Jump to content
IGNORERAD

Gissa instrument panelen i 10 bilar


Kjell

Recommended Posts

Jag fick 6 rätt när jag var halvslirig.

Det hade inte gått bättre varken nykter eller full.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Inaktiv Medlem

    5

  • BanFang

    3

  • Kjell

    2

  • nalle

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag fick också 10/10 (andra gången jag körde testet) :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte något om statistiker men tror inte att värdet 3.3333333 stämmer. Om man får en (1) fråga med tre alternativ så är chansen 33.3% om man gissar. Men får man fel på nästa fråga kommer det att sänka genomsnittet hela tiden även om man svara rätt på 33.3% av resterande frågor. Genom att det finns fler möjligheter att ha fel än rätt så kommer man att hamna under 33.3 om det är många frågor. Tror jag.

Hej, rt100,

om jag förstår dig rätt så tror jag att du tänker på vad som i statistiken kallas för 'beroende försök'. Det är försök där sannolikheten för ett visst utfall är beroende av resultatet i föregående försök. Då sjunker sannolikheten undan för undan. Tänk tex på rysk roulette: sannolikheten att överleva 3:e kulan är ju noll om man redan har missad vid den andra, dvs är död.

I vårt fall handlar det dock om 10 helt 'oberoende frågor/försök' där man har 1/3-dels chans att svara rätt i vajer fråga och därför kan förväntas att få i genomsnitt 10/3 = 3.3333333 rätt på 10 frågor. Detta exakta värde får man dock aldrig i endast en enda omgång eftersom utfallet (rätt eller fel) mäts i heltal (1 eller 0).

Upprepar man försöken ett antal gånger kommer det genomsnittliga resultatet att närma sig detta förväntade värdet (=10/3=3.33333.), helt enligt statistikens lagar. Försök själv, får du se.

Mvh

//Singha711

P.S. Det som skrivs här gäller förstås endast när man slumpmässigt besvarar frågor. Vet man svaret i en eller flera frågor ökar naturligtvis chanserna.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

6 Rätt lyckades jag med, mest tur tror jag för det va ingen bil jag kände igen direkt.

Vi tar en annan bil tycker jag

post-5552-0-47159000-1335074922_thumb.jp

Kan det vara en Austin 7a? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Hej, rt100,

om jag förstår dig rätt så tror jag att du tänker på vad som i statistiken kallas för 'beroende försök'. Det är försök där sannolikheten för ett visst utfall är beroende av resultatet i föregående försök. Då sjunker sannolikheten undan för undan. Tänk tex på rysk roulette: sannolikheten att överleva 3:e kulan är ju noll om man redan har missad vid den andra, dvs är död.

I vårt fall handlar det dock om 10 helt 'oberoende frågor/försök' där man har 1/3-dels chans att svara rätt i vajer fråga och därför kan förväntas att få i genomsnitt 10/3 = 3.3333333 rätt på 10 frågor. Detta exakta värde får man dock aldrig i endast en enda omgång eftersom utfallet (rätt eller fel) mäts i heltal (1 eller 0).

Upprepar man försöken ett antal gånger kommer det genomsnittliga resultatet att närma sig detta förväntade värdet (=10/3=3.33333.), helt enligt statistikens lagar. Försök själv, får du se.

Mvh

//Singha711

P.S. Det som skrivs här gäller förstås endast när man slumpmässigt besvarar frågor. Vet man svaret i en eller flera frågor ökar naturligtvis chanserna.

Instämmer helt med det du skriver. Det jag tänkte på, i den mån jag tänkte överhuvudtaget... var att testen innehåller så få antal frågor att sannolikheten att få 3.3 inte är alltför hög. För att få värdet 3.3 på slumpvist gissande hade det kanske krävts 100 ggr så många frågor? Du vet det troligen, jag gör det inte utan går på magkänslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda jag lyckades träffa rätt på var Audin, den chansade jag helt på då jag inte hade en aning.

Många andra kände jag mig nästan säker på.

Så 1 av 10 rätt här..

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skämmigt att jag inte lyckades med mer än 3/10. Nu kör jag inte så mycket andra bilar än min egen.

Trots det har jag någon enstaka gång kört en del av bilarna jag svarat fel på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara en Austin 7a? :crazy:

Rätt :thumbsup:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå Volvo Sonett..så kom jag att tänka på Marve Fleksnes tandläkarsketch.. :rotfl:

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

4 rena gissningar Kände bara igen de som det stog vad det var Är verkligen A 6 så trång Grannen har en A 4 som ser lika liten ut och är det oxå

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Urk.tänker inte ens avslöja mitt resultat. Om man nu ens kan kalla det resultat. Det var ju bara led displayer, usb ingångar och touch tangenter.

Kör en med gamla hederliga reglage, spakar och okomplicerad mekanik...då jä...lar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...