Jump to content
IGNORERAD

Maten (Thai) utanför turistorterna.. Vad äter ni?


Soengsang

Recommended Posts

Undras om det inte hette tom yam kung någonting min favoritsoppa.

Soppor i Thailand är jättegoda. :nyam:

Fast en gång i Bangkok så fanns det ett underkäke av ett hund med förklarade turistguiden efteråt men det var länge sedan.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    9

  • Odin

    5

  • mamma bäng fan pappa käng

    5

  • Scandinaviancorner

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ätit vad jag tycker om, det har jag också gjort sen jag blev myndig.... tråden handade om vad du tycker om!

Grattis förresten att du får bestämma själv!

Bror duktig ute på vift?

Om du bemödade dig om att försöka läsa hela inlägget så var det ett svar på trådfråga, repeterar så du inte går frågande genomn livet, ISSAN OCH ELLE THAIMANT I ALLMÄNHET DOCK INTE SÄRSKILT INTRESSERAD AV INÄLVSMAT; VARE I SVERIGE ELLER Thailand: så där duger svaret nu då?

Grattis själv som får äta vad DU vill, måste väl kännas som en befrielse!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bror duktig ute på vift?

Om du bemödade dig om att försöka läsa hela inlägget så var det ett svar på trådfråga, repeterar så du inte går frågande genomn livet, ISSAN OCH ELLE THAIMANT I ALLMÄNHET DOCK INTE SÄRSKILT INTRESSERAD AV INÄLVSMAT; VARE I SVERIGE ELLER Thailand: så där duger svaret nu då?

Grattis själv som får äta vad DU vill, måste väl kännas som en befrielse!

Lille vän, hetsa inte upp dig nu!

Trådfrågan var vad ni äter(Thaimat), och inte vad du inte är intresserad av eller vad du inte äter, för det intresserar inte mig nämnvärt!.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ätter inte på gatustånden, eller thai restauranger :skull: , men ätter allt som frugan lagar hemma med god aptit, då vet jag att det är rent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Jag äter allt sedan är det så att jag tycker inte om allt mat men provar i alla fall.

Blir jag bjuden på mat så visar jag respekt för de som bjuder och äter jag det jag blir bjuden på. :crazy:

Jag är ingen bortskämd farang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad äter man utanför turiststråken kan man ju säga istället för utanför turistorterna.

Jag och min fru uppskattar mycket dessa sk. thai buffe. Man betalar allt från 100 B upp till 200 b , för att få laga sin egen mat i goda vänners lag. Har man sedan ett sk torn med 3 liter Chang inom räckhåll är lyckan gjord. Prisskillnaderna beror på kvaliten på ingredienserna.

Dyrare alternativen har mycket seefood att erbjuda. Dessa buffes finns på många ställen i Thailand .

Ser sällan turister på dessa.

Bilden är tagen i mars i år då några släktingar kom på besök. Skylten på thai säger att äter man inte upp får man böta 30 b.

post-8853-0-91586700-1338009612.jpg

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad äter man utanför turiststråken kan man ju säga istället för utanför turistorterna.

Jag och min fru uppskattar mycket dessa sk. thai buffe. Man betalar allt från 100 B upp till 200 b , för att få laga sin egen mat i goda vänners lag. Har man sedan ett sk torn med 3 liter Chang inom räckhåll är lyckan gjord. Prisskillnaderna beror på kvaliten på ingredienserna.

Dyrare alternativen har mycket seefood att erbjuda. Dessa buffes finns på många ställen i Thailand .

Ser sällan turister på dessa.

Bilden är tagen i mars i år då några släktingar kom på besök. Skylten på thai säger att äter man inte upp får man böta 30 b.

Helt rätt, turiststråk är ett bättre ordval än turistort, det var igentligen det jag sökte, men kom ej på det just i skrivande stund!

Thai buffé är helt klart trevligt!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min favorit i Thailand är Pad thai men gillar även olika kyckling och kötträtter med ris och nudlar till.

Äter däremot aldrig soppor med obestämt innehåll eller udda fiskrättter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Äter det mesta, fast det säger tycker inte frun! hon tycker att jag är kräsen som inte gillar mat med "Pla ra / ปลาร้า. Annars går det mesta ned, har dock ej testa så särledes mycket inälvsmat men det som jag testat har varit ätbart. äter gärna Som Tham dock ej den Issanska varianten utand den som kallas Som Tham Thai dvs utan Pla ra.

Brukar gilla det som serveras på små gaturestauranger brukar då välja de som har flest thailändare som kunder, går efter principen har en restaurang många stamkunder är den oftast bra.

Jag drar också gränsen vid plam ra. Gillar verkligen thaimat men jag kan inte ens vara i köket när de använder plam ra.

Mvh

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Då min fru har ärft svärmors kokkonst, så blir det inte mkt thai/issan mat hemma då det helt enkelt inte är gott.

Frugans mormor däremot gör den godaste somtamen med plaara som går att uppbringa och hon gör en förbenat god grillad kyckling.

Undviker alla fiskrätter i Thailand. ( findus fiskpinnar e underskattade)

Annars så äter jag nog det mesta tror jag, så länge det är tillagat.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

nu tycker jag du är lite gnällig!!!

Ursäkta herrn men det är sanningen när jag är på resande fot utanför turistområdena

så får du väl tycka att jag är gnällig , inga problem för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Vad äter man utanför turiststråken kan man ju säga istället för utanför turistorterna.

Jag och min fru uppskattar mycket dessa sk. thai buffe. Man betalar allt från 100 B upp till 200 b , för att få laga sin egen mat i goda vänners lag. Har man sedan ett sk torn med 3 liter Chang inom räckhåll är lyckan gjord. Prisskillnaderna beror på kvaliten på ingredienserna.

Dyrare alternativen har mycket seefood att erbjuda. Dessa buffes finns på många ställen i Thailand .

Ser sällan turister på dessa.

Bilden är tagen i mars i år då några släktingar kom på besök. Skylten på thai säger att äter man inte upp får man böta 30 b.

Mu kataa heter det ,här i Khao lak kostar det 99 baht då kan man slafsa isig hur mycket som helst

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ursäkta herrn men det är sanningen när jag är på resande fot utanför turistområdena

så får du väl tycka att jag är gnällig , inga problem för mig

Inte gnällig , men in i helvete okunig om maten i Thailand det är vad du är

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Inte gnällig , men in i helvete okunig om maten i Thailand det är vad du är

Jaha och vad grundar du det på ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Du skriver ju att du inte äter Thaimat. Och det måste va för att du aldrig har provat eller vet vad du skall beställa, och det finns Thailändska kroppkakor med

Salapow heter dom . Prov ett par såna nån gång

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagts tidigare, de däringa thaislafsbufferna kan vara ganska smaskiga. Speciellt om man har trevligt sällskap...

post-4300-0-26012500-1338027678_thumb.jp

post-4300-0-86879300-1338027720_thumb.jp

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Hot Pot restauranger har mycket trevlig utbud också

Mätt som en gris eller är jag en gris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns så mycket god thaimat så man blir sugen av att läsa allt som tidigare nämnt. Så förrutom allt tidigare i tråden lägger jag till. Tom kaa gai, pat lom mit, gaeng kii lek. Tror ingen nämnt laab gai vilken jag tycker mera om än laab mo.

Kan äta thaislafs hela året om, midsommar och jul varvar jag med sill och julmat. Jag kan även synda med ärtsoppa eller palt och annan riktig falang husmanskost emellanåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äter mest farang anpassad mat.

Är lite feg o kräsen...

Men nästa gång ska jag prova detta, har jag lovat tjejen!

post-3415-0-84268400-1338039600.jpg

post-3415-0-16805600-1338039613.jpg

post-3415-0-94282800-1338039626.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

så mycket sprit finns inte i Thailand att ens skulle tänka tanken att äta det :54:

Link to comment
Dela på andra sajter

Äter mest farang anpassad mat.

Är lite feg o kräsen...

Men nästa gång ska jag prova detta, har jag lovat tjejen!

Smaklig måltid.

Smakar åt kycklinghållet, med lite dragning åt fisk, tycker jag. Har aldrig smakat grillad men en del andra varianter.

Tycker dom ska vara lite större, då är dom bäst. Finns ju en del olika sorter också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaklig måltid.

Smakar åt kycklinghållet, med lite dragning åt fisk, tycker jag. Har aldrig smakat grillad men en del andra varianter.

Tycker dom ska vara lite större, då är dom bäst. Finns ju en del olika sorter också.

Ok, som kräsmagad tycker jag att groda verkar ätbart jämfört med mycket annat de "slafsar" i sig i Isaan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste berätta om en gång för nåt sen när vi var hos grannen o käkade på kvällen. Då fanns det

något som såg ut som nån form av sallad innehållande bland annat rått kött, gubbarna och frugan

sa att det var enbart för männen att äta, och det var bara dom som åt med. Så när dom bjöd så

tog jag och åt med god apptit (äter gärna råbiff o.dyl)(gillar också att låtsas vara riktig grottmäniska ibland)

det smakade gott så jag tog vid andra bjudningen med.

När jag åt andra gången tyckte jag en köttbit hadde lite konstig konsistens och även smaken

var lite annorlunda, åt leverhållet till och efter att ha konfererat med frugan fick jag bekräftat att

rå lever :ahh: visst ingick i "salladen". Jag överlevde och fick inga mén, men rå lever är vanligtvis inget

som står högt upp på min önskelista. :13:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, som kräsmagad tycker jag att groda verkar ätbart jämfört med mycket annat de "slafsar" i sig i Isaan!

Jag är inte förtjust i Isaanmat, men en del rätter är helt ok. Home mok varianterna t.ex. home mok plaa är en favorit. Ångkokad fisk inrullad i vitkålsblad. Groda kan väl inte riktigt räknas som Isaanmat utan det är väl falangmat och är riktigt gott. :)

I Frankrike och en hel del andra länder anser ju grodlår som riktigt fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...