Jump to content
IGNORERAD

Frågor om giftiga växter och djur, bilder


Guest borichiangmai

Recommended Posts

Guest borichiangmai

Vad kan detta vara för orm, giftig? någon som vet?

Ha det

post-8504-0-72451700-1336028989_thumb.jp

Ändrades av borichiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    5

  • stefan5300

    4

  • svampen

    2

  • L200

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Vet inte vad den heter men av kroppsställningen att döma och huvudformen verkar det vara en orm som hugger och som kan vara giftig, håller med om att det stora antalet arter gör det svårt för oss icke infödda att veta hur man ska hantera olika ormar, insekter och andra kryp som kan vara giftiga eller orsaka klåda eller annat obehag.

Jag försöker snappa upp så mycket som möljligt men inser att det inte är helt lätt p.g.a mängden och alla variationer och väljer därför att hantera det mesta som är okänt med respekt tills någon kan informera och visa mig att det inte är farligt, ett sätt som Thailändarna själva brukar gå efter är ormens reaktion försöker den omedelbart fly eller är lite långsam är den oftast inte giftig, men är den aggresiv och intar huggställning, rör sig snabbt är det oftast en giftorm, kanske något att tänka på.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Hej

Vet inte vad den heter men av kroppsställningen att döma och huvudformen verkar det vara en orm som hugger och som kan vara giftig, håller med om att det stora antalet arter gör det svårt för oss icke infödda att veta hur man ska hantera olika ormar, insekter och andra kryp som kan vara giftiga eller orsaka klåda eller annat obehag.

Jag försöker snappa upp så mycket som möljligt men inser att det inte är helt lätt p.g.a mängden och alla variationer och väljer därför att hantera det mesta som är okänt med respekt tills någon kan informera och visa mig att det inte är farligt, ett sätt som Thailändarna själva brukar gå efter är ormens reaktion försöker den omedelbart fly eller är lite långsam är den oftast inte giftig, men är den aggresiv och intar huggställning, rör sig snabbt är det oftast en giftorm, kanske något att tänka på.

Mvh isan lover

Det var bra information just det med snabbheten och hur ormen rör sig

är mycket intresserad av naturen är ute varje dag på vandring i bergen och runt om i naturen uppe i norr.

Såg en king på ca 3 meter och den är ju inte så svår att ta miste på,eftersom jag bott här i sex år på heltid så är det intressant att lära sig av den Thailänska faunan.

Tack så mycket Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Vad kan detta vara för orm, giftig? någon som vet?

Ha det

Kan ju vara denna, Common Mock Viper som är ofarlig för människan

post-3132-0-48539200-1336045047.jpg

post-3132-0-41521800-1336045096.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Kan ju vara denna, Common Mock Viper som är ofarlig för människan

post-3132-0-48539200-1336045047.jpg

post-3132-0-41521800-1336045096.jpg

Den var knallgul på undersidan

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Den var knallgul på undersidan

Ha det

Då är det ju troligt att det är en Common Mock Viper

post-3132-0-31915400-1336047570.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Svampen, fins det något om växter med?

Ha det

Ingen aning men denna växer på soi 5 Pattis akta Dig sväljer allt !!!???? :ahh:

post-4567-0-60270000-1336058209.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det var bra information just det med snabbheten och hur ormen rör sig

är mycket intresserad av naturen är ute varje dag på vandring i bergen och runt om i naturen uppe i norr.

Såg en king på ca 3 meter och den är ju inte så svår att ta miste på,eftersom jag bott här i sex år på heltid så är det intressant att lära sig av den Thailänska faunan.

Tack så mycket Isan Lover

Hej

Ja visst är det läge för naturupplevelser i Thailand ännu även om den mesta marken är uppodlad och djungeln avverkad, vill man se ormar så är nattetid bäst, men även i soluppgång och nedgång verkar dom vara aktiva, vi gjorde en gång misstaget att dränera ett dike i närheten av huset med ett rör ut till gummiträdsodlingen som gränsar till vår tomt på ena sidan, den blev ju rena ormfällan, dom kröp in i röret och hamnade utanför huset och låg i våra rabatter och som mest tre samtidigt, detta löste vi först med ett stålnät framför röret men det funkade inte eftersom nätet sattes igen av löv som stoppade flödet, så vi förlängde röret en meter och lät det hänga fritt i luften eftersom det mynnade ca 0,5-1 meter upp i en grävd vall, och sedan dess slutade ormarna gå in i röret och hamna hos oss.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Uchana mig tur ja inte sett nåt i Bangsale

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

En Viper är ung. lika giftig som en svensk fullvuxen huggorm, d.v.s. rekommenderas läkarbesök om man är det minsta känslig.

En regel (undantag finnes) som jag fick lära mig i Australien (finns ju en del rätt giftiga ormar där) är att en giftorms huvud är mer trekantigt emedan en kramande orms är mer rektangulärt!

På så sätt bedömmer i varje all dom där på undersidan alltsomoftast ormar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En Viper är ung. lika giftig som en svensk fullvuxen huggorm, d.v.s. rekommenderas läkarbesök om man är det minsta känslig.

En regel (undantag finnes) som jag fick lära mig i Australien (finns ju en del rätt giftiga ormar där) är att en giftorms huvud är mer trekantigt emedan en kramande orms är mer rektangulärt!

På så sätt bedömmer i varje all dom där på undersidan alltsomoftast ormar!

Hej

Även jag nämde "huvudformen" i mitt tidigare inlägg om giftormar som hugger, och jag avsåg då just den trekantiga huvudformen, men jag beskrev detta inte exakt, bra att du förtydligade detta, har en orm trekantigt huvud, rör sig snabbt och intar försvarsställning istället för att fly ska man se upp.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • 5 månader senare...

Någon som vet vad detta är för art? Giftig?

 

attachicon.gifspindel.jpg

Hittade denna på nätet och är ju rätt så lik.

 

post-3132-0-65579200-1363417616_thumb.jp

 

Utanför vårt bostadsområde i Thailand .... körde vi förbi denna sötnosen en kväll ... 

Jag tvärstannade motorcykel och kunde knappt tro mina ögon!

Där på muren satt en enorm spindel.

Och SKIT jag hade inte kameran med mig! Men vi skyndade hem för att hämta den :o)... för att föreviga denna vackra varelse och ha bevis för att vi hade sett den..

Vakten undrade vad vi höll på med så sent på kvällen åkte fram och tillbaka så där.. in och ut på området.

Men när vi visade fotot log han gulligt. Nej då den var inte farlig sa han. Den bits inte eller nått.

Efteråt fick vi reda på att en annan vakt gillade att äta dem.. om det stämmer eller bara är ett ryckte kan jag dock inte säga.

Vakten vi pratade med hade i alla fall gått ut och haft ihjäl den berättade han dagen efter... var det månne han som gillade att äta dem? ???

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Någon som vet vad detta är för art? Giftig?

 

attachicon.gifspindel.jpg

Hej

 

Visade bilden för frugan och hon tror att den är giftig men hon är inte helt säker.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade denna på nätet och är ju rätt så lik.

 

attachicon.gifMengmom1.jpg

 

Utanför vårt bostadsområde i Thailand .... körde vi förbi denna sötnosen en kväll ... 

Jag tvärstannade motorcykel och kunde knappt tro mina ögon!

Där på muren satt en enorm spindel.

Och SKIT jag hade inte kameran med mig! Men vi skyndade hem för att hämta den :o)... för att föreviga denna vackra varelse och ha bevis för att vi hade sett den..

Vakten undrade vad vi höll på med så sent på kvällen åkte fram och tillbaka så där.. in och ut på området.

Men när vi visade fotot log han gulligt. Nej då den var inte farlig sa han. Den bits inte eller nått.

Efteråt fick vi reda på att en annan vakt gillade att äta dem.. om det stämmer eller bara är ett ryckte kan jag dock inte säga.

Vakten vi pratade med hade i alla fall gått ut och haft ihjäl den berättade han dagen efter... var det månne han som gillade att äta dem? ???

 

Frugan har berättat att när hon var liten var det en delikates som de ibland fick tag på, då var det kalas. Numera är de så sällsynta att de knappt går att få tag på. De bor i hålor i jorden. Tydligen uppätna nästan allihop. På thailändska heter de Bööm, länge sedan jag hörde detta ord så är inte säker om jag kommer ihåg riktigt. Är inte säker om det är den på bilden.

 

När jag var i Indonesien håll jag på att ta ihjäl mig av räddsla för en sådan. Jag hade nyss checkat in i en bungalow på Java. Jag var riktigt skitnödig så det första jag gjorde var att gå på toaletten. Sätter mig på toaletten och tittar upp i taket. Ser en handfull stor svart spindel rakt ovanför mig. Springer upp från toastolen. Men hur gått går det att springa med alla kläder nere vid vristerna! kryper sista biten ut från toaletten på alla fyra. Drar upp kalsonger och byxor och springer ut ur rummet.

 

Där ute står en vaktmästare och krattar gräsmattan. Orden forsar ur munnen på mig svenska, engelska blandat i en salig röra. Han springer bort. Vad har jag gjort, blev han så rädd?

 

Efter en liten stund kommer han tillbaka med receptionisten. En liten fin tjej som förmodligen är den enda som pratar engelska. Hon ber mig berätta vad som hänt. Jag har nu lugnat mig så pass att jag kan berätta om det hemska spindelmonstret som lurpassade på mig på toaletten. Vi gick in i bungalowen för att jag skulle visa dom, först vaktmästaren, sedan tjejen en bit efter den inte så modiga falangen. Inte ett spår efter någon spindel hur dom än letade.

 

Till slut så lugnade den lilla tjejen mig med att det var en totalt ofarlig spindel för oss människor. Den var bra för den höll efter flugor och andra småinsekter, så jag skulle vara tacksam för att den höll dessa borta. Vad löljig man kände sig efter all denna flykt och stora utbrott av ord. Och där står en liten tjej och talar om hur ofarlig spindeln var.  

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Någon som vet vad detta är för art? Giftig?

attachicon.gifspindel.jpg

Hittade en likadan på toan när jag var uppe och för lätta på trycket ca 2dm från foten, jag pissade ute. Nästa morgon hittade jag den bakom dörren och tog några bilder den var stor som en handflata och i mina ögon jätte farlig och den fick dö. Så nu vet jag att nästa får käka upp alla mygg och andra småkryp
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vad detta är för art? Giftig?

 

attachicon.gifspindel.jpg

Alla spindlar är mer eller mindre giftiga, men farliga? Nej. Om man inte visar sig vara allergisk mot giftet, då bör man snabbt uppsöka sjukhus. Däremot så är många av dom större spindlarnas bett otroligt smärtsamma. Men dom är nyttiga och har kackerlackor och andra småkryp på menyn. Svårt att se på din bild vad det kan vara och hur stor den är. Kanske Huntmans spider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av alla småkryp i Thailand så skall man passa sig för, jag tror den heter Vietnamese Centipede. Vietnamesisk tvestjärt. Den har ett fruktansvärt bett och är väldigt giftig, smärtan kan sitta i mer än en vecka. Har den orangea ben rör den inte!!! Många anser att det är som att bli biten av en giftorm.

Millipedes tusenfotingarna är däremot helt ofarliga.

post-9848-0-30133800-1391119867.jpg

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Av alla småkryp i Thailand så skall man passa sig för, jag tror den heter Vietnamese Centipede. Vietnamesisk tvestjärt. Den har ett fruktansvärt bett och är väldigt giftig, smärtan kan sitta i mer än en vecka. Har den orangea ben rör den inte!!! Många anser att det är som att bli biten av en giftorm.

Millipedes tusenfotingarna är däremot helt ofarliga.

Här är ett bildbevis på att bett från dessa "tvestjärtar" är något man inte bör ta lätt på.

post-9848-0-28457800-1405401132.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett bildbevis på att bett från dessa "tvestjärtar" är något man inte bör ta lätt på.

 

Inte en sekund för tidigt med en bild på en sån!

 

post-10507-0-11779200-1405408623.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inte en sekund för tidigt med en bild på en sån!

 

attachicon.gifVC.jpg

Hej

 

Det blir stort rabalder hemma om vi får in en sådan och alla hjälps åt för att döda den omedelbart, men dom är både snabba och platta nog för att krypa in och gömma sig där dom är svåra att komma åt, tyvärr gömmer dom sig även bland madrasser och sängkläder.

 

Därför gillar jag egentligen det Thailändska systemet utan sängar där man packar ned och upp allting varje dag och sover på golvet, skakar allt innan man bäddar och ser att inget gömmer sig där, sen sticker man ju in myggnätet under madrassen och ligger väl skyddad.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...