Jump to content
IGNORERAD

Thai simkort som ej funkar i Sverige


Chalong

Recommended Posts

Hej, nu har jag kommit hem till Sverige och trodde jag kunde ta emot sms o dyl på mitt thainummer här då mina kompisar kan använda sina telefoner i Sverige. Detta går dock ej, det står "ingen service" på min iphone, det går ej heller att välja operatör manuellt. numret börjar på 09, de flesta av mina kompisar börjar på 08, har detta ngn betydelse? Vad gör jag för fel? Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    4

  • THAISWEDE

    3

  • leifen

    3

  • Chalong

    2

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking

Hej, nu har jag kommit hem till Sverige och trodde jag kunde ta emot sms o dyl på mitt thainummer här då mina kompisar kan använda sina telefoner i Sverige. Detta går dock ej, det står "ingen service" på min iphone, det går ej heller att välja operatör manuellt. numret börjar på 09, de flesta av mina kompisar börjar på 08, har detta ngn betydelse? Vad gör jag för fel? Tack på förhand!

Är kortet ett betalkort eller ett abonnemang du betalar för varje månad

Kanske kortet inte är aktiverat/tillåtet att använda utanför Thailand

Många betalkort kan inte användas utomlands eller måste aktiveras en tjänst för att det skall kunna göras

testa att maila till det företag som har kortet och fråga dom

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Tallviking skrev, det är vanligt att man får anmäla om man vill ha "Roaming", dvs möjlighet att använda telefonen utomlands, tala med din operatör.

Det går nog att ringa dem.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen

Hej govänner!

När jag köpte ett kort till min polare här i Sverige så var jag noga att berätta att det skulle fungera även i här. Då berättade killen på Tucom i Pattaya att DTAC har ett sammarbetsavtal med Telenor i Sverige och att det kommer att fungera. Vilket stämmer då jag själv har DTAC och det har fungerat väl här i Sverige.

Han berättade också att True move och One To Call inte har avtal med någon leverantör i Sverige och därför inte går att använda här. Han öppnade ett startpaket från True move och visade vilka länder deras kort fungerade i och här var Sverige inte med. Denna information fick jag när jag var nere i februari i år och kanske är något ändrat sedan dess.

Så har jag fått det förklarat för mig.men det finns kanske andra förklaringar också :wink:

Ha en fortsatt god dag till er alla!

/Parasollkillen

Ändrades av Parasollkillen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag laddade mitt 12call här i sverige för ett tag sedan. Har dock inte försökt att ringa eller skicka sms. men jag har ju mottagning iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen och tack för svaren. det är ett betalkort hos "1 2 call" får helt enkelt skicka o höra om de kan hjälpa mig :)

Samt att tänka på o kolla upp i Thailand när jag åker tillbaka i september.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Jag laddade mitt 12call här i sverige för ett tag sedan. Har dock inte försökt att ringa eller skicka sms. men jag har ju mottagning iaf.

One 2 call funkar bra här, skickade precis ett sms till min svenska mobil och det kom fram, kan även kolla hur mycket som är kvar på kortet.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Hur laddar man 1 2 call i Sverige?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur laddar man 1 2 call i Sverige?

Enkelt någon köper en påladdning i Thailand.

Smsar nummert till dig.

Du gör som i Thailand så funkar det.

Detta funkar som i Thailand har gjort detta själva.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 2 Call har avtal med Telia. Har ringt, kollat saldo och tankat på i Sverige. Inga roplem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej govänner!

När jag köpte ett kort till min polare här i Sverige så var jag noga att berätta att det skulle fungera även i här. Då berättade killen på Tucom i Pattaya att DTAC har ett sammarbetsavtal med Telenor i Sverige och att det kommer att fungera. Vilket stämmer då jag själv har DTAC och det har fungerat väl här i Sverige.

Han berättade också att True move och One To Call inte har avtal med någon leverantör i Sverige och därför inte går att använda här. Han öppnade ett startpaket från True move och visade vilka länder deras kort fungerade i och här var Sverige inte med. Denna information fick jag när jag var nere i februari i år och kanske är något ändrat sedan dess.

Så har jag fått det förklarat för mig.men det finns kanske andra förklaringar också :wink:

Ha en fortsatt god dag till er alla!

/Parasollkillen

Om jag inte minns fel, så äger TeleNor DTAC

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel, så äger TeleNor DTAC

Helt rätt.

Samma "logo", en propeller.

TeleNor är stora i världen.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Telenor har mer än ett avtal med DTAC, tror de äger DTAC.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tack Forden :thumbsup:

Men jag hittar inte något sätt att fylla på från svedala....eller så har jag blivit blind :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack Forden :thumbsup:

Men jag hittar inte något sätt att fylla på från svedala....eller så har jag blivit blind :crazy:

Varför ska du fylla på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Varför ska du fylla på?

Brukar tanka kortet så det gäller ett år och om man inte kommer tillbaka inom detta år så förlorar man sitt nummer. (har jag hört)

Kan man då fylla från svedala så har man numret kvar, smidigt att alltid ha samma nummer

Men det kanske finns något lättare sätt ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar tanka kortet så det gäller ett år och om man inte kommer tillbaka inom detta år så förlorar man sitt nummer. (har jag hört)

Kan man då fylla från svedala så har man numret kvar, smidigt att alltid ha samma nummer

Men det kanske finns något lättare sätt ?

Det räcker ofta inte bara att fylla på.

Det kan upphöra om det inte används inom en viss tid, de flesta kontantkorten bara en månad.

Oavsett vad som finns på saldot.

Ett kort som räcker ett år är att föredra, att fylla på månad 11, och förlänga 12 månader till.

Gärna tips hur man kan fylla på hemma i Sverige.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det räcker ofta inte bara att fylla på.

Det kan upphöra om det inte används inom en viss tid, de flesta kontantkorten bara en månad.

Oavsett vad som finns på saldot.

Ett kort som räcker ett år är att föredra, att fylla på månad 11, och förlänga 12 månader till.

Gärna tips hur man kan fylla på hemma i Sverige.

Leif

Med mitt 1 2 call funkar det, har haft det i 3 år nu

Man kan ju be någon i Thailand att fylla på också men det vore bekvämare hemifrån

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker ofta inte bara att fylla på.

Det kan upphöra om det inte används inom en viss tid, de flesta kontantkorten bara en månad.

Oavsett vad som finns på saldot.

Ett kort som räcker ett år är att föredra, att fylla på månad 11, och förlänga 12 månader till.

Gärna tips hur man kan fylla på hemma i Sverige.

Leif

12 månader på 1-2 funkar inte.

30 dagar så att du har 12 månader eller tid till dunnästa resa funkar.

Det är att så som i Thailand *120*...

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

12 månader på 1-2 funkar inte.

30 dagar så att du har 12 månader eller tid till dunnästa resa funkar.

Det är att så som i Thailand *120*...

Hälsar pigge01

Jag har över ett års giltighetstid på mitt1-2 call

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har över ett års giltighetstid på mitt1-2 call

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Samma här, kostade 150 bath för ett 12 månaders mot 50 bath för 1 månads.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har fått uppfattningen att dom som har gamla kort får 12 månaders valid varje gång dom tankar på. Men om du köper ett nytt kort idag så har du inte så mycket. För att få 12 månaders valid måste du tanka på 1500b tror jag det är.

Eller så slår du in en kod som gör att det dras 30b från ditt saldo så förlängs din valid med 30 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...