Jump to content
IGNORERAD

Renoveringsobjekt? varför inte.


Guest borichiangmai

Recommended Posts

Guest borichiangmai

Renoveringsobjekt hur är det med det i Thailand, eftersom att det byggs så mycket nytt så blir det ju en hel del obebodda äldre hus

som står tomma väldigt länge (Chiang mai) kanske för alltid. Det är väl inte fint nog att köpa ett begagnat hus i Thailand och renovera.

Som det kan vara ibland så är det dyrare med begagnat än nytt så vad vet jag, det är kanske därför

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nypan

    4

  • Drik

    3

  • Baa

    2

  • Tommy

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Varför renovera när man kan bo så här.

En nackdel, endast enkel resa.

post-3214-0-60316800-1338941018.jpg

Snake

post-3214-0-60316800-1338941018.jpg

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kommer nog inte köpa/bygga nytt utan vi kommer att renovera tjejens hus hon redan har i byn.

Planen för den närmaste framtiden är att göra om ett av rummen till att passa en farang.

Ska finnas AC och lite möbler så att man slipper att sitta på golvet.

Även en riktig toalett är på agendan...

post-3415-0-01690500-1338971468.jpg

Utvändigt så kommer vi att vänta att göra något den närmaste tiden.

post-3415-0-83329100-1338971746.jpg

Kanske lite ny färg? Vi får se!

post-3415-0-25263400-1338971990.jpg

Är inte så skoj i längden...

Ska man bo lite längre tid så tycker jag att en riktig toa är ett måste.

post-3415-0-03135300-1338972106.jpg

Här är det stora rummet på nedre plan och det kommer vi att ändra eller göra om senare men i nuläget så funkar det för oss.

post-3415-0-01686100-1338972364.jpg

Det lilla rummet på neder våningen ska bli vårat ombyggnandsprojekt.

Rummet ska målas om och väggpaneler av något slag ska upp. AC ska installeras också!

post-3415-0-01690500-1338971468.jpg

post-3415-0-83329100-1338971746.jpg

post-3415-0-25263400-1338971990.jpg

post-3415-0-03135300-1338972106.jpg

post-3415-0-01686100-1338972364.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Renoveringsobjekt hur är det med det i Thailand, eftersom att det byggs så mycket nytt så blir det ju en hel del obebodda äldre hus

som står tomma väldigt länge (Chiang mai) kanske för alltid. Det är väl inte fint nog att köpa ett begagnat hus i Thailand och renovera.

Som det kan vara ibland så är det dyrare med begagnat än nytt så vad vet jag, det är kanske därför

Ha det

Morsning!

Nu vet jag inte om jag riktigt begrep frågan, men varför skulle det inte vara fint nog att renovera ett hus än att bygga nytt.

Menar du att kvinnorna i regel inte skulle nöja sig med att man renoverar ett hus? Om jag hade en dam som ville att jag skulle köpa nytt hus till henne och inte nöjde sig med att jag köpte ett bättre begagnat för att renovera till det skick jag önskar - då skulle jag troligen be henne hitta en annan inkomstkälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Morsning!

Nu vet jag inte om jag riktigt begrep frågan, men varför skulle det inte vara fint nog att renovera ett hus än att bygga nytt.

Menar du att kvinnorna i regel inte skulle nöja sig med att man renoverar ett hus? Om jag hade en dam som ville att jag skulle köpa nytt hus till henne och inte nöjde sig med att jag köpte ett bättre begagnat för att renovera till det skick jag önskar - då skulle jag troligen be henne hitta en annan inkomstkälla.

Vad jag menar är väl att om Thai har ny bil nytt hus så är det ett tecken på välstånd, statusjakt med andra ord,inte så lyckat med ett slitet hus man måste helrenovera.

Det är ju en av anledningarna varför det byggs så mycket nytt och det gamla står tomt.

Men det är min uppfattning jag kanske har fel.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar är väl att om Thai har ny bil nytt hus så är det ett tecken på välstånd, statusjakt med andra ord,inte så lyckat med ett slitet hus man måste helrenovera.

Det är ju en av anledningarna varför det byggs så mycket nytt och det gamla står tomt.

Men det är min uppfattning jag kanske har fel.

Ha det

En annan anledning är att det byggs så dåligt att det inte är lönt att renovera. Stommen kommer

inte att hålla.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kommer nog inte köpa/bygga nytt utan vi kommer att renovera tjejens hus hon redan har i byn.

Planen för den närmaste framtiden är att göra om ett av rummen till att passa en farang.

Ska finnas AC och lite möbler så att man slipper att sitta på golvet.

Även en riktig toalett är på agendan...

post-3415-0-01690500-1338971468.jpg

Utvändigt så kommer vi att vänta att göra något den närmaste tiden.

post-3415-0-83329100-1338971746.jpg

Kanske lite ny färg? Vi får se!

post-3415-0-25263400-1338971990.jpg

Är inte så skoj i längden...

Ska man bo lite längre tid så tycker jag att en riktig toa är ett måste.

post-3415-0-03135300-1338972106.jpg

Här är det stora rummet på nedre plan och det kommer vi att ändra eller göra om senare men i nuläget så funkar det för oss.

post-3415-0-01686100-1338972364.jpg

Det lilla rummet på neder våningen ska bli vårat ombyggnandsprojekt.

Rummet ska målas om och väggpaneler av något slag ska upp. AC ska installeras också!

är det fuktskador på sista bilden?kanske bäst o fixa dränering av kåken först

Link to comment
Dela på andra sajter

är det fuktskador på sista bilden?kanske bäst o fixa dränering av kåken först

Vet att för några år sedan så byggde de om vägen genom byn och då blev den högre än många hus runtomkring.

Många hus fick problem med vatten som rann ifrån vägen och in i husen.

Familjen försökte att fixa det genom att lägga mera grus runt huset men det funkade inte så bra.

Har hört att de vill höja upp huset med pelare/plintar.

Någon som har erfarenheter av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att för några år sedan så byggde de om vägen genom byn och då blev den högre än många hus runtomkring.

Många hus fick problem med vatten som rann ifrån vägen och in i husen.

Familjen försökte att fixa det genom att lägga mera grus runt huset men det funkade inte så bra.

Har hört att de vill höja upp huset med pelare/plintar.

Någon som har erfarenheter av det?

Jag har sett i byn när dom har höjt hus ,men då bara övervåningen. Svårt att höja

en betongplatta som ligger direkt på marken.

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

tja,

Visst går det att renovera, men är det lönt?

Huset på bilden ifall man skiter i övervåningen smackar man ihop för 150' bath.

Om man sparar pelare, fönster, dörrar och tak.

Bara mina funderingar..

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att för några år sedan så byggde de om vägen genom byn och då blev den högre än många hus runtomkring.

Många hus fick problem med vatten som rann ifrån vägen och in i husen.

Familjen försökte att fixa det genom att lägga mera grus runt huset men det funkade inte så bra.

Har hört att de vill höja upp huset med pelare/plintar.

Någon som har erfarenheter av det?

googla på husdränering.även på kapillärkraft.o läs på kanske låna böcker på bibloteket

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

tja,

Visst går det att renovera, men är det lönt?

Huset på bilden ifall man skiter i övervåningen smackar man ihop för 150' bath.

Om man sparar pelare, fönster, dörrar och tak.

Bara mina funderingar..

Erkki

Tjejen har ärvt huset från sin mor som dog 2006 och det är mycket känslor och så inblandat.

Så det är väl den stora anledningen till att renovera huset, att bevara något slags minne av mamma?

Vi får väl kanske anlita bygg folk i byn för att se vad som kan göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på kvaliten i många thai hus, existerar inte renovering. Det som gäller är rivning och nybyggnation.

Jag tror att idag finns minst ett par tusen nya villor under produktion i Chiang Mai. Oräknat alla lägenhetsprojet. Att sälja ett begagnat hus är svårt. Dessutom verkar man inte ha all för bråttom med att sälja... I vårt område finns hus som stått tomma i 2 till 3 år... Verkar som att man inte vill pruta,,,

Det jag nu vet med bitter erfarenhet av sk. thaiprojekt områden ,är att jag aldrig skulle köpa ett hus i dessa områden.

Vi köpte nytt hus för 4 år sedan,och vi har redan problem med vvs. Noll isolering för värmen...etc etc. ventilation existerar inte.. m.m

Ett thai hus lever max 25 år skulle jag tro,,,,

Om jag skulle köpa igen vill jag ha garanterat farang kvalite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Dom där huset är mycket vanliga , statarhus finns overallt i landet

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att för några år sedan så byggde de om vägen genom byn och då blev den högre än många hus runtomkring.

Många hus fick problem med vatten som rann ifrån vägen och in i husen.

Familjen försökte att fixa det genom att lägga mera grus runt huset men det funkade inte så bra.

Har hört att de vill höja upp huset med pelare/plintar.

Någon som har erfarenheter av det?

Japp, det går alldeles utmärkt att lyfta övervåningen med en kranbil och sedan ersätta trästolparna med btg dito, har gjort den operationen för ett 10 tal år sedan och det huset står fortfarande som ett farangmonument i den byn!

Med lite planering typ gräva och gjuta fundament för pelarna klarar man detta på mindre än en vecka, vi hyrde kranbilen på 7 dagar, kostade då 25 000 bath inkl framkörning.

Arbetet med pelarna och lite kringtjafs som ny trappa e.t.c. stannade på dryga 10 till, sedan gjöt vi en ny btg platta ovanpå den gamla samt förstorade den, kommer inte ihåg hur mycket men dyrt blev det inte, totalt med nya väggar på bottenvåning och allt c:a 250 000, sen tillkom lull-lull, färg veranda o.s.v. men det är ju en personlig kostnad beroende på storlek, kvalitet e.t.c.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Renoveringsobjekt hur är det med det i Thailand, eftersom att det byggs så mycket nytt så blir det ju en hel del obebodda äldre hus

som står tomma väldigt länge (Chiang mai) kanske för alltid. Det är väl inte fint nog att köpa ett begagnat hus i Thailand och renovera.

Som det kan vara ibland så är det dyrare med begagnat än nytt så vad vet jag, det är kanske därför

Ha det

Mycket snack i denna tråden...

Klart det lönar sig att renovera, vi gjorde det.

En orsak att det står så många tomma hus i Bangkok är att folket som äger dem väntar på ett bra pris, marken är värd mycket mer än byggnaderna, gäller nog ute i landet också.

Vilket skit... kan inte ändra storleken på bokstäverna, har undrat varför folk skriver med ministorlek ibland, nu vet jag...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

[size=2]Mycket snack i denna tråden...[/size]

Klart det lönar sig att renovera, vi gjorde det.

En orsak att det står så många tomma hus i Bangkok är att folket som äger dem väntar på ett bra pris, marken är värd mycket mer än byggnaderna, gäller nog ute i landet också.

Vilket skit... kan inte ändra storleken på bokstäverna, har undrat varför folk skriver med ministorlek ibland, nu vet jag...

MVH Tommy

Jag tror faktiskt att får man tag på en bra stomme att bygga vidare på till ett bra pris så kan det vara lönt.När jag menar bygga vidare menar jag rubbet förutom själva husstommen.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar är väl att om Thai har ny bil nytt hus så är det ett tecken på välstånd, statusjakt med andra ord,inte så lyckat med ett slitet hus man måste helrenovera.

Det är ju en av anledningarna varför det byggs så mycket nytt och det gamla står tomt.

Men det är min uppfattning jag kanske har fel.

Ha det

Din uppfattning stämmer med min.

Thai tycker gamla hus är lite värda och låg status. Det ska vara nybyggt.

Vi köpte ett hus med några år på nacken och det förvånande dom mycket hur en falang kunde köpa ett gammalt hus.

Men falang vet vilket jobb det är med husbyggen och vad det kosta, vilket går bort om man inte bor där heltid.

Gamla stan här i stockholm är inte mycket värt i deras ögon.

/Nicholas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att får man tag på en bra stomme att bygga vidare på till ett bra pris så kan det vara lönt.När jag menar bygga vidare menar jag rubbet förutom själva husstommen.

Ha det

Jag tror faktiskt att får man tag på en bra stomme att bygga vidare på till ett bra pris så kan det vara lönt.När jag menar bygga vidare menar jag rubbet förutom själva husstommen.

Ha det

Hej !

Ursäkta att jag lägger mig i era byggen.Det är nämligen så att då man bygger hus i detta klimat, så startar samma dag som armeringen kommer till byggplatsen ett rostangrepp. det tar c:a 25-35 år innan det sker allvarliga saker. Det som sker då armeringen rostar är att det blir som en fryssprängning, betongen spricker sakta men säkert. Mycket betong av den som användes för ett antal år sedan, är inte ens värt namnet, har sett pelare i Thai som var så angripna så jag vågade inte stanna i huset, därtill så hade man "putsat" upp c.a 80% av pelarna för att dom skulle se "snyggare" ut.

I Dubai och Abbu Dabi tex. där river man alla hus om då dom uppnår denna ålder. Det är bara för att lägger man ner pengar på en uppdatering av huset så vill man att det skall stå i 25-30 år till, vilket det inte gör och då är renoveringskostnaden bortkastad.

Exempel:

I SWE hade man under ånga år problem med balkongkanter och balkonger med för den del, man trodde länge att det var fryssprängning, men det var armeringen som låg för nära kanten, många ggr. alldeles vid utterkanten. Numer så skall all armering ligga minst 60mm. från ytterkant, samt att många använder galvad armering till balkonger.

Problemet att det finns gamla övergivna hus på landsbygden, är att det kostar pengar att riva. Har man stor tur kommer en falang och tar över då har man tjänat dubbelt. Lite allvar och lite IRONI.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Hej !

Ursäkta att jag lägger mig i era byggen.Det är nämligen så att då man bygger hus i detta klimat, så startar samma dag som armeringen kommer till byggplatsen ett rostangrepp. det tar c:a 25-35 år innan det sker allvarliga saker. Det som sker då armeringen rostar är att det blir som en fryssprängning, betongen spricker sakta men säkert. Mycket betong av den som användes för ett antal år sedan, är inte ens värt namnet, har sett pelare i Thai som var så angripna så jag vågade inte stanna i huset, därtill så hade man "putsat" upp c.a 80% av pelarna för att dom skulle se "snyggare" ut.

I Dubai och Abbu Dabi tex. där river man alla hus om då dom uppnår denna ålder. Det är bara för att lägger man ner pengar på en uppdatering av huset så vill man att det skall stå i 25-30 år till, vilket det inte gör och då är renoveringskostnaden bortkastad.

Exempel:

I SWE hade man under ånga år problem med balkongkanter och balkonger med för den del, man trodde länge att det var fryssprängning, men det var armeringen som låg för nära kanten, många ggr. alldeles vid utterkanten. Numer så skall all armering ligga minst 60mm. från ytterkant, samt att många använder galvad armering till balkonger.

Problemet att det finns gamla övergivna hus på landsbygden, är att det kostar pengar att riva. Har man stor tur kommer en falang och tar över då har man tjänat dubbelt. Lite allvar och lite IRONI.

Nyttig läsning Nypan det stämmer nog vad du säger.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyttig läsning Nypan det stämmer nog vad du säger.

Ha det

Håller med

Så är det kanske!

Alltid lär man sej nåt.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Ursäkta att jag lägger mig i era byggen.Det är nämligen så att då man bygger hus i detta klimat, så startar samma dag som armeringen kommer till byggplatsen ett rostangrepp. det tar c:a 25-35 år innan det sker allvarliga saker. Det som sker då armeringen rostar är att det blir som en fryssprängning, betongen spricker sakta men säkert. Mycket betong av den som användes för ett antal år sedan, är inte ens värt namnet, har sett pelare i Thai som var så angripna så jag vågade inte stanna i huset, därtill så hade man "putsat" upp c.a 80% av pelarna för att dom skulle se "snyggare" ut.

I Dubai och Abbu Dabi tex. där river man alla hus om då dom uppnår denna ålder. Det är bara för att lägger man ner pengar på en uppdatering av huset så vill man att det skall stå i 25-30 år till, vilket det inte gör och då är renoveringskostnaden bortkastad.

Exempel:

I SWE hade man under ånga år problem med balkongkanter och balkonger med för den del, man trodde länge att det var fryssprängning, men det var armeringen som låg för nära kanten, många ggr. alldeles vid utterkanten. Numer så skall all armering ligga minst 60mm. från ytterkant, samt att många använder galvad armering till balkonger.

Problemet att det finns gamla övergivna hus på landsbygden, är att det kostar pengar att riva. Har man stor tur kommer en falang och tar över då har man tjänat dubbelt. Lite allvar och lite IRONI.

Mycket bra skrivet, ligger mycket sanning i detta.

I dag har t.o.m. Thai börjat använda modernare byggtekniker med typ torpargrund istället för helgjutet betongunderrede, både billgare och betydligt bättre när t.ex.rördragningar skall ändras vi t.ex. tillbyggnad.

Varför använder man inte flätade plastmattor som armering? Må vara att järn är stabilare vid pålar och bärande bjälklag, men typ verandor och uteplatser? där ser jag inget behov av järnarmering och 30-40 cm btg!

Moderna plaster är ju otroligt starka och åldringsbeständiga?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra skrivet, ligger mycket sanning i detta.

I dag har t.o.m. Thai börjat använda modernare byggtekniker med typ torpargrund istället för helgjutet betongunderrede, både billgare och betydligt bättre när t.ex.rördragningar skall ändras vi t.ex. tillbyggnad.

Varför använder man inte flätade plastmattor som armering? Må vara att järn är stabilare vid pålar och bärande bjälklag, men typ verandor och uteplatser? där ser jag inget behov av järnarmering och 30-40 cm btg!

Moderna plaster är ju otroligt starka och åldringsbeständiga?

Mycket bra skrivet, ligger mycket sanning i detta.

I dag har t.o.m. Thai börjat använda modernare byggtekniker med typ torpargrund istället för helgjutet betongunderrede, både billgare och betydligt bättre när t.ex.rördragningar skall ändras vi t.ex. tillbyggnad.

Varför använder man inte flätade plastmattor som armering? Må vara att järn är stabilare vid pålar och bärande bjälklag, men typ verandor och uteplatser? där ser jag inget behov av järnarmering och 30-40 cm btg!

Moderna plaster är ju otroligt starka och åldringsbeständiga?

Kanske det !!

I Gips skulpturer och andra saker som man gör i gips tex brandskydd runt metall pelare,för akustik, stuckaturer mm.

Vi har Berwaldhallen, där finns många ton gips skall ni veta, i den branschen använder man hampa fortfarande

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det !!

I Gips skulpturer och andra saker som man gör i gips tex brandskydd runt metall pelare,för akustik, stuckaturer mm.

Vi har Berwaldhallen, där finns många ton gips skall ni veta, i den branschen använder man hampa fortfarande

Men de är inte gjorda för att stå ute i regn som betongen i ett hus.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Kanske det !!

I Gips skulpturer och andra saker som man gör i gips tex brandskydd runt metall pelare,för akustik, stuckaturer mm.

Vi har Berwaldhallen, där finns många ton gips skall ni veta, i den branschen använder man hampa fortfarande

Ja nu börjar tråden bli intressant lärorik och bra, Tack

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...