Jump to content
IGNORERAD

Latare ambassad får man leta efter!


Guest Flores

Recommended Posts

Landade i Bkk den 27 September, problemen började då. Inrikesflyget vägrade nämligen att ta med mina injektioner. Fick bo 6 nätter på hotell i Bangkok. I desperation ringde vi till Svenska ambassaden. Men latare jävlar får man leta efter (ursäkta franskan). Efter mycket om och men så ordnade vårt hotell transport med en hyrd taxi Bangkok-Koh Samui. Tyvärr så var allt detta i onödan eftersom mina injektioner endast får förvaras mellan 2-8 + grader och detta misslyckades efter 12 timmars taxi färd. Katastrof utav Svenska ambassaden att inte kunna hjälpa till... Kanske senare kan jag avslöja namnet på den late svenske mannen som jobbade och inte lyckades komma fram till någon lösning.

Väl när vi hade kommit fram till Koh Samui, så träffade vi trevlige Falang som hjälpte oss med att hitta en bostad. Vi hittade ett underbart hus, med världens sötaste hyresvärdinna. Ifall någon vill så har de fler hus att hyra ut här på resorten så skicka bara ett pm till mig.

Gudrun har talat ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    5

  • Falken

    5

  • MaiChai

    3

  • fredda

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hmmm, om man bor och betalar skatt i Sverige och sedan misslyckas

med att förklara för flygbolaget att medicinen man vill ta med sig handlar

om liv eller död - p.g.a. allvarlig sjukdom.

Då är det väl inte helt orimligt att ambassaden hjälper till, eller...?  ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmmm, om man bor och betalar skatt i Sverige och sedan misslyckas

med att förklara för flygbolaget att medicinen man vill ta med sig handlar

om liv eller död - p.g.a. allvarlig sjukdom.

Då är det väl inte helt orimligt att ambassaden hjälper till, eller...?  ???

Jag har svårt att se vad ambassaden skulle gjort, för jag förutsätter att Flores hade med sig de intyg som jag är säker omfattas av så pass speciell medecin?

Det gick bra att flyga till Thailand med grejorna men inte inrikes med Bangkok Air?

Misstänker att det var injektionssprutorna som orsakade problemet, behövde du ta dem under 1-timmarsflygningen till Samui?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Mai Chai.

Igentligen borde jag inte bli förvånad över svaren här. Men ditt tar priset i dumhet. Självfallet skall ambassaden hjälpa till när en svensk medborgare behöver hjälp, speciellt då som i detta fall när det gäller medicin som är viktig för Flores.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett råd är väl att gå in på ambassadens sida innan du ska ut och resa nästa gång.

Vad kan du få hjälp med?

råd om hur du överför pengar från Sverige, det vill säga hjälp till självhjälp

att kontakta försäkringsbolagens larmcentraler – Euro-Alarm, Nordic Assistance eller SOS International

att kontakta anhöriga i en nödsituation eller lösa andra problem i samband med till exempel en olyckshändelse, akut sjukdom eller dödsfall

råd om försvarsadvokat, läkare och tolk samt vid behov få hjälp med att kontakta dem

ett provisoriskt eller ordinarie pass

ett tillfälligt lån för att kunna resa hem till Sverige i en nödsituation som inte är självförvållad.

Vad kan du inte få hjälp med?

valutaväxling och annan bankservice

hotell- och biljettbokning

betalning av skulder, böter eller borgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Steinlager!

Eftersom jag är Flores pappa och reskamrat tar jag mig friheten att informera dig om fakta i detta ärende. Vi har dom intyg som behövs för att få ta med injektionerna på flyget. Vi har rest till många länder och aldrig upplevt detta problem tidigare. Inte heller läkemedelsbolaget. Vid min första kontakt med ambassaden uttryckte dom sin bestörtning över vårt problem och lovade att kontakta berörda flygbolag. Då detta stred mot internationella bestämmelser enligt ambassaden. Eftersom detta argument inte fick avsedd effekt borde ambassaden därför kontaktat berörda Thailändska myndigheter.

En svensk som är häktad skall enligt det regelverk som finns få hjälp till att erhålla viktiga mediciner under häktningstiden. Då är det en självklarhet att också kräva detta för en svensk laglydig medborgare.

För att informera dig ytterligare så har jag varit i kontakt med UD i detta ärende och dom blev förvånade att ambassaden inte kunde hjälpa oss och kommer därför begära ytterligare information från denna.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Thailands Ambassad i Stockholm kan man få information vad som gäller innan man reser till Thailand.

På deras hemsida kan man läsa följande.

1. Visa upp ett Läkarintyg (på engelska) utskrivet av er läkare, för Food and Drug Inspection Office på den flygplats som ni landar. Intyget skall inehålla detaljer om medicinen, sjukdomen och orsak till att ni vill införa denna medicin för personligt bruk.

2.Fyll i blanketten där ni söker tillstånda att ta med medicinen, detta görs hos FDAs kontor på flygplatsen.

Ni skall kunna visa upp följande;

• Läkarintyg (på engelska)

• Kopia på ert pass (vanlig papperskopia)

• Fullmakt ( Om den ansökande personen inte kan närvara, Kontakta ambassaden för mer info om ni har behov av mer information)

Tillståndet gäller för en månads personlig förbrukning. Om ni avser att stanna längre än en månad, behöver ni tillstånd från FDA.

Det finns ett antal mediciner som är drog klassade som inte kan importeras, de är i huvudsak Narkotika och Psykotropiska  substanser.

Följer man bara dessa regler skall det inte vara några problem att få ta med sig sin medicin på inrikesflyget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ni sökt tillstånd hos FDAs kontor på flygplatsen

och ändå inte fick ta med er medicinen? ???

Om ni inte gjort det så får ni självklart inte resa med eran medicin.

Men självklart borde Svenska ambassaden hjälpt er om nu så var fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svar till Mai Chai.

Igentligen borde jag inte bli förvånad över svaren här. Men ditt tar priset i dumhet. Självfallet skall ambassaden hjälpa till när en svensk medborgare behöver hjälp, speciellt då som i detta fall när det gäller medicin som är viktig för Flores.

Inte kasta sten i glashus för det låter som "Jag har gjort detta 100 gånger innan så det är nog inget problem syndromet" men så gick det inte.

Klart man kan söka hjälp hos ambassaden men varför tror alla att dem ska lösa det åt en? Har man gjort vad som krävs innan som (Nalle67 skriver) så är det lättare för ambassaden att jobba vidare med saken och kanske ställa ansvarig mot väggen. Men om flygbolaget inte vill så är det ju deras ensak, de är inte tvungna att ta med resenärer för jag tolkade som att ni hade kommit in i Thailand med aktuell medicin men inte på inrikesflyget. Hade man kollat med bolaget innan och sagt att man har dessa mediciner med sig och sen kommer dit och inte får åka. Trots att man tidigare fått OK på att resa med dessa mediciner, då hade jag blitt förbannad jag med och frågat om assistans hos ambassaden.

Sen hur andra tolkar saken och tycker det är konstigt att ni inte fick ta med er medicinen eller inte är för mig inte relevant i frågan. Frågan som är relevant och säkert för er också är. Vad säger de på det aktuella flygbolaget som ni skulle åka med? Varför fick man inte ha med medicinen på deras flight då man kommit in i Thailand med den innan och blitt godkänd av FDA (om den nu blev det)?

Att referera till någon som är häktad och måste ha mediciner för att överleva fattar jag inte, vad har det med saken att göra? Den personen kommer inte kunna röra sig fritt för att tillgodose sig medicinen för att överleva, det ni kunde gjort var att ta ett annat flygbolag för ni hade medicinen, ni var ute i det fria men vart nekade på en flight. Det är inget med att få medicin som häktad... sluta tramsa!

Det får du ett rött :kort: för

Så, kollade ni allt med alla instanser innan?

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassaden har ingen mojlighet att paverka hur ett thailandskt foretag agerar i ett specifikt fall. De hade behovt ga via

thailandska myndigheter och det hade formodligen inte varit lost an. Det enda de kunde gjort i detta fall ar att ge ett par

praktiska rad till Flores pa hur hon kunde lost problemet. Hade Flores berattat om sitt problem har pa MPR sa hade jag tex

kunnat tipsa om att Samitivej har tva "kliniker" pa Suvarnabhum dar hon kunde traskat in med sina intyg och fatt ett nytt

intyg att visa upp for flygbolaget om att hon inte kan vara utan sin medicin under flygningen. Det hade tagit ungefar 5

minuter och kostat cirka 200 Baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jo, vi var i kontakt med Thailändska ambassaden angående medicinerna och fick till svar att eftersom dom inte var narkotikaklassade så räckte det med intyg på engelska.

Vi var i kontakt också med Thai Air och fick samma svar.

En människa som behöver hjälp med en livsviktig medicin, kalla detta trams renderar dig denna ikon :bag:

Sedan är jag också medveten om att inte ambassaden kan påverka ett enskilt företag men är det så att dom bryter mot internationella regler kan  och ska dom vända sig till thailändska myndigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej igen!

Jo, vi var i kontakt med Thailändska ambassaden angående medicinerna och fick till svar att eftersom dom inte var narkotikaklassade så räckte det med intyg på engelska.

Vi var i kontakt också med Thai Air och fick samma svar.

En människa som behöver hjälp med en livsviktig medicin, kalla detta trams renderar dig denna ikon :bag:

Sedan är jag också medveten om att inte ambassaden kan påverka ett enskilt företag men är det så att dom bryter mot internationella regler kan  och ska dom vända sig till thailändska myndigheter.

Ja det kanske är så att du tycker att jag ska ha den men kolla vad jag skrev :rules: Du läser inte så noga tror jag. Jag citerar mig själv.

Quote

Att referera till någon som är häktad och måste ha mediciner för att överleva fattar jag inte, vad har det med saken att göra? Den personen kommer inte kunna röra sig fritt för att tillgodose sig medicinen för att överleva, det ni kunde gjort var att ta ett annat flygbolag för ni hade medicinen, ni var ute i det fria men vart nekade på en flight. Det är inget med att få medicin som häktad... sluta tramsa!

Jag kan leva med att ha den här :bag:   för jag vet att att du inte läste så noga för det JAG menade med trams var att DU referera till att vara häktad. Jag finner inte det ens i närheten av att ha mediciner och inte komma med en flight. Jag hoppas att du är med på vad jag menar med "trams"... Jag tycker jag är tydlig i det i alla fall.  :yes:

Jag förutsätter att du läser inlägget jag skrev innan jag får ytterliggare en predikning, tack!  :wai:

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Under mina år i Thailand har jag blandade känslor till Ambassaden i Bangkok.

Det verkar som att de inte har nån direkt praxis för hur de skall gå till väga, detta gäller det mesta.

Har ibland fått hjälp för de minsta sakerna, medan jag funnit att de oftast är ohjälpsamma.

Den gången vi verkligen behövde hjälp, var den svenska kvinnan vi pratade med ytterst hjälpsam i ärendet.

Det värsta som hände oss var att en tjej svarade och sade att hon absolut inte kunde hjälpa oss om vi inte kunde prata Engelska eller Thai. :surprised:

Tycker ambassaden ska hjälpa alla som behöver hjälp. Är det inte därför de finns ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Under mina år i Thailand har jag blandade känslor till Ambassaden i Bangkok.

Det verkar som att de inte har nån direkt praxis för hur de skall gå till väga, detta gäller det mesta.

Har ibland fått hjälp för de minsta sakerna, medan jag funnit att de oftast är ohjälpsamma.

Den gången vi verkligen behövde hjälp, var den svenska kvinnan vi pratade med ytterst hjälpsam i ärendet.

Det värsta som hände oss var att en tjej svarade och sade att hon absolut inte kunde hjälpa oss om vi inte kunde prata Engelska eller Thai. :surprised:

Tycker ambassaden ska hjälpa alla som behöver hjälp. Är det inte därför de finns ???

Ska försöka undvika och bli dominant i tråden då den inte är "min"

Självklart Surin P3 så ska man få söka hjälp hos ambassaden men man kan inte utgå i från att man får hjälp bara för man kontaktar dem.

I det här fallet som tråden handlar om så är jag inte riktigt med på vad ambassaden ska hjälpa till med... personen i fråga är i Thailand dvs. dem har kommit in i landet och då var medicinerna inget problem. Sen blev det tydligen ett problem då de skulle flyga INRIKES för dem ville inte släppa på personen i fråga pga. medicinerna. Om ett Thailändskt företag inte vill släppa på dem på SIN flight pga. någon regel/policy så är det väl inget ambassaden kan göra åt det... eller vad är det JAG missar i det här?

Jag hoppas ni ursäktar mig för jag hajjar alltså inte vad ambassaden ska gör i det här fallet  :neutral:

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu tänker på att någon faktiskt kan befinna sig i Thailand utan att faktiskt veta allt om hur och vad man ska göra...

Så kan väl ambassaden ha nån slags beredskap för hur man löser olika problem. Inte alla förstås, men det borde finnas mer än "Nej tyvärr, vi kan inte hjälpa till". Ett sånt svar kan få vem som helst att känna sig ganska liten.

Nej, jag bara efterlyser lite mer hjälpsamhet från ambassadens sida. Generellt sett alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker ambassaden ska hjälpa alla som behöver hjälp. Är det inte därför de finns ???

Eftersom resurserna är begränsade måste ju gränsen gå någonstans och syftet med att ha en ambassad har väl aldrig varit att hjälpa semesterfirare med diverse göremål. Men att de kräver att man pratar engelska eller thai är ju helt absurt och en mindre skandal!

Läste någonstans att ambassaden i Bangkok är den som får ta emot mest besök av svenskar (jämfört med andra svenska ambassader runt om i världen) som råkat ut för det ena eller andra. Förr var det tydligen vanligt med klagomål om olika lurendrejerier. Hur det är nu vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Eftersom jag inte inte utryckt mig tydligt nog så försöker jag igen:

Enligt ambassaden så finns det internationella bestämmelser beträffande mediciner som passagerare behöver. Enligt dom så bröt flygbolagen mot dessa då dom nekade min dotter att ta med sin medicin som hon behöver för sin vistelse på Koh Samui under 6 månader.

Då skall dom kontakta thailändska myndigheter för att påtala detta.

UD såg min förfrågan hos ambassaden som helt giltig och kommer därför kontakta dom i detta ärende.

Några debattörer borde läsa mina inlägg bättre innan dom går i polemik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ambassaden kunde ha nämnt att vi skulle uppsöka Samitivej . Att sedan Mr Kågefeldt på svenska ambassaden inte kunde ett ord Thai efter 15 år i Bangkok utan lassade på sin assistent allt jobb. Självklart är jag otroligt bitter att Svenska Ambassaden inte kunde ge mig ett korrekt svar.

Visa lite empati grabbar antingen är de flesta här på MPR  :drunk: eller dumma!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara otroligt bitter kan inte vara bra för hälsan. Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av att vara i Thailand och hur saker och ting fungerar där men om du låter en sådan sak som du beskrev göra dig så otroligt upprörd så får du nog bereda dig för att risken att du råkar ut för liknande saker är stor.

De flesta gubbarna här på MPR är både snälla och hjälpsamma, dessutom sitter de inne med massa mer kunskap än ambassaden så fråga här nästan gång istället.

I all välmening,

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Arg,rädd,orolig och BITTER För mig är det stort att jag inte kan ta min broms med.

Att råka ut för något liknade i Thai?!? Tror just nu att mitt tar priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tycker att svenska ambassaden borde hjälpa till när svenska medborgare har problem med medicin i främmande länder så länge medborgaren inte har själv varit otroligt slarvig och så länge medborgaren inte lätt kan ta hand om problemet själv. Om inte annat borde de kunna ställa upp med information så att medborgaren kan hjälpa sig själv.

Jag hade nästan det motsatta upplevelsen av svensk/dansk/norska ambassaden i Ghana. Min dåvarande flickvän ville dit bara för att höra om det fanns något viktigt för svenska turister att tänka på. Väl där fick vi knappt gå därifrån då de pratade så mycket. De ville att vi skulle höra av oss en gång varann vecka för att försäkra dem att allt gick väl. Hade vi liknande problem med medicin hade vi utom tvivel fått hjälp av dem. Jag tycker att UD borde ge samma minimum service oavsett var i världen man är. Varför ska människor med medicinbekymmer få hjälp i Tibet men inte i Bolivia? Varför ska en svensk rånoffer ska få låna pengar av ambassaden i Santiago men inte i Istanbul?

Annars tycker att Joints har en bra poäng med att nästa gång sådant händer man kan tänka på MPR som alternativ/komplement!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej igen!

Eftersom jag inte inte utryckt mig tydligt nog så försöker jag igen:

Enligt ambassaden så finns det internationella bestämmelser beträffande mediciner som passagerare behöver. Enligt dom så bröt flygbolagen mot dessa då dom nekade min dotter att ta med sin medicin som hon behöver för sin vistelse på Koh Samui under 6 månader.

Då skall dom kontakta thailändska myndigheter för att påtala detta.

UD såg min förfrågan hos ambassaden som helt giltig och kommer därför kontakta dom i detta ärende.

Några debattörer borde läsa mina inlägg bättre innan dom går i polemik.

Undrar en sak angående problemet som uppstått.

Om man behöver medicin under 6 månader varför kan man inte packa den i vanliga resväskan? Kyla, värme???

Undrar då jag har diabetiker i släkten.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker att ambassaden kunde ha nämnt att vi skulle uppsöka Samitivej . Att sedan Mr Kågefeldt på svenska ambassaden inte kunde ett ord Thai efter 15 år i Bangkok utan lassade på sin assistent allt jobb. Självklart är jag otroligt bitter att Svenska Ambassaden inte kunde ge mig ett korrekt svar.

Visa lite empati grabbar antingen är de flesta här på MPR  :drunk: eller dumma!!!!!

  Nu blir jag lite orolig för dig "blomman"

Jág skälv har medicin varje dag jag har receptet på engelska och packar mer i incheckat 97%

Av Behovet av medicin. Det mesta jag behöver fines på apoteken i Thailand.

BARA visa dina receptet!!!!!     

Pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...