Jump to content
IGNORERAD

Någon som vet?


Jan L

Recommended Posts

Inaktiv Medlem

Om innehållet är känsligt och måste skyddas nästan till vilket pris som helst är det enklaste att destruera kameran och minneskortet. En begagnad kamera är ändå inte värd mycket jämfört vad som kan finnas lagrat i den. Tänk även på att det kan finnas datorer med i bilden som kan vara smittade.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jan L

    7

  • erik-sson

    5

  • andersbangkok

    3

  • Tack och Hej

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jag tror inte ens du behöver radera innehållet, Jan.

Publicera här så ska jag ärligt säga om det behöver raderas. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag startar kameran och spelar in väggen hemma i två timmar, skulle det fungera?

Ja, till 99.99% och efter en (lågnivå-)formatering av disken.

Jag förutsätter då att du startar inspelningen från första början (återspola maximalt) och låter kameran själv avbryta inspelningen pga utrymmesbrist. Glöm inte att själv kolla upp resultatet.

Filsystemet på en videodisk är bra mycket mindre komplext jämfört med en vanlig dator. Den är sekventiellt till sin natur medan datorns filsystem är 'random' . Pa datorn skrivs datablocken 'slumpmässigt' utspridda över hela disken men de fylls oftast inte upp till sista bit. Detta gör att de kan finnas kvar info (=rester) från tidigare skrivningar. Man behöver därför specialprogram eller ett antal överskrivningar för att nå upp till en betryggande säkerhet.

Filsystemet på en videorecorder är dock mycket enklare. I princip fyller man upp tillgängligt utrymme maximalt block för block och i regel finns inga rester kvar från tidigare inspelningar i det nyinspelade området.

Jag skrev 99.99% för att det enbart går att vara 100% säker när man känner till just din videorecorders operativ- och disksystem, och detta i detalj. Ändå finns det en del standards i branchen och det skulle förvåna mig om man frångick dessa för en vanligt videorecorder, typ dussinvara.

//Singha711

P.S. En digitalkameras filsystem är betydligt mera komplext. Därför är det enklare för tex polisen att 'återuppliva' borttagna bilder på samma sätt som på en dator.

P.S. Vissa nyare videorecorder har även stillbildsfunktioner, dvs de fungerar även som en vanlig digitalkamera. Jag skulle tro att formatering + nyinspelning tar bort all tidigare info men här finns det en betydande osäkerhet utan att känna till alla detaljer.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era uppfriskande förslag.

Jag är dock inte speciellt tilltalad av tanken att sänka kameran i Dalälven.

1. Har lite för långt till älven ifråga från Ban Nong Ka i provinsen Surin.

2. Samt att den endast är ett år gammal och kostade 50 000 THB.

Gällande Surin P3:s förslag så har jag redan avfärdat det - men tack för visat intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Då är den grovt gissat inte värd med än 5000 kr, kanske inte ens så mycket. Är det värt att chansa för så lite pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...