Jump to content
IGNORERAD

Problem med myggbett i Thailand?


Kjell

Recommended Posts

Oregistrerad

På den tiden det begav saj hadde frugan 2 myggbett...nu haur det utvecklats till 2 hängpattar :13:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    18

  • khun-petch

    4

  • M33

    3

  • Tallviking

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Förra resan körde jag med myggservetter.

Billiga och lätt att applicera.

Tror inte de kostade över 30 bath påsen.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Myggen går på blodgrupp

0-blod får flest stick

Har du 0-blod?

Då är du garanterat poppis bland myggorna.

En japansk studie visar att myggen väljer med omsorg innan de sätter snabeln i dig.

Det är skillnad på folk och folk. Vissa kan gå en hel sommar utan bett medan andra är riktiga myggmagneter. Nu kan en japansk forskningsgrupp ha hittat svaret på varför: det handlar om din blodgrupp.

Forskarna lät ett gäng hungriga mygghonor välja mellan 64 salivprover från människor med olika blodgrupper. Proverna från människor med 0-blod var ojämförligt populärast. 83 procent av myggorna landade i 0-blodsspottet – jämfört med bara 46 procent när det stod saliv från A-blodare på menyn.

"Måste ha myggmedel"

Deckarförfattaren Inger Frimansson har 0-blod och använder nästan alltid myggmedel när hon är ute i skogen. I går glömde hon det och händerna ser ut därefter.

– Just nu kliar det något infernaliskt. Jag var ute och plockade svamp och glömde smörja in mig, säger hon.

Myggen älskar henne, däremot får hon aldrig några fästingar. Kan det finnas ett samband? En högst ovetenskaplig undersökning på Aftonbladets redaktion pekar åt samma håll: De med 0-blod älskas av myggen men får nästan aldrig några fästningar.

"Är inte förvånad"

Naturhistoriska riksmuseets myggexpert Yngve Brodin kände inte till att blodgruppen spelade någon roll för myggen.

– Men jag är inte förvånad. Studien visar ju tydligt att tigermyggan gillar blodgrupp 0 bäst, skriver han i ett mejl efter att ha läst den japanska studien.

Däremot tror han inte att det är blodgruppen i sig som lockar myggen.

– Det är troligen så att människor med olika blodgrupper har olika kroppslukt och det är det som gör oss olika lockande för stickmyggor, skriver han.

Men det är inte säkert att den svenska stickmyggan har lika känsliga smaklökar som sin japanska kusin. Här saknas det nämligen studier.

– Tigermyggan är inte funnen i Sverige ännu men det är inte alls osannolikt att blodgruppen även gör skillnad för våra stickmyggor, skriver Yngve Brodin.

Myggens favoriter

Förutom blodgrupper lockas mygg av flera andra dofter. Enligt tidigare studier är både öl, fotsvett och Limburgerost riktiga myggfavoriter. Dessutom är gravida kvinnor högvilt för malariamyggor.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

O-grupp är alltså populärt blad myggen.

Hur är det med ARH+ då, som jag dras med i venerna?

Är jag populär eller impopulär bland dessa insekter, mån tro?

Sticks gör de likt förbannat!

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom blodgrupper lockas mygg av flera andra dofter. Enligt tidigare studier är både öl, fotsvett och Limburgerost riktiga myggfavoriter.

Inte konstigt att Kjelle har problem med myggen då.

Alla långa promenader till och runt Nana borde ge en rejäl klacksaft och törstig blir han väl av promenaderna så några öl slinker väl ned med :giggle:

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Förvisso inte på ölen! Jag sitter just hemkommen och fullständigt sönderbiten, måste käka antibiotika för infektioner i de sönderkliade betten och jag kan försäkra att jag hade god b-vitaminnivå hela tiden.

Hej !

Ett tips för dig.

Köp FUCICORT en vit tub med röd och orange rand. Den skall du smörja dina kliande myggbett med så fort du känner av dom, en liten klick, har du redan sår 3 ggr / dag, och allt blir bra. För övrigt så är det en mycket bra salva för sår och alla former av infektioner på huden, den är antiseptisk, samt påskyndar läkning av sår. Använde den nyligen på ett brännsår 3 ggr dag, det blev ingen infektion trots att blåsan spruckit, den ger snabbt ett nytt skinn, och det blir ingen hård sårskorpa som sedan skall bort.

Denna salva finns alltid i min närhet. Stor tub 250 tbh

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har man A+ och mig gillar dom rackarna. Har inte hittat nåt myggmedel än som hjälper, har dock prövat allt från Sverige och det mesta från Thai inget hjälper

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag säger bara tre saker: Air Con

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

jag har installerat myggnät på flera fönster i sovrummet. Dörren får icke vara öppen mer än när man öppnar och sedan direkt stänger den. Frun och jag har absolut NOLL mygg inne i sovrummet, och det är säkert nåt år sedan som hon "glömde" att stänga dörren under 10 minuter mitt på dagen, så genast hade vi 3st attans mygg inne i sovrummet.

Så myggnät för fönstren och håll sovrumsdörren stängd, så funkar det finfint.

uncen...

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är O Rh+ och har visstats i skog och mark sedan jag överhuvudtaget kunde gå och har aldrig haft några större besvär med mygg i sve. Har nog haft tre eller fyra fästingar under mitt 61 åriga liv. Men därimot så under de första 5 - 6 åren i Thailand så var mina fötter, från ankelknölen över vristen och insidan av foten rena köttfärsen bara efter en - två kvällar utomhus. Det enda som då hjälpte något så när var skeetolen blandat med tigerbalm, det minskade attackerna med kanske 50%, lik förbaskat var jag helt sönder biten på fötterna. För c:a 5 år sedan så slutade myggen intressera sig för mej, kan få något bett på kvällen men som det inte finns någon malaria i Thailand så är det inte farligt om än förbaskat irriterande. Därimot under dagtid, när den farliga tigermyggan är aktiv så undviker jag att sitta ute på altanen. Byn söder om Chayjaphum där jag bor är ett veritabelt paradis för just tigermyggan, sparka i en buske så förmörkas solen av alla mygg so flyger upp. Hade dengue feber förra året och har ingen lust att återuppleva det. Just tigermyggan är mer aggresiv mot mej än övriga myggsorter.

Slutsats, uppenbart så struntar svenska mygg i vad japanska forskare kommer fram till, men tigermyggan, speciellt den från Issan, är tydligen mer lättpåverkad av populär vetenskapliga och populistiska uttalande.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...