Jump to content
IGNORERAD

Norwegian till Thailand?

stuart.b

Recommended Posts

kitungmakmak

På Sverige, Emirates och Qatar(tror jag utan att googla)

Inte ofta de blivit stående på Arlanda, tydligt att de sköter sina plan bättre än Norwegian?

Men var det inte Boeing som skötte om Norwegians plan? Eller läste jag fel tidigare..

Jag tror mer på förklaringen att norrmännen har för få kärror så ifall det blir en störning nånstans så faller hela logistiken.

Nu vet jag inte hur det är med Emiraters eller Qatar men jag som missade planet på väg hem från BKK sist (därav försvann väskan åxå) så bokade dom ju bara om mig på en annan kärra som var på väg mot arlanda.

Hade jag varit tvungen att vänta på nästa flyg med just det bolaget (kommer inte ihåg vad jag flög med) så kanske det hade blivit ett dygn eller mer. Men nu blev det ett par timmar istället.

ทีรัก

Dela på andra sajter

• Svar 1,3k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Soengsang

109

• Sam sip sam

66

• leifen

57

• Moritz

55

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan ju vara så att det skrivs mer om Norwegian i svedala då svenskar blir drabbade

Tror inte de skriver om till exempel 200 indier blir strandsatta i Nepal pga en trasig 787

Jag länkade precis till nåt sånt.

Så det så.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

De har för närvarande bara 7 st 787 så visst blir det problem när en går sönder

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Jag tror mer på förklaringen att norrmännen har för få kärror så ifall det blir en störning nånstans så faller hela logistiken.

Du är inne på nåt här. Hade de haft fler kärror (varav några iaf fungerade) så hade åtminstone statistiken varit bättre.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

Du är inne på nåt här. Hade de haft fler kärror (varav några iaf fungerade) så hade åtminstone statistiken varit bättre.

Ja till Bkk har dom ju bara en kärra så en försening hänger med länge, innebär iofs att dom alltid lyfter så snart dom är klara för att skapa marginal så ibland kan man komma iväg lite före utsatt tid.

Oavsett så tycker jag att Norwegian är ett prisvärt alternativ, kärran är tyst bekväm och modern så slipper man förseningar finns inget att klaga på.

Dela på andra sajter

Men var det inte Boeing som skötte om Norwegians plan? Eller läste jag fel tidigare..

Jag tror mer på förklaringen att norrmännen har för få kärror.

Jo tydligen en hyrd service från Boeing, trotts allt så är det ägarens ansvarar.

Troligt att de har för få kärror och för mycket flighter.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Ja till Bkk har dom ju bara en kärra så en försening hänger med länge, innebär iofs att dom alltid lyfter så snart dom är klara för att skapa marginal så ibland kan man komma iväg lite före utsatt tid.

Oavsett så tycker jag att Norwegian är ett prisvärt alternativ, kärran är tyst bekväm och modern så slipper man förseningar finns inget att klaga på.

Ja, nu är det nog inte bara att lyfta och landa som man själv vill.

Tror nog flygledning har ett finger med i spelet.

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jo tydligen en hyrd service från Boeing, trotts allt så är det ägarens ansvarar.

ja du Einstein, dom glada dagarna i flygbranschen är över för länge sen och att ha flygplan i överflöd är det inte längre något bolag som har råd med.

Dela på andra sajter

Visst är det så. MEN om man har koll på sina prylar så kör man iväg på sin SLOT time, gör man inte det pga av diverse problem, ja då blir det rejäla förseningar då de kör sina long-haul på poppis destinationer som har mycket begränsat av den "varan".

Simpel och enkel logik/matematik.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Dela på andra sajter

Oregistrerad

ja du Einstein, dom glada dagarna i flygbranschen är över för länge sen och att ha flygplan i överflöd är det inte längre något bolag som har råd med.

Skulle just skriva samma med andra ord, ingen flygbolag, inte ens Emirates eller Etihad Airways har reservplan på marken, ifall nån råkar gå sönder, tänl hur många flygplan det skulle behövas för man kan ju inte förutse var maskinen pajar.
Dela på andra sajter

Skulle just skriva samma med andra ord, ingen flygbolag, inte ens Emirates eller Etihad Airways har reservplan på marken, ifall nån råkar gå sönder, tänl hur många flygplan det skulle behövas för man kan ju inte förutse var maskinen pajar.

Är man ett litet bolag med bara sju plan så får det givetvis större konsekvenser än typ Emirates som har 200-300 långdistansplan.

Plain and simple logic/math, typ... ;)

manstekerliksom.com

Dela på andra sajter

Givetvis inte, men de har garanterat inte så hög "brukningsgrad" på sina samt klarar av driftstörningar på ett annat sätt, lite resurs skillnad typ!

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Är man ett litet bolag med bara sju plan så får det givetvis större konsekvenser än typ Emirates som har 200-300 långdistansplan.

Plain and simple logic/math, typ... ;)

Simple logick är att dessa plan flyger runt om i världen så de hjälper föga vid haveri (tekniskt haveri)
Dela på andra sajter

Med andra ord inte inkompetens utan girighet.

Överutnyttjande av personal och material för att maximera vinsten.

Dela på andra sajter

Simple logick är att dessa plan flyger runt om i världen så de hjälper föga vid haveri (tekniskt haveri)

Om du har sju getter och de befinner sig i sju olika hagar och en av dem blir sjuk, hur löser du då problemet med att en inte kan komma hem och ge sin mjölk som du absolut behöver?

kontra

Du har 200 getter utspridda på 87 platser, hur stor är du chansen att du ändå kan få mjölk för en familj?

manstekerliksom.com

Dela på andra sajter

Visst är det så men det händer i mellanåt att man får en tidigare SLOT om man är checkad och klar. 10 min här, 10 min där..

Dela på andra sajter

men det händer i mellanåt att man får en tidigare SLOT

Är det nåt du tror flygbolagen räknar med? Oanständigt oansvarigt isf om du frågar mig..

Så du tror att 10 min nåt är man ser på som en acceptabel försening, think again!!

manstekerliksom.com

Dela på andra sajter

Nu är det oftast ankomstflygplatsen som anger SLOT till avgångsflygplatsen och jag tror det inte är så vanligt förekommande på långdistans som på kortdistans.

Långdistans kan reglera farten på ett annat sätt än ett inrikesflyg som skall då cirkulera en längre tid och bränna onödigt bränsle samt pengar.

Bättre att stå på backen och vänta.

Visst är det bra att Arlanda styr SLOT på Umeå om det är problem och förseningar.

Har flera gånger varit i luften före utsatt avgångstid om det passar flygledningen, "Bording completed"  är ju oftast ca 15 minuter före avgång.

Bra med flexibilitet för miljön. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ursäkta att jag hoppar in mitt i, och skulle kanske citerat flera och inte bara dig.

Men, om man har avtal med andra flygbolag som flyger samma sträckor eller i alla fall delar av sträckorna så kan man lösa detta lite smidigare. Som jag har fattat det så gör inte norwegian det och då blir en strandad kärra några hundra pax som får vänta tills dom löst problemet eller skaffat en ersättare. Hade dom haft lite partners så kanske dom hade kunnat lösa det lite smidigare.

Kikar man på Star alliance så har dom 4456 plan att tillgå, 409000 anställda med 18 504 avgångar per dygn, och det är en större chans att nån av dessa kan ställa upp.

http://www.staralliance.com/en/about/member_airlines/

Men, jag vet inte. Jag drar bara lite slutsatser av det jag läst.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Kikar man på Star alliance så har dom 4456 plan att tillgå, 409000 anställda med 18 504 avgångar per dygn, och det är en större chans att nån av dessa kan ställa upp.

Spot on!!!!

Kräver väl att planet är där det ska, i skick att flyga samt att alla PAX är ombord (med sitt bagage), först då kan de flyga, eller hur?

manstekerliksom.com

Dela på andra sajter

Boeing anhängare som jag är så måste jag säga att Boeing har misslyckats här.

Att skylla på Norwegian som dessutom har anlitat Boeing som underhållare av flygplanen är ju ganska dumt.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Med andra ord inte inkompetens utan girighet.

Överutnyttjande av personal och material för att maximera vinsten.

Flygplan ska vara i luften och tjäna pengar på marken kostar dom bara pengar

och att flyga är liksom flygbolagens affärsidé

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Boeing anhängare som jag är så måste jag säga att Boeing har misslyckats här.

Att skylla på Norwegian som dessutom har anlitat Boeing som underhållare av flygplanen är ju ganska dumt.

Vet man inte bättre än att köpa kvalité från Airbus, så får man stå sitt kast.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Vet man inte bättre än att köpa kvalité från Airbus, så får man stå sitt kast.

VET HUT LEIFEN.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...