Jump to content
IGNORERAD

Latare ambassad får man leta efter!


Guest Flores

Recommended Posts

Quote

Svar till Mai Chai.

Igentligen borde jag inte bli förvånad över svaren här. Men ditt tar priset i dumhet. Självfallet skall ambassaden hjälpa till när en svensk medborgare behöver hjälp, speciellt då som i detta fall när det gäller medicin som är viktig för Flores.

Du får ju tycka vad du vill, jag försökte vara fundera ut vad ambassaden skulle gjort?

Ringt till CEO´n för Bangkok Air och krävt att ni skulle få medfölja?

Varför kan inte grejorna checkas in under en 1-timmars flygning?

Vassa och/eller speciella saker kan man lämna vid incheckningen som sedan förvaras i kabinen hos piloterna i någon förseglad påse.

Ni stoppades från att checka in, inte vid gaten? Piloten har rätt att neka vem som helst att borda ett plan, skedde senast i veckan då en pilot på Thai vägrade att ta med tre PPP parlamentsledamöter.

Sen vet jag inte hur stor erfarenhet ni har av Thailand och hur saker och ting fungerar här, jag har under drygt 10 år sett en massa exempel på hur man inte ska agera samt hur man ska agera ifall något inte går som det är tänkt.

Nu säger jag inte att ni fick frispel på flygplatsen och började skälla, skrika och domdera där men gör man det så brukar det hända absolut ingenting.

Det är "major loose face" för en Thai att högt och ljudligt påpekas för dem att de gjort fel och oddsen för att de ska ändra sig är lika med noll i det läget.

Nåja, nu är ni på Samui och jag hoppas ni får en trevlig semester i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    5

  • Falken

    5

  • MaiChai

    3

  • fredda

    3

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Quote

Jag tycker att ambassaden kunde ha nämnt att vi skulle uppsöka Samitivej .

Det kanske inte är så säkert att Ambassaden kände till honom.

Hade inte flygbolaget något råd att ge? Det är ju tydligen på deras kriterier man flyger. Hade det inte gått att kompromissa vid gaten?

Tror nog inte att svenska ambassaden hade hunnit ordna allt i tid.

Knivig sits det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligar mig!!!! Jag tar broms medicin mot en neurologisk sjukdom. Det är då väldigt viktigt att det förvaras mellan 2-8 + grader. Om inte detta lyckas är de obrukbara. Om jag packar detta i min vanliga resväska då kan inte flygbolaget garantera att inte bagaget kommer att utsättas för stark sol eller uppe i luften utsättas för stark kyla.

Jag är inte korkad, hade jag kunnat packa det i mitt bagage som jag checkar in hade jag självklart gjort det!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Flores.

Jag förstår din oro för dina mediciner om dom blir förstörda och självklart förstår jag att du/ni hade fixat intyg från svensk läkare att dessa mediciner var för ditt eget bruk och att allt var klart från svenskt håll. Och jag förstår om du/ni blev stressade av att inte få ta med er dessa på planet vidare och att det då kan ha skapat irritation och kalabalik och i det läget är man kanske inte så objektiv. Men frågan handlar lite om vilka intyg ni har fått i Thailand eller från thailänsk mydighet i sverige. För ni säger bara att UD håller med er, och det är kanske inte så konstigt om ni har beklagat er  på sånt sätt på grund av irritation/stress. Men om du/ni tittar vad nalle skrev på 1 sidan om tillstånd från FDA hade ni fixat det??kanske det som var problemet om inte??

Hoppas allt löser sig till det bästa för dig/er

fredda

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan Flores.

Jag förstår din oro för dina mediciner om dom blir förstörda och självklart förstår jag att du/ni hade fixat intyg från svensk läkare att dessa mediciner var för ditt eget bruk och att allt var klart från svenskt håll. Och jag förstår om du/ni blev stressade av att inte få ta med er dessa på planet vidare och att det då kan ha skapat irritation och kalabalik och i det läget är man kanske inte så objektiv. Men frågan handlar lite om vilka intyg ni har fått i Thailand eller från thailänsk mydighet i sverige. För ni säger bara att UD håller med er, och det är kanske inte så konstigt om ni har beklagat er  på sånt sätt på grund av irritation/stress. Men om du/ni tittar vad nalle skrev på 1 sidan om tillstånd från FDA hade ni fixat det??kanske det som var problemet om inte??

Hoppas allt löser sig till det bästa för dig/er

fredda

Vilka intyg utfärdades av Thailändsk myndighet innan ni skulle göra er avresa?

Så som det verkar så har ni lyssnat på svenska myndigheter och tolkat det som att det var fritt fram när kom ni till Thailand, sen om det finns internationella överenskommelser etc. så är det ju bra om ni kan anmäla Bangkok Air med grund av dessa. Det tycker jag verkligen att ambassaden i Bangkok ska hjälpa er med men annars vet jag inte vad dem  ska göra i frågan, flygbolaget har sista ordet oavsett... De är som sagt inte tvingade att släppa på folk.

Så innan man skriker om att man ska visa empati etc. på detta forum så ska man lägga fram all fakta trots att man kanske missat en del. Jag håller inte med för att tycka synd om men jag lider med folk om de har blivit felbehandlade men det finns ALLTID två sidor av ett mynt så fram med faktan för som sagt, vart intygen utfärdades och vilka intyg som utfärdats har inte kommit fram vad jag läst.

Om ambassadören snackar Thai eller inte efter 15 år och lastar över det på sin assistent... har INGEN med att göra! Jag tror det hade underlättat för honom att snacka thai... men det känns som det larvigaste uttalet så här långt!

Kan det inte vara så att ni missade en väsentlig punkt innan avresa och i panik ville att ambassaden skulle lösa detta när Bangkok Air inte ville släppa på er på sin flight. Sen fick ni inget gehör så ville ni skriva av er här och få lite medhåll  :wai:

Case closed

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag åker utom lands bla till Thailand ser jag till att packa dubbelt med mediciner.

I hand bagaget och i det som checkas in i fall att det skulle bli några problem.

Sedan har jag givetvis tagit reda på att jag kan köpa dessa mediciner och att de har dessa på det stället jag skall till.

Och när det var så väldigt viktig medicin skulle jag nog översatt recepten till thai och engelska.

Eftersom medicinska termer kan vara väldigt svåra att översätta för en novis inom området.

Hoppas att det  gick bra till slut och att du mår bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är "major loose face" för en Thai att högt och ljudligt påpekas för dem att de gjort fel och oddsen för att de ska ändra sig är lika med noll i det läget.

Hur lost da kan man undra? Sadar sa det liksom bara hanger som tex pa en bulldog eller liknande. Man blir ju lite nyfiken iaf.  :mdr:

Annars ar jag bojd att halla med saval Mai Chai som fredda. Man far satta saken i perspektiv och da kanns det som vissa ibland har helt orimliga forvantningar pa ambassaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina injektioner kostar varje månad 9162 kr. Går tyvärr ej att köpas i Thailand, ingen har råd att köpa det eftersom ej högkostnads skydd finns. Sedan finns min sjukdom främst i Norden och Amerika. En grym jäkla sjukdom är det och tyvärr så även om jag hade översatt det till Thai så finns inte min sjukdom här nere.

Läkemedelsbolaget som marknadsför injektionerna har pratat med SAS så håller alla fingrar att det kanske kan lösas. De är mycket hjälpsamma och slår svenska Ambassaden med hästlängder. Men självklart vinner de på om staten måste betala ett nytt recept uttag. Men inte ens läkemedelsbolaget hade hört en liknade story om att dessa injektioner vägras att tas med. Självklart kan man undersöka allt innan man lämnar Sverige, men från mitt apotek och neurologiska avdelningen på Sahlgrenska fick jag svaret har du licens att visa upp för sprutorna är det no problems.

Link to comment
Dela på andra sajter

WILLE!!!

Att inte ta broms medicin kan leda till att jag hamnar i rullstol inom några år.Är inte det en big deal? ??? ??

Tappar väl ansiktet nu och utbrister:

Du är ju dummare än tåget i Gränna!!!!

Ha ett underbart liv grabbar, att diskutera med er är ju som att omvända Påven!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har min sympati *kram* låter som det var ingen bra start när ni kom LOS.

Tyvärr funkar inte allt så smidigt i Thailand som det gör har i Sverige. Har du din medicin nu?

Jag höll på dö i Thailand av en blodpropp i benet för några år sedan. Första läkaren tyckte jag skulle jogga så går svullnaden ner jag litade inte på läkaren, så dom fick ringa den enda engelsk talande läkaren.Han bekräftade att det var en propp i benet tyvärr kunde dom inte hjälpa mig utan tyckte jag skulle åka till större sjukhus 2-3 timmar bilresa.

Vi besökte tre sjukhus innan någon tog i mot mig(dom andra var rädda för jag skulle dö :grrrrrr: ) sent på kvällen då hade jag haft proppen säkert över 22 timmar inte :gasp: roligt. Sjukhuset som tog i mot mig skolsjukhus så det samlades massa unga blivande läkare som ville titta på mitt ben jag var skit arg ingen förtog hur allvarligt sjuk jag var.Det blev en vecka där (Khon kaen) sen tog jag flyget till bkk kolla upp mig på riktigt sjukhus.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

WILLE!!!

Att inte ta broms medicin kan leda till att jag hamnar i rullstol inom några år.Är inte det en big deal? ??? ??

Tappar väl ansiktet nu och utbrister:

Du är ju dummare än tåget i Gränna!!!!

Ha ett underbart liv grabbar, att diskutera med er är ju som att omvända Påven!

Börjar komma fram här hur det verkligen ligger till... du fick inte det medhållet du trodde och då är alla här id**ter. Du är pinsam nu Flores och jag tycker det är bästa att du driver denna sak vidare någon annanstans, i ett annat forum för just nu visar du den sämre sidan vilket inte är bra.

Jag hoppas det löser sig men jag vet fortfarande inte och hur svårt kan det vara och tala om vilka intyg ni fått från Thailändska myndigheter... eller är det så att ni inte fått det helt enkelt, våga erkänna i stället att ni missade skiten och vart lite... ja vad säger man? Tagna på sängen!

Jag fattar fortfarande inte vad SAS eller bolaget som gjort dessa injektioner eller rent av ambassaden ska göra eller gå vidare med att Bangkok Air inte släppte på er på den flighten? Kan du eller din far förklara det för mig UTAN att kasta skit etc. för jag är verkligen nyfiken. Jag tror även fler med mig är nyfiken på vad alla ska göra för er för att ni inte fick gå ombord på just den flighten.

Det är tröttsamt men jag är så nyfiken för denna historia är lite... vad säger man? Ja för mycket helt enkelt.

Jerker: Detta har väl egentligen inget med sjukvården i Thailand att göra eller har jag missat det? Det har med att Flores inte fick ta med sig sina injektioner på en av Bangkok Air´s flighter och nu ska svenska ambassaden eller annan fixa det

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Flores.

Du måste förstå att vi som läser din tråd svarar ju givetvis efter din information.

ha det gott

fredda

Link to comment
Dela på andra sajter

Flores!

Nu tycker jag nog att du var väl taskig mot tågen i Gränna! Tågen är väl inte dummare där än i andra städer? :)

Hur som... svår fråga detta...

Jag har full förståelse för att man som enskild individ i din situation inte har så många att vända sig till och

bestämmer sig för att kontakta ambassaden. Och jag tycker nog att ambassaden borde bistå med information

och rådgivning om hur man ska gå till väga. Om de har den kompetensen.

Om de inte har den kompetensen, vilket uppenbarligen var fallet den här gången, så får man vackert

acceptera att servicenivån inte är bättre. Man kan faktiskt inte begära hur mycket som helst med världens

näst högsta skattetryck. :)

Dessutom är ju Svenskar rätt obildade, enligt någon artikel i AB i veckan, vilket även borde återspegla sig

i ambassadpersonalens kompetens.

Kan bara råda dig att ta det säkra före det osäkra framöver och verifiera med flygbolagen du ska flyga med

att det är ok att ta med dina mediciner.

Begär skriftlig verifikation från lokal källa, med kontaktuppgifter, som du kan visa upp om liknande problem

dyker upp. Eller ta all korrespondens via email som du kan visa utskrifter på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo igen.

Kan berätta att en polare till mig får sprutor med cellgifter 1 gång i veckan (är spruta som man tar själv,ska tydligen förvaras i kylväska på planet ner). Och han ska åka med mig till Thailand i februari.Jag frågade han om han hade fått klartecken från sin läkare med medicinen och som du sa Flores no problems sa hans läkare också men enligt andra här inne nalle t.ex så funkar det ok om vi går ut och sätter oss i en taxi på flygplatsen efter landning och ej åker inrikes.

Är glad att jag läste denna tråden för nu ska polaren tala med sin läkare igen och vi ska nu kolla upp alla tillstånd som han behöver.

Nu hade jag och polaren tur att vi fick info här inne om vad vi bör kolla upp,men hade vi kommit ner och inte kommit på planet och medicinen blivit förstörd så hade vi förmodligen känt oss rätt så utsatta också om han inte hade fått nån ny medicin osv.

Sen när nåt strular när man är jäkligt långt hemmifrån så brukar problemet man har kännas lite större på grund av avståndet till tryggheten hemma.Och att vara i Thailand där inget funkar som hemma(inte äns på ambassaden tyvärr)gör inte saken bättre då.

Ha det bäst.

fredda

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte men har en känsla av att svenska ambassader är ganska bra i jämförelse med andra länders. Att sveriges utrikesdepartement tar sig tid att besvara frågor från en orolig pappa angående sprutor på ett inrikesflyg i ett land långt bort gör mig ganska kluven. Är det verkligen till sådant vi vill att våra skattepengar ska gå? Ska svenska staten beskydda, informera och agera som advokater till alla svenskar när vi lämnat rikets gränser oavsett vems fel eller ansvar det är?

Samtidigt har jag absolut inga problem att förstå att Flores bli orolig när hon befinner sig i ett nytt land med en sjukdom och där planerna inte går som det ska. Och att pappa Hans blir upprörd och ringer till UD ingår väl i rollen som pappa där man gör allt man kan. Jag hade kanske gjort samma sak själv.

I sådan situationer kanske det är lätt att glömma bort att man befinner sig i Thailand. Ett land som just nu skakas av oroligheter. I söder pågår ett lågintensivt inbördeskrig och landet i övrigt står på randen till en ny statskupp alternativt totalt kaos. Lägg till en global ekonomisk kris plus en ständig ström av visumansökningar så borde det inte vara så svårt att inse att ambassaden inte prioriterar en turist som nekats gå ombord på ett flygplan. Så där Flores anser att hennes situation tar värstingpriset är väl ungefär där mina sympatier upphör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dessutom är ju Svenskar rätt obildade, enligt någon artikel i AB i veckan, vilket även borde återspegla sig

i ambassadpersonalens kompetens.

Att bli diplomat är nog bland de svåraste man kan bli och kräver både utbildning, intelligens och väldigt mycket allmänbildning + flera språk. Nu är det väl inte diplomater som Flores tvingades handla med utan lokalt anställda. Det finns ju onekligen en del stolpskott där. Kommer ihåg en svensk tant som jobbade där och hennes engelska hade knappt styrfart. Jag antar att alla som jobbar där fått ta emot en hel del kritik, men de är väl inte mer än människor de heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, detta var ju en deprimerande historia.

Tyvärr verkar det som det var Flores första besök i Thailand, och då är man väl inte så van vid att hantera situationer där.

Själv hade jag definitivt försökt muta flygbolagspersonalen med några tusenbahtingar, för det hade det väl varit värt? På ett smakfullt sätt givetvis. Om nu medicinen var värd närmare tiotusen kronor.

Som någon annan skrev, en lämplig kompromiss hade ju varit att flygvärdinnorna alternativt piloten tog hand om kylväskan under flygningen. Mot ersättning förstås...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått lite förtydligande från Flores far och förstår nu det hela lite bättre, det är upp till Flores och hennes far att berätta det för resten här på forumet om de vill.

Men i korthet kan jag säga att Bangkok Air har gjort ett misstag som de med min vetskap om bolaget kommer att göra allt de kan för att gottgöra. Så jag tror att Flores och hennes far kommer att få en trevlig semester i Thailand trots den något skakiga starten.

Men kom ihåg, Thailand är inte som Sverige. På både gott och ont.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

WILLE!!!

Att inte ta broms medicin kan leda till att jag hamnar i rullstol inom några år.Är inte det en big deal? ??? ??

Tappar väl ansiktet nu och utbrister:

Du är ju dummare än tåget i Gränna!!!!

Ha ett underbart liv grabbar, att diskutera med er är ju som att omvända Påven!

Valdigt osaker pa vad du argumenter emot. Jag eller nagon annan har val knappast ifragasatt behovet av medicinen. Att du antyder det leder mig till att tro att du 1. inte ar laskunnig eller 2. ar sa himla upprord att du slass mot vaderkvarnar. Dock har jag bla ifragasatt vilka forvantningar man kan ha pa en ambassad - svarare an sa ar det inte. Du laser onekligen inte sarskillt noggrannt och jag ar aven overtygad om att det finns en massa dimensioner till denna situation som inte framgatt har. Om inte information ges har sa ar det svart for forumedlemmar att ge de svar du vill ha.

Jag har all forstaelse for din personliga kansla av bitterhet etc. iom hur du har drabbats men tycker du skall skarpa till dig och faktiskt lasa vad folk skriver innan du kastar ut dig massa oforskamdheter. Ar jag dummar an taget for att jag tycker att folk i lag har orimliga forvantningar pa ambassader? Jag har inte sagt ett ljud angaende ditt behov av medicin eller huruvida det ar en "big deal" eller inte sa undrar varfor du tar upp det i ett inlagg riktat till mig.

Min passning till Mai Chai angaende att forlora ansiktet var en rent spraklig sadan eftersom han  gjorde det vanliga misstaget att blanda ihop loose och lose. Kanske opassande att skamta i denna trad men, men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft mycket kontakt med ambassaden här på Sukh soi 6 och fått  bra hjälp de flesta  gånger.Men för 15-20 år sedan så var de stöddiga och inte alls lika hjälpsamma så jag är nöjd med den positiva förändringen.Sen kan vi alla ha en dålig dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...