Jump to content
IGNORERAD

Norwegian till Thailand?


stuart.b

Recommended Posts

Oregistrerad

Trycket justeras efter höjden, vet inte riktigt i vilket nivå man börjar, men i stora plan ska man ha samma tryck som

på marknivå hela tiden. Ingen skulle klara längre i dessa höjder utan tryckkontroll o extra syre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_of_Useful_Consciousness kanman läsa om höjder o tryck i flyg. Tyvärr Engelska

 

Om min syresättning sjunker typ 10-15 % från normala märker jag det genom att jag blir andfått o trött.

 

Hitta lite bättre klänk, http://en.wikipedia.org/wiki/Cabin_pressurization

 

Pressurization becomes necessary at altitudes above 12,500 feet (3,800 m) to 14,000 feet (4,300 m) above sea level to protect crew and passengers from the risk of a number of physiological problems caused by the low outside air pressure above that altitude; it also serves to generally increase passenger comfort.
Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,3k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    109

  • Sam sip sam

    66

  • leifen

    57

  • Moritz

    55

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Syret tas in vid motorerna och det mesta används till förbränning

och del går in till kabinen samt en del till att hålla trycket i kabinen

 

Syre finns det lika mycket på flyghöjden men det är trycket som är lägre

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga, aldrig tänkt på det.

Hört att luften renas på nåt sätt och återanvänds men det gäller ju knappast syret som ombildas till CO2 (är det va?). Men å andra sidan, var finns ev luftintag? Tvivlar på att det finns rena syretankar i planet, ja förutom till syrgasmaskerna då förstås.

 

Nån som vet?

 

Luften i kabinen tas in via uttag på utsidan och värms ofta på vägen av motorvärmen innan den komprimeras och skickas in i kabinen

 

Oxygen and hypoxia

Cabin air contains ample oxygen for healthy passengers and crew. However, because cabin air pressure is relatively low, the amount of oxygen carried in the blood is reduced compared with that at sea level. Passengers with certain medical conditions, particularly heart and lung diseases and blood disorders such as anaemia (in particular sickle-cell anaemia), may not tolerate this reduced oxygen level (hypoxia) very well. Some of these passengers are able to travel safely if arrangements are made with the airline for the provision of an additional oxygen supply during flight. However, because regulations and practices differ from country to country and between airlines, it is strongly recommended that these travellers, especially those wishing to carry their own oxygen, contact the airline early in their travel plans. An additional charge is often levied on passengers who require supplemental oxygen to be provided by the airline.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenhet nu...

Åkt från Bkk... skrämmande.aggresiva portugiser som servade. Plus... uppgrade.

Åkt Arn. perfekt personal. Plus uppgrade...

Tips..

boka  inte mat ,,usel... köp på  avgående...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite beskrivning om hur det fungerar

 

post-3404-0-39754900-1375281858.gif

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenhet nu...

Åkt från Bkk... skrämmande.aggresiva portugiser som servade. Plus... uppgrade.

Åkt Arn. perfekt personal. Plus uppgrade...

Tips..

boka  inte mat ,,usel... köp på  avgående...

 

En del av det du skriver kunde lika gärna vart på Thailändska :-)

Vad betyder "köp mat på avgående"

 

Har sett "kort datum" och "utgången" på ICA men inte avgående :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tillförs det normalt inte tillräckligt för att t.ex. du ska må bra?

MIna lungor kan inte syresätta blodet, därför extra syre.

lungvävnaden blir inflammerad och ärrbildning uppstår pga fibros Volymen o kapasiteten i lungor minskar.

Ärrvävnad har ingen elastisitet heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del av det du skriver kunde lika gärna vart på Thailändska :-)

Vad betyder "köp mat på avgående"

 

Har sett "kort datum" och "utgången" på ICA men inte avgående :-)

Arlanda har nu  mat i tax free zon... mackor  och vatten för ombord..   macka 75 sek vatten 30 sek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arlanda har nu  mat i tax free zon... mackor  och vatten för ombord..   macka 75 sek vatten 30 sek.

 

Vid bokning av någon biljett där jag valde bort maten fick jag upp varningen

att flygbolaget inte tillåter mat som "inte serverats av personalen".

 

Gör Norwegian det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Vid bokning av någon biljett där jag valde bort maten fick jag upp varningen

att flygbolaget inte tillåter mat som "inte serverats av personalen".

 

Gör Norwegian det?

Hur ska dom kunna kolla det när du går ombord?

Lägg de i handbagaget så syns det inte, och ät när dom övriga blivit serverade.

Ändrades av Mr Ning Ning

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

ät när dom övriga blir serverade

 

Är inte det lite provocerande?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT framstår numera som "Big spender" med sin nudelsoppa på 7/11. Vad jag vet har han inte

 

med egen mat o dryck på flyget, och tydligen köper han soppan på samma etablissemang som

 

han förtär den. 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska dom kunna kolla det när du går ombord?

Lägg de i handbagaget så syns det inte, och ät när dom övriga blivit serverade.

 

Det kan bli kul att se hur de reagerar när man dukar fram papptallrikar och plastmuggar

och skickar pastaskålen och ketchupflaskan mellan raderna till resten av familjen eller kompisarna :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT framstår numera som "Big spender" med sin nudelsoppa på 7/11. Vad jag vet har han inte

 

med egen mat o dryck på flyget, och tydligen köper han soppan på samma etablissemang som

 

han förtär den. 

 

Det alternativet fanns inte när han gjorde sin virtuella flygning till LOS.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arlanda har nu  mat i tax free zon... mackor  och vatten för ombord..   macka 75 sek vatten 30 sek.
75 kr. för en macka är för mycket. Jag tar med mig köttbollar med potatis mos. Lägger i en plast påse. Sen sitter jag på påsen så det blir kropps varmt. Jätte gott!!Mumms
Link to comment
Dela på andra sajter

75 kr. för en macka är för mycket. Jag tar med mig köttbollar med potatis mos. Lägger i en plast påse. Sen sitter jag på påsen så det blir kropps varmt. Jätte gott!!Mumms

 

Jag hade nog tagit med sås i en egen påse som lämpligen värms upp i armhålan.

För gourmeter, jag vet, men lite får man väl kosta på sig när man ska åka så långt.

 

En tvårätters middag kan lätt åstadkommas med lite ljummigt vatten från toaletten och medhavd buljongpulver.

Har så sent som i dag lärt mig att det finns nyttigt proteinpulver med jorgubbs och banansmak -

som med samma vatten lätt tillagas som en ljuvlig och dessutom nyttig dessert för de som vill att det ska hända något snart.

 

Snart bara benplatsen kvar att avundas de som åker buziness.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tråkigt med så dåligt kvalitet/kvantitet på maten när man ska åka på semester, ska man behöva ta med sig en matpåse nu också - sitta på ett flygplan i 11 timmar och inte få äta ordentligt, tjata för att få en gt etc???

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tråkigt med så dåligt kvalitet/kvantitet på maten när man ska åka på semester, ska man behöva ta med sig en matpåse nu också - sitta på ett flygplan i 11 timmar och inte få äta ordentligt, tjata för att få en gt etc???

 

Det beror nog på vilket flygbolag du väljer, varken  maten eller drickat på är nåt problem  på Thai  :)

 

Sen om du jagar biljetter som knappt täcker driftkostnaderna , så får du räkna med lite sämre servering.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Om man nu är så jävla snål att man inte har råd att köpa lite käk på planet eller äta sig så mätt

att man kan klara 10 - 12 timmar på planet till nästa måltid

så undrar jag om man inte ska fundera på att stanna hemma istället

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu är så jävla snål att man inte har råd att köpa lite käk på planet eller äta sig så mätt

att man kan klara 10 - 12 timmar på planet till nästa måltid

så undrar jag om man inte ska fundera på att stanna hemma istället

 

De flesta bolag serverar hyfsat käk.

Det är Norwegian vi diskuterar och de är inte ens speciellt billiga. Man får hoppas att de vad det lider

kommer på, att det kanske inte lönar sig att snåla med just det.

 

Ofta är det de små sakerna, en gratis öl eller en vänlig filt som får kunderna att flyga med samma bolag igen.

Skiljer det bara ett par hundra för likvärdiga rutter väljer iaf jag det bolaget som "känns bäst"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog på vilket flygbolag du väljer, varken  maten eller drickat på är nåt problem  på Thai  :)

 

Sen om du jagar biljetter som knappt täcker driftkostnaderna , så får du räkna med lite sämre servering.

Nja, mina referenser är från thai, det jag syftade på handlade om norwegian.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
De flesta bolag serverar hyfsat käk.

Det är Norwegian vi diskuterar och de är inte ens speciellt billiga. Man får hoppas att de vad det lider

kommer på, att det kanske inte lönar sig att snåla med just det.

 

Ofta är det de små sakerna, en gratis öl eller en vänlig filt som får kunderna att flyga med samma bolag igen.

Skiljer det bara ett par hundra för likvärdiga rutter väljer iaf jag det bolaget som "känns bäst"

och????

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

och? ???

 

Precis vad jag tänkte när jag läste ditt inlägg - vad har maten på Thai och att snåla med saken att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta bolag serverar hyfsat käk.

Det är Norwegian vi diskuterar och de är inte ens speciellt billiga. Man får hoppas att de vad det lider

kommer på, att det kanske inte lönar sig att snåla med just det.

 

Ofta är det de små sakerna, en gratis öl eller en vänlig filt som får kunderna att flyga med samma bolag igen.

Skiljer det bara ett par hundra för likvärdiga rutter väljer iaf jag det bolaget som "känns bäst"

Håller helt med. Åkte med dem i sommar och det var en trist upplevelse. Den mat vi betalade extra för (dyrt) var det tråkigaste och snålaste flygplanskäk jag fått. Men det som retade mig mest var deras snålande med dricksvatten. För att få vatten så var vi tvungna att be om det. Lite motvilligt serverades det i små plastmuggar av den östeuropeiska kabinpersonalen (eller om de var ryssar?). Efter två plastmuggar och sex timmar så bad jag om att få köpa vatten. Nej, de sålde inte vatten i flaska... Ja, jag känner till incidenten med kvinnan som skulle till Norge och inte fick löpa... Nu kändes det som att man valt att ge bort vatten för att inte få kritik i media, men att vattnet var för dyrt att slösas med... Vad är det för d-jvla service? Och vad är det för prioritering?

Det är livsviktigt att dricka mycket vatten under långflygningar. Höjden och tiden i luften är inte alls skonsam mot kroppen. Men det tycks inte Norwegian och det inhyrda bolaget bry sig om.

Att mackorna kostade nio dollar och var torra och trista gjorde mig än mer irriterad. Ja, det köpta käket var så snålt tilltaget att vi köpte smörgåsar också.

Jag är väldigt tveksam till att flyga med dem igen och de eventuella hundralappar som sparas kan jag klara mig utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Visste att diskutionen skulle ta denna riktning, Har inget med snålhet att göra, en objektivt bedömning av för och nackdelar.

Men åsikter får man ha, jag har också. Tex sprit behöver man inte alls ta med i flygplanet, och särksild ska inte den kostnaden

läggas på biljettpriset.. Obs att detta är en åsikt som är högst personlig och har inte skrivits i syfte att ge ångest till de som

vill supa sig fulla på planet.

 

Att betala 2 000 - 3 000 SEK extra för att mina medpassagerare ska ha gratis sprit ? Det kallar jag för att vara dum (själv dricker jag inte alls)

Vad gäller maten på Norwegian ARN-BKK så är det inga smak upplevelser på andra bolag heller, så länge man sitter i ekonomi.

 

Tvärtemot tidigare önskan

 

Man får hoppas att de vad det lider kommer på, att det kanske inte lönar sig att snåla med just det

 

önskar jag att de ska fortsätta sätta press på andra bolag. Ett bra alternativ för de som vill köpa en enkelbiljett.

 

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...