Jump to content
IGNORERAD

Billigaste banken gällandes utbetalningar


medusa3604

Recommended Posts

medusa3604

Hej,

Dags att skaffa bankkonto åt frugan.

Inte för att det egentligen är aktuellt så tänkte jag välja bank efter priset på utlandsbetalning om det nu är någon skillnad. Fast helst vill jag ha en bank med internet osv knutet.

Vet att detta diskuterats förr men blev inte riktigt klok på dessa trådar.

Någon som har något förslag?

Har själv Swedbank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handelsbanken tar 40kr om du gör en överföring till Thaibank via internet...

Har för mig att Swedbank tar 80kr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Swedbank tar 50:-

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken svensk bank du har spelar kanske mindre roll om du gör så här. Huvudsaken är att du har tillgång till internetbank och kan registrera betalningen på egen hand.

Personen som du skall föra över pengar till i Thailand öppnar ett konto i Government Savings Bank. Den banken har nämligen valutakonton i europeiska valutor hos sin samarbetsbank Citibank i London.

Du kan därmed göra en så kallad EU-betalning från ditt svenska konto, i svenska kronor till Government Savings Banks SEK-konto i London. Om betalningen är rätt upplagd med BIC-kod och IBAN-nummer så blir det en låg eller obefintlig avgift. Under övriga upplysningar skriver du kontonummer, kontohavarens namn och gärna också vilken "branch" kontot hör till.

Växling till THB sker därefter i Thailand vilket ger en lite bättre kurs än om växling sker i Sverige. Den thailändska banken tar förstås sin lilla avgift också men det gör den ju alltid. Pengarna brukar synas på den thailändska mottagarens konto någon dag efter att beloppet blivit disponibelt i England.

Vi har själva praktiserat detta i flera år. Jag vet att det fanns information tidigare på GSBs hemsida om detta - dock bara på thai. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

se upp med transfer mellan bankerna i TH=avgift

från swedbank går pengarna forst till Bankokbank , sedan blir det avgift till nästa bank

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Avgiften är ju en sak. Men hur man sedan växlar är en annan som kanske spelar roll mycket mer.

Ex Swedbank och Skandiabanken kan bara skicka THB, Dvs dom utför växlingen i Sverige. OK detta kan ju vara en fördel då man vet kursen när man skickar pengarna och i den är när dom ankommer till Thailand 2 dagar senare om man skickar SEK. I dessa Grekix dagar svänger ju kursen en hel del.

Men problemet med ex Skandiabanken är att dom har en värdelös växelkurs. Så dom tar igen mångdubbelt av vad man vinner med 0:- i avgift.

Swedbank har numer en bättre kurs än Skandiabanken. men även här är man tvungen att skicka THB.

På dom andra storbankerna väljer man själv vad man vill skicka i .. (SEK eller THB)

Handelsbanken har varit dom som har absolut bäst kurs om man skickat THB.

Om man skickar i SEK så är det ju mottagande bank som växlar och då kanske man får lite bättre kurs än Handelsbanken. Men som sagt. Då har man ju risken med kursändringar under tiden pengarna skickas till Thailand.

Jag föredrar Handelsbanken. Hygglig avgift 40:- . Absolut bäst växelkurs om man skickar THB. Och man kan välja THB eller SEK vilket ju är bra. Valfrihet är nummer 1.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Skandiabanken 0:-

Obs ! Men du kan bara skicka Tbh ej swe kr om jag inte minns fel

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så att man ska ha 2 olika banker.

Själva har jag Nordea och ICA-Banken.

Dom komplettera sig.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Obs ! Men du kan bara skicka Tbh ej swe kr om jag inte minns fel

Det stämmer, och till mitt Filippinska bankkonto kan jag bara skicka us-dollar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...