Jump to content
IGNORERAD

Någon som vet?


Jan L

Recommended Posts

Det är viktigt för mig att utplåna all tidigare verksamhet i min videokamera, en Sony HDR-XR500E.

Jag har formaterat disken och minneskortet, men någon har sagt mig att med rätt program kan

man öppna tidigare inlagda filmer - trots formatering alltså.

Vilket inte får ske.

Stämmer detta och vad kan jag göra för att helt rensa kamurran?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jan L

    7

  • erik-sson

    5

  • andersbangkok

    3

  • Tack och Hej

    3

Mest aktiva i denna tråd

Det gäller att skriva över disken med ny information, formaterar du den kan man plocka fram informationen igen med rätt program.

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns program som skriver över de "raderade" filerna med totalt rappakalja, så att det ursprungliga inte finns ett spår av.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Formatera betyder inte radera. Det är lätt att få fram information från en formaterat hårddisk eller minneskort

[size=6]Undelete Plus 3.0.1.712 - återskapar raderade filer[/size]

[size=6]Zilla Data Nuker - Skyddar raderad information[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

i programmet Ccleaner finns en funktion under vertyg som säkerhetsrensar diskar o sånt, du kan välja 1,3,7, eller 35 gångers överskrivning av ledigt utrymme där ev. gammal information finns. kanonbra o enkelt o göra

Link to comment
Dela på andra sajter

i programmet Ccleaner finns en funktion under vertyg som säkerhetsrensar diskar o sånt, du kan välja 1,3,7, eller 35 gångers överskrivning av ledigt utrymme där ev. gammal information finns. kanonbra o enkelt o göra

Jag kör med Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Så om jag startar kameran och spelar in väggen hemma i två timmar, skulle det fungera?

Nej. Informations sektor måste raderas plus att hårddisken skall raderas ett par gånger.

[size=4]Vill du vara helt säker på att ingen kan läsa filer du raderat så räcker det inte med att tömma papperskorgen. Nej, du behöver tyngre artilleri. Du behöver Zilla Data Nuker, som kan skriva över din raderade information på ett sådant sätt att det blir fullkomligt omöjligt för någon att återställa den. Programmet kan dessutom skriva över all ledig plats på hårdisken, så att även filer som raderades innan du installerade programmet blir oåterställbara.[/size]

http://zilla-data-nuker.en.softonic.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Ok ska hitta något för mac

På en mac skall hårdisken nollställas

När man säljer din Mac-dator, är det viktigt att ta bort all information på hårddisken genom att radera det-eller "nollställning ut" data. Enligt Apple radera dina data genom att skicka den till papperskorgen och tömma ut papperskorgen helt enkelt tar bort den från katalogen. För att ta bort det från din hårddisk måste du nollställa din hårddisk. Nollställning ut dina data skyddar din information genom att ändra binär kod på din hårddisk till 0, vilket förhindrar dataåterställning program från att återhämta sig raderas informationen.

Du behöver:

Mac OS X installations-CD

1

Sätt din Mac OS X-installeraren skiva i din skivenhet, följt genom att klicka på ". . Apple "ikonen på menyn längst upp på skärmen. Välj "Starta om" från rullgardinsmenyn och klicka på "Starta" igen.

2.

Håll "C" knappen för att köra installations-CD. Klicka på "Installer" högst upp på skärmen och välj "Öppna Disk Utilities. "

3.

Klicka på hårddisken du vill radera, följt genom att klicka på "Radera"-knappen.

4.

Välj "Mac OS Extended" i "Volym Format"-menyn, följt genom att klicka på "Alternativ". Markera rutan bredvid "Zero All data", följt av att klicka på "OK". Klicka på "Radera"-knappen.

5.

Vänta på att radera för att slutföra. En komplett radera kan ta upp till 90 minuter beroende på storleken på hårddisken. När radera är klar startas datorn om.

  • hur man raderar en Mac-dator hårddisk

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Informations sektor måste raderas plus att hårddisken skall raderas ett par gånger.

[size=4]Vill du vara helt säker på att ingen kan läsa filer du raderat så räcker det inte med att tömma papperskorgen. Nej, du behöver tyngre artilleri. Du behöver Zilla Data Nuker, som kan skriva över din raderade information på ett sådant sätt att det blir fullkomligt omöjligt för någon att återställa den. Programmet kan dessutom skriva över all ledig plats på hårdisken, så att även filer som raderades innan du installerade programmet blir oåterställbara.[/size]

http://zilla-data-nu...n.softonic.com/

Mac användare

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag startar kameran och spelar in väggen hemma i två timmar, skulle det fungera?

har för mig minst 7 gånger överskrivning behövs

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Beroende på HUR viktigt det är att informationen inte kommer någon obehörig till del så bör du överväga följande:

Först; har du ställt in på kameran var filmer sparas? Om du har gjort det och det är på minneskortet så skulle jag rekommendera dig att fysiskt förstöra kortet och köpa ett nytt.

Polismyndigheter använder oftast EnCase för sin forensik; http://www.guidancesoftware.com/forensic.htm

Encase är ett synnerligen kvalificerat verkltygsset där man kan extrahera gammal information från digitala media.

Jag vet inte om du överhuvudtaget kan skriva över hårdddisken. Om den dyker upp som extern hårddisk i Windows Explorer när du ansluter kameran till en datro; då kan du sannolikt radera informationen.

Exempel på verktyg för att radera; http://www.comodo.com/home/support-maintenance/system-utilities.php?key5sk1=345874653c0680370ce9de423435b609838f2735&key5sk2=2128&key5sk3=1335690318000&key5sk4=2720&key5sk5=1335690324000&key5sk6=2720&key5sk7=1335690624000&key6sk1=&key6sk2=FF120&key6sk3=7&key6sk4=sv-se&key6sk5=SE&key6sk6=0&key6sk7=http%253A%252F%252Fwww.comodo.com%252F&key6sk8=112202&key6sk9=1360768&key6sk10=true&key6sk11=5b7f683e707c995877a6d5ef50cd0cc1138bc129&key7sk1=2&key7sk2=19&key1sk1=dt&key1sk2=http%253A%252F%252Fwww.comodo.com%252F

Detta är gratis.

Symantec och övriga antivirusprogramleverantörer har också program för detta.

Men i grunden beror allt på HUR viktigt det är att informationen inte kan återläsas. Handlar det om att människor kan dö eller blir det lite obekvämt för dig.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Så om jag startar kameran och spelar in väggen hemma i två timmar, skulle det fungera?

Nej det gör det inte.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas det framgått att det är filerna i filmkameran som skall bort.

Samt att jag sitter med Mac om jag måste ladda hem något.

Och erkänner att jag är jäkligt off för närvarande - så var tydliga.

Skriv som till en 10-åring ungefär. :mda:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas det framgått att det är filerna i filmkameran som skall bort.

Samt att jag sitter med Mac om jag måste ladda hem något.

Och erkänner att jag är jäkligt off för närvarande - så var tydliga.

Skriv som till en 10-åring ungefär. :mda:

Du menar skriv som till en 60-årig?

En 10-åring som läst den här tråden har redan raderat, formaterat, fysiskt förstört och begravt din hårddisk. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

För att överhuvudtaget kunna arbeta med hårddisken och minneskortet så måste du ansluta kameran till din dator.

Via din dator kan du, med hjälp av något av de program som nämnts i denna tråd, skriva över både hårddisken och minneskortet.

Det räcker inte med att spela över för att ta bort den gamla informationen.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

har för mig minst 7 gånger överskrivning behövs

Det räcker nog inte numera. Dessutom så förbättras tekniker och metoder för att återskapa överskriven data hela tiden.

Det enda säkra sättet är att totalförstöra mediet. T.ex genom att bränna upp minneskort eller att smälta hårddiskar.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

<br />Det är viktigt för mig att utplåna all tidigare verksamhet i min videokamera, en Sony HDR-XR500E.<br />Jag har formaterat disken och minneskortet, men någon har sagt mig att med rätt program kan.man öppna tidigare inlagda filmer - trots formatering alltså.<br />Vilket inte får ske.<br />Stämmer detta och vad kan jag göra för att helt rensa kamurran?<br />
<br /><br />Du kör en Emty direkt i kameran tar ca 3-4 timmar, kameran måste vara nätansluten. Kolla sid 70 i instruktionsboken&#33;&#33;<br /><br />&quot;Kommentar om kassering/överlåtelse<br /> Även om du utför [media FORMAT] (sid. 70) eller formaterar videokamerans hårddisk, kan du inte helt radera data från hårddisken. När du överlåter videokameran rekommenderar.vi att du utför [ EMPTY] (sid. 70) för att förhindra åtkomst av din data. När du slänger videokameran rekommenderas att du förstör kamerahuset.&quot;

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker nog inte numera. Dessutom så förbättras tekniker och metoder för att återskapa överskriven data hela tiden.

Det enda säkra sättet är att totalförstöra mediet. T.ex genom att bränna upp minneskort eller att smälta hårddiskar.

ok. fint då lärde man sig något nytt.tror du 35 gånger överskrivning räcker som finns i Ccleaner?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok. fint då lärde man sig något nytt.tror du 35 gånger överskrivning räcker som finns i Ccleaner?

Ingen aning. Det räcker kanske den här månaden. :)

Kommer ihåg att i mitten av 90-talet så räckte det garanterat med två gånger.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning. Det räcker kanske den här månaden. :)

Kommer ihåg att i mitten av 90-talet så räckte det garanterat med två gånger.. :)

då är det alltså elda upp det och sedan gå loss med storsläggan, samt därefter morteln o finkrossa allt. :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

då är det alltså elda upp det och sedan gå loss med storsläggan, samt därefter morteln o finkrossa allt. :-D

Och sedan smälta allt igen. Det borde vara relativt säkert. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt, tack alla för ert engagemang.

Jag har hittat funktionen "Empty" i kameran och det tar 2 timmar att gå igenom

och städa disken.

Sparar du filmerna i kameran på kamerans disk eller på ett extern kort i kameran ?

Om det är på ett externt kort, gör som någon annan skrev här innan. Ta ur kortet och kasta det i Dalälven.

Spar du filmerna på kamerans disk, ska du nog inte lita på att "Empty" gör ditt jobb. isf föreslår jag att du kastar hela kameran i Dalälven och köper en ny.

Lycka till

:wai:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...