Jump to content
IGNORERAD

Varför bygger så många hus i Thailand?


Guest wUThai

Recommended Posts

Jag jobbar i Norge då räcker det med en barack o vila upp sig i efter långa dagar o veckor i 5-6 månader = inget hus bygge

I Sverige hinner jag inte vara så länge, då räcker det med o hyra en sommarstuga = inget hus bygge

Därför bygger jag i Thailand eftersom jag är där i 5-6 månader om året.

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • erkki

    5

  • Luttrad

    4

  • bond1

    4

  • stjp8729

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Fredman

Släkten har två nybyggda hus med gott om plats. Nu har dock svågern som sitter på ett av husen hotat med att flytta tillbaka till byn från London. Jag skulle inte bli förvånad om man är nybyggare snart..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Förbannat skönt med ett eget hus där man kan rå sig själv utan att behöva ta hänsyn till andra.

När man åker till Thailand så finns allt på plats, kläder, böcker filmer, musik mm, så man skulle i princip kunna åka bara med passet i fickan

Men det är ju bara en önskedröm när man är gift med en thai..minst 80 kg på 2 ska med :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag både hus och garage en bit utanför khonkean uppe i Isaan.

Garaget byggt av mina händer till 80%.

Dessa används som sommarstuga och "lekplats".

Pattis kan bli lite väl mycket och förbannat tråkigt ibland.

Dock skulle jag aldrig någonsin bygga något mer i Thailand. Förstår faktist inte varför alla är så jädra kåta på att bygga alltihopa från grunden?

Förstår om ni bygger med eran kropp men skulle aldrig betala för att ett par thaiare skulle bygga.

Maken till dåliga hantverkare. Man kan ju tro att samma målare har målat överallt i Thailand, ser för jävligt ut på dem flesta ställen.

Tro mig jag har varit på många olika ställen i Thailand, Så talar inte bara om Pattaya osv.

Hyr hellre.

Fördelar med detta är då:

1. Du kan flytta när fan du vill och behöver inte sälja av junket.

2. Du slipper underhålla kåken/lägenheter osv, Det finns någon form utav fastighetsägare som sköter detta..

3. Varför krångla med papper och göra allt omständingt?

Nackdelar:

Ja man kan ju kanske inte riva väggar emellan rum och bygga nytt kök och måla om alltihopa hur man vill.

Ge mej era fördelar och nackdelar med detta.

För jag ser fler fördelar än nackdelar med att hyra.

Har jag en jobbig granne kan jag flytta inom en snar framtid, Slipper ha mäklare och annonsera osv.

HIT ME WITH YOUR BEST SHOT!!.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man bygger/köper för sina behov tycker jag att det är en bra ide´. Jag skulle aldrig bygga eller köpa nåt i Thailand bara för att försöka göra en bra affär. Många svenskar har en lustig syn på omvärlden och en "In sviiden we do lajk dis" mentalitet. Precis som om vårt tankesätt är mänsklighetens facit. Det är inte lättare att göra business i andra länder än sitt eget. Snarare tvärt om. Värt att tänka på för den som vill bygga eller köpa fastigheter utomlands för att göra bra affärer.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Märks att bostadsmarknaden i sverige satt sina spår i många då dom flesta tänker i ekonomisk vinst med hus i Thailand..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns idag flyttbara modulhus i Thailand, se www.tajland.se

Du äger 100%, kan flytta och behöver inte registreras. Som att köpa en TV.

Hyr mark. Problem av alla slag = flytta på huset.

Egen sommarstuga i Thailand får små pengar. Fördelar och nackdelar med att ha hus i Tailand har ju i övrigt redan diskuterats här.

post-4853-0-03120200-1336365811.jpg

post-4853-0-03120200-1336365811.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Hej

jag vet inte om det redan finns men skulle det inte kunna vara något att starta en trån typ

Ide bank! hus, ritningar, storlek på hus tomt trädgård bra och inte bra för alla som planerar att bygga hus

ska själv bygga i slutet på detta år.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Detta med hus i Thailand, och då även med automatik även om pengar blir lätt en fråga där allt inte alltid styrs av sunda förnuftet, utan att även känslor för eller emot lätt får fälla avgörandet för vad var och en tycker i frågan. Jag skall försöka att skriva ner mina egna åsikter och tankar i denna fråga. Jag hoppas att jag inte gör någon upprörd, fastän det är lördagskväll.

Jag kommer här att beskriva två extrema typfall, därför att det är svårt att skriva något generellt i ämnet, ty förutsättningarna varierar så otroligt, dessutom varierar det minst lika mycket vad respektive husbyggaraspirant vill uppnå med sitt husbygge.

Ett jämnårigt Thai/Farangpar som träffats i relativt unga år, och därefter bor i Sverige. Hon kommer att lära sig svenska och få en svensk utbildning, och förhoppningsvis även ett arbete med hyfsad betalning som hon trivs med. Hon kommer så sakta att bli försvenskad och efter några år få en egen ekonomi och kontakt med det svenska samhället. Detta par kommer att gemensamt bygga upp ett liv tillsammans i sverige med barn som har dubbla medborgarskap, hus mm. Farangen har vistats en hel del i hennes hemby. Under vistelsen i Thailand och hembyn har han lärt sig en åtminstone användber Thai, och känner inte att han är språkmässigt helt isolerad i hembyn. I mitt tycke är det viktiga att innan ett husbyggebeslut ens kommer på tal att farangen inte får akut lappsjuka i hembyn, utan kan tänka sig att bo där i långa perioder, men först efter att faktiskt ett antal gånger verkligen har levt där i svärföräldrarnas hus i ett antal månader börjar att fundera på att det skulle vara skönt med ett eget faranghus för att både få något eget, men även den större bekvämlighet som ett faranghus ger. Detta par kanske börjar att fundera var de skall tillbringa sina framtida semestrar och kanske även sin gemensamma ålderdom. Om de beslutar att börja bygga en vinterstuga/pensionärsboende i hembyn har de flera stora fördelar. Juridiskt sett så betalar de båda för huset, ty båda arbetar i Sverige. De behöver inte bry sig det minsta om papper, ty huset skrivs helt och hållet på frun. För att kompensera för detta vid en eventuell separation skrivs samtidigt motsvarande värde direkt på mannen av parets gemensamma svenska egendom. Enkelt uttryckt, han äger huset i sverige, och hon äger huset i Thailand. Detta par har dessutom endast gemensamma barn och inga särkullbarn som kan ställa till det vid dödsfall mm.

Jämför detta par med ett par där farangen är nära pensionsåldern eller äldre och endast har tillbringat ett antal festarsemestrar på en turistort varav på sin höjd ett par dagar i hembyn, där de för övrigt bara hälsade på på dagen, men bodde och även åt på ett hotell för att han vägrade att bo och äta i svärföräldrarnas hus. Främst på grund av att han inte kan tala ett ord thai fick farangen efter ett par dagar lappsjuka och åkte tillbaka till turistorten. Om det skall bli ett husbygge i hembyn kommer farangen att bli tvungen att betala allt medan huset skrivs helt och hållet på frun. De har inga gemensamma barn, men båda har särkullbarn som kommer att kunna ställa till problem vid dödsfall mm. Detta pars förutsättningar för ett husbygge och ett liv tillsammans i hembyn är helt motsatta det par som beskrivits tidigare. De har bara levt en kort tid tillsammans, de har stora kommunikationsproblem då de inte har ett gemensamt språk. Den ekonomiska slagsidan är enorm, då han äger allt och hon ingenting. Om farangen satsar på ett husbygge i hembyn är risken stor att farangen efter en kort tid pga. social isolering överger huset och, med eller utan frun flyr till en turistort. Om han ändå bor kvar måste han sysselsätta sig på något sätt. För en sportintresserad farang blir det en stor parabol för att kunna se all möjlig sport, eller för en dataintresserad farang blir det en internetuppkoppling för att hålla kontakt med värden utanför. Eller någonting annat. Risken är stor att när farangen tröttnat på detta så blir hans enda vänner i byn förutom förhoppningsvis frun, byns A-lagare vars vänskap och sällskap han köper genom att stå för deras Lakao. Denna sociala nedvärdering av farangen kan dessutom medföra att frun tappar ansiktet i byn, och att familjelivet därmed får problem. Risken är mycket stor att denna farang snabbt går under av tristess, utanförskap och alkoholism.

Jag har med vilje beskrivit två extremfall, men det finns kanske delar av dessa som passar in i mer realistiska omständigheter.

Varför inte vända på det hela. Antag att en utfattig farang och en inte utfattig Thai träffas, men istället beslutar sig för att flytta till Sverige. Thaiaren ( kan man skriva så ? ) säljer allt i Thailand för att flytta till sin farang i sverige där pengarna används för att bygga det finaste huset mitt i ingenstans i den lilla avfolkningsbyn i Norrlands inland.

Det här blev långt. Jag orkar inte korrekturläsa allt så här sent, hoppas att det ändå blev någorlunda begripligt. Och återigen, jag hoppas verkligen att jag inte har gjort någon läsare upprörd.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...