Jump to content
IGNORERAD

Yingluck: Lese majeste kommer inte ändras


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands premiärminister Yingluck Shinawatra försäkrar att regeringen inte har några planer på att ändra artikel 112 i kriminallagen(lese majeste), som gör det brottsligt att uttala sig nedlåtande om kungahuset.

Yingluck insisterade att regeringen inte kommer att lägga sig i rödskjortornas försök att få lagen ändrad.

Hon noterade att frågan har diskuterats av regeringens koalitionspartier, och att man redan kommit fram till slutsatsen att lagen inte ska ändras.

Hon tillade att det just nu finns många brådskande problem, speciellt ekonomiska, som måste lösas av regeringen.

Källa: http://www.thailandoutlook.tv/tan/ViewData.aspx?DataID=1054741

http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/No-change-in-lese-majeste-law-PM-30181770.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Nationmultimediacom-Breakingnews+%28NationMultimedia.com+-+Breakingnews%29

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ett tråkigt besked tycker jag, det fanns nog många mig inräknad som hade hoppats på några lättnader i.o.m regeringsskiftet, men förmodligen är detta priset dom får betala för Prem och generalerna ska acceptera dom vid makten och för att dom ska tillåta andra politiska förändringar, att det finns andra brådskande problem att ta tag i stämmer nog, men jag hoppas att LM-lagarna dyker upp på agendan igen så fort som möjligt.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Ett tråkigt besked tycker jag, det fanns nog många mig inräknad som hade hoppats på några lättnader i.o.m regeringsskiftet, men förmodligen är detta priset dom får betala för Prem och generalerna ska acceptera dom vid makten och för att dom ska tillåta andra politiska förändringar, att det finns andra brådskande problem att ta tag i stämmer nog, men jag hoppas att LM-lagarna dyker upp på agendan igen så fort som möjligt.

Mvh isan Lover

Kvalificerat skitprat. Marionettens inställning till denna fråga beror på att det passar henne alldeles utmärkt. Denna lag hjälper henne i hennes utökade ambitioner att införa censur i landet.

Som visats i flera andra inlägg så har gänget vid makten ökat censuren. Varför då ta bort ett verktyg som stödjer hennes ambitioner?

Det är dock glädjande att vi är överens i sak; det är tråkigt att marionetten kräver att LM behålls.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

"Yingluck insisterade att regeringen inte kommer att lägga sig i rödskjortornas försök att få lagen ändrad"

säger ju allt. undrar vilken färg yingluck har, inte är det röd enligt det uttalandet.

så de röda har röstat på en motståndare

secken go verksta

Link to comment
Dela på andra sajter

Om regeringen har gjort något bra, så är det för att den är folkvald och fått mandat av folket, att infria sina vallöften.

Men då då regeringen går emot sina väljare och inte håller vallöften, så är det Prem och generalerna som har makten och regerar över de folkvalda.

För att inte förlora sin position genom kupp eller nyval, så går man med på impopulära ställningstaganden och beslut, trots att man går emot sina väljare och vallöften.

Det visar på gott omdöme och mod.

Inte många regeringar som kan uppvisa det..

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Om regeringen har gjort något bra, så är det för att den är folkvald och fått mandat av folket, att infria sina vallöften.

Men då då regeringen går emot sina väljare och inte håller vallöften, så är det Prem och generalerna som har makten och regerar över de folkvalda.

För att inte förlora sin position genom kupp eller nyval, så går man med på impopulära ställningstaganden och beslut, trots att man går emot sina väljare och vallöften.

Det visar på gott omdöme och mod.

Inte många regeringar som kan uppvisa det..

Leif

Jag gav dig ett karma för skön ironi, förmodligen kommer du dessutom få ett eller annat karma från de som inte såg ironin..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav dig ett karma för skön ironi, förmodligen kommer du dessutom få ett eller annat karma från de som inte såg ironin..

Inget är omöjligt i denna värld, sen är det fredag också.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ett tråkigt besked tycker jag, det fanns nog många mig inräknad som hade hoppats på några lättnader i.o.m regeringsskiftet, men förmodligen är detta priset dom får betala för Prem och generalerna ska acceptera dom vid makten och för att dom ska tillåta andra politiska förändringar, att det finns andra brådskande problem att ta tag i stämmer nog, men jag hoppas att LM-lagarna dyker upp på agendan igen så fort som möjligt.

Mvh isan Lover

Forget about it

Never. No way. No chance. That is Prime Minister Yingluck Shinawatra on stronger calls to amend the lese majeste laws after the death in prison of Uncle SMS.

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ju inte sett några som helst löften från Yingluck eller PT i valkampanjen om att se över eller ändra LM lagarna-man lovade en massa saker men detta "löfte" har jag inte sett, har någon annan sett eller hört detta?

Den enda som jag vet öppet har kritiserat och ifrågasatt LM lagarna är Kasit Pirmoya och han anmäldes mycket riktigt för brott mot LM lagarna av den nuvarande inrikesministern och riskfyllot Chalerm Yoobamrung.

http://thaipolitical.../kasit-piromya/

Detta var vad han anmäldes för:

[size=4]Foreign Minister Kasit Piromya,speaking at the Johns Hopkins University School of Advanced International Studies in Washington on Monday, called the current upheaval in Thailand “a traumatic experience” that was nevertheless “part of the process of becoming a more open and democratic society.”

He also said, “We should be brave enough to go through all of this and even talk about the taboo subject of monarchy,” adding at another point, “I think we have to talk about the institution of the monarchy, how would it have to reform itself to the modern globalized world.”[/size]

[size=4]http://www.nytimes.c...sia/15thai.html[/size]

[size=4]Så vill man att LM lagarna ska förändras eller tas bort bör man alltså rösta på Demokraterna...[/size]

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det finns fortfarande en del som vill ändra 10,000 signatures collected to amend Article 112 | Prachatai English

Jag tror att det är väldigt många, vanliga människor, som vill ändra denna lag (enligt uppgift även kungen)

Det är främst politiker som vill behålla möjligheten till censur och självcensur eftersom det är ett effektivt verktyg att stärka censuren.

Thaksin använde lagarna för att trycka ner pressfriheten, PM Abhisit använde dem och nu vill marionetten behålla den.

När ska dom lära sig?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är väldigt många, vanliga människor, som vill ändra denna lag (enligt uppgift även kungen)

Det är främst politiker som vill behålla möjligheten till censur och självcensur eftersom det är ett effektivt verktyg att stärka censuren.

Thaksin använde lagarna för att trycka ner pressfriheten, PM Abhisit använde dem och nu vill marionetten behålla den.

När ska dom lära sig?

När politikerna, oavsett partisympati, börjar sätta gemene man i centrum för sin politik?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

När politikerna, oavsett partisympati, börjar sätta gemene man i centrum för sin politik?

ok så du menar att det aldrig kommer ske. Tyvärr sannolikt att du har rätt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...