Jump to content
IGNORERAD

Maten (Thai) utanför turistorterna.. Vad äter ni?


Soengsang

Recommended Posts

Jag gillar Yam Kai

Gärna lite syrlig med mycket lime

Koriander, jordnötter. mmmmm nu blir man lite sugen

Yam-Kai-Chicken-Salad.jpg

Det där ser ut som Laab Gai

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    9

  • Odin

    5

  • mamma bäng fan pappa käng

    5

  • Scandinaviancorner

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag äter i stort sett allt - som en jävla soptunna.

Men några begränsningar har jag.. Inga grodor,råttor, skalbaggar eller rå hjärna och dyl.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag äter i stort sett allt - som en jävla soptunna.

Men några begränsningar har jag.. Inga grodor,råttor, skalbaggar eller rå hjärna och dyl.

Tja.

Testat friterat grodskinn? Smakar som grissvål, enormt gott. Och grodlåren är ju en fin konkurrent till kyckling. Magert och fint kött..post-5592-1338057127,24_thumb.jpg

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Måste berätta om en gång för nåt sen när vi var hos grannen o käkade på kvällen. Då fanns det

något som såg ut som nån form av sallad innehållande bland annat rått kött, gubbarna och frugan

sa att det var enbart för männen att äta, och det var bara dom som åt med. Så när dom bjöd så

tog jag och åt med god apptit (äter gärna råbiff o.dyl)(gillar också att låtsas vara riktig grottmäniska ibland)

det smakade gott så jag tog vid andra bjudningen med.

När jag åt andra gången tyckte jag en köttbit hadde lite konstig konsistens och även smaken

var lite annorlunda, åt leverhållet till och efter att ha konfererat med frugan fick jag bekräftat att

rå lever :ahh: visst ingick i "salladen". Jag överlevde och fick inga mén, men rå lever är vanligtvis inget

som står högt upp på min önskelista. :13:

Hej

I denna rätt ingår förutom kött helt riktigt rå lever, blod och vanligtvis tarmsaft (Obs ej avföring) och en del äter den även med galla som t.ex min svärfar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Provar allt men det jag gillar bäst är buffelkött och då både kokt, grillat, stekt och soltorkat som man värmer upp och äts med klibbris.

Men tunga ifrån buffel, ko och gris är också väldigt gott och det godaste är en rejäl buffeltunga som grillas och skärs i tunna skivor, sedan doppar man skivorna i olika starka såser mums!

Dom små svarta grisarna, kycklingar och ankor som föds upp i byn är också väldigt goda, och dom brukar vi förutom Lab även grilla eller göra en soppa med Tom Yam smak på som jag älskar, och vem kan inte gilla ett grillat ankbröst i tunna skivor, och allt är ju oerhört färskt eftersom djuren äts ett par timmar efter slakt.

En annan delikatess är ju dom svampar som både odlas och plockas vilda i Isaan, både jag och frugan äter det så fort vi kommer över det, ibland köper vi det på marknaden och ibland kommer odlare och plockare direkt hem till oss och säljer, dessa svampar har vi i soppor eller steker i ostronsås, mycket gott.

Sedan äter vi också mycket bambuskott av olika slag och det godaste av allt är mormors bambusoppa som hon lägger ned mycket tid på.

Fisk i alla dess former och storlekar är också gott, själv var jag skeptisk till sötvattensfisk och åt bara fisk ifrån havet innan jag började resa till Thailand, men numera äter jag sedan länge allt ifrån fisk i akvariestorlek till bjässar på 10-15 kg ifrån Mekongfloden, jag upphör aldrig att förvånas i hur olika dom smakar och hur mycket man kan göra av dom, det som vi äter mest av är Phla Duk, Balaj, Phla Chon och Phla Nin.

Sen har vi ju dom stora kräftliknande räkorna som odlas i dammar och finns i floderna, dom är ju alldeles fantastiska både kokta, grillade och inte minst i en Tom Yam Gung, man köper dom levande och äter dom tillagade direkt på plats eller tar med sig hem, kanongott.

Sen har vi ju för oss all exotisk mat som insekter, råttor, grodor, ormar, ödlor, m.m, och här föredrar jag orm och råtta, och då allra helst en grov orm av arten Noh Sing kokt i citrongräs och diverse kryddor och örter, den skärs i decimeter stora bitar och får sjuda tills benen börjar släppa ifrån köttet, eller en grillad hel råtta, mycket gott.

Men vi äter också på lokala nudelserveringar, marknader och resturanger i och runt byn och på alla platser vi besöker, och det mesta är jättegott, t.ex gatumat, grillat på marknaden, buffeer och liknande, och ibland är det gott med något Thailändskt som avbrott mot Isaan maten.

Sen finns det ju ett fantastiskt utbud av grönsaker, örter och frukter so man aldrig blir trött på.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Provar allt men det jag gillar bäst är buffelkött och då både kokt, grillat, stekt och soltorkat som man värmer upp och äts med klibbris.

Me Mvh Isan Lover

Seriöst tycker du verkligen så ?

Jag tycker buffelkött är för sött, min favorit i byn är helstekt gris,

som det blir en å annan av när pappa är på plats.nersköljd med Leo o en liten j´´l

:ok:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Provar allt men det jag gillar bäst är buffelkött och då både kokt, grillat, stekt och soltorkat som man värmer upp och äts med klibbris.

Men tunga ifrån buffel, ko och gris är också väldigt gott och det godaste är en rejäl buffeltunga som grillas och skärs i tunna skivor, sedan doppar man skivorna i olika starka såser mums!

Dom små svarta grisarna, kycklingar och ankor som föds upp i byn är också väldigt goda, och dom brukar vi förutom Lab även grilla eller göra en soppa med Tom Yam smak på som jag älskar, och vem kan inte gilla ett grillat ankbröst i tunna skivor, och allt är ju oerhört färskt eftersom djuren äts ett par timmar efter slakt.

En annan delikatess är ju dom svampar som både odlas och plockas vilda i Isaan, både jag och frugan äter det så fort vi kommer över det, ibland köper vi det på marknaden och ibland kommer odlare och plockare direkt hem till oss och säljer, dessa svampar har vi i soppor eller steker i ostronsås, mycket gott.

Sedan äter vi också mycket bambuskott av olika slag och det godaste av allt är mormors bambusoppa som hon lägger ned mycket tid på.

Fisk i alla dess former och storlekar är också gott, själv var jag skeptisk till sötvattensfisk och åt bara fisk ifrån havet innan jag började resa till Thailand, men numera äter jag sedan länge allt ifrån fisk i akvariestorlek till bjässar på 10-15 kg ifrån Mekongfloden, jag upphör aldrig att förvånas i hur olika dom smakar och hur mycket man kan göra av dom, det som vi äter mest av är Phla Duk, Balaj, Phla Chon och Phla Nin.

Sen har vi ju dom stora kräftliknande räkorna som odlas i dammar och finns i floderna, dom är ju alldeles fantastiska både kokta, grillade och inte minst i en Tom Yam Gung, man köper dom levande och äter dom tillagade direkt på plats eller tar med sig hem, kanongott.

Sen har vi ju för oss all exotisk mat som insekter, råttor, grodor, ormar, ödlor, m.m, och här föredrar jag orm och råtta, och då allra helst en grov orm av arten Noh Sing kokt i citrongräs och diverse kryddor och örter, den skärs i decimeter stora bitar och får sjuda tills benen börjar släppa ifrån köttet, eller en grillad hel råtta, mycket gott.

Men vi äter också på lokala nudelserveringar, marknader och resturanger i och runt byn och på alla platser vi besöker, och det mesta är jättegott, t.ex gatumat, grillat på marknaden, buffeer och liknande, och ibland är det gott med något Thailändskt som avbrott mot Isaan maten.

Sen finns det ju ett fantastiskt utbud av grönsaker, örter och frukter so man aldrig blir trött på.

Mvh Isan Lover

Jag har skurit ut, tillrett och även ätit Älgtunga men de e ingen hit i mina ögon. Njure är ett annat aber, det smakar urin i mina ögon och är därmed åxå på minuslistan.

Men lever.. ja ungdjurslever är en delikatess (fast jag hade en jäkligt lång startsträcka).

Jag känner en Svensk företagsledare som åker runt å köper upp alla Älgtesticklar han kommer över, jag har smakar och det är gott men va faan???

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

En MPR:are är på semester i exotiska Mexico och går in på en restaurang för att få sig en matbit. Mannen vid bordet intill äter någonting som ser härligt ut och doftar underbart. MPR:aren frågar kyparen vad det är.

”Det är tjurtestiklar från tjurfäktningen i morse”, svarar kyparen. ”En sann delikatess.”

MPR:aren blir först alldeles stum, men sedan tänker han att det inte kan skada att smaka, så han beställer det.

”Beklagar, señor. Det är bara en tjurfäktning varje morgon så vi kan inte servera mer än en portion om dagen. Men välkommen tillbaka imorgon kväll.”

Nästa kväll är MPR:aren på plats när restaurangen öppnar och han skyndar sig att beställa testiklarna innan någon annan hinner före.

Maten smakar enormt gott, men när han tagit några tuggor märker han att portionen på tallriken är mycket mindre än den han sett kvällen innan. Han frågar kyparen hur det kommer sig.

Kyparen slår ut med händerna. ”Señor”, säger han, ”ibland vinner tjuren.”

Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

De av oss som enl vissa har den dåliga smaken, eller är så fattiga så vi äter "Thaislaffs" titt som tätt, vilka rätter är era favoriter?

Själv så svänger ja gärna några gånger i veckan in till byn, och sätter mig på en restuarang och tar in tex Tom tam kung, eller PhadThai. Även Nudelsoppa fungerar, gärna med "moo deng".

Jag tycker det är rätt avslappnande att sätta sig på ett hak själv, slafsa i sig mat och skölja ner det med några kalla!

Gör precis det samma grillar en hel del också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör precis det samma grillar en hel del också.

Har rökt en del fisk denna gång.

Tämligen enkelt och väldigt uppskattat..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har rökt en del fisk denna gång.

Tämligen enkelt och väldigt uppskattat..

Har du byggt en rök, eller hur gör du?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Seriöst tycker du verkligen så ?

Jag tycker buffelkött är för sött, min favorit i byn är helstekt gris,

som det blir en å annan av när pappa är på plats.nersköljd med Leo o en liten j´´l

:ok:

Hej

Ja buffelkött har en smak som tilltalar mig, jag gillar viltkött och tycker att buffeln har mer smak än t.ex en kalv eller ko, i Australien ordnades en gång en stor tävling om det godaste köttet och i konkurens med alla biffkor av olika raser vann vattenbuffeln blindtestet till mångas förvåning.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Provar allt men det jag gillar bäst är buffelkött och då både kokt, grillat, stekt och soltorkat som man värmer upp och äts med klibbris.

Vi brukar soltorka älgkött det blir en hit, som sedan steks upp med vitlök & peppar.

Kärring brukar ta reda på rens(hinnor senor) som blir över vid styckningen en delikatess enligt henne själv brukar jag kok hundmat på detta.

Älg tungan brukar hon gör en laap variant av helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du byggt en rök, eller hur gör du?

Har en enkel typ "ABU-rök" som jag gjort av en gryta, tror att CM hade en tråd om det för några år sedan där han rökte ål.

Fungerar hur bra som helst, det mesta går ju att röka.

Jag har använt mig av ytterfibrerna från kokosnötskal, det fungerar.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Har en enkel typ "ABU-rök" som jag gjort av en gryta, tror att CM hade en tråd om det för några år sedan där han rökte ål.

Fungerar hur bra som helst, det mesta går ju att röka.

Jag har använt mig av ytterfibrerna från kokosnötskal, det fungerar.

Snart får man ta med alspån och lite enris ner he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Har av några thaikompiar fått en frukt somtam som var löjligt god. Annars blir det olika former av laab, gillar när man får lever med i den. Att ta hem en nudelsoppa som nattmat med lita hackat bbq kött (gai eller mo) är också smarrigt.

Gillar currys i alla dess former och att sitta på en "korean" bbq restaurang är också nice.

Ändrades av b-tung

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart får man ta med alspån och lite enris ner he he

Står faktiskt på min "ta med lista" rökspån, skoj att jämföra resultatet om inte annat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Paneang, Laab och en fried rice är mina 3 favoriter.

Nudelsoppa, Tom Kha Gai, Tom Yum Gai/Goong funkar också.

Sen har jag ätit en del riktigt goda saker, som jag ändå inte kommer att äta igen... om man inte blir alltför packad.

En Laab variant på rått kött (inte råttkött). Godaste Laab'en nånsin, men det känns inte helt hundra att sitta och trycka i sig rått kött uppe i Isaan.

Myrsallad... riktigt, riktig gott... syrlig och härlig. Men det tar ändå emot lite när man sitter och tuggar myror. Gäller att ha changen redo att skölja ner med.

DSC00044.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skurit ut, tillrett och även ätit Älgtunga men de e ingen hit i mina ögon. Njure är ett annat aber, det smakar urin i mina ögon och är därmed åxå på minuslistan.

Men lever.. ja ungdjurslever är en delikatess (fast jag hade en jäkligt lång startsträcka).

Jag känner en Svensk företagsledare som åker runt å köper upp alla Älgtesticklar han kommer över, jag har smakar och det är gott men va faan???

Lite älgtunga i små skivor i en kaffegök är f-n i mig inte dumt :thumbsup:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite älgtunga i små skivor i en kaffegök är f-n i mig inte dumt :thumbsup:

Fritz..

Men frågan är om kaffegöken trots allt inte är ännu bättre utan störande inslag av älgtunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Men frågan är om kaffegöken trots allt inte är ännu bättre utan störande inslag av älgtunga.

Bättre ha den på sin egen tunga.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Hur i helvete kan man få för sig att lägga älgtunga i en kaffehalva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur i helvete kan man få för sig att lägga älgtunga i en kaffehalva?

Jag har för mig att jag såg att du skrev ett inlägg i en annan tråd utan någon svordom, men jag minns nog fel.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Har rökt en del fisk denna gång.

Tämligen enkelt och väldigt uppskattat..

Ja röka fisk det skall jag ge mig på också, gott som tusan och fisk finns det ju gott om och skönt att variera och inte äta kött hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag har för mig att jag såg att du skrev ett inlägg i en annan tråd utan någon svordom, men jag minns nog fel.

Fritz..

Va fan har det med kaffe halva och älg tunga att göra??

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...