaden på Sture gallerian och hela bassäng utrymmet på Centralbadet är gjort i gips, och där har du 2 ex. på fuktiga och våta ytor.Andra exempel är dessa stuckaturer som sitter på många gamla fastigheter på Östermalm och Kungsholmen är av gips.

Man behandlar( dödar) gipsen med en blandning av linolja och lacknafta.Sedan kan man måla den i vilken kulör som helst, använd oljefärg lämpligtvis.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du mycket fel, hela fasaden på Sture gallerian och hela bassäng utrymmet på Centralbadet är gjort i gips, och där har du 2 ex. på fuktiga och våta ytor.Andra exempel är dessa stuckaturer som sitter på många gamla fastigheter på Östermalm och Kungsholmen är av gips.

Man behandlar( dödar) gipsen med en blandning av linolja och lacknafta.Sedan kan man måla den i vilken kulör som helst, använd oljefärg lämpligtvis.

Hela inredningen till Sture Badet gjorde min styvfar Snickaremästaren Anders Wickman vilket även kan läsas på en placket därinne.

Minns inte att han prata om gips.

Syrabetsat trä har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du mycket fel, hela fasaden på Sture gallerian och hela bassäng utrymmet på Centralbadet är gjort i gips, och där har du 2 ex. på fuktiga och våta ytor.Andra exempel är dessa stuckaturer som sitter på många gamla fastigheter på Östermalm och Kungsholmen är av gips.

Man behandlar( dödar) gipsen med en blandning av linolja och lacknafta.Sedan kan man måla den i vilken kulör som helst, använd oljefärg lämpligtvis.

Att stora delar av fastighetsbeståndet i våra centralortet har gips som en del av konstruktionerna lär det inte råda några som helst delade meningar om.

Att använda ett dylikt material i ett badhus ser jag som lite fjärran från vad som bör vara rekomendabelt?

Att "patentera" ytan av olika substrat är en allmänt känd teknik och att försluta ytan på ett substrat baserat på Kalciumsulfat ( gips ) med vegetabiliska torkande oljor medföljer det faktum att dessa måste katalyseras.

Linolja är lite speciell då denna vegetabiliska olja innehåller förutom konjugerande dubbelbiningar ( ger oxidativ tork ) även en extra dubbelbindning vilket driver den oxidativa polymerarektioner vidare.

Linolja och andra torkande oljor har ett grundläggande problem då de aldrig slutar att torka ( speciellt i kombination med en katalysator ) och i slutänden kommer de att krakelera ned till damm om de inte målas över, blockerar syret från att oxideras. Underhållet blir här en mycket viktig parametar då ytan måste förbli icke permiabel. Svårt att tro att detta kan upprätthållas över tid?

Att patentera ytan på gips med vegetabiliska oljor ser jag med dagens ögon kanske inte som den mest miljömässigt effektivaste lösningen även om det beräknade på CO2 belastning ser bra ut?

Rätt eller fel, jag har ingen uppfattning men tycker till lite:-)

Det har hänt lite på badet : http://www.sturebade...badets-historia

Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela inredningen till Sture Badet gjorde min styvfar Snickaremästaren Anders Wickman vilket även kan läsas på en placket därinne.

Minns inte att han prata om gips.

Syrabetsat trä har jag hört.

Det har du så rätt i, men jag skrev om inredningen på Centralbadet och det ligger på Drottninggat, fasaden är på Sturegallerian. Kolla även det stora " tornet" på Sture gallerians topp, det är även i gips.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...