Jump to content
IGNORERAD

Longstay visa O-A


lungbert1

Recommended Posts

Har förstått att man kan förlänga longstay visa genom att lämna Thailand innan visat går ut och därigenom få det förlängt med ett år.Men vad jag undrar är måste man stanna utanför Los en viss tid och får man ett år automatiskt när man går genom tullen i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nypan

    10

  • Jive

    8

  • Poffa

    6

  • Juha

    4

Mest aktiva i denna tråd

Har förstått att man kan förlänga longstay visa genom att lämna Thailand innan visat går ut och därigenom få det förlängt med ett år.Men vad jag undrar är måste man stanna utanför Los en viss tid och får man ett år automatiskt när man går genom tullen i Thailand.

Om det ett Non Imm O-A visa (pensionärsvisa) behöver Du inte lämna landet. Du ansöker om förlängning på närmsta (ditt) Immigrations office. Samma krav som när Du sökte ditt visa gäller även för förlängning.

Nåt visa med automatisk ettårsförlängning finns inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på imigration office i Phuket Town igår och enl. dom då får du nästan ett år till om du reser ut och kommer tillbaka innan dit O-A visa gått ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det ett Non Imm O-A visa (pensionärsvisa) behöver Du inte lämna landet. Du ansöker om förlängning på närmsta (ditt) Immigrations office. Samma krav som när Du sökte ditt visa gäller även för förlängning.

Nåt visa med automatisk ettårsförlängning finns inte.

Nja, det stämmer väl inte riktigt, iaf inte i Pattaya.

Där behöver man varken utdrag från krimregistret eller friskintyg från läkare när man söker förlängning.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det stämmer väl inte riktigt, iaf inte i Pattaya.

Där behöver man varken utdrag från krimregistret eller friskintyg från läkare när man söker förlängning.

Jag fixade även mitt första O-A i Thailand så jag hade aldrig något utdrag från kriminalregistret. Därav misstaget.

Däremot avkrävs jag fortfarande "läkarintyg" varje år vid förlängning. Något som tjejen i kassan på läkarmottagning fixar. Ligger färdiga undertecknade intyg som hon förser med lämpligt namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fixade även mitt första O-A i Thailand så jag hade aldrig något utdrag från kriminalregistret. Därav misstaget.

Däremot avkrävs jag fortfarande "läkarintyg" varje år vid förlängning. Något som tjejen i kassan på läkarmottagning fixar. Ligger färdiga undertecknade intyg som hon förser med lämpligt namn.

Det tramset har de slutat med i Pattaya sedan några år tillbaka.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på imigration office i Phuket Town igår och enl. dom då får du nästan ett år till om du reser ut och kommer tillbaka innan dit O-A visa gått ut.

Jag har lämnat landet och återkommit innan visat gått ut. Jag fick inget förlängning när jag kom tillbaka, utan mitt visa gällde som vanligt till ordinarie slutdatum. Men regler i Thailand brukar vara något av ett lotteri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite av lotteri ja.När jag åkte till sverige för 1,5 år sedan så sa flera poliser vid imm i hua-hin att jag kunde köpa 2 mån efter ankomst

och därigenom ha 3 mån. på mig att ordna nytt visum.När jag kom tillbaka så gick inte detta utan det var bara att dra till Bangkok

för översättningen av mina inkomster.Men för mig så räcker det med inkomstuppgift och pass ock passkopior och ett foto.

Men jag vet att det där varierar med dagsformen hos våra poliser och också med plats.

Så mitt råd är att fråga på plats om det är möjligt,annars får det bli lite chansning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lämnat landet och återkommit innan visat gått ut. Jag fick inget förlängning när jag kom tillbaka, utan mitt visa gällde som vanligt till ordinarie slutdatum. Men regler i Thailand brukar vara något av ett lotteri.

När jag hösten 2008 åkte till Thailand så hade jag ett O-Visa i passet. Våren 2009 åkte jag tillbaka till Sverige och återkom till Thailand en månad innan visumet gått ut. I passkontrollen stämplade dom in 90 dagar vilket stämde med den information jag fått på thailändska ambassaden i Sthlm.

Men det är ju några år sen och reglerna kan ju ha ändrats sen dess.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hösten 2008 åkte till Thailand så hade jag ett O-Visa i passet. Våren 2009 åkte jag tillbaka till Sverige och återkom till Thailand en månad innan visumet gått ut. I passkontrollen stämplade dom in 90 dagar vilket stämde med den information jag fått på thailändska ambassaden i Sthlm.

Men det är ju några år sen och reglerna kan ju ha ändrats sen dess.

Fritz..

Har Du ett O-Visa måste Du väl lämna landet landet var tredje månad för att få dina nya tre månader?

Har som sagt mitt O-A (50+ pensionär) sen flera år tillbaka och hänger inte med i ändringar i reglerna längre. Eller snarast ändringarna i tillämpningen av reglerna som det oftast är frågan om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Du ett O-Visa måste Du väl lämna landet landet var tredje månad för att få dina nya tre månader?

Har som sagt mitt O-A (50+ pensionär) sen flera år tillbaka och hänger inte med i ändringar i reglerna längre. Eller snarast ändringarna i tillämpningen av reglerna som det oftast är frågan om.

Det är ju fan att det skall vara så olika från kontor till kontor.

Den enda ändringen som har skett i Pattaya på 9 år, är slopandet av friskintyg vid förlängning.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Du ett O-Visa måste Du väl lämna landet landet var tredje månad för att få dina nya tre månader?

Har som sagt mitt O-A (50+ pensionär) sen flera år tillbaka och hänger inte med i ändringar i reglerna längre. Eller snarast ändringarna i tillämpningen av reglerna som det oftast är frågan om.

Jepp, det blev ett par dötrista visaruns till Kambodja det året. Men det som jag tyckte var lite konstigt var att jag fick 90 dagar vid ankomsten trots att jag bara hade kvar ca: 30 på visumet.

Men numera så åker man ju bara ner till Immegration och visar upp sig var 90:e dag och kombinerar det med ett besök hos Maitan, kan knappast bli bättre. :)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju fan att det skall vara så olika från kontor till kontor.

Den enda ändringen som har skett i Pattaya på 9 år, är slopandet av friskintyg vid förlängning.

Har inte Ni åkt på en massa kopior på passet vid "tremånadersuppvisningen". Det har i alla fall jag.

Senast hade de infört en ny variant. "Tremånadersuppvisningen" som alltid varit gratis kostade nu 30 bath. Men då ingick kopior och att tjänstemannen fyllde i pappret. En underskrift var min insats. Och det kan faktiskt vara värt 30 bath.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Ni åkt på en massa kopior på passet vid "tremånadersuppvisningen". Det har i alla fall jag.

Senast hade de infört en ny variant. "Tremånadersuppvisningen" som alltid varit gratis kostade nu 30 bath. Men då ingick kopior och att tjänstemannen fyllde i pappret. En underskrift var min insats. Och det kan faktiskt vara värt 30 bath.

Jo, den ändringen genomfördes för ca 1 år sedan, men nu talar du om 90-dagarsnotifikation.

Någon avgift har dock inte påförts om man har med sej alla kopiorna.

En lite kul observation är, att aldrig har tjänstemannen kollat kopiorna, utan bara tagit emot, buntat ihop och häftat dom till ansökningsblanketten.

Jag har fått intrycket att alla som jobbar på Immigration tycker det är skit med alla dessa papper.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, den ändringen genomfördes för ca 1 år sedan, men nu talar du om 90-dagarsnotifikation.

Någon avgift har dock inte påförts om man har med sej alla kopiorna.

En lite kul observation är, att aldrig har tjänstemannen kollat kopiorna, utan bara tagit emot, buntat ihop och häftat dom till ansökningsblanketten.

Jag har fått intrycket att alla som jobbar på Immigration tycker det är skit med alla dessa papper.

Givetvis är det skit med ett "gratisjobb" ingen avgift som man "tyvärr inte har växel på" för att förstärka "kaffekassan".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, det blev ett par dötrista visaruns till Kambodja det året. Men det som jag tyckte var lite konstigt var att jag fick 90 dagar vid ankomsten trots att jag bara hade kvar ca: 30 på visumet.

Men numera så åker man ju bara ner till Immegration och visar upp sig var 90:e dag och kombinerar det med ett besök hos Maitan, kan knappast bli bättre. :)

Fritz..

Kanske du skulle testa med ett "studiebesök" på grannsoien till 5:an nästa gång. :crazy:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

God morgon vill bara meddela att efter en andra koll med immigration så åkte jag till Koala Lumpur över dagen igår.Anledningen för mitt O-A visa löper ut 9 juni.Kom tillbaka i går kväll fick förlängt till 1 juni 2013.Så det funkar tydligen iallafall på Phuket.MVH Lungbert

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er alla visa experter. Jag är både gift med thai och pensioner. Min ett års visa går ut i augusti. Vad är för dokument jag behöver för att förlänga den? Har inte tänkt göra några visarun. Tacksam för alla vettiga svar :av-109998:

Link to comment
Dela på andra sajter

samma som när du skaffade dit visum + papper på att du fortfarande är gift(fixas på samma kontor som idekort)

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på imigration office i Phuket Town igår och enl. dom då får du nästan ett år till om du reser ut och kommer tillbaka innan dit O-A visa gått ut.

Varning !!

Om du har O-A Visa så skall du ABSOLUT INTE lämna Thai utan att ha ett returvisa från IM annars så får du bara 30/90 dag och ditt O-A är borta.

Vidare så skrevs det följande::

Var på immigration office i Phuket Town igår och enl. dom då får du nästan ett år till om du reser ut och kommer tillbaka innan dit O-A visa gått ut.

Absolut FEL !!!!Du får 30 /90 dag.

Förlängning av O-A sker enligt följande..

Styrk din inkomster eller bank min 800.000Tbh/ 65000/mån. Skall vidimeras från ambassad eller konsult.på engelska.

Läkarintyg

Bostadsbekräftelse, tex hus namn på hotell /mm

Giltigt pass för tiden du söker+6mån.

2 kopior på Visat info i pass samt alla andra handlingar

Glöm inte att sedan besöka IM var 3 mån, för mej gratis.

Har gjort det några ggr så jag hoppas jag inte missat något.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske du skulle testa med ett "studiebesök" på grannsoien till 5:an nästa gång. :crazy:

Varför varför ????? :14::not_i:

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varning !!

Om du har O-A Visa så skall du ABSOLUT INTE lämna Thai utan att ha ett returvisa från IM annars så får du bara 30/90 dag och ditt O-A är borta.

Vidare så skrevs det följande::

Var på immigration office i Phuket Town igår och enl. dom då får du nästan ett år till om du reser ut och kommer tillbaka innan dit O-A visa gått ut.

Absolut FEL !!!!Du får 30 /90 dag.

Förlängning av O-A sker enligt följande..

Styrk din inkomster eller bank min 800.000Tbh/ 65000/mån. Skall vidimeras från ambassad eller konsult.på engelska.

Läkarintyg

Bostadsbekräftelse, tex hus namn på hotell /mm

Giltigt pass för tiden du söker+6mån.

2 kopior på Visat info i pass samt alla andra handlingar

Glöm inte att sedan besöka IM var 3 mån, för mej gratis.

Har gjort det några ggr så jag hoppas jag inte missat något.

Man måste väl ha en thailändsk bankbok med minst 10 000 bath på samt ett intyg från banken att man har den bankboken.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varning !!

Om du har O-A Visa så skall du ABSOLUT INTE lämna Thai utan att ha ett returvisa från IM annars så får du bara 30/90 dag och ditt O-A är borta.

Vidare så skrevs det följande::

Var på immigration office i Phuket Town igår och enl. dom då får du nästan ett år till om du reser ut och kommer tillbaka innan dit O-A visa gått ut.

Absolut FEL !!!!Du får 30 /90 dag.

Även med multiple entry på Non-Immigrant "O".

Så man kan alltså inte var i Thailand säg 65 dagar på det sen åka ut ur landet 65 dagar och komma tillbaka och stanna 65 dagar.vad är det då för mening med "mulitiple entry" ?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför varför ????? :14::not_i:

Kanske inte så lyckat, vid närmare eftertanke.

Vi glömmer det.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste väl ha en thailändsk bankbok med minst 10 000 bath på samt ett intyg från banken att man har den bankboken.

Fritz..

hej !!

Du kan naturligtvis ha dina tillgångar på Thai bankbok eller genom att styrka det genom en pension, som jag skrev.eller en komb.

Har aldrig visat upp, eller hört om krav på Thaibankbok på 10.000Tbh

För personer som är gifta med Thai, så är kravet på inkomst lägre, man förväntar att "din Tilak" bistår dig.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...