Jump to content
IGNORERAD

VISA stoppat i ATM


guran1

Recommended Posts

Precis hemkommen från Thailand. Var ute för en underlig händelse. Jag hade svenska pengar, dollar och euro med mig och tänkte komplettera med uttag i ATM-maskin. Forexkursen är ju så dålig att det är pinsamt. Tog ut pengar några gånger från mitt VISA på ATM både i Phuket och Bangkok. Plötsligt gick det inte längre. Nånting om att det inte fanns pengar på kontot.Ringde Swedbank i Sverige som sa att det inte var något fel och dom inte visste vad som hänt. Försökte betala hotellnota med VISA-kortet och det fungerade! Alltså inget fel på kortet. Nån som kan förklara? Har VISA nån spärr för uttag i ATM? Som tur var hade jag Mastercard så jag fick tag i pengar men det kunde ju gått illa. Hur är det med Mastercard föresten, nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

De har väl en begränsning på x antal kronor/veckan eller om det är 5 dagar

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis hemkommen från Thailand. Var ute för en underlig händelse. Jag hade svenska pengar, dollar och euro med mig och tänkte komplettera med uttag i ATM-maskin. Forexkursen är ju så dålig att det är pinsamt. Tog ut pengar några gånger från mitt VISA på ATM både i Phuket och Bangkok. Plötsligt gick det inte längre. Nånting om att det inte fanns pengar på kontot.Ringde Swedbank i Sverige som sa att det inte var något fel och dom inte visste vad som hänt. Försökte betala hotellnota med VISA-kortet och det fungerade! Alltså inget fel på kortet. Nån som kan förklara? Har VISA nån spärr för uttag i ATM? Som tur var hade jag Mastercard så jag fick tag i pengar men det kunde ju gått illa. Hur är det med Mastercard föresten, nån som vet?

Det är ju ofta en summa som är max uttag per vecka eller annan tidsperiod på ett vanligt bankkonto, så du har kanske uppnått den kvoten på ditt konto.

Swebank tex här

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara bra om nån visste var spärren ligger, dvs antal uttag eller summa pengar. Och om man kan komma runt den genom att hitta annan ATM. Jag försökte i flera stycken utan resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara bra om nån visste var spärren ligger, dvs antal uttag eller summa pengar. Och om man kan komma runt den genom att hitta annan ATM. Jag försökte i flera stycken utan resultat.

Men tryck på min länk eller googla själv så får du svaret på fråga 1!

Möjligtvis kan du gå in på banken och ta ut pengar manuellt i kassan, men tydligen så fungerar det inte överallt.

Ett tipps till nästa resa är att ta kontakt med sin bankman och höja summan som tillåts tas ut per tidsperiod.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara bra om nån visste var spärren ligger, dvs antal uttag eller summa pengar. Och om man kan komma runt den genom att hitta annan ATM. Jag försökte i flera stycken utan resultat.

Läste du inte Tomurdoc's inlägg ? Det står jo tydligt på Swebanks hemsida.

Annars ett gott råd då dom där spärrarna kan variera, fråga på ditt bank kontor :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag har varit med om att kortet blivit obrukbart i atm men att man har kunnat handla på kortet.

Men också kunnat ta ut innifrån bank.Vet ej vad det beror på.Har också kollat med swedbank.

Mitt råd blir därför att ha två kort,ett i reserv.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag läste mera och i mitt fall var det långt ifrån några kapitalgränser.

Men swedbank kanske är en skitbank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta hände mig i Rio med Visa kortet osså, endast 5000.-skr per dag gick att ta ut, medans Mästarkortet tillät mera, tro det va ca 15000.-skr!

I Thailand fick jag ut 20,000.- thb per dygn, men så mycket beöhver man nog ändå inte förutom när förlovnings ringen skall köpas!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Detta hände mig i Rio med Visa kortet osså, endast 5000.-skr per dag gick att ta ut, medans Mästarkortet tillät mera, tro det va ca 15000.-skr!

I Thailand fick jag ut 20,000.- thb per dygn, men så mycket beöhver man nog ändå inte förutom när förlovnings ringen skall köpas!

Tjaaa säg inte det. Om du får för dig att besöka top-floor på Poseidon, då räcker inte 20 000thb. Klart när jag tänker efter.dit går du kanske inte nu när du skall förlova dig :crazy:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaaa säg inte det. Om du får för dig att besöka top-floor på Poseidon, då räcker inte 20 000thb. Klart när jag tänker efter.dit går du kanske inte nu när du skall förlova dig :crazy:

Häh hä. e juh gift redan så nu kan man nog gå! :14::17:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan avhjälpas genom att skaffa ett thailänskt bankkonto med visa och överföra pengar härifrån direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan avhjälpas genom att skaffa ett thailänskt bankkonto med visa och överföra pengar härifrån direkt.

Det frågar dom efter när du öppnar Thaikonto med ATM kort, alltså "Hur mycket ska du kunna ta ut per dag/vecka", detta för att skydda dig i o dem om ditt kort blir stulet eller om gumman fått köpdille! :crazy:

Precis som i Sverige men med den lilla skillnaden att där har banken en summa som standard men som du själv kan begära ändrad!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Detta hände mig i Rio med Visa kortet osså, endast 5000.-skr per dag gick att ta ut, medans Mästarkortet tillät mera, tro det va ca 15000.-skr!

I Thailand fick jag ut 20,000.- thb per dygn, men så mycket beöhver man nog ändå inte förutom när förlovnings ringen skall köpas!

Det där med max 20,000 thb per dygn suger, därför är det viktigt att ha 2 kort till olika konton med sig när kostnaderna skenar iväg ibland :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett uttag i ATM eller växling benämns kontantuttag och har sina regler.

Att handla med korten benäms köp och har sina regler.

Därför kan ett kort fungera att handla med när uttagsspärren nåtts.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Skulle vara bra om nån visste var spärren ligger, dvs antal uttag eller summa pengar. Och om man kan komma runt den genom att hitta annan ATM. Jag försökte i flera stycken utan resultat.

Beror på vilken bank du har. Hör med dom hur mycket du får ta ut. X antal pengar per y antal dagar.

Jag har Nordea och tror att det är 20000 per rullande 7-dagarsperiod. Dock ej säker då jag ej varit i närheten av Max.

Med vänlig hälsning,

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?1l3axl

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Med min bank har man möjlighet att sätta gränsen själv, men högst troligt gick du i taket spärren släpper vid ny vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Swedbank 15000 i veckan på ATM med rullande dagar.

Men du kan betala med visa obehindrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanchajohan

tror det är 20.000 bath max vid varje uttag, går du in på banken finns mööjligheten att få ut mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ingenting ovanligt.

Det som har skett att din banks datasystem har flaggat ditt kort för att ha tagit ut pengar-köpt utanför ditt normala köpmönster.

Kontakta din bank och säg att du är i Thailand så hävs spärren.

Bott på Samui 7 år, kommer i kontakt med detta 4 ggr - år

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Själv kör jag med detta upplägget.

-Mitt visa-kort

-Fruns visa-kort

-Ica Mastercard

-Och endast i nödfall i Thailand använder jag Amex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...