Jump to content
IGNORERAD

Maten (Thai) utanför turistorterna.. Vad äter ni?


Soengsang

Recommended Posts

Va fan har det med kaffe halva och älg tunga att göra??

Inget alls, kom bara på tanken att när jag var ung för drygt 40 år sen så tyckte jag ett tag att det var tufft att slänga in svordomar både här och där i meningarna för att imponera.

Men den perioden varade inte så länge, tack och lov. Sedan kom jag på att det självklara. Att "berika" sitt språk med svordomar är ett fattigdomsbevis och inget annat. Solly all for OT

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    9

  • Odin

    5

  • mamma bäng fan pappa käng

    5

  • Scandinaviancorner

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Står faktiskt på min "ta med lista" rökspån, skoj att jämföra resultatet om inte annat.

Om du torkar trä av i stort sett vilket fruktträd som helst helst i bitar stora som cigarett tändare. Blötlägg dom en timme innan du grillar och lägg dom blöta bitarna direkt på kolbädden samtidigt med köttet i en klotgrill (eller vilken grill med lock som helst).

Så får du en häftig smaksensation, både grillat och rökt liksom...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget alls, kom bara på tanken att när jag var ung för drygt 40 år sen så tyckte jag ett tag att det var tufft att slänga in svordomar både här och där i meningarna för att imponera.

Men den perioden varade inte så länge, tack och lov. Sedan kom jag på att det självklara. Att "berika" sitt språk med svordomar är ett fattigdomsbevis och inget annat. Solly all for OT

Fritz..

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=39axJW7mR6Y

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Denna fina rätt finner man inte i Thailand! Annars så upptäckte jag att koreansk och vitenam tugg var jäkligt annorlunda i smaken sist jag käka i Bangkok! 

post-4347-0-82966900-1368099717_thumb.jp

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna fina rätt finner man inte i Thailand! Annars så upptäckte jag att koreansk och vitenam tugg var jäkligt annorlunda i smaken sist jag käka i Bangkok! 

De  dar ar ingen hamburgare, en hamburgare skall goras pa malet kott och ligga i brod, jakla matforstorare. :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987

Värdens bästa nudelsoppa finns på en bakgata bakom tukcom i Pattis.

Det är en kinesdam som har ett nudelstånd ett par kvarter bakom tukcom på vägen som går till vänster om tukcom om man står framför på tai.

Det ligger utanför en familymart och hon serverar anka till nudelsoppan, man ser grillade ankor hängandes i nudelståndet, så det är lätt att hitta dit

35B kostar kalaset inkl.isvatten och rekommenderas!

ps. vill man hellre ha en öl till soppan så är det bara att knalla in på Familymarten och handla en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Den absolut mest spännande matupplevelsen i Isaan få man ute i naturen i det dagliga arbetet, att få vara med när fällor sätts ut i vatten, buskar och träd, dessa ger sedan både fisk, räkor, krabbor, snäckor, kräldjur, fågel, råttor och andra mindre däggdjur, man plockar dessutom frukter, svamp, blad, frön, nötter och örter, det enda man har med sig är klibbris, papaya,chili, fisksås och salt.

Sedan lagar man det som fångas och plockas över öppen eld på marken, en del läggs i glöden och det blir jättegott, kött och fisk grillas på pinnar och en del kokas, något mer ursprungligt än detta går nog inte att hitta matmässigt och jag njuter av det, att sitta ute i naturen med dessa lokala experter och äta det som naturen ger och som gör att man verkligen känner historiens vingslag, och jag är glad över att dessa traditioner fortfarande hålls vid liv.

 

Med vänlig hälsning isan Lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ibland kan det bli lite mycket grillat som när frugan grillar en liten abborre 15-20 minuter på var sida :crazy:

 

Fast fördelen med det är att man äta den utan att ta bort benen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Det är klart att man ska äta lokalproducerat.  Var man är i världen, det är en av njutningarna med att åka bort

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag äter det mesta som bjuds, har dock svårt för inälvsmat efter en incident på Phi Phi för många år sedan. Vi skulle åka båt från Phuket till Koh Lanta med några timmars stopp på Phi Phi, jag var vrålhungrig när vi kom fram och bad frugan köpa något att äta, sparsam som hon är vart det ett billigt Thaihak. Det vart någon skum maträtt på små hela levrar. Jag frågade vad det var för levrar och hon svarade "you better dont know" , skit samma är man hungrig så är man! Efter en stund var det dags att gå ombord på båten, men bara efter några minuter kände jag mig illamående och sjuk. Först trodde jag att jag blivit sjösjuk, men jag är i princip född på sjön och har aldrig lidit av hög sjö. Helt plötsligt vände sig hela världen mot mig tillika magen! Jag spydde som en räv och fick fruktansvärda kramper i magen, nu började även de bakre regionerna bråka så det vart panik. Frugan tyckte att det var bäst att lägga mig på badbryggan i aktern, där kunde jag ligga och göra mig bäst jag ville. Jag spydde och sket nästan hela vägen till Koh lanta där fugan fixade in mig på en klinik i Ban Saladan, jag hade fått svår matförgiftning. Smaken av lever satt kvar i flera dagar och efter det kan jag inte ens se lever på bild!

Annars äter jag det som smakar gott, nyfångad risråtta som grillas efter fångst på fältet är mumsigt!

//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vardagsmaten i Bangkok..

Postade en bild

Postade en bild

Postade en bild

Postade en bild

Postade en bild

Postade en bild

Vid avbrott från Bangkokiansk vardagsmat blir det oftast japanskt..

Postade en bild

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...