Jump to content
IGNORERAD

Longstay visa O-A


lungbert1

Recommended Posts

hej !!

Du kan naturligtvis ha dina tillgångar på Thai bankbok eller genom att styrka det genom en pension, som jag skrev.eller en komb.

Har aldrig visat upp, eller hört om krav på Thaibankbok på 10.000Tbh

För personer som är gifta med Thai, så är kravet på inkomst lägre, man förväntar att "din Tilak" bistår dig.

Det verkar som det är lite olika regler på olika Immigrationkontor, så när man ställer den här typen av frågor är det nog klokt att nämna var man har tänkt att söka sin förlängning.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nypan

    10

  • Jive

    8

  • Poffa

    6

  • Juha

    4

Mest aktiva i denna tråd

Även med multiple entry på Non-Immigrant "O".

Så man kan alltså inte var i Thailand säg 65 dagar på det sen åka ut ur landet 65 dagar och komma tillbaka och stanna 65 dagar.vad är det då för mening med "mulitiple entry" ?

Med "o" visa kan du säkert göra så, men med O-A fordras ett rentry, innan du reser ut, kanske finns en begränsning på 3 resor per år, kom en del nytt 2010.

Snälla snälla ALLA !!

BLANDA INTE för ALLT i världen ihop O-A Visa MED O visa.

För er som bor länge eller permanent i Thai, och är som jag vanliga "svennar" så är O-A visa det enklaste och billigaste

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varning !!

Om du har O-A Visa så skall du ABSOLUT INTE lämna Thai utan att ha ett returvisa från IM annars så får du bara 30/90 dag och ditt O-A är borta.

Vidare så skrevs det följande::

Var på immigration office i Phuket Town igår och enl. dom då får du nästan ett år till om du reser ut och kommer tillbaka innan dit O-A visa gått ut.

Absolut FEL !!!!Du får 30 /90 dag.

Förlängning av O-A sker enligt följande..

Styrk din inkomster eller bank min 800.000Tbh/ 65000/mån. Skall vidimeras från ambassad eller konsult.på engelska.

Läkarintyg

Bostadsbekräftelse, tex hus namn på hotell /mm

Giltigt pass för tiden du söker+6mån.

2 kopior på Visat info i pass samt alla andra handlingar

Glöm inte att sedan besöka IM var 3 mån, för mej gratis.

Har gjort det några ggr så jag hoppas jag inte missat något.

[size=3]Va då Absolut fel!!![/size]

[size=3]Nu kommer du med både falska o rätta påståenden..[/size]

[size=3]Om man har sökt ett O-A visum första gånge i Sverige så kan man åka ut ur landet innan visumet går ut och då får du atumatiskt ett år till när man återvänder har själv utnyttjat det och känner fler som gjort desamma..[/size]

[size=3]Sen eftet ett år så måste man förlänga på IM i Thailand som du beskriver, vill man lämmna landet under den tiden så måste man söka ett APPLICATION FOR RE-ENTRY PERMIT INTO THE KINGDOM kostar 1000 Tbh annars förfaller O-A visumet. läkarintyg har dom aldrig frågat om!![/size]

[size=3]Janne[/size]

[size=3]Ps Thailand är Thailand så allt kan hända!!![/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=3]Va då Absolut fel!!![/size]

[size=3]Nu kommer du med både falska o rätta påståenden..[/size]

[size=3]Om man har sökt ett O-A visum första gånge i Sverige så kan man åka ut ur landet innan visumet går ut och då får du atumatiskt ett år till när man återvänder har själv utnyttjat det och känner fler som gjort desamma..[/size]

[size=3]Sen eftet ett år så måste man förlänga på IM i Thailand som du beskriver, vill man lämmna landet under den tiden så måste man söka ett APPLICATION FOR RE-ENTRY PERMIT INTO THE KINGDOM kostar 1000 Tbh annars förfaller O-A visumet. läkarintyg har dom aldrig frågat om!![/size]

[size=3]Janne[/size]

[size=3]Ps Thailand är Thailand så allt kan hända!!![/size]

[size=3]Va då Absolut fel!!![/size]

[size=3]Nu kommer du med både falska o rätta påståenden..[/size]

[size=3]Om man har sökt ett O-A visum första gånge i Sverige så kan man åka ut ur landet innan visumet går ut och då får du atumatiskt ett år till när man återvänder har själv utnyttjat det och känner fler som gjort desamma..[/size]

[size=3]Sen eftet ett år så måste man förlänga på IM i Thailand som du beskriver, vill man lämmna landet under den tiden så måste man söka ett APPLICATION FOR RE-ENTRY PERMIT INTO THE KINGDOM kostar 1000 Tbh annars förfaller O-A visumet. läkarintyg har dom aldrig frågat om!![/size]

[size=3]Janne[/size]

[size=3]Ps Thailand är Thailand så allt kan hända!!![/size]

Hej !

Ursäkta mig om jag har FEL ang förlängning, har aldrig hört att detta ska gå att göra.Har bara hört att utan applikation för återresa så får man 30-90 dagar, samt att ditt O-A makuleras.

Se din text::[size=3]Om man har sökt ett O-A visum första gånge i Sverige så kan man åka ut ur landet innan visumet går ut och då får du atumatiskt ett år till när man återvänder har själv utnyttjat det och känner fler som gjort desamma..[/size]

Min FRÅGA blir då:

Du skriver även att efter 1 år, så måste man gå till I-M i Thai, vad menar du med efter 1 år??

Vilka dokument hade du då att visa upp,vid utresa samt återresa??

Hade du applikation för Re- entry då du reste ut/ in i Thai igen??

Vid vilken gränsstation skedde detta.

Det finns inget, som jag vet angivet någonstans att så kan ske.Slälv går jag till I-M i Si Racha

Men som du även skriver, Thailand är Thailand !!!

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Ursäkta mig om jag har FEL ang förlängning, har aldrig hört att detta ska gå att göra.Har bara hört att utan applikation för återresa så får man 30-90 dagar, samt att ditt O-A makuleras.

Se din text::[size=3]Om man har sökt ett O-A visum första gånge i Sverige så kan man åka ut ur landet innan visumet går ut och då får du atumatiskt ett år till när man återvänder har själv utnyttjat det och känner fler som gjort desamma..[/size]

Min FRÅGA blir då:

Du skriver även att efter 1 år, så måste man gå till I-M i Thai, vad menar du med efter 1 år??

Vilka dokument hade du då att visa upp,vid utresa samt återresa??

Hade du applikation för Re- entry då du reste ut/ in i Thai igen??

Vid vilken gränsstation skedde detta.

Det finns inget, som jag vet angivet någonstans att så kan ske.Slälv går jag till I-M i Si Racha

Men som du även skriver, Thailand är Thailand !!!

,,

När man fått en nytt år vid återkomsten till Thailand så nästa gång om ett år så förlänger man visumet på IM som du beskrivit

Jag hade ett Re-entry i passet jag var hemma i Sverige så det var passkontrolen på flyplatsen som gav mig ett år till..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det verkar vara många bud om visa..och vilka regler som gäller. Jag blir lite betänksam då gissningsvis skribenterna på detta forum till stor del befinner sig i Thailand, finns det så många varianter av visa-regeltillämpningar?

Kanske någon kan lista de vanligaste visa som kan bli aktuella för oss som uppnått "vuxen ålder"...;-)

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det verkar vara många bud om visa..och vilka regler som gäller. Jag blir lite betänksam då gissningsvis skribenterna på detta forum till stor del befinner sig i Thailand, finns det så många varianter av visa-regeltillämpningar?

Kanske någon kan lista de vanligaste visa som kan bli aktuella för oss som uppnått "vuxen ålder"...;-)

Det enklaste är väl att utgå från vad som står på ambassadens hemsida och ta det därifrån

http://www.thaiembas...a/types-of-visa

Jag har inte samma erfarenhet som många här, men det jag har sett så stämmer oftast

det regelverk som finnes i dom flesta fallen.

En tumregel är också att vara korrekt och hålla sej till sanningen antingen det gälder visa

till Thailand eller till Sverige, det underlättar :)

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det verkar vara många bud om visa..och vilka regler som gäller. Jag blir lite betänksam då gissningsvis skribenterna på detta forum till stor del befinner sig i Thailand, finns det så många varianter av visa-regeltillämpningar?

Kanske någon kan lista de vanligaste visa som kan bli aktuella för oss som uppnått "vuxen ålder"...;-)

Hej !

Välkommen till Thailand !!

Vad skall en seglare göra i Udon, så långt från havet??????.

http://www.thaiembas...ypes-of-visa/63

Detta använder jag sedan flera år. Mycket papper vid ansökan, men sedan väldigt smidigt och bra.

Var noga med alla handlingar så du har alla original och kopior. Amb har ingen kopieringstjänst.

Kan sökas bara i Sthlm, vet att förut kunde man med post få från Gbg. vet inte om det fortfarande funkar.

Amb ligger på Östermalm, tvärgata till Karla vägen, mittemot Humlegården

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det verkar vara många bud om visa..och vilka regler som gäller. Jag blir lite betänksam då gissningsvis skribenterna på detta forum till stor del befinner sig i Thailand, finns det så många varianter av visa-regeltillämpningar?

Kanske någon kan lista de vanligaste visa som kan bli aktuella för oss som uppnått "vuxen ålder"...;-)

Hej Sarne,

Den första frågan är om du ska skriva ut dig från Sverige?

Då ska du gå till ditt Skattekontor och fixa alla papper,

1: Anmälan "flytt till utlandet" http://www.skattever...f680007072.html

2: Ansökan SINK http://www.skattever...f800014111.html

3: Personbevis på engelska och Stämplat och signerat

Försäkringskassan.

1: http://www.thaiembas...m__2011_new.pdf i 3 exemplar

http://www.thaiembas...on_form_O-A.pdf i 3 exemplar

http://www.thaiembas...medicalform.pdf i 3 exemplar (1 original (stämplat) och 2 kopior)

http://www.thaiembas...ication_NEW.pdf

Utdrag från Polismyndighetens Brottsregister på engelska och Stämplat. http://www.polisen.s.1._0111pdf.pdf och gör 2 kopior efter du har fått det.

Kolla med alla dina Pensionsutbetalare och begära utbetalning till ett bankkonto. Tänk på att om du låter alla skicka pengarna direkt till ditt Thai konto så kommer du att få betala avgifter för varje bolag.

Glöm inte att Säga upp:

El på både ställena (Nät/Distributör).

Tv (tror det var 1-2 mån före.

Telefon. Mobil/Fast/Bredband (ta Namnet på den du pratar med) Fick krav på bredbandet fast jag hade kopia på uppsägningen så där kom dem ingen vart.

OBS, OBS: Ta en egen kopia på allt innan du lämnar in det.

Skickar med en fil med checklista.

Lycka till och välkommen till Thailand.

Bifogad fil

Check list.htm

Rebnel

Check list.htm

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det verkar vara många bud om visa..och vilka regler som gäller. Jag blir lite betänksam då gissningsvis skribenterna på detta forum till stor del befinner sig i Thailand, finns det så många varianter av visa-regeltillämpningar?

Kanske någon kan lista de vanligaste visa som kan bli aktuella för oss som uppnått "vuxen ålder"...;-)

Non-immigrant O-A visa finns som single entry och multiple entry.

Single entry gäller för en inresa och ger 365 dagar.

Multiple entry gäller för obegränsat antal inresor under ett år, varje inresa ger 365 dagar.

Om man reser in dagen innan visat går ut så får man ett år till.

Under detta år är det viktigt att man har ett "re-entry permit" om man reser utomlands för att bevara sin sista 365 dagars inresa.

Multiple non-immigrant O ger 90 dagar vid inresa, obegränsat antal inresor under ett år.

Kan maximeras genom att man reser in sista dagen på visat och då får 90 dagar bonus, dvs 15 månader i Thailand

"Extension of stay" kan ansökas på immigrations i Thailand under de sista 30 dagarna på varje inresa.

Med 800.000 på banken i minst tre månader (två månader första gången) eller med en inkomstverifikation från ambassaden på 65.000 i månaden.

Det går även att kombinera inkomst och pengar på banken så att det blir 800.000.

"Extension of stay" gäller ett år, om du reser ut ur landet så ska du ha ett "re-entry permit" annars makuleras din "extension of stay."

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara svara för mig själv .

Men så här gjorde jag då jag flyttade till Thailand.

1. ordnade O A visum i Sverige ,med multiple entries. Giltigt ett års uppehållstillstånd

2. innan visumet löpte ut åkte jag en vända till Burma och fick en ny stämpel som gav mig ett extra år.

3. då extra året var slut var jag hos immigrationsmyndigheten i Chiang Mai, och visade upp ett brev från svenska konsulatet som styrkte mina inkomstuppgifter.

4. osv, innan årliga uppehållstillståndet löper ut förnyar jag med samma procedur. Viktigt att se till att man köper till reentry. Annars förlorar man detta upplägg med ett år i taget

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Välkommen till Thailand !!

Vad skall en seglare göra i Udon, så långt från havet? ?????.

Längta till havet :y8:

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sarne,

Den första frågan är om du ska skriva ut dig från Sverige?

Då ska du gå till ditt Skattekontor och fixa alla papper,

1: Anmälan "flytt till utlandet" http://www.skattever...f680007072.html

2: Ansökan SINK http://www.skattever...f800014111.html

3: Personbevis på engelska och Stämplat och signerat

Försäkringskassan.

1: http://www.forsakrin...pdf?MOD=AJPERES

2: Har för mig att det var 2 olika blanketter på F-kassan.

Kanske har jag glömt något .

Tack Rebnel.

Precis vad jag vill ha, en att-göra-lista. Tyvärr kan jag inte öppna din länk till listan.

Dock har jag ett år kvar innan jag lämnar riket.

/SA

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga:

Är det samma OA visum när man är gift med en thailändska, så att skillnaden bara är 400 000 baht mot 800 000 baht eller är det annat visum med andra papper vid ansökan ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga:

Är det samma OA visum när man är gift med en thailändska, så att skillnaden bara är 400 000 baht mot 800 000 baht eller är det annat visum med andra papper vid ansökan ?

Ja och nej...Ja om man avser hur det är utformat och giltigt...nej om man skall vara absolut korrekt i benämningen, då heter det "marriage".Men egentligen är den stora skillnaden pengarna, 40 000 Bath/mån eller 400 000 på banken istället för 80 000 resp 800 000.

Min egen reflektion..sen när är det billigare med Thaikärring?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Rebnel.

Precis vad jag vill ha, en att-göra-lista. Tyvärr kan jag inte öppna din länk till listan.

Dock har jag ett år kvar innan jag lämnar riket.

/SA

Om du Pm:ar mig med din email adress så kan jag skicka excel listan.

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Min egen reflektion..sen när är det billigare med Thaikärring?

Beror på om du jämför med att leva ensam eller ett annat fruntimmer...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min egen reflektion..sen när är det billigare med Thaikärring?

Kanske bli mindre festande och färre "short time"?

/GSt

Ändrades av gst
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske bli mindre festande och färre "short time"?

/GSt

Förvisso, men en shortis behöver man inte köpa/betala nya skor o väskor åt varenda vecka!

Plus allt dom sätter i sig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Rebnel.

Precis vad jag vill ha, en att-göra-lista. Tyvärr kan jag inte öppna din länk till listan.

Dock har jag ett år kvar innan jag lämnar riket.

/SA

Du behöver inte lägga ner energi på en massa myndigheter.

Jag skickade till skatteverket en ansökan om "Sink", efter någon vecka så hade jag "sink" beviljad,

var även automatiskt utskriven från SWE. Efter 1 mån kom det ett brev från F-K som angav att jag hade ansökt om utträde sedan utresedatumet,och att jag var utskriven från F-K sedan 1,5 år tillbaka, Skönt att förmyndarlandet fortfarande sköter sig , jag hade INTE kontaktat F-K och ansökt om detta.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej...Ja om man avser hur det är utformat och giltigt...nej om man skall vara absolut korrekt i benämningen, då heter det "marriage".Men egentligen är den stora skillnaden pengarna, 40 000 Bath/mån eller 400 000 på banken istället för 80 000 resp 800 000.

Min egen reflektion..sen när är det billigare med Thaikärring?

Beror nog på att Thaimyndigheterna förväntar att hon skall bidra med försörjningen, och stanna på baren och jobba,samt bidra med försörjningen i fortsättningen med,endast för dom som hittat sina där.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej...Ja om man avser hur det är utformat och giltigt...nej om man skall vara absolut korrekt i benämningen, då heter det "marriage".Men egentligen är den stora skillnaden pengarna, 40 000 Bath/mån eller 400 000 på banken istället för 80 000 resp 800 000.

Min egen reflektion..sen när är det billigare med Thaikärring?

Tjena!

Hej Baa!

Bli inte arg nu men reglerna är 800.000Baht eller 65.000 Baht varje månad. :thumbsup:

Från en som har ettårsvisa i 6 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Är det bara cash på banken som gäller vid 800.000 thb? Man kan ju ha egendomar i form av lägenhet, aktier, fonder mm men räknas det? Summan per månad är det innan eller efter skatt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Hej Baa!

Bli inte arg nu men reglerna är 800.000Baht eller 65.000 Baht varje månad. :thumbsup:

Från en som har ettårsvisa i 6 år.

Varför skulle jag bli det? Egentligen spelar det ingen större roll för oss gifta, då är det 40 000 som i alla fall inte förslår! :thumbsup:

! ,

Är det bara cash på banken som gäller vid 800.000 thb? Man kan ju ha egendomar i form av lägenhet, aktier, fonder mm men räknas det? Summan per månad är det innan eller efter skatt?

Nix, ingen gendom, vare sig fast eller lös, cash is king!

Före eller efter? Tja säg det, beror på mig officeren, har fått olika uppgifter men om du skall använda dig av Thaiambassaden i Sthlm så är det efter skatt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Före eller efter? Tja säg det, beror på mig officeren, har fått olika uppgifter men om du skall använda dig av Thaiambassaden i Sthlm så är det efter skatt!

Fixar man sen förlängning av sitt årsvisum här på Immegration i Jomtien så räcker det med 65.000 bath/månad brutto..

Edit: Man måste ha ett intyg från svenska konsulatet på sin inkomst och där frågar dom om dom ska räkna på bruttot eller nettot :)

Fritz

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...