Jump to content
IGNORERAD

Varför bygger så många hus i Thailand?


Guest wUThai

Recommended Posts

Guest wUThai

Jag kan förstå dom som flyttar ner för gott eller bor där flera månader om året eller planera för att flytta ner inom en snar framtid. Men jag känner en del och får känslan av att många bygger hus men inte spenderar mer än en månad om året i Thailand, och kommer inte att flytta ner eller spendera lång tid i Thailand inom en snar framtid. Visst, man kan argumentera om att man gör vad man vill med sina pengar om man har råd.. vilket jag tycker är ett väldigt korkat argument i detta fall. :)

Är det sambo/frugan som tycker att det ska vara så? Jag och min fru ser ingen anledning alls att bygga nåt hem i Thailand inte inom en snar framtid iaf. Dock ska frugan smälla upp ett hus till sin Mor och Far, vilket jag har all förståelse för.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • erkki

    5

  • Luttrad

    4

  • bond1

    4

  • stjp8729

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

folk både bygger och köper sommarstugar i Sverige där de ju ofta inte heller tillbringar mer än 1-2 månader per år, det kanske ofta är samma princip med ett hus i Thailand.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför bygger så många hus i Thailand?

För att dom vill bygga hus i Thailand ?

Vilket svar vill du ha ? Du tycker det är korkad att folk användar sina pengar hur dom vill,

skall du bestämma vad dom skall använda pengarna till ?

Det tycker jag låter korkat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellre sommarstuga i Thailand än tråkiga sverige .Jag har råd därför att jag är rik riskkapitalist,om du vill veta.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag kan förstå dom som flyttar ner för gott eller bor där flera månader om året eller planera för att flytta ner inom en snar framtid. Men jag känner en del och får känslan av att många bygger hus men inte spenderar mer än en månad om året i Thailand, och kommer inte att flytta ner eller spendera lång tid i Thailand inom en snar framtid. Visst, man kan argumentera om att man gör vad man vill med sina pengar om man har råd.. vilket jag tycker är ett väldigt korkat argument i detta fall.

Är det sambo/frugan som tycker att det ska vara så? Jag och min fru ser ingen anledning alls att bygga nåt hem i Thailand inte inom en snar framtid iaf. Dock ska frugan smälla upp ett hus till sin Mor och Far, vilket jag har all förståelse för.

Svärmors tidigare hus var bedrövligt och låg i en grop.

Frun ville då att vi skulle bygga bort översvämningsproblemet, vilket vi gjorde.

Enda kravet från mig var.. Inga lån.

Inga lån tagna. Inga pengar förlorade

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Varför bygger så många hus i Thailand?

För att dom vill bygga hus i Thailand ?

Vilket svar vill du ha ? Du tycker det är korkad att folk användar sina pengar hur dom vill,

skall du bestämma vad dom skall använda pengarna till ?

Det tycker jag låter korkat

Jag är mer nyfiken varför man bygger ett hus för ex antal 100k när man sen inte spenderar mer tid än en månad eller två om året. För min egen del skulle jag aldrig gjort det oavsett hur mycket pengar jag haft. Ser lixom ingen anledning varför man gör det?! Åker jag till Thailand en eller två gånger om året så vill iaf inte jag sitta och häcka i mitt hus under den korta tid jag är i Thailand. Men det är jag det.. därav frågeställningen. Och, nej. Jag bestämmer inte hur folk använder sina pengar.. jag resonerar hur jag ser på det. Och jag tycker det verkar ganska ogenomtänkt att bygga ett hus under dom förhållanden jag beskriver.. men det är min högst personliga åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Svärmors tidigare hus var bedrövligt och låg i en grop.

Frun ville då att vi skulle bygga bort översvämningsproblemet, vilket vi gjorde.

Enda kravet från mig var.. Inga lån.

Inga lån tagna. Inga pengar förlorade

Det ser jag inga konstigheter alls i. Det är samma med min fru hon ska bygga ett hus till sin Mor och Far. Men det är samma premisser där som i ditt fall. Nu var frågan om varför man bygger ett hus till sig själv och sin andra hälft.. under dom förutsättningarna jag beskriver. Det är det jag inte riktigt förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns kanske de som tänkt flytta dit, mer eller mindre, på ålderns höst. Inte konstigare än att köpa sommarstuga, båt eller dyl enl mig.

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Det finns kanske de som tänkt flytta dit, mer eller mindre, på ålderns höst. Inte konstigare än att köpa sommarstuga, båt eller dyl enl mig.

Exakt! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var frågan om varför man bygger ett hus till sig själv och sin andra hälft.. under dom förutsättningarna jag beskriver. Det är det jag inte riktigt förstår.

Om nåt år kommer vi att flytta till Thailand ,och när vi åker dit är det skönt att ha ett eget boende, bil o moppe i stället

för att hyra. Min fru har alldrig drömt om att tillbringa resten av livet i Sverige, inte jag heller för den delen, hatar numera

det evinnerliga gråa vädret. För egen del har jag inget behov av att äga, hyr gärna ,men det är skönt att veta att om jag

går bort så har min familj en bostad, betald o klar. Svar ?

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Om nåt år kommer vi att flytta till Thailand ,och när vi åker dit är det skönt att ha ett eget boende, bil o moppe i stället

för att hyra. Min fru har alldrig drömt om att tillbringa resten av livet i Sverige, inte jag heller för den delen, hatar numera

det evinnerliga gråa vädret. För egen del har jag inget behov av att äga, hyr gärna ,men det är skönt att veta att om jag

går bort så har min familj en bostad, betald o klar. Svar ?

mvh

Om du bemödat dig läsa hela första inlägget så fattar du att det jag skriver inte berör dig eller andra i liknande situation. Jag tänker mer på dom som smäller upp ett hus i Thailand med vetskapen om att man inte kommer flytta ner inom en 10 års period eller längre. Det är det jag inte begriper varför man då smäller upp ett hus för ett ex antal 100k.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

folk både bygger och köper sommarstugar i Sverige där de ju ofta inte heller tillbringar mer än 1-2 månader per år, det kanske ofta är samma princip med ett hus i Thailand.

Tja, skillnaden ligger väl i att det skiljer några mil från sommarstugan i Thailand och den man har i Sverige. Och det är ju inte så att man åker till "sommarstugan" över helgen till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske vill braxa om att man har ett hus i Thailand. Kanske gör det för husfridens skull. Kanske man gör det för att man bara vill. Vissa kanske tror att det är en investering.

Finns säkert fler svar. Nä jag har inget hus i Thailand.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag har en stuga i Sverige sedan 15 år, har aldrig kunnat spendera mer än ca 1 månad där/år.

Vilket jag tror är ungefär vad de flesta spenderar i sina fritidshus.

De sista åren har vi spenderat i Thailand våran lediga tid, därav ett hus där.

Vad du gör med dina pengar vet jag ej, men uppenbarligen är det inte ett boende du prioriterar under semestern.

Min fråga till dig är, varför har du ett boende i Sverige?

Du är säkert på jobbet 8 timmar och sover 8 timmar, varför inte bo i bilen?

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mer nyfiken varför man bygger ett hus för ex antal 100k när man sen inte spenderar mer tid än en månad eller två om året. För min egen del skulle jag aldrig gjort det oavsett hur mycket pengar jag haft. Ser lixom ingen anledning varför man gör det?! Åker jag till Thailand en eller två gånger om året så vill iaf inte jag sitta och häcka i mitt hus under den korta tid jag är i Thailand. Men det är jag det.. därav frågeställningen. Och, nej. Jag bestämmer inte hur folk använder sina pengar.. jag resonerar hur jag ser på det. Och jag tycker det verkar ganska ogenomtänkt att bygga ett hus under dom förhållanden jag beskriver.. men det är min högst personliga åsikt.

Ja varför jag o gumman det?visst har hon varit den drivande när det gäller hus men aldrig blivit aktuellt om jag inte samtyckt o varför har jag det då?..

Rätt enkelt,,efter runt 15års resande har jag kommit fram till att jag trivs bäst i issan på bygden o tillbringar allt mer tid där på resorna som är runt 2månader om året och kommer inte flytta på bra många år,ledsnat på fara runt(är klar med det) utan en fast punkt.

Vill man ta en minisemester i semestern så är det bara o göra det,

Onej,,det är inte ogenomtänkt,,men alla är vi olika,,en del gillar o fara runt andra nöjer sig med avkoppling..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Tja,

Jag har en stuga i Sverige sedan 15 år, har aldrig kunnat spendera mer än ca 1 månad där/år.

Vilket jag tror är ungefär vad de flesta spenderar i sina fritidshus.

De sista åren har vi spenderat i Thailand våran lediga tid, därav ett hus där.

Vad du gör med dina pengar vet jag ej, men uppenbarligen är det inte ett boende du prioriterar under semestern.

Min fråga till dig är, varför har du ett boende i Sverige?

Du är säkert på jobbet 8 timmar och sover 8 timmar, varför inte bo i bilen?

Erkki

Tja, jag försöker vidga vyerna lite under den korta tiden jag är i Thailand. Så för min del går det fetbort att bygga ett hus där då jag varken arbeta eller lever i Thailand. Visst, jag jobbar 8 timmar om dagen i Sverige... men det blir ganska opraktiskt att bo i bilen då vi är 3 st i familjen.. blir så jävla trångt då. Dock så lever och verkar vi i Sverige 11 månader om året. Vi känner att kasta iväg pengar på ett hus som är förfallet om 10-30 år känns ganska meningslöst och bortkastade pengar då man vill slå sig ner i Thailand, känns ganska meningslöst. Vill man sitta i sitt hus under den korta tiden man vistas i Thailand, så är det ju bara och göra det.. vi vill inte göra det.

Känsligt ämne detta. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Känsligt ämne detta. :)

Knappast känsligt men alla är vi olika och jag förstår helt klart att man vill ha sitt eget hus i Thailand. Förstår också att man inte vill det så... :)

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Inte alls känsligt, när du förklarar det tydligt.

Du har helt enkelt inte råd eller för snål.

Jag tycket att din fråga är korkad helt enkelt.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Tja,

Inte alls känsligt, när du förklarar det tydligt.

Du har helt enkelt inte råd eller för snål.

Jag tycket att din fråga är korkad helt enkelt.

Puss

Erkki

Ja, så kan man se det med. Snål vill jag inte kalla mig... men om du anser mig som korkad så tar jag det som en komplimang. :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Förmodligen var det en komplimang, vet inte eftersom jag ej träffat dig.

Vad gör du förresten med dina pengar, ni arbetar 11månader om året?

Skulle vara spännande att höra vad era gemensamt intjänade pengar investeras i, måste vara något riktigt meningsfullt.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog ett hus för familjefridens skull.

Gumman sparar halva sin inkomst till det och hade haft en bra grundplåt till och starta bygge om jag inte krockat och behövt ny bil.

Skitsamma om vi har möjligheten och bo där men hus blir det.

Har man hälsan när man blir pensionär så kanske det är värt något men i annat fall så överlever jag det utan ånger.

Har till och med fått gumman till och tänka på mina banor och inte bygga på våra 3,5 rai i låglandet där grundvattnet är obrukbart utan istället bygga vid bergen där de ständiga översvämningarna inte stör.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Tja,

Förmodligen var det en komplimang, vet inte eftersom jag ej träffat dig.

Vad gör du förresten med dina pengar, ni arbetar 11månader om året?

Skulle vara spännande att höra vad era gemensamt intjänade pengar investeras i, måste vara något riktigt meningsfullt.

Erkki

Ja, att bygga ett hus i Thailand som vi semestrar under en månad om året är ju inte direkt nån prio på. Annars går väl pengarna åt att leva gott under den tiden vi är i Sverige och spara pengar till den dagen vi bestämmer oss att bosätta oss 6-7 månader om året i Thailand. Samt spara till grabben så han har en rejäl slant när han blir myndig. Det känns ganska meningsfullt för oss. Men det är ju ett tag tills det. Sen om du har råd att ha en sommarstuga i Sverige och i Thailand är ju bara att gratulera! Även folk med mycket pengar kan ju ha otur när dom tänker. :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Pengar har jag ej, de är spenderade på hus i Thailand.

Spara pengar är det absolut tråkigaste jag vet, kul att höra att det roar någon.

Nu har jag inga barn, men jag har fått arbeta ihop mina pengar själv och så hade mina barn även fått göra.

Jag har alltid haft otur när jag tänker så det har jag slutat med, men jag har förmodligen roligare än dig.

I min värld låter ditt tänkande som ett tråkigt liv.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Tja,

Pengar har jag ej, de är spenderade på hus i Thailand.

Spara pengar är det absolut tråkigaste jag vet, kul att höra att det roar någon.

Nu har jag inga barn, men jag har fått arbeta ihop mina pengar själv och så hade mina barn även fått göra.

Jag har alltid haft otur när jag tänker så det har jag slutat med, men jag har förmodligen roligare än dig.

I min värld låter ditt tänkande som ett tråkigt liv.

Erkki

Nu var det inte frågan om att grabben inte ska jobba ihop sina egna pengar själv, utan att han får en bra start i sitt vuxenliv. Tråkigt liv har jag inte, jag har ju min fru och grabben varje dag i mitt liv och det är inte ett dugg tråkigt. Sen att spendera pengar på nåt som roa oss i en månad om året känns ganska meningslöst för oss.. bättre och lägga dom pengarna hemma i Sverige och försöka ha kul i 11 månader och sen njuta 1 månad i Thailand, utan att behöva klippa gräset eller slänga ut mer pengar på det huset som aldrig ser ut att bli klart Thailand, under den månaden när man är nere och "lever" livet. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Jag tror att vi måste jobba på att få den svenska kulturen med att man ska ha husvagn att bli grejen i Thailand.en mobil sommarstuga att resa runt landet i.Om det nu inte vore för att min dam som är uppväxt i ett skjul på en risåker tycker att det är alldeles för loso att bo i en husvagn.Nu duger endast hotell med minst 4 stjärnor. Det svider lite i plånboken och kontot börjar sina,men jag får skylla mig själv att jag sköt så mycket den där kvällen i baren när vi möttes och kärleken spirade.

Nej ursäkta jag bara skojar lite,men visst håller jag med ts här,jag har nästan 20år kvar att jobba och det känns som att bygga ett hus nu där man kan vara nån månad per år känns som en dålig investering.Speciellt då du inte kan köpa marken huset står på. Men det är klart,känner man att man har träffat den rätta och tror på ett liv tillsammans så varför inte slå upp en liten stuga :)

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...