Jump to content
IGNORERAD

Varför bygger så många hus i Thailand?


Guest wUThai

Recommended Posts

Wangthong

Visst stämmer det att farangen kan äga huset. Men problemet är att om det blir mankemang med tomtägaren får man ta sitt hus och dra

Du kan riva det, elda upp det, sälja det i delar etc etc. Tomtägaren äger inte huset men äger rätten att slänga ut dig och huset efter en juridiskt bindande leasingtid om 30 år om hon känner för det

Jag gjorde som så att huset står på min sambo och jag äger huset (inskrivet i min gula husbo´k och i leasingkontraktet inskrivet i chanot på landoffice)

Dessutom skrev vi ett avtal som ger mig rätt att om jag vill under leasingtiden sälja huset och om jag säljer det till en thai har jag även rätt att sälja det tillsammans med tomten det står på

Det kanske blir populärare med de flyttbara husen de börjat sälja!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • erkki

    5

  • Luttrad

    4

  • bond1

    4

  • stjp8729

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min kära fru vill gärna att vi bygger ett hus och hade jag haft pengar att gössla med hade hon nog fått sin vilja fram.

Det hade nog vart skäl varför om vi hade haft nåt.

Men jag säger alltid att det inte skall byggas något jefvla hus förrän vi har möjlighet att bo i det. Räcker väl med ett rum i svärföräldrarnas hus om vi ska dit.

Vet inte ens om jag har nån lust att ha ett hus just där alls i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog att 40 milj baht är lite för mycket att betala för att bli ägare till en liten markplätt på 1 Rai i Amazing Thailand, tror jag avstår! :^^:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygga hus ja, det gör jag också. Vad jag inte förstår varför dom flesta bygger hus på flera hundra kvm. :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

En arbetskamrat till mig har blivit ihop med en thaitjej och han envisas med att påstå bara för att han gift sig med henne kan han äga mark.

Hur är det med det nu en gång för alla...kan man det?

SVARET PÅ DENNA FRÅGA ÄR NEJ OM DU AVSER MARK I Thailand

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Hej,

Nu ar risken stor att hemskt manga blir upprorda,men jag vill dela med mej av min erfarenhet fran mina ar av permanent boende i Thailand,da menar jag permanent,har inte varit utanfor Thailands granser pa nastan 6 ar med ett litet undantag pga en lill semester till Hongkong pa nagra fa dagar.

Om vi pratar om att bygga farang hus i infodingsbyn uppe i ingenstans Issan anser jag fullstandigt bortkastat(undantaget storre stader) om man inte tanker att flytta dit permant inom en snar framtid,om man tycker det ar gava till frun/flickvannen och man har rad ar det val pa sin plats,att ha ett faranghus i lilla byn ar ju en grym status och power for damen(i frugans hemby finns det en dam som har 3 faranghus med olika man...snacka om att vara drottning).

Om man tanker sig att det kan vara trevligt att ha ett modernt boende nar man besoker frun hemby nagra ggr om aret tror jag heller inte pa,jo.om man bommar igen det mellan besoken kan det sakert funka,om man tanker sig att slakten ska bo och ta hand om huset nar man inte ar dar ar jag skeptisk till,dom ar helt enkelt inte vana att ta hand om ett modernt farang hus,finns sakert undantag men dom ar nog fa.

Vidare pratas det mycket om agande ratten i denna traden,det behover man inte ta hansyn till,nu pratar vi om lilla byn uppe i ingenstans Issan,om det nu skulle vara sa olyckligt att man separera fran frun/flickvannen,troligen kan man aldrig bo kvar som farang,mycket stor risk man utfryst,vidare ar det fullstandigt omojligt att avyttra fastigheten om man av en handelse har agande ratt.

Om man nu vill ha ett bekvamt boende nar man besoker byn ar det battre att renovera gastrummet i faraldra hemmet,kanske ett innertak,nagot fonster och en A/C,och da har man sparat en jakla massa guld som man har rad att forlora.

Observera att detta ar nagra personlig synpunkter,far namna att jag har inte besokt sa manga byar i Issan forutom frugans hemby och det ar kanske annorlunda fran by till by.

mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bygga hus ja, det gör jag också. Vad jag inte förstår varför dom flesta bygger hus på flera hundra kvm. :ahh:

Antagligen för att dom kan.

Själv så undrar jag varför folk åker på semester till Thailand. Det är både billigare och varmare i bastun där hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nu blandar du i hop det huset får farangen äga men marken kan han inte äga den får han hyra

Hej Piloten 66.

Rent formellt kanske du har rätt i att en farang med goda relationer med markägaren kan ha äganderätt till själva husets betongstomme mm, men har det verkligen någon praktisk betydelse? I en tvist med markägaren dvs. vanligtvis exfrun och hennes familj väger nog denna äganderätt om den ens existerar väldigt lätt.

Farangen kan nog äga lösöret inklusive köksinredning, luftkonditioneringsaggregat, vattenvärmare och dylikt. DVS i praktiken allt som går att ta loss och flytta någonannanstans. Men förutom att riva själva betongstommen återstår i praktiken bara att överlämna denna betongstomme till markägaren dvs. exfrun vid en separation. Som någon skrev, det går inte att bo kvar huset omgiven av exfruns fientliga släktingar.

Ytterligare någon annan skrev att farangen kanske skulle bygga ett modulhus, som med hjälp av en kran och ett antal lastbilar både kan byggas och även demonteras för återuppbyggnad någon annanstans på en dag.

Sannt eller inte sannt, en välskriven, sorgsen och tårdrypnade variant av detta finns beskrivet i nedanstående länk.

http://www.stickmanbangkok.com/Reader/reader544.html

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Piloten 66.

Rent formellt kanske du har rätt i att en farang med goda relationer med markägaren kan ha äganderätt till själva husets betongstomme mm, men har det verkligen någon praktisk betydelse? I en tvist med markägaren dvs. vanligtvis exfrun och hennes familj väger nog denna äganderätt om den ens existerar väldigt lätt.

Farangen kan nog äga lösöret inklusive köksinredning, luftkonditioneringsaggregat, vattenvärmare och dylikt. DVS i praktiken allt som går att ta loss och flytta någonannanstans. Men förutom att riva själva betongstommen återstår i praktiken bara att överlämna denna betongstomme till markägaren dvs. exfrun vid en separation. Som någon skrev, det går inte att bo kvar huset omgiven av exfruns fientliga släktingar.

Ytterligare någon annan skrev att farangen kanske skulle bygga ett modulhus, som med hjälp av en kran och ett antal lastbilar både kan byggas och även demonteras för återuppbyggnad någon annanstans på en dag.

Sannt eller inte sannt, en välskriven, sorgsen och tårdrypnade variant av detta finns beskrivet i nedanstående länk.

http://www.stickmanb.../reader544.html

mvh.

Luttrad.

Om man inte kalkyrerat med chansen att bli av med huset så ska man nog inte bygga alls.Men anser man att man har råd att bygga nytt till kärleken så är det väl bara att bygga.Däremot så kan man väl avvakta några år tills förhållandet fått några år på nacken.En annan möjlighet om man står som ägare till huset är väl att jämna det med marken(om man nu är lagt åt hämndhållet)Men om man inte bor i huset året om så finns det väl ingen eller liten anledning att bygga alls.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Piloten 66.

Rent formellt kanske du har rätt i att en farang med goda relationer med markägaren kan ha äganderätt till själva husets betongstomme mm, men har det verkligen någon praktisk betydelse? I en tvist med markägaren dvs. vanligtvis exfrun och hennes familj väger nog denna äganderätt om den ens existerar väldigt lätt.

Farangen kan nog äga lösöret inklusive köksinredning, luftkonditioneringsaggregat, vattenvärmare och dylikt. DVS i praktiken allt som går att ta loss och flytta någonannanstans. Men förutom att riva själva betongstommen återstår i praktiken bara att överlämna denna betongstomme till markägaren dvs. exfrun vid en separation. Som någon skrev, det går inte att bo kvar huset omgiven av exfruns fientliga släktingar.

Ytterligare någon annan skrev att farangen kanske skulle bygga ett modulhus, som med hjälp av en kran och ett antal lastbilar både kan byggas och även demonteras för återuppbyggnad någon annanstans på en dag.

Sannt eller inte sannt, en välskriven, sorgsen och tårdrypnade variant av detta finns beskrivet i nedanstående länk.

http://www.stickmanb.../reader544.html

mvh.

Luttrad.

Otroligt bra story

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen för att dom kan.

Själv så undrar jag varför folk åker på semester till Thailand. Det är både billigare och varmare i bastun där hemma.

photo-thumb-3653.jpg?_r=0 Du har nog suttit i bastu för längre

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte kalkyrerat med chansen att bli av med huset så ska man nog inte bygga alls.Men anser man att man har råd att bygga nytt till kärleken så är det väl bara att bygga.Däremot så kan man väl avvakta några år tills förhållandet fått några år på nacken.En annan möjlighet om man står som ägare till huset är väl att jämna det med marken(om man nu är lagt åt hämndhållet)Men om man inte bor i huset året om så finns det väl ingen eller liten anledning att bygga alls.

Hej Måne.

Jag håller med dig om dina slutsatser, speciellt den sista meningen.

Vid ett husbygge i Thailand, speciellt mitt i ingenstans, måste farangen redan från början inse att byggkostnaden är en ekonomisk backventil. De pengar som satsats i husbygget går aldrig att få tillbaka. Även om äktenskapet inte havererar så kan farangen efter en tid ändå drabbas av lappsjuka och flyr till ett nytt boende i en turistort. Huset i hembyn blir då i bästa fall en sommarstuga som besöks under ett antal dagar då och då. Detta dubbla boende blir en klart oförutsedd kostnad på (den pensionerade) farangens budgett då han måste finansiera, inte bara drömhuset i hembyn där han och frugan skulle leva lyckliga i alla sina dagar, utan dessutom det troligen inte lika fina hus i en turistort där han och frun i verkligheten kommer att bo.

Jag tror inte att jag är ensam om att ha träffat faranger som trots att de tillsammans med frun äger ett faranghus i hembyn, pga tristessen i hembyn ändå bor med, eller utan frun i en turistort.

mvh.

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket ekonomi här i tråden.. Finns väl andra anledningar än vinst till att bygga hus.

Själv har vi inget hus i Thailand utan bor hos svärföräldrarna när vi är där. De har tillräckligt stort och tillräcklig standard för oss och anledningen för oss att vistas i byn är ju för att vi vill umgås med familjen. Var gör man det bättre än hemma hos dom.

Men svärföräldrarna kommer ju inte leva för evigt och deras hus kommer med all säkerhet att en dag tas över av yngste sonen, som är den som informellt utsetts att vara den av barnen som stannar kvar i provinsen och tar hand om de åldrande föräldrarna. Så för våra barns skull så skulle jag därför vilja bygga ett eget litet hus i byn så att de kan behålla kontakten med sina rötter och sin släkt även i framtiden.

Att kunna sälja, göra ekonomisk vinst eller kunna få tillbaka investerade pengar är inga tankar jag har angående det projektet. Den sociala vinsten är vad jag är ute efter, inget annat. Men den typen av vinst verkar de flesta här i tråden inte ha den minsta tanke på. Märkligt!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå dom som flyttar ner för gott eller bor där flera månader om året eller planera för att flytta ner inom en snar framtid. Men jag känner en del och får känslan av att många bygger hus men inte spenderar mer än en månad om året i Thailand, och kommer inte att flytta ner eller spendera lång tid i Thailand inom en snar framtid. Visst, man kan argumentera om att man gör vad man vill med sina pengar om man har råd.. vilket jag tycker är ett väldigt korkat argument i detta fall. :)

Är det sambo/frugan som tycker att det ska vara så? Jag och min fru ser ingen anledning alls att bygga nåt hem i Thailand inte inom en snar framtid iaf. Dock ska frugan smälla upp ett hus till sin Mor och Far, vilket jag har all förståelse för.

Ett kort svar skulle kunna vara. Skit i det du så..

Ändrades av Don Went
Link to comment
Dela på andra sajter

koratbengt

Jag kan förstå dom som flyttar ner för gott eller bor där flera månader om året eller planera för att flytta ner inom en snar framtid. Men jag känner en del och får känslan av att många bygger hus men inte spenderar mer än en månad om året i Thailand, och kommer inte att flytta ner eller spendera lång tid i Thailand inom en snar framtid. Visst, man kan argumentera om att man gör vad man vill med sina pengar om man har råd.. vilket jag tycker är ett väldigt korkat argument i detta fall. :)

Är det sambo/frugan som tycker att det ska vara så? Jag och min fru ser ingen anledning alls att bygga nåt hem i Thailand inte inom en snar framtid iaf. Dock ska frugan smälla upp ett hus till sin Mor och Far, vilket jag har all förståelse för.

Ett kort svar skulle kunna vara. Skit i det du så..

Same same but different!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att den sista idi*ten är inte född än. :nyam:

Själv planerar vi att börja bygga om 2-3 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khemmarat

Därför att den sista idi*ten är inte född än. :nyam:

Själv planerar vi att börja bygga om 2-3 år.

Och då är den sista id*ten född ? :thumbsup:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Och da måste jag väre dobbelte idi*ten. For jag bygde for 4 år sen, och nu har vi sat det til salu, og vil bygge nyt igen :thumbsup:

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Mycket ekonomi här i tråden.. Finns väl andra anledningar än vinst till att bygga hus.

Själv har vi inget hus i Thailand utan bor hos svärföräldrarna när vi är där. De har tillräckligt stort och tillräcklig standard för oss och anledningen för oss att vistas i byn är ju för att vi vill umgås med familjen. Var gör man det bättre än hemma hos dom.

Men svärföräldrarna kommer ju inte leva för evigt och deras hus kommer med all säkerhet att en dag tas över av yngste sonen, som är den som informellt utsetts att vara den av barnen som stannar kvar i provinsen och tar hand om de åldrande föräldrarna. Så för våra barns skull så skulle jag därför vilja bygga ett eget litet hus i byn så att de kan behålla kontakten med sina rötter och sin släkt även i framtiden.

Att kunna sälja, göra ekonomisk vinst eller kunna få tillbaka investerade pengar är inga tankar jag har angående det projektet. Den sociala vinsten är vad jag är ute efter, inget annat. Men den typen av vinst verkar de flesta här i tråden inte ha den minsta tanke på. Märkligt!

Känns det inte lite overkill och bygga ett hus till sina barn för att kunna umgås med sin släkt? Är dom inte välkomna att bo hos släkten efter att svärföräldrarna gått bort? Jag kommer alltid att anamma min grabb att hålla kontakt med sin familj i Thailand, men jag kommer förmodligen inte bygga nåt hus till honom där. För jag är övertygad om att han är välkommen att stanna hos svärföräldrarna eller hos nån morbror den korta tid han kommer besöka Thailand per år. Den sociala vinsten förstår jag inte som argument, det är ju nåt som man inte ens tänker på utan det är ju nåt normalt och självklart att man bibehåller kontakten med närmaste släkt?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mycket ekonomi här i tråden.. Finns väl andra anledningar än vinst till att bygga hus.

Själv har vi inget hus i Thailand utan bor hos svärföräldrarna när vi är där. De har tillräckligt stort och tillräcklig standard för oss och anledningen för oss att vistas i byn är ju för att vi vill umgås med familjen. Var gör man det bättre än hemma hos dom.

Men svärföräldrarna kommer ju inte leva för evigt och deras hus kommer med all säkerhet att en dag tas över av yngste sonen, som är den som informellt utsetts att vara den av barnen som stannar kvar i provinsen och tar hand om de åldrande föräldrarna. Så för våra barns skull så skulle jag därför vilja bygga ett eget litet hus i byn så att de kan behålla kontakten med sina rötter och sin släkt även i framtiden.

Att kunna sälja, göra ekonomisk vinst eller kunna få tillbaka investerade pengar är inga tankar jag har angående det projektet. Den sociala vinsten är vad jag är ute efter, inget annat. Men den typen av vinst verkar de flesta här i tråden inte ha den minsta tanke på. Märkligt!

Hej

Självklart är det ju det du kallade den "sociala vinsten" det viktigaste när man bygger ett hus i byn och inte att tjäna pengar på det, är det en lönsam investering man är ute efter finns det säkert bättre ställen att bygga på.

Att bo hos svärföräldrarna eller någon annan släkting fungerar alldeles utmärkt, och bestämmer man sig för att bygga något så varför slå på stort, en liten resort liknande byggnad ungefär i storlek med dom som man hyr på beachen och varför inte en utedusch, det funkar ju också.

Och då snackar vi ju inga stora pengar utan om något som dom flesta klarar av ekonomiskt, och man kan ju bygga i etapper efterhand som man har råd, sätta upp stolpar och gjuta en platta ett år, nästa år kan man göra taket, och nästa väggarna o.s.v.

Själv tycker jag nog att många satsar lite väl mycket och stort med tanke på att man tillbringar så mycket av tiden utomhus i Thailand, och ska man sen bara utnyttja huset några månader om året så undrar man ju om det är nödvändigt, vi bodde själva i ett traditionellt trähus på pålar som jag, svärfar och en morbror byggde tillsammans efter att vi köpte marken, vi tvättade oss i vatten ifrån en stor lerkruka och saknade toalett under dom första åren, sen murade vi ett mindre hus först när pojken föddes, men vi har ju alla olika ekonomi, krav och ideer.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmai

När vi besöker hustruns familj i Kaupang Phet, bor vi alltid på någon liten resort. Brukar aldrig betala mer än ca 300 B/natt.

Familjen är stor , flera syskon med stora barnaskaror samsas om två hus. Har ingen AC , har ingen falang toa... Inget varmvatten..

Passar bra för mig att kunna dra sig tillbaka till resorten ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns det inte lite overkill och bygga ett hus till sina barn för att kunna umgås med sin släkt? Är dom inte välkomna att bo hos släkten efter att svärföräldrarna gått bort? Jag kommer alltid att anamma min grabb att hålla kontakt med sin familj i Thailand, men jag kommer förmodligen inte bygga nåt hus till honom där. För jag är övertygad om att han är välkommen att stanna hos svärföräldrarna eller hos nån morbror den korta tid han kommer besöka Thailand per år. Den sociala vinsten förstår jag inte som argument, det är ju nåt som man inte ens tänker på utan det är ju nåt normalt och självklart att man bibehåller kontakten med närmaste släkt?!

Vi har naturligtvis en självklar plats i våra barns mormor och morfars hus. Och vi kan säkert få bo på nåder hos flera andra släktingar i byn om vi vill. Men kommer man som vi på besök i upp till ett halvår i sträck så skulle det inte kännas bra alls att tränga på hos någon annan än svärföräldrarna.

Ett eget litet hus i byn skulle vara perfekt för att barnen skule få en fast punkt där de inte behöver känna sig som "besökaren" i lika stor utsträckning.

Vi planerar inget flott bygge utan en vanlig "vinterstuga", men det har hitills fallit på att rätt markplätt ännu inte varit til salu. Tror det är 8 år vi jagat tomt utan att få tag i en som skulle passa oss. Och nu är vi dessutom på gång att köpa dyrt hus här hemma i Sverige så stugplaner i Thailand kommer att få skjutas längre på framtiden.

Men intentionen ligger fast, vi ska ha en egen fast punkt där barnens släkt finns. för deras skull. Gäller för övrigt i både Thailand och Sverige där vi också jagar sommarstuga i den by där jag hade min mormor och morfar och där största delen av barnens svenska släktingar vistas på somrarna.

Visst kan vi bo hos andra även där, men det blir liksom inte samma sak..

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja, själv slog jag på stort, eget hus & 2 hus för uthyrning

Skall bygga 2 till lite mindre hus till för uthyrning.

Finansierat via hus försäljning i Phuket,uthyrning av dom 2 första husen & norska oljepengar.

Bra investering tja nu trivs jag bra i Khao lak så det är ju investering på sitt vis & om jag ser till land priserna nu & vad vi gav 2002 så överstiger nu mark priset vad jag har lagt ut på byggnationer.

Sedan kan jag hålla med IL att den största delen tillbringar man utomhus så lyx behöver jag ej men nog vill jag ha hyfsad europeisk standard & (verandan är är A & O :ironi: ).

Fan jag gillar ju Thailand & det är fan bättre & roligare än att ge pengarna & ta råd av nån & 24 åring civil ekonom/ personlig bankman som lovar guld & gröna skogar & sedan rö... kn..lar en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...