Jump to content
IGNORERAD

Köpa mark, Husbygge etc


denkan

Recommended Posts

Hej!

Ska börja med förklara min situation och hur den ser ut och vad vi planerar.

Det är så att jag är 27 år gammal och varit tillsammans med en thailänska i snart 5 år och vi hade tänkt att planera in ett bröllop och sådant till songkran nästa år 2013. När vi ändå är där så funderar vi ju på att köpa mark uppe i närheten utav Buriram och sedan bygga där efter en 5års tid då hon har lärt sig ordentligt bra Svenska och vi har sparat ihop vart enda krona för bygget eftersom vår plan är att vara bosatta där utan någon form av utgifter mer än det dagliga behovet. Vi båda är driftiga och jag startar ett internetbolag om 1års tid eftersom jag sitter i "klasul" så får det inte startas upp än. Men hela affärsplanen är skapad och kunderna är ca 1000st som redan är inarbetade och dom känner till mig ganska väl och sedan har jag en databas på 12.000 kommande kunder. Så vår plan är att företaget kommer att drivas där nere ifrån men hur går vi tillväga med marken?

När jag läser alla dessa instruktioner om att reglerna går att kringgå osv så står där aldrig riktigt hur man kringår det. Hur har ni gjort som redan äger hus och mark i Thailand? Är det 100% er thai fruga som äger det och hur fungerar äktenskaps förorden där då om vad som helst kommer hända. Man kan ju aldrig spå framtiden om vad som händer nu är ju allt frid o fröjd och har varit det under våra 5år och hoppas på att det kommer vara till vi går bort.

Sedan är det en annan sak. (Båda parterna svenskar)

Min far har varit pensionerad ett tag och mor min går i pension om ca 2 år och dom har stora planer om att själv också bosätta sig där nere under vintern och det vi pratade om idag är att om dom säljer av sin lägenhet och går 700.000skr i vinst och då köper sig ett mindre hus i Thailand för en 300.000skr och resterande delas ut till mig och mina brödrar.

Men nu är far min sjuk men ändå frisk han har fått en grov hjärtinfrakt som dom lyckades rädda honom och vi vet ju inte hur länge den lagningen håller. Men deras dröm är iaf att ha ett privat hus (Inget farang village/condo) i Thailand och sedan bo i deras sommarstuga här i Sverige på sommaren. Hur är det bästa till att gå tillväga för att jag och mina brödrar ska få deras Thai bostad som arv? Dom vill ju inte bara slänga ut 300.000skr i Thailand för en bra pension utan dom är ju intresserade och ge detta vidare till deras barn och våra familjer.

Sedan bara för att jag är gift med en Thailänska så vill ju inte heller mina brödrar att Marken/huset skrivs på min fru om vad som helst ska hända och allt spelas bort på det viset.

Om ni svarar så var god svara med vettiga svar och inga inklistringar om vad som står på ambasadens hemsida etc etc jag är medveten om de grundliga reglerna och de tydliga skrifterna att (faranger inte får äga mark) men något sätt måste där väl vara eller ni helt enkellt kör allt på Thaifrun?

Det där ang företag att man sätter marken på företaget och då äger 49% utav delarna. Men det är ju jag som slänger in Aktiebolagets andel till 100% har då dom andra 4 Thai ägarna som krävs 51% äganderätt utav Aktieinsatsen?

Måste företaget ha en omsättning? Kan man inte göra så att den svenska Pensionen blir en "inkomst" i företaget då?

Mvh Denkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...