Jump to content
IGNORERAD

Experter ratar regeringen Yinglucks arbete , men hennes popularitet ökar.


noBuzz

Recommended Posts

I utfrågningar av 63 ekonomer, där man ville veta hur de såg på regeringens hantering av landets finanser, så sågades regeringen kraftig och fick bottenbetyg.

Men i landsomfattande opinionsundersökningar så ökar hennes popularitet och folk tycker att hon gjort ett bra jobb.

http://www.bangkokpost.com/news/local/291363/economists-pan-govt-but-pm-hits-new-high

_________________________________________________________________________________________

Är det skillnad i kompetens och avsaknad av kunskap som gör att gemene man ser det annorlunda än expertisen?

Eller finns andra förklaringar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    12

  • andersbangkok

    6

  • Tallviking

    5

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

En förklaring är ju mediakontrollen, medel-somchai läser inte engelskspråkiga tidningar och bryr sig föga om vad några ekonomer tycker eftersom de har hört på TV att allting går bra och att de snart kommer att vara rika.

Det är den store fördelen med att kontrollerna både den privata och statliga median som PTP för närvarande gör.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

När thai ser den gamle kungen som den största experten i Thailand och munkarna som näst störst då finns det ingen annan förklaring som jag ser det...brist på kompetens och avsaknad av bra utbildning.

Tyvärr så är det svårt att se några förbättringar för Thailand i positiv riktning inom överskådlig framtid.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror att att många av väljarna är nöjda bara med att åter ha en regering som dom har röstat på i regeringsställning och därför har överseende med att allt inte har blivit som utlovat och dom räknar nog med att denna "sin egen" regering gör allt för att göra dom nöjda och dom kan nog acceptera att några av valöftena inte blir av, men regeringen behöver nog klara av att infria en hel del av sina vallöften för att behålla sin popularitet till nästa val.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Hej

Jag tror att att många av väljarna är nöjda bara med att åter ha en regering som dom har röstat på i regeringsställning och därför har överseende med att allt inte har blivit som utlovat och dom räknar nog med att denna "sin egen" regering gör allt för att göra dom nöjda och dom kan nog acceptera att några av valöftena inte blir av, men regeringen behöver nog klara av att infria en hel del av sina vallöften för att behålla sin popularitet till nästa val.

Mvh isan lover

Du hävdar alltså okunskap och att de inte fått information om vad som händer i landet pga censuren. Det kan jag förstå för den thailändska befolkningen som röstat på regeringen. Men hur några svenskar kan bli så korkade att de inte gör annat än att upprepa sina mantran, trots att de kan läsa om allt tokigt som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du hävdar alltså okunskap och att de inte fått information om vad som händer i landet pga censuren. Det kan jag förstå för den thailändska befolkningen som röstat på regeringen. Men hur några svenskar kan bli så korkade att de inte gör annat än att upprepa sina mantran, trots att de kan läsa om allt tokigt som händer.

Hej

Jag är nog precis som väljarna verkar vara beredd att ha överseende med att allt inte går som på räls, det viktigaste i det korta perspektivet är att landet åter har en folkvald regering och att fria val åter har hållits i landet, alternativet med militärkupper, fiffel i domstolar och EC hör helt enkelt inte hemma i en demokrati, som nummer två kommer nog återgången till en civil konstitution, först i tredje hand kommer väl infriande av vallöften och jag kan t.o.m tänka mig att landets försoning har en ganska hög prioritering både bland väljare och i regeringen.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Popularitet och kompetens har väl alldrig varit samma sak. Tror dock att det är viktigt att demokratin nu får utvecklas i Thailand, så får utfallet i nästa val visa om nuvarande regering gjort ett arbete som stöds av majoriteten eller inte. Kan ju också vara så att man inte väljer det man vill ha, utan väljer det minst onda av två dåliga altenativ.

Här på MPR verkar det dock ofta som att många vill ha en ny militärkupp igen bara för att få bort nuvarande regering :( Personligen tycker jag att det är det allra sämsta alternativet.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Här på MPR verkar det dock ofta som att många vill ha en ny militärkupp igen bara för att få bort nuvarande regering :(

Vad får dig att tro det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldig många verkar vara exterter på Thailand och vet mycket mer om thailändsk politik än vad thailändarna själva vet. Många tar också chansen så snart de får en möjlighet att klanka ner på nuvarande regering, och anser att de bör avgå (eller bli avsatta underförstått?).

Jag tycker att vi (och även ni som är experter på thiländsk politik, vilket inte jag är) kan låta tiden gå. Thailand är en ung demokrati, det är länge sedan ett valresultat fick gälla perioden ut. Låt nu folket i Thailand välja sina egna repressentanter under några efterföljande val, så tror och hoppas jag att allt skall ändras till det bästa. Vi kan inte (tycker jag) bara säga att alla som röstar på PT är köpta eller dumma. Det gäller ju en stor del av Thailands befolkning, som åtminsone jag älskar.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Popularitet och kompetens har väl alldrig varit samma sak. Tror dock att det är viktigt att demokratin nu får utvecklas i Thailand, så får utfallet i nästa val visa om nuvarande regering gjort ett arbete som stöds av majoriteten eller inte. Kan ju också vara så att man inte väljer det man vill ha, utan väljer det minst onda av två dåliga altenativ.

Här på MPR verkar det dock ofta som att många vill ha en ny militärkupp igen bara för att få bort nuvarande regering :( Personligen tycker jag att det är det allra sämsta alternativet.

/GSt

Hej

Håller med dig, självklart ska man vara glada för att demokratin har återkommit och ge den en chans, något annat alternativ finns inte i en demokrati eller för personer som påstår sig vara demokratiska.

Och jag tror faktiskt att du har rätt i att folk väljer det minst dåliga av dom två alternativ som finns, hade det funnits ett tredje alternativ och som hade varit bättre än dom båda som nu finns hade dom nog fått många väljare, men än finns inget sådant.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hävdar alltså okunskap och att de inte fått information om vad som händer i landet pga censuren. Det kan jag förstå för den thailändska befolkningen som röstat på regeringen. Men hur några svenskar kan bli så korkade att de inte gör annat än att upprepa sina mantran, trots att de kan läsa om allt tokigt som händer.

Japp. Det är rätt fascinerande. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Japp. Det är rätt fascinerande. :)

Hej

Det fanns ju arbetslösa och sjuka som röstade på M för att dom trodde dom skulle få jobb, dessa är idag utan A-kassa, sjukersättning och går på socialbidrag eller är placerade i någon meningslös åtgärd med betydligt lägre ersättning.

Så alla agerar inte logiskt, men i en demokrati röstar man på vem man vill, men man får leva med konsekvenserna också.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Så alla agerar inte logiskt, men i en demokrati röstar man på vem man vill, men man får leva med konsekvenserna också.

Mvh isan lover

Hmm... man kanske skulle upplysa lite rödskjortor om det där. Med tanke på hur de agerade efter valresultatet i parlamentet i december 2008. :)

Tror minsann inte ens att herr floskelmäster IL varit så där värst respektfull för den omröstningens resultat.

Så där... nu kan du få skriva din harang av ursäkter, bortförklaringar och floskler igen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Bangkok Pundit har en artikel om den senaste opinionsundersökningen av NIDA Poll som utfördes Januari-Mars 2012 och presenterades den 18/4 visar att Yinglucks popularitet ökar, medans regeringens betyg inte är lika bra dom klarar sig bra i vissa frågor och sämre i andra http://asiancorrespondent.com/81831/nida-poll-shows-improvement-in-approval-ratings-for-yingluck-decline-for-government/ .

bangkok-pundit-blog-12.jpg

Nida Poll shows improvement in approval ratings for Yingluck; decline for government

By Bangkok Pundit May 04, 2012 9:00AM UTC

1. Satisfaction that the people have towards the Prime Minister Yingluck Shinawatra (ความพึงพอใจของประชาชนต่อตัวนายกรัฐมนตรี “นางสาวยิ่งลักษณ์ ชินวัตร”).

7139614837_592470d490_o.jpg

Source: Aug 09-May 10 (DOC); December 2011 (HTML and PDF); April 2012 (HTML and PDF)

2. Percentage of people who are satisfied with the performance of Yingluck government in solving various problems (ร้อยละของประชาชนที่พึงพอใจต่อการแก้ไขปัญหาด้านต่างๆ ของรัฐบาลนางสาวยิ่งลักษณ์ ชินวัตร)

6993527984_352997f056_o.jpg

NOTE: Ratings are not out of 10, it is simply satisfied/not satisfied (approval rating). Bkk, Central, North, NE, and South are from April 2012.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Inte alla är direkt nöjda uppe i Isan med Yinluck

Isan red-shirts grumble: We're being ignored

http://www.bangkokpo...igh-living-cost

Dom måste göra något snabbt. Den där byn kan inte var någon riktig röd by. Går det kanske isolera den så att inte dumheterna sprider sig. Klippa telefoner kanske istället för att be om nya telemaster. De ljuger till och med ihop något om att det var något som var bättre under Abhisit's regering.

Sådana dumheter! Enligt IL så finns det väl inga i Isaan som tvivlar på att regeringen ska lösa alla problem innan nästa val.

:ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

scorpio63

Min personliga uppfattning.

Nar man försöker tala om politik eller annat om Thailand så får man till svar, My king do that and that.

Jag svarar att din kung gjorde inte det alls utan din regering som är vald gjorde det.

Då är det nollställt...

Hon kommer från Isaan men är högre utbildad och har jobbat i Bangkok å rayong i många år.

Är medelthai så insnöad så förstår jag att det går åt helvete, den med dom bästa löftena vinner.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Min personliga uppfattning.

Nar man försöker tala om politik eller annat om Thailand så får man till svar, My king do that and that.

Jag svarar att din kung gjorde inte det alls utan din regering som är vald gjorde det.

Då är det nollställt...

Hon kommer från Isaan men är högre utbildad och har jobbat i Bangkok å rayong i många år.

Är medelthai så insnöad så förstår jag att det går åt helvete, den med dom bästa löftena vinner.

Tittar man på TV så förstår man en del av hur det ligger till. Förutom såpoperna, ges mest tid för att hylla kungahuset. Även de riktiga nyheterna har kungahusets göranden som de viktigaste nyheterna. Någon riktig förklaring över politiska spörsmål ges direkt inte. Där ges också stort utrymme att visa upp tagna brottslingar och hur dessa förhörs och vilka beslag som blivit tagna, samt vilka polischefer som är inblandade. Själva brottet ges nästan minst tid.

En annan viktig del av nyhetsbevakningen är att bevaka vem som åkt hit eller dit och vem de mött, även religionen måste ges stort utrymme så att folk vet att det är viktigt. Även i utbildningsystemen ges oproportionelt mycket tid till dessa saker. (Förutom polisen då).

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inte alla är direkt nöjda uppe i Isan med Yinluck

Isan red-shirts grumble: We're being ignored

http://www.bangkokpo...igh-living-cost

Hej

Så ska det ju vara i en demokrati, självklart ska det finnas folk som inte är nöjda med allt och som sätter press på sin regering.

Kanske kan detta få en del som har trott att byborna är som lydigt valboskap och saknar egen vilja och är för dumma att förstå något att fundera en gång till, kanske är dom röstande inte så lättlurade utan både medvetna och krävande.

Själv ser jag detta som ett gott tecken, som förhoppningsvis kan få en del utlänningar att förstå att väljarna har egna viljor.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Så ska det ju vara i en demokrati, självklart ska det finnas folk som inte är nöjda med allt och som sätter press på sin regering.

Kanske kan detta få en del som har trott att byborna är som lydigt valboskap och saknar egen vilja och är för dumma att förstå något att fundera en gång till, kanske är dom röstande inte så lättlurade utan både medvetna och krävande.

Själv ser jag detta som ett gott tecken, som förhoppningsvis kan få en del utlänningar att förstå att väljarna har egna viljor.

Mvh Isan Lover

Om du inte ser det olustiga i att när ett valresultat uppnått majoritet för en sida, i teorin 51%, då utses byn till en "röd by" och där folk trakasseras eller inte vågar uttrycka sin egen politiska åsikt med risk att bli trakasserade eller misshandlade (enligt dina egna tidigare in lägg) ja då tycker jag du har långt kvar till att ta begreppet demokrati i din mun.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om du inte ser det olustiga i att när ett valresultat uppnått majoritet för en sida, i teorin 51%, då utses byn till en "röd by" och där folk trakasseras eller inte vågar uttrycka sin egen politiska åsikt med risk att bli trakasserade eller misshandlade (enligt dina egna tidigare in lägg) ja då tycker jag du har långt kvar till att ta begreppet demokrati i din mun.

Hej

Att folk blir misshandlade och trakasserade för sin politiska åsikt i byarna var något nytt för mig, men däremot tror jag precis som jag har sagt tidigare att en del som bor i områden där 80-95% röstar rött tiger med att dom sympatiserar med dom krafter som ligger bakom kuppen, skjuter på byborna när dom protesterar i Bangkok och fängslar bybor p.g.a deras politiska åsikter, upplöser deras partier och förbjuder deras ledande politiker att arbeta i 5 år för att undvika att bli utsatta för hämndaktioner, och detta har jag förståelse för eftersom dom använder både olagliga och våldsamma metoder för att upphäva bybornas röster i valen.

Och jag är naturligtvis för att byborna organiserar sig politiskt, tillsammans har dom mycket större chans att påverka sin framtid politiskt, och vad jag förstår är tanken att man ska försvara demokratin mot nya kupper och få en direkt kontakt ifrån byn till regeringen om man inte är nöjd med hur saker sköts lokalt, en slags politisk påverkan via denna organisation på bynivå

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Att folk blir misshandlade och trakasserade för sin politiska åsikt i byarna var något nytt för mig, men däremot tror jag precis som jag har sagt tidigare att en del som bor i områden där 80-95% röstar rött tiger med att dom sympatiserar med dom krafter som ligger bakom kuppen, skjuter på byborna när dom protesterar i Bangkok och fängslar bybor p.g.a deras politiska åsikter, upplöser deras partier och förbjuder deras ledande politiker att arbeta i 5 år för att undvika att bli utsatta för hämndaktioner, och detta har jag förståelse för eftersom dom använder både olagliga och våldsamma metoder för att upphäva bybornas röster i valen.

Och jag är naturligtvis för att byborna organiserar sig politiskt, tillsammans har dom mycket större chans att påverka sin framtid politiskt, och vad jag förstår är tanken att man ska försvara demokratin mot nya kupper och få en direkt kontakt ifrån byn till regeringen om man inte är nöjd med hur saker sköts lokalt, en slags politisk påverkan via denna organisation på bynivå

Mvh Isan lover

Du har själv skrivit om dina kinesiska vänner som inte vågar uttrycka sin politiska åsikt för att dom är rädda för repressalier. Är det att stödja demokrati?

Dessutom så kanske du kommer ihåg hur politiker tillhörande andra än rödmyrorna blve trakasserade när dom skulle hålla anföranden i vissa röda områden.

Det är väldigt långt från demokrati enligt mitt synsätt.

Vi ser det nog lite olika.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har själv skrivit om dina kinesiska vänner som inte vågar uttrycka sin politiska åsikt för att dom är rädda för repressalier. Är det att stödja demokrati?

Dessutom så kanske du kommer ihåg hur politiker tillhörande andra än rödmyrorna blve trakasserade när dom skulle hålla anföranden i vissa röda områden.

Det är väldigt långt från demokrati enligt mitt synsätt.

Vi ser det nog lite olika.

Hej

Än en gång dessa Kinesiska vänner bor inte byn utan i Isaans städer och dom kan inte förstå hur jag kan välja att bo i byn ettfersom jag inte måste av ekonomiska skäl, det är relativt rika och högutbildade egna företagare det handlar om, och dom tigersom sagt mest för att deras i området radikala och avvikande politiska uppfattningar inte ska skrämma bort kunderna.

Och med när "politiker tillhörande andra än rödmyrorna blev trakasserade" avser du nog när PAD gjorde sina utflykter till Isaan för att provocera fram bråk, varenda media och dom insatta medlemmarna på vårt forum visste att det skulle bli bråk om dom åkte dit i det spända läge som rådde vid tidpunkten, och det blev naturligtvis precis som väntat, om det är PAD provokatörernas eller ortsbornas fel kan man ju alltid diskutera.

Och PAD själva och deras aktioner är väl inte heller speciellt demokratiska?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Än en gång dessa Kinesiska vänner bor inte byn utan i Isaans städer och dom kan inte förstå hur jag kan välja att bo i byn ettfersom jag inte måste av ekonomiska skäl, det är relativt rika och högutbildade egna företagare det handlar om, och dom tigersom sagt mest för att deras i området radikala och avvikande politiska uppfattningar inte ska skrämma bort kunderna.

Och med när "politiker tillhörande andra än rödmyrorna blev trakasserade" avser du nog när PAD gjorde sina utflykter till Isaan för att provocera fram bråk, varenda media och dom insatta medlemmarna på vårt forum visste att det skulle bli bråk om dom åkte dit i det spända läge som rådde vid tidpunkten, och det blev naturligtvis precis som väntat, om det är PAD provokatörernas eller ortsbornas fel kan man ju alltid diskutera.

Och PAD själva och deras aktioner är väl inte heller speciellt demokratiska?

Mvh Isan Lover

Det spelar väl ingen roll om dom bor i din by eller i någon stad i Isaan??? Vi pratar om den demokratiska rättigheten att uttrycka sin åsikt utan att bli trakasserad.

Vad gäller om det var PAD eller andra som blev trakasserade så spelar väl inte heller det någon roll? Igen, demokrati innebär bl.a. att man får uttrycka sin åsikt även om det finns ett gäng i området som inte gillar det som sägs.

Under förra valet fanns det ett antal rapporter om att rödskjortor störde valmöten som demokraterna höll.

Jag kan inte påminna mig att motsvarande rapporterades om rödskjortornas valmöten.

Men det är väl skillnad på något sätt som inte jag kan fatta.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Det spelar väl ingen roll om dom bor i din by eller i någon stad i Isaan??? Vi pratar om den demokratiska rättigheten att uttrycka sin åsikt utan att bli trakasserad.

Vad gäller om det var PAD eller andra som blev trakasserade så spelar väl inte heller det någon roll? Igen, demokrati innebär bl.a. att man får uttrycka sin åsikt även om det finns ett gäng i området som inte gillar det som sägs.

Under förra valet fanns det ett antal rapporter om att rödskjortor störde valmöten som demokraterna höll.

Jag kan inte påminna mig att motsvarande rapporterades om rödskjortornas valmöten.

Men det är väl skillnad på något sätt som inte jag kan fatta.

Apropå trakasserier, och demokrati.

Läs vad du själv skriver och rackar ner på IL.

Han uttrycker sin åsikt, du trakasserar i tråd efter tråd här på forumet.

Slutsats, du är inte mycket bättre än rödskjortorna i sin praktiska demokrati utövning.

Lev som du lär så blir du mer trovärdig.

Men det är väl skillnad på nått sätt som inte jag kan fatta, och det är inte ett citat av dig utan mer en slutsats.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...