Jump to content
IGNORERAD

Compact Living i Thailand vad säger ni.


Guest borichiangmai

Recommended Posts

Guest borichiangmai

Hur utbrett är Compact Living i Thailand? eller är det den som bygger störst han vinner, det finns ju en del fördelar med det,

Mindre att städa billigare att kyla ner, utrymme för en bra uteplats framförallt billigare att bygga. Man vistas ju ute för det mesta när man bor i tropikerna på grund av att det är ganska varmt inomhus. Jag menar om man inte har stor familj om man är två vuxna inga barn så varför inte.

http://www.compact-living.com/

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att dom flesta påverkas av sina tjejer, fruar på att bygga stort för att visa att dom är rika och har pengar. Det är väldig viktig att visa det för hela byn. Jag själv bygger littet hus med 2 sovrum, 2 badrum, vardagsrum, kök ca: 75 m2 och stor uteplats ca: 40 m2 Och jag bygger själv med hjälp av en cementblandare och en farbror som gör mig tokig. Granar brukar säga att farangen är fattig, han bygger själv, men då får jag som jag vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Jag tror att dom flesta påverkas av sina tjejer, fruar på att bygga stort för att visa att dom är rika och har pengar. Det är väldig viktig att visa det för hela byn. Jag själv bygger littet hus med 2 sovrum, 2 badrum, vardagsrum, kök ca: 75 m2 och stor uteplats ca: 40 m2 Och jag bygger själv med hjälp av en cementblandare och en farbror som gör mig tokig. Granar brukar säga att farangen är fattig, han bygger själv, men då får jag som jag vill ha det.

Skulle jätte gärna vilja se en ritning på det huset om det hade gott för sig.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Min tjej klagar jämt på att jag byggde för stort.

Jag svarar att jag bygger hur jag vill ha det...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker det är helt okej med compact living, fast det finns stora nackdelar.

den dagen du blir gammal o skröplig, bygg ett enplans hus inga trappor, tillräckligt

breda dörrar, vem vet du kanske sitter i rullstol i framtiden.

inte roligt sälja huset eller en stor ombyggnad för att anpassa huset.nästan samtliga alla mina äldre vänner säger aldrig mera ett tvåplanshus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

jag tycker det är helt okej med compact living, fast det finns stora nackdelar.

den dagen du blir gammal o skröplig, bygg ett enplans hus inga trappor, tillräckligt

breda dörrar, vem vet du kanske sitter i rullstol i framtiden.

inte roligt sälja huset eller en stor ombyggnad för att anpassa huset.nästan samtliga alla mina äldre vänner säger aldrig mera ett tvåplanshus.

Kloka ord

Link to comment
Dela på andra sajter

Kloka ord

Elller så bygger man hiss mellan våningplanen

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Elller så bygger man hiss mellan våningplanen

hiss e kanon. tänk om du sitter där ensam i hissen. strömmen har gått, eller någon elkomponent löst ut, ingen mobil

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker det är helt okej med compact living, fast det finns stora nackdelar.

den dagen du blir gammal o skröplig, bygg ett enplans hus inga trappor, tillräckligt

breda dörrar, vem vet du kanske sitter i rullstol i framtiden.

inte roligt sälja huset eller en stor ombyggnad för att anpassa huset.nästan samtliga alla mina äldre vänner säger aldrig mera ett tvåplanshus.

Ställ sängen i vardagsrummet ,behövs ingen stor ombyggnad för det.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

I svedala har vi compact living men i LOS stort hus i ett plan med en 2 meter bred dörr så man kan vingla in från changverandan

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Chang

Ju större - desto bättre. Det verkar vara den devisen som gäller i Thailand. Både vad gäller hus och bilar. Jag kan förundras ibland över det praktiska i att bränna omkring i en stor SUV inne i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ju större - desto bättre. Det verkar vara den devisen som gäller i Thailand. Både vad gäller hus och bilar. Jag kan förundras ibland över det praktiska i att bränna omkring i en stor SUV inne i Bangkok.

Kan vara bra att ha när man blir påkörd

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur utbrett är Compact Living i Thailand? eller är det den som bygger störst han vinner, det finns ju en del fördelar med det,

Mindre att städa billigare att kyla ner, utrymme för en bra uteplats framförallt billigare att bygga. Man vistas ju ute för det mesta när man bor i tropikerna på grund av att det är ganska varmt inomhus. Jag menar om man inte har stor familj om man är två vuxna inga barn så varför inte.

http://www.compact-living.com/

Ha det

Compact Living tycker jag är utryck som mest passar i storstäder runt om världen där markpriset är högt och lägenheterna byggs med betydligt färre kvadratmeter än vad som är standar i Sverige.

Tittar man på befolkningen i Bangkok som bor i hyreshus så är det vanligt att man bor i endast ett rum, liknar mer ett studentrum utan kök, inte sällan delar man dessutom rummet med en vän. De lite bättre ställda som har en lägenhet (Condor / Arpartments) har en 2a eller 3a men de är som sagt betydligt mindre till både yta och standar än de Svenska genomsnittslägenheterna i samma format.

I regel saknar dessa lägenheter både spis och ugn och fläkt, vilket inte är standar i Thailand när man bygger normala hyres och bostadsrätter.

snitt 28-40m² och en 3a på ca 40-60m²

Sedan finns det klart lägenheter som är på 170m² och större med bara 2 rum, men det är en helt annan historia :0)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som förvånar mig är att en condo betingar ett högre pris än en normal villa...i alla fall här i chiang mai. Nära oss byggger de nu med pris 49000B /kvadratmeter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som förvånar mig är att en condo betingar ett högre pris än en normal villa...i alla fall här i chiang mai. Nära oss byggger de nu med pris 49000B /kvadratmeter.

Jag tycker personligen att dom är dyra i förhållande till den standarden man får för priset.

Är man bosatt utanför staden och kan bygga eller köpa ett hus så får man ju betydligt mer för 2-3 miljoner BTH. Men är man tvungen att bo i staden så är det klart svårt, hus och tomtmark i själva Bangkok är ju dyrare klart. Ett nytt standarhus är ju dubbelt så dyrt som lägenheten, men också mer än dubbelt så stort och bättre standar i regel. Men det är inte alla som trivs i hus och inte heller har de extra pengarna som huset kostar. Sedan behöver man i regel bil också om man ska köpa ett hus i något nybyggt villaområde i Bangkok.

Men som sagt, det är ju långt i från alla som överhuvudtaget kan köpa sig en ny lägenhet eller hus, det är bara en minoritet av Bangkokbona som kan göra det.

Standarlönen är väl någonstans mellan 7000-12000 bth i månadern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ sängen i vardagsrummet ,behövs ingen stor ombyggnad för det.

Med bäddsoffa så blir det ingen ombyggnad alls.

Eller så får man gå tillbaka till gamla kända thaiknep. Bastmattor som man rullar ut på golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jätte gärna vilja se en ritning på det huset om det hade gott för sig.

Ha det

Tyvärr så har jag inte någon ritning på pappret.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...