Jump to content
IGNORERAD

Galna poliser i SWE


Nypan

Recommended Posts

Nu användes ju en helikopter för att jaga en vettvilling på motorcykel, är det då slöseri med skattebetalarnas medel?

Beror på vilka förutsättningarna är. Om den startades enbart för detta, släppte den andra uppdrag istället, var dom uppe i liknande uppdrag etc etc

I det här fallet var det troligen rätt men det är svårt att ge enkla svar i frågan även om man skulle sitta inne på alla bakomliggande fakta. Tyvärr hjälpte det inte att få ett lyckligt slut på den här galningens framfart

Frågan är vad som skulle funkat överhuvudtaget

Det här diskuteras ganska lika denna tråd på flera forum som flashback och zatzy med ungefär samma polarisering mellan "hata-polisen-som-är-skyldiga"-falangen och de som anser att killen får skylla sig själv

Den här killen (KTL) skrev ett bra inlägg på Zatzy som jag klipper in här:

[size=2]Nu har jag sett hela filmen och det är bara att ännu en gång konstatera att media och ”pöbeln” på nätet blåst upp saken till vansinniga proportioner, samt att folk (kan ju tydligt ses i denna tråd) inte har mycket till koll på saker och ting. Och att de flesta som gnäller på polisen verkar göra det av ren okunnighet eller för att de är sura för att de fått på fingrarna av polisen någon gång i tiden.

Många av dem som gnäller, fast de säger att de sett filmen, verkar inte ens ha fattat varför det hela började, och inte heller varför polisen inte stoppade dem vid allra första tillfälle m.m.

Polisen är vanliga människor, de kan göra fel, men det är väldigt stor skillnad att sitta i soffan hemma och med facit i handen tycka de borde gjort si eller så, men en helt annan sak för polisen när det är mitt upp i skeendena och man inte vet vad som kommer att hända härnäst.

Den första tanken jag ställer mig är, varför valde killen och tjejen att över huvud taget köra hojen, och dessutom utan nummerskylt?

Ja när man läser t ex tjejens blogg eller facebook-sida, så framgår det ju att fart och spänning verkade vara en stor krydda i deras båda liv. Killen hade inte ens körkort för hoj. Kan det då vara så enkelt att det var ett medvetet val från hans, och hennes sida, att ta hojen för att ut och blåsa på lite, och för att löpa minsta risk att åka dit så tog man avsiktligt bort nummerskylt, eller bara sket i att den kanske inte fanns? lite lättare att bara dra polisen (vilket ju inte alls är ett ovanlig eller okänt fenomen i Sthlm) om de skulle dyka uop och ta dem på bar gärning med fulkörning.

Det första man ser är att polisbilen står still och verkar biträda en hastigihetskontroll på nåt vis, och då kommer killen och tjejen farande som idi*ter i säkert närmare eller över 200 kmh på 70-sträcka (?). Vem hetsade dem till att köra så? De hade alltså redan långt innan de blev upptäckta av polisen kört som vettvillingar, i sin jakt på fart och spänning, och hade lätt kunnat råka orsaka en dödsolycka långt innan de passerade polisbilen första gången. Alltså måste dessa stoppas om möjligt.

Polisen vill naturligtvis ha fast dem för mer än 10 kmh över gällande typ, för det svider inte mycket nog för att få alla att tänka till innan de gasar nästa gång, utan ville ju ta dem för vad de sett att de faktiskt gjort, så de väntar för att se om de gör om samma sak igen eller andra grövre trafikbrott så de kan dra körkortet (den kan ju ännu inte veta att föraren inte ens har körkort) för då kan han inte köra vidare i trafiken på ett tag är det ju tänkt.

Under hela denna första del så verkar inte de på motorcykeln ens medvetna om att de har en civilare bakom sig, ändå gör de en radda mer eller mindre allvarliga trafikbrott, men det är inte något bra läge för polisen att slå stopp de försöker invänta bättre läge och plats. Därför tar de inte killen vid första rödljuset, och inte heller vid McD.

Ja det kan t o m vara så att om de mitt på Sveavägen hade försökt att komma upp bredvid och slå stopp, att killen tokdragit mitt inne i stan, och det hade varit väldigt riskabelt för han själv och många andra. Då var det betydligt säkrare att de lät killen köra vidare som han ville utan vetskap om deras närvaror där en bit bakom, till ett bättre tillfälle och plats dyker upp för ett stoppförsök, ingen visste ju då hur det skulle utveckla sig eller att det skulle sluta som det sen gjorde.

När sen killen upptäcker att han har polisen i hasorna så väljer han att tokdra och försöka smita. Polisen vet ju då inte vad detta är för stolle eller om han drar som en tok bara för att slippa trafikförseelserna. De kan inte utesluta att det kan ligga grövre saker i bagaget för killen, kanske en storbandit som är efterlyst, kanske, kanske en eftersökt mördare, kanske en drogpåverkad idi*t, ja vad som helst, polisen kan inte veta men måste ha det i tankarna.

Jag kan inte se att poliserna i bilen egentligen gör några dumheter alls, de försöker bara göra sitt jobb. Att det sen sker vissa omkörningar m.m. som med fantasi kan ses som riskabla är inget märkvärdigt, för det sker det även när de gör alla andra utryckningar om så bara för att skynda sig till ICA Maxi för att haffa en bråkig snattare. Der jag vill säga är att det helt enkelt är polisens uppgift, att skynda sig fram till händelsen eller uppdraget, och ju allvarligare ju mer bråttom kan man säga. Det uppdraget har de fått av oss för att vi vill det, och det är det de ska göra. Detta går helt enkelt inte att göra helt utan risker, för hade det det så hade det inte behövts sirener eller blåljus.

Jag är också övertygad om att om poliserna hade kört så försiktigt som vissa verkar vilja om man läser vissa inlägg, och killen på hojen hade hunnit lyckas ramma en bil, eller fotgängare, så att oskyldiga dött, kanske barn, så hade många ylat och gnällt för att polisen inte var långt framme nog och hade slagit stopp innan. Kan vara svårt att få dessa två att gå ihop utan att man ibland måste köra riktigt fort och ta vissa risker i polisbilar under utryckning och efterföljande.

Vi får heller inte glömma att det vi ser i filmen kanske inte ter sig riktigt lika i verkligheten, därför att vi kan ju inte se hela perspektivet som vi hade sett det om vi verkligen suttit i bilen. Och kameraoptiken kan förändra fartintryck och upplevelsen av hur tätt eller trångt det är m.m.

Att polisen pratar med varandra i bilen, är väl inte konstigare än att andra pratar på jobbet. Det vi hör är faktisk i första hand deras privata konversation och inget som är tänkt att vara offentligt i sig. Lyssna istället på hur själva radiotrafiken görs, där är det mer formellt när de yttrar sig.

Jag kan inte se annat än, ja så långt man då kan se i filmen för vi kan ju inte se vad andra patruller gjorde eller inte, att polisen gjorde vad de kunde och skulle, och att hela ansvaret för händelsen ligger på mc-föraren i första hand men kanske även en del på flickan. Vi vet ju inte hur deras körtur egentligen uppkom, kanske var det bruden som ville ha sig en åktur och ville känna spänning och killen föll för frestelsen. Men efter det så är det alltid förarens ansvar för hur hans fordon framförs och andra passagerare och trafikanters säkerhet.

Killen hade hur många chanser som helst, att när som helst bara ha stannat sin hoj och tagit straffet, och därmed kunnat njuta av hojåkning även nästa sommar. Han valde nåt annat, inte polisen.

Att vara så ung dum och korkad är tragiskt, både för han själv och andra som drabbades av hans dumhet, polisen, anhöriga, andra trafikanter m.m. Om man skulle kunna fråga honom nu, om det var värt det, vad hade han svarat...?[/size]

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 240
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    43

  • janne_h

    29

  • Inaktiv Medlem

    15

  • Jive

    9

Mest aktiva i denna tråd

Nu användes ju en helikopter för att jaga en vettvilling på motorcykel, är det då slöseri med skattebetalarnas medel?

Det beror väl på vem som man frågar. Det verkar ju som en hel del tycker man ska satsa på höjda skatter för att öka användningen av helikoptrar i MC-jakter.

Enligt mig är polisbilar mycket kostnadseffektivare.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

skåneljungen

Ja allra helst då dom fortfarande låg med bilen i hastigheter som 150-200 med bilen.

Men för fan kamma dig nu...

Det är minst 3-4 km mellan dom. HUr fan ska han kunna känna sig hetsad där ??

Snacka om enkelriktad

Mvh

Skåneljungen

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad skojsigt å läsa denna tråd, kvällen räddad, skippar nog Dallas på teeven! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Stora delar av Sverige har aldrig sett en polishelikopter annat än på TV. Så att bygga det hela på att polishelikoptern ska vara den som bär upp jakter på idi*ter på hjul är inte så produktivt. Den stora nyttan gör polisen genom att jaga med sina fordon. Även om de inte tar fortkörarna alla gånger har det en stor avskräckande effekt. Att inte jaga, kommer att innebära att alla idi*ter på hjul kommer att ska leka värstingar och vi kommer att få en livsfarlig miljö ute på vägarna. Som alltid gäller att lagom är bäst.

Naturligtvis finns det alltid en risk, men förhoppningsvis har polisen ett bättre omdöme än de som jagas.

Ja att nästan köra på barnfamiljer i en framrusande polisbil i 200 blås är ju gott omdömme. :crazy:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för fan kamma dig nu...

Det är minst 3-4 km mellan dom. HUr fan ska han kunna känna sig hetsad där ??

Snacka om enkelriktad

Mvh

Skåneljungen

Undrar vem det är som ska kamma sig? Du missar totalt poängen i det jag skriver. Om det nu var 3-4 kilometer dom emellan. Varför blåser då polisen fortfarande på som vettvillingar korsande livsfarligt mellan bilarna?

Ta och rikta till dig istället.. :lipa:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till och försök att stoppa den killen i en vägspärr

Har du sett för många hollywoodfilmer nu

Hur tror du det skall gå till ?

Bilar kan man stoppa i en vägspärr, men en mc...

Och hur tror du han reagerar när han i 250 km/h närmar sig en vägspärr ?

Känner han sig då "hetsad" och kanske gör något överilat ?

Eller skall dom kanske kasta ut spikmattan som man gör med bilar ?

Funkar "skitbra" på en MC i 250 km/h

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga vad du tycker att den framrusande polisbilen vilt korsande i trafiken ska göra för att få stopp på motorcykeln i 250 blås?

Du är inte släkt med en viss kräftfiskare från västkusten.

För det verkar som din debatteknik framförs på samma sätt just nu. :blah:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Om man tittar på filmen i ett fordonsmässigt perspektiv och för en stund bortser från skuldfrågan och moraliska betänkligheter, ser man att hojen har problem genom att den dels har sämre grepp än bilen i vissa lägen, dels inte har något vidare bra effektövertag. Det senare bidrar säkert till att polisen håller på så länge som de gör, de ligger hojen i bakhasorna ibland utan större ansträngning. Föraren av hojen verkar inte riktigt ha klart för sig att en sporthoj med passagerare tappar så mycket prestanda som den gör, både maskinellt och chassimässigt inkl. bromsar. Den extra vikten av en passagerare slår hårt på det totala vikt/effektförhållandet. Det som hade krävts för att göra processen kort så att polisen inte ens skulle ha övervägt att följa efter är att MC-föraren hade varit ensam på hojen alternativt haft turbo på den.

Samma sak gäller för polisen, ska de kunna räkna med att kunna följa och t.o.m. kunna köra om hojar och dirigera dem åt sidan krävs bättre grejor, det duger inte med en chippad Saab 95 från Cirkus Muller.

R.I.P till den avlidna grabben och hoppas hans kompisar har lärt sig något av detta. Så även polisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tvungen att kolla in filmen en gång till. En lång stund EFTER att helikoptern meddelat att killen ramlat. Fortsätter poliserna att hålla en hastighet på ca 186 km i timmen där det ett flertal gånger var nära att dom rammade framförvarande bilar.

Kan någon på fullt allvar med gott samnvete påstå att detta är gott omdöme?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Var tvungen att kolla in filmen en gång till. En lång stund EFTER att helikoptern meddelat att killen ramlat. Fortsätter poliserna att hålla en hastighet på ca 186 km i timmen där det ett flertal gånger var nära att dom rammade framförvarande bilar.

Kan någon på fullt allvar med gott samnvete påstå att detta är gott omdöme?

Mvh Janne

Instämmer helt med dig, även om det innebär att jag också blir idi*tförklarad av en del. Men det är nog ingen mening med att diskutera lämpligheten i polisens agerande här ytterligare, de som anser att insatsen var väl avvägd och korrekt kommer knappast att ändra åsikt och de får ha vilken åsikt de vill utan att det stör mig. Jag har ändå min egen utan att förden sakens skull försvara MC-förarens beteende. Det finns poliser som inte är lämpliga för det de gör, bilföraren visade det väldigt tydligt både med sitt sätt att köra och sin attityd.

Link to comment
Dela på andra sajter

det som är dåligt i denna historia år att snuten gillrade en livsfarlig fälla,genom att beordra ner bommen,som är svår att se i den farten, då den ligger efter kurvan i skuggan, tycker det lutar mot ÖVERLAGT MORD

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

det som är dåligt i denna historia år att snuten gillrade en livsfarlig fälla,genom att beordra ner bommen,som är svår att se i den farten, då den ligger efter kurvan i skuggan, tycker det lutar mot ÖVERLAGT MORD

Stämmer det, källa? :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

är yrkes chaufför å motorcyckel ägare, samt åker där varje dag,har kört det mesta i 45 år

Japp, va säger ni nu då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

I början av 1980-talet var det inte helt ovanligt att en trafipax i Västra Götaland (Göteborg) proviserade folk till hastighetsöverträdelser, vanligast var att dom låg och "nosade en i röven" på 2 - 4 meters håll och folk blev stresade till fortkörning. Altt för att dom skulle kunna utfärda en bot eller få en rolig jakt.

Komer än idag ihåg registreringsnummret (CBK 019) på den bruna Volvo 240:n som Bill och Bull körde..

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

I början av 1980-talet var det inte helt ovanligt att en trafipax i Västra Götaland (Göteborg) proviserade folk till hastighetsöverträdelser, vanligast var att dom låg och "nosade en i röven" på 2 - 4 meters håll och folk blev stresade till fortkörning. Altt för att dom skulle kunna utfärda en bot eller få en rolig jakt.

Komer än idag ihåg registreringsnummret (CBK 019) på den bruna Volvo 240:n som Bill och Bull körde..

Ha en bra dag!

:wai:

Påminner om nåt jag var med om 86 på sommaren i Partille.

Dagen innan åkte jag med min bror i hans splitt nya Opel Rekord 2,0 GLnånting, vi passerade SKF på väg in mot Göteborg på motorvägen, Då såg vi en likadan "civil" Opel som körts av 2 poliser som stoppat en fartsyndare.

Brorsan blev vansinnig! "Fan, grisarna kör en likadan bil som jag har och samma färg (vit) dessutom, det är förjävligt!" sen fortsatte han gnälla om det i en halvtimma eller så...

Nästa dag körde jag lite för fort , 110 på en 70 sträcka, och passerade en korsning.

Där stod en Vit Opel Rekord 2,0GLnånting, med 2 pers i (OK noterat i skallen), när jag kollar i backspegeln så rivstartar Opeln och sätter efter mig... Motorbroms!!! när de kommer ikapp håller jag 70 :ok: .

Sen börjas det, de kommer alldeles för nära, trots att det fanns gott om plats för en omkörning, de ligger några meter bakom rätt länge (att det är polisen tvivlar jag inte en sekund på).

Vad göra? Jag ställde mig snabbt på bromsen och släppte nästan lika snabbt, de panikbromsar med rykande däck, sen drar blåljuset igång, jag stannade.

"Det gick visst lite fort där!", "Vardå?" undrar jag. Inget svar på den frågan utan en ny fråga, "Varför tvärnitade du!!!" (det gjorde jag inte jag bara markerade med bromljuset) "Det sprang ut en katt framför bilen", sa jag "Han klarade sej, hurså?"... "Passa dej!" var den enda kommentaren jag fick sen gick han, ibland har man tur, hade de kört en annan bil som jag inte råkat få se dagen innan, hade nog mitt körkort rykt.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det värsta är att det gör inte anarkisterna heller...fram för laglösheten!

Vill man inte följa lagar o förordningar får man stå sitt kast, därmed inte sagt att det är förenat med samhällets ideologi att ta livet av varenda brottslig, har det funnits bara två färger, vitt o svart hade svaret varit enkelt, men nu är det ju tack o lov ett vidare spectra så det vore rätt skönt att slippa kallas uniformsriddare eller dödsivrare av sina forumkompisar, man, nu har jag blivit det och för mig får ni tycka vad fan ni vill, men jag skriver inte vad jag tycker sådana som skall kasta epitetiska benämningar bara för att man har olika åsikter för då blir jag avstängd!

Hej Baa,

Nu var det ju knappast dig jag syftade på i den lite syrliga passningen. Det finnsdock andra skribenter som med en ''skjut först, fråga sen'' mentalitet och dessutom egen rännstensargumentation samlat ihop till både ett och två mindre attraktiva epitet i min, högst personliga, bok.

Link to comment
Dela på andra sajter

det som är dåligt i denna historia år att snuten gillrade en livsfarlig fälla,genom att beordra ner bommen,som är svår att se i den farten, då den ligger efter kurvan i skuggan, tycker det lutar mot ÖVERLAGT MORD

Ha ha ha ha fullständigt skitsnack.Varför du diktar ihop sådana fabler kan man undra.

Bommen var nere för att det var en planerad avstängning av Södra Länken. Körfälten var även avstängt med pilar och kryss. Man hade precis hunnit stängt säkerhetsbomen som sitter innanför den fjärrstyrda bommen. Säkerhetsbommen är en starkare konstruktion som låses ihop med hänglås och är till för att skydda de som arbetar i tunneln från dårar som lätt forserar de vanliga bommarna och kommer dundrande igenom arbetsområdet. Tyvärr hjälper inte alltid ens dessa säkerhetsbommar då det har förekommit bilar som kört rakt igenom båda bommar och forsatt genom hela arbetsområdet i hög fart. I fallet med motorcykeln vart säkerhetsbommen helt demolerad men som tur var för de som arbetade i tunneln så stoppade den ändå framfarten. Bara några minuter innan stod avtängningspersonal och låste bommen för hand.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det poliserna gjorde i Stockholm bevisar bara deras "höga" intelligensnivå.

Jaga fortkörare är i princip endast vad poliser duger till för övrigt står de sig slätt.

Hitta försvunna barn eller någon dement gammal farbror eller dam övergår oftast deras kompetens.

Kommer det till någon riktig kriminell låser man in sig på stationen för ett utvärderande av eventuell olycksrisk (skada).

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag har nu fått reda på att det va planerat väg arbete i tunneln, ber om ursäkt för denna faber, men om man klarar ner farten från södertälje vägen ner till tunnen i 200 knutar borde man kunna minska farten så pass mycket, att man inte slår i hjäl sig, eller vika av till höger upp på avfarten till partihallarna, dessutom tänds väl varningsljus i god tid innan bommarna fälls, dessa måste ju också finnas på södertälje vägen. ja ja mycket tragiskt å mystiskt

Ändrades av lasing
Link to comment
Dela på andra sajter

Vore ju kul o se rubrikerna om detta hänt !!!!!!!

Vansinnesfärd på mc slutar med att mc:n kör in i en minibuss, 2 barn omkommer. Polisen hade avbrutit jakten då de ansåg de gick för fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vore ju kul o se rubrikerna om detta hänt !!!!!!!

Vansinnesfärd på mc slutar med att mc:n kör in i en minibuss, 2 barn omkommer. Polisen hade avbrutit jakten då de ansåg de gick för fort.

Eller..

Polisbil körde in i bil under jakt av vansinnesförare på mc., 2 barn omkomna. Vid olyckstillfället befann sig polisbilen 4 km bakom mc:n..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...