Jump to content
IGNORERAD

Dokument på ägarskap av huset


civona

Recommended Posts

Alla ni som bygger eller har byggt hus i Thailand, har ni några dokument på det. Vad händer med huset om någon avlider??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Alla ni som bygger eller har byggt hus i Thailand, har ni några dokument på det. Vad händer med huset om någon avlider??

Har läst många historier där farangen har blivit utslängd efter att frugan har tröttnat eller avlidit. Alla var ju så trevliga innan. En farang är alltid en farang i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Alla ni som bygger eller har byggt hus i Thailand, har ni några dokument på det. Vad händer med huset om någon avlider??

Skulle frugan dö före mig, så har vi ett skrivet avtal som ger mig rätt att bo kvar i huset och utnyttja marken, odlingar och fruktträd tills jag dör.
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle frugan dö före mig, så har vi ett skrivet avtal som ger mig rätt att bo kvar i huset och utnyttja marken, odlingar och fruktträd tills jag dör.

Vad innebär deta i praktiken :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du läsa om här:

http://www.siam-lega...e/Usufructs.php

När du står där, så hjälper ingen dokument, lagligt eller olagligt. Glöm inte att du är en farang. Farang har inga rättigheter i Thailand, Du står ensam mot hela släkten som vill åt ditt hus. För min del handlar det om pengar jag har råd att förlora.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du står där, så hjälper ingen dokument, lagligt eller olagligt. Glöm inte att du är en farang. Farang har inga rättigheter i Thailand, Du står ensam mot hela släkten som vill åt ditt hus. För min del handlar det om pengar jag har råd att förlora.

Fullt sa illa ar det inte om man ser till det legala, daremot har snikna slaktingar en formaga att gora livet outhardligt om dom vill och dessutom har du val inget arbtstillstand och da falle odligarna bort! Aven om du inte arbetar officiellt sa far du inte tjana pengar som brukare heller!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När du står där, så hjälper ingen dokument, lagligt eller olagligt. Glöm inte att du är en farang. Farang har inga rättigheter i Thailand, Du står ensam mot hela släkten som vill åt ditt hus. För min del handlar det om pengar jag har råd att förlora.

Nu gäller frågan om det går eller ej. Och ja ett korrekt skrivet avtal är giltigt även om ena parten är farang. Att faranger inte har några rättigheter är skitsnack. Med en bra advokat klarar man sig mycket bra vid en rättstvist.

Själv känner jag dock inget behov av något sådant.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

När du står där, så hjälper ingen dokument, lagligt eller olagligt. Glöm inte att du är en farang. Farang har inga rättigheter i Thailand, Du står ensam mot hela släkten som vill åt ditt hus. För min del handlar det om pengar jag har råd att förlora.

Ligger huset i damen by och man kommer ner nån gång om året så är risken säker stor att man inte är direkt välkommen. I alla fall inte om man kommer i sällskap med en ny dam.

I mitt fall bor vi 600 km från släkten. Och skulle Damen av någon anledning dö före mig så tror jag inte att släkten ens skulle försöka sig på att försöka tvinga ut mig ur huset. Som jag har ett legalt arrende på. Det blir ju liksom jag som har "hemmaplan" i det fallet. Något som lär ha stor betydelse. Även om jag är farang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan som falang äga huset, däremot kan du inte äga marken den står på.

En kille på Samui tog en bulldozer över sitt hus när ex-frun sade att hon ville ha huset eftersom det stod på hennes land.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan som falang äga huset, däremot kan du inte äga marken den står på.

En kille på Samui tog en bulldozer över sitt hus när ex-frun sade att hon ville ha huset eftersom det stod på hennes land.

Vilket hade kunnat undvikits om dom skrivit ett Usufruct-avtal.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket hade kunnat undvikits om dom skrivit ett Usufruct-avtal.

Eller ett fullt normalt arrendeavtal på marken. Maxlängd på båda år 30 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan som falang äga huset, däremot kan du inte äga marken den står på.

En kille på Samui tog en bulldozer över sitt hus när ex-frun sade att hon ville ha huset eftersom det stod på hennes land.

Vilket hade kunnat undvikits om dom skrivit ett Usufruct-avtal.

Vad kan Usufruct-avtal hjälpa mot snikna släktingar som gör livet surt för dig. :30:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag totalt puckad eller har jag missförstått något. Om min fru köper land i Thailand. Är det väl hennes så länge hon vill eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag totalt puckad eller har jag missförstått något. Om min fru köper land i Thailand. Är det väl hennes så länge hon vill eller?

Yes så länge hon kan visa upp var pengarna till markköpet kom ifrån och de får sedan 2-3 år tillbaka INTE komma från en utlänsk "sponsor"!.Kanske det kan jämnställas med bulvan och målvaktsagerandet som finns i bla Sverige. Många västerlänningar tror det är ett sätt att undgå lagen genom att låta fruga eller flickvän stå som ägare till hus och mark.Det är inte ok enligt Thai lag och marken kan förvanskas. Jag skulle aldrig råda någon att köpa egendom i ett land som Thailand där lagar ändras efter tidens omständigheter.

En katoey är en tjej med glimten i örat

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad skulle ett usufruct avtal ha för syfte om huset har anskaffats på falska premisser??

En katoey är en tjej med glimten i örat

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad skulle ett usufruct avtal ha för syfte om huset har anskaffats på falska premisser??

Man måste skilja på mark och hus i det här sammmanhanget.

Mark får du som utlänning inte äga. Men man kan arrendera marken i 30 år alternativt skriva ett usufrucktavtal.

På marken som du då besitter i 30 år kan du sedan bygga ditt aldeles egna hus i ditt eget namn som du äger aldeles själv.

I 30 år för efter det kan man inte vara säker på vad som händer. Kanske får du förlängt avtal eller blir ombedd att ta bort ditt hus.

Men i 30 år är du säker.

Släktingar är man aldrig säker mot men det har ingenting med frågan att göra. Juridiskt är du iaf säker.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...