Jump to content
IGNORERAD

Bil och MC som flyttgods till Thailand


Vikingen

Recommended Posts

Jag och gumman funderar på att flytta ner till Thailand och hur är det med fordon som flyttgods. Min tjej har bott i Sverige i 6 år, Får hon då ta bil och MC som flyttgods?

//nicke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och gumman funderar på att flytta ner till Thailand och hur är det med fordon som flyttgods. Min tjej har bott i Sverige i 6 år, Får hon då ta bil och MC som flyttgods?

//nicke

Skriv i "flyttgods" på sök uppe i det högra hörnet och markera Forum så tror jag att du kan hitta svar på det du söker.

:wai:

Ändrades av maakaao

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer inte undan tullar och skatter ändå. Spelar ingen roll om det är flyttgods eller ren import.

Skickat med Tapatalk/iPhone

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå där! Var det inte så, att en lag är på väg som förbjuder all import av begagnade bilar och motorcyklar. Bästa rådet är att skynda på i så fall med er import för endera dagen är det tvärstopp.. :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslaget var väl inte att förbjuda all import av.förslaget gällde väl bara privatimport av fordon?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslaget var väl inte att förbjuda all import av.förslaget gällde väl bara privatimport av fordon?

Hej mekong :)

Stämmer bra, och det avser egentligen inte "förbud mot import" utan snarare förbud mot import av karroser samt ramar. Detta för att man inte skall kunna plocka ihop en bil / MC av delar och på sätt slippa undan skatt och avgifter.

Man beräknar (hur dom nu gör det i Thailand) att cirka 4000 bilar importeras i reservdelar och sedan sätts ihop, inte ovanligt att man kapar karossen i mitten och importerar som reservdel för att sedan svetsa ihop till en bil.

Ha en görbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att se någon form av ekonomi bakom önskemålen.

Transport+skatter+avgifter+mutor+väntetid etc etc kommer med största sannolikhet att hamna på en storleksordning som gör det mera lönsamt att sälja bil+mc i Sverige och köpa nytt eller begagnat i Thailand.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att se någon form av ekonomi bakom önskemålen.

Transport+skatter+avgifter+mutor+väntetid etc etc kommer med största sannolikhet att hamna på en storleksordning som gör det mera lönsamt att sälja bil+mc i Sverige och köpa nytt eller begagnat i Thailand.

Mvh

//Singha711

Nu kanske det handlar om vad Nicke30 har för bil och mc, han kanske har 2 rariteter som han vill behålla. Men är det en vanlig dussin bil och mc så är det ju bara att sälja och köpa nytt/begagnat.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan tisdag förra veckan är det förbjudet att importera begagnade fordon.

Förbudet gäller gäller även karosser och ramar, så du kan skicka resten som reservdelar.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra, och det avser egentligen inte "förbud mot import" utan snarare förbud mot import av karroser samt ramar. Detta för att man inte skall kunna plocka ihop en bil / MC av delar och på sätt slippa undan skatt och avgifter.

:wai:

Förbudet gäller hela bilar och import av karosser samt ramar.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbudet gäller hela bilar och import av karosser samt ramar.

I detta fall tror jag på STJP då han arbetar med begagnade bilar i Thailand.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta fall tror jag på STJP då han arbetar med begagnade bilar i Thailand.

Mvh Janne

Och jag tror på dig som tror på STJP, någon mer som tror något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att en Thai som flyttar hem igen får ta med 1 fordon, om han/hon ägt det i minst 18 månader och i vissa fall haft körkort.

  • In case where an importer is a Thai resident marrying a foreigner, he/she is required to present documentary evidence of marriage and proof of changing residence to Thailand. Also the importer has to own and possess the imported vehicle for at least one and a half year while staying abroad, from the date of transferring the ownership to the date of arrival into Thailand.

  • In case where an importer is a Thai resident, he/she is allowed to import a vehicle only when such vehicle is accompanied the owner on the change of residence and he/she has owned and possessed the imported vehicle together with the valid driving license for at least one and a half year while staying abroad.

Från: http://www.customs.g...personalvehicle

Avgifter och sånt kanske står på samma sida, har inte kollat nyss, men tidigare var det rätt billigt.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att en Thai som flyttar hem igen får ta med 1 fordon, om han/hon ägt det i minst 18 månader och i vissa fall haft körkort.

  • In case where an importer is a Thai resident marrying a foreigner, he/she is required to present documentary evidence of marriage and proof of changing residence to Thailand. Also the importer has to own and possess the imported vehicle for at least one and a half year while staying abroad, from the date of transferring the ownership to the date of arrival into Thailand.

  • In case where an importer is a Thai resident, he/she is allowed to import a vehicle only when such vehicle is accompanied the owner on the change of residence and he/she has owned and possessed the imported vehicle together with the valid driving license for at least one and a half year while staying abroad.

Från: http://www.customs.g...personalvehicle

Avgifter och sånt kanske står på samma sida, har inte kollat nyss, men tidigare var det rätt billigt.

MVH Tommy

Jag får det till knappt 150 % i skatt (på bilens nypris) för en 5 år gammal bil. Om man nu har en lite skojigare bil med rejäl morot.

Är det verkligen billigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får det till knappt 150 % i skatt (på bilens nypris) för en 5 år gammal bil. Om man nu har en lite skojigare bil med rejäl morot.

Är det verkligen billigt?

Nej, men jag har sett nånstans, att Thailändare kan ta in en bil som "Flyttgods" skattefritt, men jag hittade inte informationen på den sidan jag länkade till.

Sen kan ju reglerna ha ändrats, men eftersom Thailand har ungefär samma regler som andra moderna länder så kan jag tänka mej att en Thai som ägt sin bil i 18 månader utomlands när han/hon varit utskrivna ut Thailand kan få ta med den skattefritt, ungefär som svenskar kan göra.

MEN jag hittade ingen info om att det är så, kanske den står på den Thailändska delen av deras website?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men jag har sett nånstans, att Thailändare kan ta in en bil som "Flyttgods" skattefritt, men jag hittade inte informationen på den sidan jag länkade till.

Sen kan ju reglerna ha ändrats, men eftersom Thailand har ungefär samma regler som andra moderna länder så kan jag tänka mej att en Thai som ägt sin bil i 18 månader utomlands när han/hon varit utskrivna ut Thailand kan få ta med den skattefritt, ungefär som svenskar kan göra.

MEN jag hittade ingen info om att det är så, kanske den står på den Thailändska delen av deras website?

MVH Tommy

Jag har oxå hört denna info men har ingen hård fakta.

Krävs bara en högerstyrd bil från england.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åsså sitter ju ratten på fel sida.

Inte om man köper sin bil som Högerstyrd, vilket kan göras från England om man önskar en begagnad, eller från tex Volvo om man vill ha en ny bil (innan man äger den i Sverige i 18månader).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men jag har sett nånstans, att Thailändare kan ta in en bil som "Flyttgods" skattefritt, men jag hittade inte informationen på den sidan jag länkade till.

Sen kan ju reglerna ha ändrats, men eftersom Thailand har ungefär samma regler som andra moderna länder så kan jag tänka mej att en Thai som ägt sin bil i 18 månader utomlands när han/hon varit utskrivna ut Thailand kan få ta med den skattefritt, ungefär som svenskar kan göra.

MEN jag hittade ingen info om att det är så, kanske den står på den Thailändska delen av deras website?

MVH Tommy

Hej Tommy :)

Stämmer, men även här skärps reglerna ordentligt (hur får vi se om någon/några månader). Anledningen är att många firmor som importerar som "grå import" använder sig av studenter (framförallt i Japan) att köpa in bilar skattefritt. Myndigheterna har dock fått upp ögonen på detta och kommer snart att även täppa till detta hål.

En student kan få en bra slant för att skriva en bil på sig under studietiden i te.x Japan, eller kan man kalla det studiebidrag? ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag tror på dig som tror på STJP, någon mer som tror något.

På en skylt i en bar i Hua Hin.

"You have to belief in something.

I belief I vill have another beer".

:wai:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...