Jump to content
IGNORERAD

Longstay visa O-A


lungbert1

Recommended Posts

Fixar man sen förlängning av sitt årsvisum här på Immegration i Jomtien så räcker det med 65.000 bath/månad brutto..

Edit: Man måste ha ett intyg från svenska konsulatet på sin inkomst och där frågar dom om dom ska räkna på bruttot eller nettot :)

Fritz

Eller 20 000 Baht under bordet.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nypan

    10

  • Jive

    8

  • Poffa

    6

  • Juha

    4

Mest aktiva i denna tråd

Tjena!

Hej Baa!

Bli inte arg nu men reglerna är 800.000Baht eller 65.000 Baht varje månad. :thumbsup:

Från en som har ettårsvisa i 6 år.

Och jag har haft "extension of stay based on marriage" i fyra år med 400.000 på banken

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara cash på banken som gäller vid 800.000 thb? Man kan ju ha egendomar i form av lägenhet, aktier, fonder mm men räknas det? Summan per månad är det innan eller efter skatt?

Om du avser pensionen så räknar ambassaden på ditt brutto, därtill med en mycket förnämlig växelkurs.

Det är din pension eller annan inkomst som är stadigvarande, eller en kombination av båda dessa.

Ensamstående 800.000tbh år /65000/m för gifta med Thai 45000/m.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara cash på banken som gäller vid 800.000 thb? Man kan ju ha egendomar i form av lägenhet, aktier, fonder mm men räknas det? Summan per månad är det innan eller efter skatt?

Tjena!

Immigration i Nakhon Sawan kräver att pengarna är låsta på bank-conto i mitt namn 2 mån. innan visa-förlängning.

Måste även ha ett intyg inte äldre än 7 dagar från banken. Där dom intygar att pengarna har varit låsta i 2 mån.

Intyg(på thai) plus bankbok måste uppvisas.

Eller ett intyg från Svensk Ambassad eller konsulat.

Gäller oavsett retarement eller marrigevisa. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Immigration i Nakhon Sawan kräver att pengarna är låsta på bank-conto i mitt namn 2 mån. innan visa-förlängning.

Måste även ha ett intyg inte äldre än 7 dagar från banken. Där dom intygar att pengarna har varit låsta i 2 mån.

Intyg(på thai) plus bankbok måste uppvisas.

Eller ett intyg från Svensk Ambassad eller konsulat.

Gäller oavsett retarement eller marrigevisa. :thumbsup:

2 mån gäller forsta gången du soker vid forlängning av 1-års visa andra gången så gäller 3 mån på banken

om du har intyg från ambassaden så vill dom se bankboken att pengarna verkligen kommer till TH

det gäller i NAN ,

ha alltid en perm med kopior av dom dokument som dom har kräft forut med dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Immigration i Nakhon Sawan kräver att pengarna är låsta på bank-conto i mitt namn 2 mån. innan visa-förlängning.

Måste även ha ett intyg inte äldre än 7 dagar från banken. Där dom intygar att pengarna har varit låsta i 2 mån.

Intyg(på thai) plus bankbok måste uppvisas.

Eller ett intyg från Svensk Ambassad eller konsulat.

Gäller oavsett retarement eller marrigevisa. :thumbsup:

Två månader för gifta, tre månader för pensionärer (förutom första gången)

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du avser pensionen så räknar ambassaden på ditt brutto, därtill med en mycket förnämlig växelkurs.

Det är din pension eller annan inkomst som är stadigvarande, eller en kombination av båda dessa.

Ensamstående 800.000tbh år /65000/m för gifta med Thai 45000/m.

Gifta med Thai 40.000/m eller 400.000 på banken.

Kombinations metoden gäller bara pensionärer.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet

Och jag har haft "extension of stay based on marriage" i fyra år med 400.000 på banken

Och jag känner en gammal räv som bott här i snart 20 år som bara behöver visa upp 200.000 som gälde när han först sökte

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga:

Är det samma OA visum när man är gift med en thailändska, så att skillnaden bara är 400 000 baht mot 800 000 baht eller är det annat visum med andra papper vid ansökan ?

Om du vill åberopa den lägre summan måste du visa att du är gift i Thai med "Tilaken" annars samma

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad

Det verkar som det är lite olika regler på olika Immigrationkontor, så när man ställer den här typen av frågor är det nog klokt att nämna var man har tänkt att söka sin förlängning.

hejsan, ramlade precis på denna tråden. Och jag måste nog säga att det första inlägg som jag stötte på där jag kunde hålla med var ovan citerade. Det är ju rent av livsfarligt att läsa alla inlägg om man är "ny i gården" härnere.

Man får inte blanda ihop VISA med uppehålls-tillstånd. Man FÅR INTE med bestämdhet påstå att det är lika över hela Thailand och dess immigrationskontor. Det skiljer markant mellan t.ex. Khon Kaen och liknande uppe i Isaan, och Chiang Khan och Baan Khai och nere vid Pattayas immigrationskontor där reglerna och moralen verkar ha nått sådana bottennivåer så endast baht-summan i din plånbok avgör vad du får och inte får där.

Läste att "Re entry permit" kallades för "VISA" av någon. Att köpa ett re entry permit betyder i praktiken att ni INTE förlorar t.ex. Ert Retirement-uppehållstillstånd eller Ert Marriage-uppehålls-tillstånd när ni lämnar landet. Allting läggs s.a.s. på "IS" till ni återvänder och då startar perioden igen för Ert uppehållstillstånd.

Notera dock att ni kan inte stanna borta åratal och sedan återkomma och allting finns kvar i passet. Nä Ert 1:åriga uppehållstillstånd förfaller när det skall förfalla. Men Re-entry permit" stämpeln i Ert pass gör att ni INTE stryks bort ur rullorna när ni lämnar passerar gränsen.

Jag läste vidare om någon som påstod att man skulle ha 10.000 baht på en bankbok..finns inte i denna värld. Läste att någon som skrev att att Immigration fyller i Era papper och tar Era kopior och tar betalt 30 baht av Er. Klart att det är möjligt, jag tänker INTE neka till det. Men det är ABSOLUT inget som det finns lag på eller finns inskrivet som en regel eller ens förslag till de olika immigrationskontoren. Det är ENDAST en lokal företeelse av en lokal immigrationstjänsteman som vill tjäna några baht extra på den tid som han ändå sitter på arslet och inget gör. Alltså helt enkelt sidopengar som tjänas vid sidan av.

jag tycker att det är tillräckligt komplicerat som det är ändå med alla olikheter och alla olika lagar och all olika tillämpningar som görs härnere, utan att man också skall få direkt felaktig information ifrån höger och vänster.

jag tycker det verkar vara charmant bra med de som pillar med sitt O-A och får det att funka... Men det är farligt att döma ut andra sätt när man inte känner till de olika sätten. Har man ett Non immigrant O och kör t.ex. på 1:åriga uppehållstillstånd, så är det väldigt enkla tillämpningar och lagar som gäller och det funkar skitbra här i Thailand.

Vill man hålla på och vela med VISA-RUNS hit och dit och tycker det är schysst, betänk att vissa kanske tycker att det är en kul liten semesterresa, så är väl det också OK, ÄVEN om det verkar vara lite onödigt mycket jobb och en jävvla masa stämplar och byten av pass i tid och otid.

Ville bara säga vad jag tyckte, och inte gnälla på någon speciell.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...