Jump to content
IGNORERAD

Vad har din fru för kostnad för sjukförsäkring i Thailand?


Kjell

Recommended Posts

Min fru har haft samma typ av sjukförsäkring i 16 år och den kostar henne 47 tusen bath per år.Om det är lågt eller högt vet jag inte men frun verkar tycka att det räcker..

Hur har er käresta ordnat med sin sjukförsäkring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Du har nu talat om priset.

Kanske du också ska tala om vad den innehåller och hur den fungerat under dessa år.

Frun min har reseförsäkring när vi är i Thailand.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi bodde i Thailand så betalade vi 25000-30000 bath per person om året för försäkringar till frugan och barnen, jag gick på andra försäkringar.

Dessa försäkringar innehöll också en del sparande, jag blev inte helt klar över hur mycket som var sparande...

Men de funkade och betalade all akutvård, bla 2 ljumskbråcks-operationer, 1 per barn.

De betalade även ett par "planerade" insatser (det var bara att få läkaren att skriva att de också var akuta).

Summan av det var att det gick ungefär jämt ut, och att det finns en del sparkapital.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Du har nu talat om priset.

Kanske du också ska tala om vad den innehåller och hur den fungerat under dessa år.

Frun min har reseförsäkring när vi är i Thailand.

Erkki

Vet just inget mer än priset.Hon har ju behållit försäkringen i 16 år så jag räknar med att den uppfyller hennes krav.Min fru värderar kort väntekö och anser sig inte ha tid att vara sjuk så därav en egen försäkring. Det kan väl knappast vara så att alla använder sig av 30 bath försäkringen...

I ert fall Erkki så bor ni väl i Boden och besöker Thailand men hur var det tidigare för henne?

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi bodde i Thailand så betalade vi 25000-30000 bath per person om året för försäkringar till frugan och barnen, jag gick på andra försäkringar.

Dessa försäkringar inne höll också en del sparande, jag blev inte helt klar över hur mycket som var sparande...

Men de funkade och betalade all akutvård, bla 2 ljumskbråcks operationer, 1 per barn.

De betalade även ett par "planerade" insatser (det var bara att få läkaren att skriva att de också var akuta).

Summan av det var att det gick ungefär jämt ut, och att det finns en del sparkapital.

MVH Tommy

Min fru bor i BKK och det kanske sätter upp priset något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar typ 11,000 baht per år hos BUPA. Orkar inte leta fram papprena, men vi ansåg att det såg bra ut när vi tecknade den. Jag har samma försäkring, så vi får ett par tusen baht i rabatt varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Frugan vägrar sjukförsäkring. Så här skrev jag i en tidigare tråd gällande sjukvård i Thailand:

Min fru ska opereras för Struma efter semestern i vår provins. Hon är remitterad till det största statliga sjukhuset i Kampeangphet

Vi har varit där flera ggr och träffat en helt underbar kvinnlig läkare. Dom har försökt medicinera bort struman i snart 1 år men nu är beslutet tagit för operation. Allt är helt kostnadsfritt förutom att vi har bokat ett enskilt rum med AC,kylskåp,tv m.m

Rummet får vi betala 400 baht/natten. Inga mer kostnader :thumbsup:

P.s Har tjatat hål ihuvudet på frugan ang. en privat försäkring men hon vägrar. :thumbsup:

Själv har jag AIA sen 6 år tbx.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen. Försäkringsbolagen är inga välgörare utan affärsdrivande företag som ser till att de tjänar pengar. Och med den försäljningsorganisation a'la pyramidspel som de har i Thailand så hamnar nog minst 50-60% av premien i fickorna på alla "chefer" på mellannivå innan de når toppen d.v.s. försäkringsbolaget.

Dessutom var maxbeloppen löjligt låga på de försäkringar jag kollade.

Och ska man sen ha fullgott skydd så krävs det dessutom en olycksfallsförsäkring. Och en "öppenvårdsförsäkring". Och en graviditetsförsäkring. Och...

Bättre att ha sin egen privata sjukvårdsfond. Och för Damen/döttrarna finns dessutom alltid alternativet statlig vård. Som även kan "köpas upp" till i nivå nästan i klass med privatsjukhusen för rimliga pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Oscar betalar 45.745 b. om året för sin sjukförsäkring som också är en typ av sparande då försäkringen betalar ut c:a 300.000 b. mer än vad hon har betalat in på hennes 60-års dag, runt 900.000 b.. Försäkringen gäller inte för trafikolyckor. Vid dödsfall så utbetalas 2.000.000 till efterlevande.

Hennes olycksfallsförsäkring kostar 2.500 b. om året.

Min olycksfallsförsäkrtin går på 4.500 b. om året. Ingen sjukförsäkring då den enda jag funnit skulle gå på över 100.000 b. om året, så på de första 4 åren i Thailand har jag 'sparat' minst 350.000 b. gäller bara att ha diciplin och vara garderad om något händer.

Oscar (gammal gubbe,men helt frisk, i alla fall var jag det i November vid sista hälsokontrollen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru bor i BKK och det kanske sätter upp priset något?

Nja, vi bodde ca 3Km från din fru, vid Ram Intra Road.

Hör med henne skall du se att hon har nåt slags "Pensionsförsäkring" som tillägg i sin försäkring, vanligt och ett bra sätt att spara för framtiden.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset på en försäkring beror huvudsakligen på vilka maxbelopp som gäller för olika behandlingar. Och de kan vara mycket, mycket lägre än verkliga kostnaden. Och mellanskillnaden får man vackert slanta upp själv.

Några exempel från Bupa på maxbelopp för div olika försäkringar.

http://www.pacificprime.com/insurers/bupa/Thailand/health-insurance-plans/

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]Tja,[/size]

[size=4]Tidigare var nog försäkringskostnaden 0:-.[/size]

[size=4]De hade det rätt så knapert på den tiden så jag tror att mat var prio ett.[/size]

[size=4]Erkki[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärföraldrar åker in på sjukhus ibland och då är det logi vi skickar pengar för.

Är inte så insatt annars i systemet med 30b.

troligen skickar vi för att hennes föraldrar ska ha eget rum.

När det gäller så är det bäst och ducka istället för att ställa en massa frågor.

De är skröpliga och har sett detta med egna ögon,

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...