Jump to content
IGNORERAD

Besöksvisum: krav på besökares banksaldo trots sponsor?

bobo99

Recommended Posts

Hej! Med risk för att jag egentligen kanske inte platsar i detta forum pga att min tjej är filippinska och bor där dristar jag mig till att ställa en fråga ändå. Hon ska söka besöksvisum och jag kommer vara sponsor dvs stå för allt. MEN enligt Schweiziska ambassaden i Manila (som handhar visumansökningar för Sveriges räkning) checklist för visum vill dom förutom all dokumentation från mig (ekonomi mm) även ha Statement of account för hennes bankkonto OCH flera som nyligen sökt visum säger att de fått uppgift om att behållningen måste vara minst 50000 PHP (drygt 9000 SEK). Känner någon här i forumet till något om detta och är detta något som ni upplevt när det gäller besöksvisum för thailändska medborgare ??? Tack alla på förhand.

Dela på andra sajter

Tack och Hej

Det låter mycket konstigt att hon måste redovisa ekonomi.

Thai ambassad i BKK har inte sådana krav. Dessutom så är det ju svenska regler som ska gälla och inte ambassadens egna påhitt.

För övrigt varför skicar hon inte sina handlingar till den svenska ambassaden i BKK? det är ju de som tar hand om Philippines.

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Om-oss/Filippinerna/

Dela på andra sajter

Du får läsa på här:

http://www.eda.admin...klist VISIT.pdf

http://www.eda.admin...ContentPar_0004

http://www.swedenabr...he-Philippines/

Länkarna finnes tyvärr bara på engelska!!!

Håller själva på med detta.

Tjejen ska till CHs Ambassad den 7/6 igen.

Dom är jobbiga ha tålamod.

För snart kommer kärleken hit!

Hälsar pigge01

post-3148-0-56807800-1337921487_thumb.jp

post-3148-0-56807800-1337921487_thumb.jp

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Jaha, så det är Schweitziska regler som gäller från Filippinerna. Intressant upplägg från Svenska staten får man säga.

Dock har jag varit med om värre, Svenska ambassaden i Tokyo där nitiska lokalanställda har hittat på sina helt egna regler för dokumentation. Då jag påpekande att ambassadens papperslista på erfoderlig dokumentation inte överensstämde med vad som stod på deras hemsida, fick jag svaret: Det är inte vår hemsida, det är UD i Sverige som gör den! -Huh ????

Tre resor Osaka - Tokyo a 1500 SEK plus en massa fejkade intyg kostade det ;) Kan dom så kan jag :D Allt detta för ett 10 dagars besök i Svedala.

/Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Dela på andra sajter

Intressant läsning om hur det gick till innan Schweiz övertog ansvaret, då var det ett privat företag som gjorde en första bedömning av ansökningshandlingar.

Bl a konstaterade JO:

"Att fatta beslut i viseringsärenden är myndighetsutövning."

"Något rättsligt stöd för hanteringen har inte åberopats från departementets sida."

"En myndighet som genom "outsourcing" lägger ut myndighetsutövning på privata företag äventyrar rättssäkerheten. "

Verkar inte ha blivit så mycket bättre sedan dess.

Kan svenska staten verkligen "outsourca" myndighetsutövning till en annan stat?

Eftersom det handlar om Schengen så anses det väl juridiskt korrekt, men ändå väldigt tveksamt tycker jag.

http://destphil.se/v...hp?t=497&p=4697

Dela på andra sajter

Om man läser ambassadens hemsida står det faktiskt att dom i vissa fall vill ha kontoutdrag för de tre senaste månaderna.

En bekant till mig ville bjuda hit sin kusin, hon fick i dag avslag av ambassaden. Deras motivering var att dom inte tillräckligt utförligt beskrivit orsaken till besöket. vidare att 90 dagar var lite för lång tid. Samt att, som ambassaden skrev, hon var för ung och inte hade barn. hon är 20 år. Kusinen i Sverige är 45 år.

Vet någon om man kan överklaga ambassadens beslut, skall man då lämna in en ny ansökan.

Arne B

Dela på andra sajter

Kan svenska staten verkligen "outsourca" myndighetsutövning till en annan stat?

Eftersom det handlar om Schengen så anses det väl juridiskt korrekt, men ändå väldigt tveksamt tycker jag.

Schweiz står väl utanför både schengen och EU ?

Edit: Fel av mig. Utanför EU men med i schengen.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Dela på andra sajter

Schweiz står väl utanför både schengen och EU ?

Edit: Fel av mig. Utanför EU men med i schengen.

Dom har en del avtal med oss i EU.

Norge har EES avtal = lyda utan att vara med och ta besluten.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Dom har en del avtal med oss i EU.

Norge har EES avtal = lyda utan att vara med och ta besluten.

Hälsar pigge01

Lyda ? :rotfl:

Kanske bättre att säga : ta del av det goda utan att betala

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Schweiz är i schengen och därför dom samarbetar. I Australien är det Norge som handhar Svenska ärenden.

Vi fick komplettera Gummans systers ansökan från Sydney med papper som ej krävs när man söker från BKK.

Mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Om man läser ambassadens hemsida står det faktiskt att dom i vissa fall vill ha kontoutdrag för de tre senaste månaderna.

En bekant till mig ville bjuda hit sin kusin, hon fick i dag avslag av ambassaden. Deras motivering var att dom inte tillräckligt utförligt beskrivit orsaken till besöket. vidare att 90 dagar var lite för lång tid. Samt att, som ambassaden skrev, hon var för ung och inte hade barn. hon är 20 år. Kusinen i Sverige är 45 år.

Vet någon om man kan överklaga ambassadens beslut, skall man då lämna in en ny ansökan.

Arne B

Beslut i visumärenden SKA kunna överklagas inom 21 dagar, även om det råkar vara Schweiz ambassad som fattat beslutet.

Ändrar de inte beslutet så ska det skickas till migrationsdomstolen i Sverige, och då är ju i alla fall ärendet "på svensk mark".

Nu är jag ingen jurist, men de regler för att överklaga som svenska staten har beslutat måste ju gälla:

http://www.migration...tml#h-Overklaga

TS kanske kan försöka den vägen: se till att få ärendet prövat och om det blir avslag så överklaga för att få en bedömning av svenska myndigheter.

Överklagade själv ett visumärende i Thailand, som fick avslag med liknande motivering. Men i det fallet var referenspersonen i Sverige inte släkt med den som sökte visum, de var endast vänner. Vi ändrade ansökan till 30 dagar och skrev en planering för besöket. Sen ordnade vi UT för besök för att förlänga vistelsen.

Dela på andra sajter

thaikonsult

Jag ska försöka mig på att förklara "snacket" om att sökanden i Filippinerna måste uppvisa ett belopp kring 50000 PHP.

Om inbjudarens pengar inte räcker till för att bjuda in flickvännen eller att inbjudarens handlingar inte uppfyller Schweiz ambassads regler får flickvännen automatisk frågan om hon själv kan uppvisa pengar för försörjningen under besöket före ett beslut om ev. avslag fattas av ambassaden.

Många gånger har pojkvännerna svårt att förstå regelverket hos Schweiz ambassad och får avslag på visumansökninganar av det skälet.

För det första ska samtliga handlingar vara på engelska. Schweiz ambassad godkänner inte svenska handlingar.

Ska inbjudaren bifoga ett kontoutdrag från bankkonto, ska kontoutdraget vara vara 3 månader tillbaks i tiden och i original + 1 kopia samt på engelska. Kan inte banken ge ett kontoutdrag på engelska bör kopian legaliseras av svenska UD för att bli godkänd av Schweiz ambassad.

Ska inbjudaren bifoga ett arbetsgivarintyg på engelska ska detta innehålla inbjudarens position, anställningstid, bruttolön, skatt och ev. semester. Det sistnämnda om inbjudaren själv ska resa till Filippinerna och hämta flickvännen.

Vidare ska detalltid bifogas en inköpt medicinsk reseförsäkring och en bokad flygbiljett där returresan finns angiven. Tro inget annat än att ambassden kan kolla bokningen via Amadeus. Bokningsnummer etc. finns alltid angivet på flygbokningarna.

Glöm heller inte utan att besökaren har med sig en kopia på inbjudan vid resan till Sverige då passkontrollen kan få för sig att börja ställa frågor om syftet med besöket. Då är det enklast för tjejerna att visa upp kopian.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Tack Roffe (och alla övriga) !

Jag tolkar ditt svar som att om jag uppvisar banksaldo som täcker den regelbestämda summan 370 kr per dag så behöver inte damen uppvisa några bankpapper (?)

(men konstigt ändå att det står på Schw amb checklista utan några förbehåll/undantag... )

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...