Jump to content
IGNORERAD

Armeringsmatta?


Jan L

Recommended Posts

Jag håller på att bygga en carport.

Sand i botten, och över skall det bli ett lager med singel.

Behöver jag armeringsmatta, eller kan jag räkna med att

betonggolvet håller?

Tänkte eventuellt snåla in på detta.

Byggmästaren Jan L ???

post-3360-0-58273900-1334841483.jpg

post-3360-0-58273900-1334841483.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis kommer du att parkera pickupen på exakt samma ställe år ut och år in, vilket gör att i längden mosar du sönder singlet under betongen - lite beror på hur tjock betong blir men snål han spar och f*n han tar.

På längre sikt blir det alltid markförskjutningar vilket du undviker med armering, sedan spelar det ingen roll hur väl du vibrerat marken.

Räkna med att sand ALLTID på något sätt rinner undan - självklart en armeringsmatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Blöt ner sanden av bara fan då sätter det sig bättre, sjunker liksom undan tills det blir stopp på sjunkandet

sen kan du ta armeringsmatta på det sen eller så skiter du å fyller på sand å tar bara singel istället, det skulle jag ha gjort om jag var du

Gör lite voter här å där så blir det starkare, där hjulen rullar hela tiden så gräv ur lite extra så blir det starkare

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/105920-armera-platta-val-av-armeringsnat.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Tack för svar.

Kanske jag skall tänka om och strunta i att gjuta ett betonggolv.

Kanske lika bra/bättre att bara ha ett golv med singel över sanden.

Och Forden34, vad menar du med voter?

Voter är när man gräver ur lite extra runt kanterna

man kan även göra det där hjulparet går hela tiden

säg att du har en betongsula på 10 centimeter men där du vill ha det starkare gräver man ur så man får det 15-20 centimeter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Här är lite att tänka på:

Det är mycket bättre att gjuta en platta på välpackad singel istället för sand. Sanden är inte kapillärbrytande utan suger upp vatten och gör plattan fuktig, är väl inga större problem i ditt fall. Vid mycket regn och översvämningar flyter sanden iväg och plattan tappar helt sin bärighet.

Även vid små laster på en platta på mark skall man ha armering av flera skäl, precis som Evert1 säger så parkerar du bilen på samma ställe hela tiden, du har ingen kontroll på vad som händer under plattan, ett armeringsnät i underkant på plattan löser detta problem, tänk på att du bör ha ca 30-40 mm täckande betongskikt mellan mark och armering. Är underbyggnaden, singelbädden, bra packad kan man lägga armeringen centriskt i plattan. Då fungerar även armeringen så att den minskar krypsprickorna i plattan, vill man ha en platta med lite sprickor lägger man ett nät i överkant ca 20 mm ner i betongen. (krympsprickor uppstår alltid i betong).

En vot är en förstärkning/förtjockning i plattan för att ta upp mer last, ex under barände inner/ytterväggar eller vid andra stora laster.

Betong skall ALLTID vibreras, ovibrerad betong blir som ett kex, samt att vidhäftningen mellan betong och armering blir obefintlig.

I ditt fall skulle jag, om jag ansåg att jag behövde en betongplatta, göra följande:

Ta bort det översta mjuka jordlagret.

Lägg en fiberduk i botten (osäker om det finns i Thailand).

Fyll upp och packa ca 250mm singel/makadam i fraktionen 16-32 (storleken på stenarna). fyll gärna upp så mycket att du ligger en bit över kringliggande mark.

Lägg ett armeringsnät 8300 (8mm järn, rutnät 300mm) på distanser ca 30 mm över singenbädden, har du en tung bil kompletterar du med lösjärn 10 mm som du lägger på armeringsmattan mellan rutnätet med ett avstånd på 600 mm, alltså i var annan ruta. Dessa extra järn skall ligga vinkelrät mot körriktningen, viktigt!

Gjut sedan en platta på ca 120-150 mm, vibrera väl och se till så inte armeringen trampas/trycks ner mot singlet, brädriv betongen efter en stund, ska du bara ha en rå betongyta kan du stålslipa den efter brädrivningen. Ska du lägga klinker på plattan ska du inte stålslipa den.

Försök att gjuta en molnig dag och/eller så sent på dagen som möjligt. Stark värme och solljus får plattan att torka ur innan den härdar.

Täck plattan med plast och vattna betongen så att den är fuktig i minst 2 dagar.

Klart! Bara att köra in stridsvagnen efter någon vecka.

Tänk på att det gäller helt andra förutsättningar för en platta på mark i Sverige.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Voter är när man gräver ur lite extra runt kanterna

man kan även göra det där hjulparet går hela tiden

säg att du har en betongsula på 10 centimeter men där du vill ha det starkare gräver man ur så man får det 15-20 centimeter

alltid armering for long life mvh armeraren

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...