Jump to content
IGNORERAD

Maten (Thai) utanför turistorterna.. Vad äter ni?


Soengsang

Recommended Posts

De av oss som enl vissa har den dåliga smaken, eller är så fattiga så vi äter "Thaislaffs" titt som tätt, vilka rätter är era favoriter?

Själv så svänger ja gärna några gånger i veckan in till byn, och sätter mig på en restuarang och tar in tex Tom tam kung, eller PhadThai. Även Nudelsoppa fungerar, gärna med "moo deng".

Jag tycker det är rätt avslappnande att sätta sig på ett hak själv, slafsa i sig mat och skölja ner det med några kalla!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    9

  • Odin

    5

  • mamma bäng fan pappa käng

    5

  • Scandinaviancorner

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Äter det mesta både i Sverige och Thailand.

En favorit är Laab Moo.

Men till de flesta thairätter så måste man ha chili. Thaimat utan chili smakar långt ifrån bra, nåja inte all thaimat.

Men en laab moo utan chili kan jag vara utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äter det mesta med nöje och god aptit förutom insekter, hundar, katter, ormar, ödlor och inälvsmat

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag äter Thaimat 7 dagar i veckan och oftast 2 gånger om dagen när jag är i Thailand och jag äter all Thaimat samt den Bangkokifierade versionen av Isaanmat. På helgen kan det bli västerländskt, kinesiskt, koreanskt, indiskt eller som ikväll då det nog blir Japanskt.

I onsdags, efter knappt 2 dygn i Kina, visade sig min förkärlek för thailändsk mat i att jag till och med åt thailändskt på Pekings flygplats, bland alla västerländska och kinesiska restauranger, i väntan på Bkk-flyget. En panaeng moo blev det, i brist på Singha fick det dock bli det en kinesöl samt givetvis en svesnk snus som efterrätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äter det mesta både i Sverige och Thailand.

En favorit är Laab Moo.

Men till de flesta thairätter så måste man ha chili. Thaimat utan chili smakar långt ifrån bra, nåja inte all thaimat.

Men en laab moo utan chili kan jag vara utan.

Hm..nu blev jag ju sugen på en Laab Moo..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Pad ka pao är en av favoriterna samt allt med curry, älskar curry! Jag kan nog äta det mesta om det inte har koriander i! Koriander smakar precis som en gammal disktrasa luktar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

falukorven

5aecc48a-3722-03d5.jpg

Jag äter Thaimat 7 dagar i veckan och oftast 2 gånger om dagen när jag är i Thailand och jag äter all Thaimat samt den Bangkokifierade versionen av Isaanmat. På helgen kan det bli västerländskt, kinesiskt, koreanskt, indiskt eller som ikväll då det nog blir Japanskt.

I onsdags, efter knappt 2 dygn i Kina, visade sig min förkärlek för thailändsk mat i att jag till och med åt thailändskt på Pekings flygplats, bland alla västerländska och kinesiska restauranger, i väntan på Bkk-flyget. En panaeng moo blev det, i brist på Singha fick det dock bli det en kinesöl samt givetvis en svesnk snus som efterrätt.

Det som är så jävla trisst med kinesisk bira är att den är så jävla svag. Det är ju som folköl. Man läre spä utskiten med lite sådan rissprit för att det ska veva till.

Edit: la till bild på risspriten.

Ändrades av falukorven
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Äter det mesta med nöje och god Aptit. 2 gånger Thai per dag, Lunch och middag. Dock inga insekter och Dylikt. Frukost blir dock någon västerniserad variant.

Favoriter. Fisk och skadjur. Laab i alla former. Kha Pao i alla förmer. Som Tam Thai nästan dagligen.

Ibland slinker det ner något icke Thai också som Japansk, Suki, mm osv.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Äter inte så många thairätter men favoriten är Pak Boong Fai Daeng :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm..nu blev jag ju sugen på en Laab Moo..

Hmpf... Det började ju regna så fort jag kom till byn, smart nog att ta bil var jag ju inte, så dök in på ett hak där jag brukar äta ibland, med som jag anade hade de ingen Laab Moo så det fick bli en favorit i repris :)

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?nlt14x

post-3210-1337935415,44_thumb.jpg

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag gillar främst nudelrätterna. Bor granne med den här enkla restaurangen när jag är i Isaan som drivs av en "kusin". De har den godaste nudelsoppan som jag smakat. Riktigt gott när man får stora kvistar med Thai basil och andra örter vid sidan av soppan. Sedan har nästa restaurang en underbar Pad Thai. Just utanför byn finns en restaurang som odlar sina egna räkor som de drar upp på beställning. Till sist är svägerskan riktigt duktig på bbq så någon brist på god mat är det inte på gott och ont...

post-7918-0-37754600-1337945962_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Yam Kai

Gärna lite syrlig med mycket lime

Koriander, jordnötter. mmmmm nu blir man lite sugen

Yam-Kai-Chicken-Salad.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Första platsen hos mig är Yam thaley och helst mycket stark, annars så är det vegetariskt som gäller då frugan är vegeterian.

Mvh Jompa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter det jag tycker om, sen spelar det lixom ingen roll om det är Issan eller Thai, eller farangfood Thaistyle också för den skull!

Vad jag ratar är inälvsmat (alla sorter) insekter och kräldjur (lite orm o en o annan groda har nog slunkit ned i okunskap) emedan de inte tillför ett smack av de vitaminer e.t.c. en farang blivit uppväxt med.

Tycker jag är vuxen nog att få bestämma själv vad jag gillar eller ej!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter det jag tycker om, sen spelar det lixom ingen roll om det är Issan eller Thai, eller farangfood Thaistyle också för den skull!

Vad jag ratar är inälvsmat (alla sorter) insekter och kräldjur (lite orm o en o annan groda har nog slunkit ned i okunskap) emedan de inte tillför ett smack av de vitaminer e.t.c. en farang blivit uppväxt med.

Tycker jag är vuxen nog att få bestämma själv vad jag gillar eller ej!

Nej jag tycker man kan äta allt...

Åtminstone en gång

Jag smakar gärna på nya saker

Senaste resan (April) blev det groda och myrägg, som var nyheter, förra gången var det grillad råtta

Av ovan nämnda, är det bara råttan jag gärna äter igen

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag äter det jag tycker om, sen spelar det lixom ingen roll om det är Issan eller Thai, eller farangfood Thaistyle också för den skull!

Vad jag ratar är inälvsmat (alla sorter) insekter och kräldjur (lite orm o en o annan groda har nog slunkit ned i okunskap) emedan de inte tillför ett smack av de vitaminer e.t.c. en farang blivit uppväxt med.

Tycker jag är vuxen nog att få bestämma själv vad jag gillar eller ej!

Finns en jättegod rätt på kycklinglever och ingefära. AOM ..

Grodlår är ju jättegott. också. Knapertekt grodskinn.. AOM ..

:)

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Något jag ratar helt är Kapiröran, för mycket havssmak.

Ogillar inte Thai efterätter, men en sked räcker. Tar hellre en glass.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Dinkel

Är ganska mättad på Thaimat , vill ofta byta matlåda med jobbarkompisens stuvade makaroner med korv .Men Pick pad moo är inte helt fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Äter det mesta, fast det säger tycker inte frun! hon tycker att jag är kräsen som inte gillar mat med "Pla ra / ปลาร้า. Annars går det mesta ned, har dock ej testa så särledes mycket inälvsmat men det som jag testat har varit ätbart. äter gärna Som Tham dock ej den Issanska varianten utand den som kallas Som Tham Thai dvs utan Pla ra.

Brukar gilla det som serveras på små gaturestauranger brukar då välja de som har flest thailändare som kunder, går efter principen har en restaurang många stamkunder är den oftast bra.

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Äter det mesta ,med förbehåll att det får inte vara för starkt. Hemma i byn äter jag ofta

på "restauranterna" gaslåga o ett bord.

Sallad på myrägg glider ned likaså inälvsmat, dock inte Pla Ra

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter det jag tycker om, sen spelar det lixom ingen roll om det är Issan eller Thai, eller farangfood Thaistyle också för den skull!

Vad jag ratar är inälvsmat (alla sorter) insekter och kräldjur (lite orm o en o annan groda har nog slunkit ned i okunskap) emedan de inte tillför ett smack av de vitaminer e.t.c. en farang blivit uppväxt med.

Tycker jag är vuxen nog att få bestämma själv vad jag gillar eller ej!

Ätit vad jag tycker om, det har jag också gjort sen jag blev myndig.... tråden handade om vad du tycker om!

Grattis förresten att du får bestämma själv!

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Laap Moo Red Snapper Grill spett med Satay Falangslafs undviker jag dyrt o smaklöst

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guay Jab, Gao Lao, Gai Ob Rak Pak Chii... oj det finns så mycket gott. en fet Pla Dook Yaang .. mums. Snart är man nere igen... då ska jag äta ihjäl mig. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...