Jump to content
IGNORERAD

Risodling


otto

Recommended Posts

Hur många rai (risodling) behövs det för att försörja en normalstor familj i isaan?

Blir det mycket extraarbete om marken har legat i träda några år?

Vad kostar utsädet för en rai?

Är det över huvudtaget någon ide att sparka igång så lite mark som 6 rai.

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många rai (risodling) behövs det för att försörja en normalstor familj i isaan?

Blir det mycket extraarbete om marken har legat i träda några år?

Vad kostar utsädet för en rai?

Är det över huvudtaget någon ide att sparka igång så lite mark som 6 rai.

Otto

Är absolut ingen expert på detta men många som inte odlar sin mark själva hyr ut marken till andra som odlar den. Finns det intresse i grannskapet att hyra marken för odling så borde det också finnas lönsamhet i att odla själv, kan vara värt att kolla det först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många rai (risodling) behövs det för att försörja en normalstor familj i isaan?

Blir det mycket extraarbete om marken har legat i träda några år?

Vad kostar utsädet för en rai?

Är det över huvudtaget någon ide att sparka igång så lite mark som 6 rai.

Otto

Är du helt utan maskiner är det nog svårt att få lönsamhet från bara 6 rai.

Det är bättre att hyra ut marken mot naturaersättning i förhållande till den faktiska skörden.

Fru Singha hyr nu ut sin mark inom släkten och får 1/3 av skörden i ersättning. Hon får också del av statens lantbrukssubventionerna men tar i gengäld risken för utebliven skörd vid översvämning tex.

Tidigare var hon tvungen att anlita andra bönder med maskiner och traktorer för att få de nödvändiga arbeten utförda, tex plöjning, skörd etc. Pumpar anskaffades för att ta ut högvattnet under risplantans uppväxttid. Tyvärr ofta till ingen nytta eftersom grannen gjorde det enkelt för sig genom att leda sitt överskottsvatten rakt in i hennes åkermark på nätterna. Ett sådant 'krig' är inte ovanligt och kostar naturligtvis många arbetstimmar.

Jag har då vid många tillfällen räknat fram för fru Singha att det var mera lönsamt att köpa ris i affären än att med alla medel försöka odla själv. Diskussioner handlade dock i botten mera om djupa traditioner än sunt förnuft. Därför tycker jag att modellen med att hyra ut inom familjen blev en bra kompromiss. Nu får hon och familjen sitt ris utan att hon blir uppbunden med tid och pengar.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

många bönder inkl min svåger som inte får det att gå runt.

Jag puffar hela tiden för att han då faktiskt borde göra nåt annat, men traditionen är stark.

Till slut antar jag det kommer bli stor-jordbruk av allt, så antingen satsar man hårt på mycket mark eller så ger man upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många rai (risodling) behövs det för att försörja en normalstor familj i isaan?

Blir det mycket extraarbete om marken har legat i träda några år?

Vad kostar utsädet för en rai?

Är det över huvudtaget någon ide att sparka igång så lite mark som 6 rai.

Otto

Hejsan.

Jag tror inte att 6 Rai inbringar mer än cirka 40,000 Baht vid bra skörd sedan är det omkostnader för maskiner, arbetskraft, gödning och utsäde

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 raj försörjer familjen med ris för året. Samt att man för ett vist överskott som man kan sälja eller spara för sämre tider. Med familj menar jag sex personer, några hundar, kycklingar.

Så du kan inte leva på det, men bli mätt vad farmen ger för övrigt.

Så det måste till fler inkomster för den övriga livsföringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svärfar skördade för två veckor sedan 6 rai. Fick in 100 000 sen försvinner ungefär hälften i utgifter säger han.

De va de mesta han fått.

Han har 12 rai men delar upp det så han skördar i omgångar ifall skörden uteblir pga regn lr torka...

Han skördar två ggr/ år.

Men de e mycke jobb.

Tycker dom är på risfältet jämt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svärfar skördade för två veckor sedan 6 rai. Fick in 100 000 sen försvinner ungefär hälften i utgifter säger han.

De va de mesta han fått.

Han har 12 rai men delar upp det så han skördar i omgångar ifall skörden uteblir pga regn lr torka...

Han skördar två ggr/ år.

Men de e mycke jobb.

Tycker dom är på risfältet jämt...

Hur många kilo ris fick han per rai och hur mycket fick han per kilo vid försäljning?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många kilo ris fick han per rai och hur mycket fick han per kilo vid försäljning?

Ber om ursäkt. Min fru hade fel.

De har 20 rai och skördade hälften för två veckor sedan.

De skördade 10 rai.

De sålde 8000 kg.

De fick 13246 b per 1000 kg.

De sparade då ca 600 kg till att äta själva och för utsäde till nästa skörd.

Som sagt hälften försvinner i utgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Vi har tjänat ungefär 5000 baht per rai, efter alla omkostnader.

Erkki

Vilka omkostnader egna bufflar eller maskiner, inhyrt folk?

Vad jag inte kan förstå är att om det är lönsamt, varför har dom inte skött odlingen?

Familjen består mamma + fyra gifta +en ogift tös och sonen som har en "byggnadsfirma" med frun och några daglönare.

Jag kan inte för mitt liv förstå att om dom siffrorna ni nämner här stämmer att dom inte skött odlingen.

Möjligen dålig mark.

Jag har blivit lovad att när jag kommer ner i slutet på juli så ska det växa ris på fälten.

Satsat väldigt lite pengar på detta, tjejen hade faktiskt lite pengar själv ( med betoning på lite).

Ser inte detta som en investering i pengar utan mer i ett pensionärsliv

Har levt kortare perioder ute bland risfälten och tror att jag skulle kunna trivas med det.

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Du lar inte tjana mer an till ett par pilsner om dagen med bara 6 rai , du far fraga dina kompisar i Thailandska luftvapnet om ett lan till 20 rai till

da kanske det borjar att lona sig. Eller skriva dina memoarer om nar du flog i kungens privatplan. Da kan du sakert fa in nagra pengar till ett par rai till

Link to comment
Dela på andra sajter

Du lar inte tjana mer an till ett par pilsner om dagen med bara 6 rai , du far fraga dina kompisar i Thailandska luftvapnet om ett lan till 20 rai till

da kanske det borjar att lona sig. Eller skriva dina memoarer om nar du flog i kungens privatplan. Da kan du sakert fa in nagra pengar till ett par rai till

Det var inte kungens privat plan det var va en boing 707 Royal Thai Airfoce där halva planet va reserverat för kungen och och hans medhjälpare men den avdelningen va tom då

Men likförbannat har jag flöget med det från Chiang mai till Bangkok.

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

Du lar inte tjana mer an till ett par pilsner om dagen med bara 6 rai , du far fraga dina kompisar i Thailandska luftvapnet om ett lan till 20 rai till

da kanske det borjar att lona sig. Eller skriva dina memoarer om nar du flog i kungens privatplan. Da kan du sakert fa in nagra pengar till ett par rai till

Ta det försiktigt gubbe tänk på att jag har en del av dina memoarer i min ägo, tänk om jag publicerar dom här,

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

Du lar inte tjana mer an till ett par pilsner om dagen med bara 6 rai , du far fraga dina kompisar i Thailandska luftvapnet om ett lan till 20 rai till

da kanske det borjar att lona sig. Eller skriva dina memoarer om nar du flog i kungens privatplan. Da kan du sakert fa in nagra pengar till ett par rai till

Jag har till mina pilsner och lite till, det är bara min nya tilak jag vill kolla upp.

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopierat från en annan risodlartråd

Och jag skulle nog tillägga +/- 500 kilo beroende på år.

Sen kan vi ta en liten kalkyl på hur mycket man tjänar på riset.

Inkomster: 2300 kilo får man i nuläget ca 32.200 Baht för.

Utgifter:

Lite traktorering på fälten ca 200 per rai = 1000 Baht

Riset som användes för att odla, gödsel osv. runt 800-1000 per rai = 4000 - 5000 Baht

Skörderiet: ca 600 per rai = 3000 Baht

Transport till köparen: 250 Baht per ton = ca 500 Baht

Plus lite annat som jag inte tänkt på...

Resultat: på 5 rai tjänar du runt 22.000 (4.400 per rai). Runda slängar...

Fast å andra sidan, om man endast har 5 rai, sparar man en hel del till sin egen mage, istället för att sälja.

2300 kilo delat på 365 dagar = 6.3 kilo (minus skal) per dag. Hm... det äts nog upp av en vanlig familj i byn.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag har till mina pilsner och lite till, det är bara min nya tilak jag vill kolla upp.

Otto

Ja hon ar vard att kollas upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...