Jump to content
IGNORERAD

Varför bygger så många hus i Thailand?


Guest wUThai

Recommended Posts

Oregistrerad

Tja, jag försöker vidga vyerna lite under den korta tiden jag är i Thailand. Så för min del går det fetbort att bygga ett hus där då jag varken arbeta eller lever i Thailand. Visst, jag jobbar 8 timmar om dagen i Sverige... men det blir ganska opraktiskt att bo i bilen då vi är 3 st i familjen.. blir så jävla trångt då. Dock så lever och verkar vi i Sverige 11 månader om året. Vi känner att kasta iväg pengar på ett hus som är förfallet om 10-30 år känns ganska meningslöst och bortkastade pengar då man vill slå sig ner i Thailand, känns ganska meningslöst. Vill man sitta i sitt hus under den korta tiden man vistas i Thailand, så är det ju bara och göra det.. vi vill inte göra det.

Känsligt ämne detta. :)

Jag laste aven ditt inlagg nr 24, men inte mer i traden. Jag sjalv tycker att detta verkar vara ett jattebra amne och en fin trad. Visste ar det kansligt.. ifragasatter man folk sa blir man genast attackerad, sa ar det bara...

Sjalv tycker jag om jag nu skall doma dig, utan att kanna dig, att du verkar vara en ganska iskall kille som ar valdigt praktisk, egoistisk och skiter i overhuvudtaget allting som har med din frus&fastemos framtid att gora.

Mitt svar ar endast, inte alla pa forumet ar som du i det fallet, manga av oss ar som t.ex. mig sjalv. Vi investerar och bygger for min fru ett boende som hon far, och for min del sa kanner jag att jag gor skillnad i denna slakts liv i, och det kanns bra. Man ar ingen hjalte, inte alls, men man gor nytta och man ger sin ofta yngre fru en framtid nere i Thailand den dag som jag sjalv har gatt till de salla jaktmarkerna.

Visst jag kan gora som kanske du gor da. jag bor i Sverige, vagrar att bo i Thailand, jag aker ner pa enbart MINA EGNA premisser med min thailandska fru till Thailand pa semester, och och jag trivs da under semestern... Vad min fru tycker och vad hon vill gora det skiter jag i... Varfor skulle jag investera i ett boende eller hus nar jag inte kan bo dar, finns bara inte pa kartan.

Vi gor alla som vi vill, jag vill bara saga att det finns oerhort generosa manniskor har i denna varld, som inte raknar sitt liv endast i kronor och oren eller i plus eller minus.. Det finns en oerhord kanske lite bortglomd beloning i att leva pa det ogenerosa sattet tror jag mig kanna i alla fall.

Uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • erkki

    5

  • Luttrad

    4

  • bond1

    4

  • stjp8729

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fast egendom, dvs mark med säkra papper är, såvitt jag vet , en av de bästa pengaplaceringarna man kan gora såväl i Thailand som i Sverige.

Om du är svensk, har pengar over, och har barn som är thailändska medborgare, tror jag att det är en bra ide att kopa land i Thailand i deras namn.

Att bygga hus där kan också vara en bra investering eftersom byggkostnaderna fortfarande är låga i Thailand.

Kopa land eller bygga hus i Thailand tror jag kommer att vara betydligt dyrare om tio år.

Hej Isaan Butterfly :)

Köpa land håller jag med om till 100%.. Men att bygga hus vet i fasiken, normalt kan du ej ta ett lån på hus äldre än 30 år i Thailand, detta eftersom banken normalt räknar värdet till 0 Baht för fastighet efter 30 år (avskrivning), marken kan dock du alltid få lån för.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många som kan tänka sig att köpa ett hus i sverige om man efter 30 år kan bli utslängd för att leasingskontraktet har gått ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet

Kan man förlora bara lånade pengar?

Om din fru lämnar dig har du inte förlorat pengar du har lagt på huset då? :crazy:

Lobuz,

Det behöver inte vara så att du förlorar huset du investerat i och din fru äger om hon lämnar dig. Själv har jag utnyttjat en gammal Thailändsk lag som säger: att man till en nära anhörig kan upplåta fastigheten och frukten därutav under hela dennes livastid utan att några penga är inblandade. I praktiken innebär det att du inte ens behöver bio i fastigheten utan kan hyra ut den om du vill utan att ditt ex. kan göra något annat än att vänta på din bortgång innan hon får tillträde till fastigheten. Denna besittningsform blir också inskriven i husts chanod. Väljer du att hyra ut huset 10-15 år så har du dina investeringar tillbaka.

Det är viktigt att använda en bra advokat till hjälp vd köpet då det figurerar många s.a.s. låtsasadvokater i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lobuz,

Det behöver inte vara så att du förlorar huset du investerat i och din fru äger om hon lämnar dig. Själv har jag utnyttjat en gammal Thailändsk lag som säger: att man till en nära anhörig kan upplåta fastigheten och frukten därutav under hela dennes livastid utan att några penga är inblandade. I praktiken innebär det att du inte ens behöver bio i fastigheten utan kan hyra ut den om du vill utan att ditt ex. kan göra något annat än att vänta på din bortgång innan hon får tillträde till fastigheten. Denna besittningsform blir också inskriven i husts chanod. Väljer du att hyra ut huset 10-15 år så har du dina investeringar tillbaka.

Det är viktigt att använda en bra advokat till hjälp vd köpet då det figurerar många s.a.s. låtsasadvokater i Thailand.

Låter som om att Du har ett "usufructavtal". Olyckligtvis finns det en liten hake. Man kan aldrig avtala bort en lag. Och max 30 år en lag.

Så ett usufructavtal gäller till Du dör. Dock max 30år.

Gäller att se upp för låtsasadvokater.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Isaan Butterfly :)

Köpa land håller jag med om till 100%.. Men att bygga hus vet i fasiken, normalt kan du ej ta ett lån på hus äldre än 30 år i Thailand, detta eftersom banken normalt räknar värdet till 0 Baht för fastighet efter 30 år (avskrivning), marken kan dock du alltid få lån för.

Ha en bra dag!

:wai:

Hej STJP8729 Som en ren investering är naturligtvis investering i enbart land det bästa.

Att bygga hus i Thailand ser jag mera som att ha ett bra boende for farang familjen, och byggkostnaderna kommer säkert att oka kraftigt framover.

Tomten for bostaden och själva huset tycker jag det är for riskabelt att belåna i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Låter som om att Du har ett "usufructavtal". Olyckligtvis finns det en liten hake. Man kan aldrig avtala bort en lag. Och max 30 år en lag.

Så ett usufructavtal gäller till Du dör. Dock max 30år.

Gäller att se upp för låtsasadvokater.

Jag är medveten om 30 års regel och kanske om 5 eller 10 år vill jag flytta till annat ställe

så kan jag bara säga upp avtalet eller överlåta det till någon av släkten. Vi har avtal med släkten så låtsas jurister var inte inblandade.

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Fint skrivet uncen.

Fantastiskt att det var det enda inlägget som handlade om känslor istället för investering.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Husbygge, sinsod och hur mycket man spenderar I Thailand ar givna succetradar och de blir ju inte mindre bra nar de startas en fredagskvall :)

Att vissa ar 70 och andra 20, att vissa ar mangmiljonarer och andra lever pa taskig kredit, att vissa varit gifta I 20 ar och andra traffades for en vecka sedan pa en go-go bar spelar liksom ingen roll; de flesta ar anda sakra pa att deras val ar det ratta och att alla andras val beror pa att de ar korkade/lurade/snala/trakiga osv.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Nu är du fel ute!

IKEA i Bangkok äges av IKEA i Malaysia!

Enligt de Asiatiska samarbetes avtalen..

Du kan via ett bolag i tex. Singapore äga mark och mera.

Hälsar pigge 01

Hej Pigge01,

Mojligen har jag fel,jag har fatt uppgiften av en bekant som ar delaktig i alla Ikeas etableringar world wide samt projekteringar av varuhusen,han har sakert fel,DU HAR MED ALL SAKERHET RATT,

samt lite vet jag sjalv efter nagra tjanstear for det dar bolaget har i Asien dock fore Ikeas varuhus etablering i Thailand.

mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Till de som jämför ett husbygge i Thailand med ett hus eller sommarstuga i Sverige.

Det finns likheter mellan dessa två alternativ, men det finns även uppenbara olikheter.

Ett hus i Sverige kan ägas i eget namn. I Thailand måste det antingen skrivas på frun, eller så måste farangen börja trixa med bolag, leasing eller något annat.

Ett hus i Sverige går för det mesta att sälja för minst byggkostnaden. Detsamma gäller kanske även för ett hus i Thailand, om det ligger i ett turistområde, större stad eller liknande. Men ett faranghus på en risåker mitt i ingenstans är i praktiken osäljbart för ett pris motsvarande ens i närheten av byggkostnaden, ty vem skulle köpa detta hus?

Ett husbygge mitt i ingenstans är för en farang en ekonomisk backventil, han kan aldrig få igen sin investering.

För ett hus där det finns en fungerande andrahandsmarknad kan det vara värt för farangen att försöka ordna med leasing på 30 år eller något annat liknande upplägg. Men detta är bara meningslöst slöseri med tid och pengar för ett osäljbart faranghus mitt i ingenstans. Det är lika bra att skriva det direkt på Thaifrun med en gång, och spara alla meningslösa advokatkostnader. Vid en eventuell separation är huset ändå både osäljbart och obeboligt för farangen. Han kan knappast ensam bo kvar mitt i ingenstans där alla grannhusen bebos av exfruns släktingar.

För de Thai/farang par som har gemensamma barn som är Thailändska medborgare är det kanske en ide att skriva huset på barnet. Men även detta gäller generellt sätt bara om huset ligger i stad med en fungerande andrahandsmarknad. Detta barn kommer troligen att få gå i ordentliga skolor och förhoppningsvis få ett ordentligt arbete med hyfsad lön, men detta arbete finns knappast i hembyn mitt i ingenstans. Kort sagt, även om barnet inte har några problem med att juridiskt äga huset är det ändå praktiskt oanvändbart, ty barnet kommer ändå aldrig att bo i huset.

Detta är mina generella tankar i denna fråga som naturligtvis har massor av undantag.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Men det är inte korkat att bygga till far o mor?

Nej, det tycker jag inte när man ser att dom lever i en hydda. Min fru betalar det mesta på huset och jag hjälper till av fri vilja för att jag vill hjälpa henne och hennes familj.

Jag laste aven ditt inlagg nr 24, men inte mer i traden. Jag sjalv tycker att detta verkar vara ett jattebra amne och en fin trad. Visste ar det kansligt.. ifragasatter man folk sa blir man genast attackerad, sa ar det bara...

Sjalv tycker jag om jag nu skall doma dig, utan att kanna dig, att du verkar vara en ganska iskall kille som ar valdigt praktisk, egoistisk och skiter i overhuvudtaget allting som har med din frus&fastemos framtid att gora.

Mitt svar ar endast, inte alla pa forumet ar som du i det fallet, manga av oss ar som t.ex. mig sjalv. Vi investerar och bygger for min fru ett boende som hon far, och for min del sa kanner jag att jag gor skillnad i denna slakts liv i, och det kanns bra. Man ar ingen hjalte, inte alls, men man gor nytta och man ger sin ofta yngre fru en framtid nere i Thailand den dag som jag sjalv har gatt till de salla jaktmarkerna.

Visst jag kan gora som kanske du gor da. jag bor i Sverige, vagrar att bo i Thailand, jag aker ner pa enbart MINA EGNA premisser med min thailandska fru till Thailand pa semester, och och jag trivs da under semestern... Vad min fru tycker och vad hon vill gora det skiter jag i... Varfor skulle jag investera i ett boende eller hus nar jag inte kan bo dar, finns bara inte pa kartan.

Vi gor alla som vi vill, jag vill bara saga att det finns oerhort generosa manniskor har i denna varld, som inte raknar sitt liv endast i kronor och oren eller i plus eller minus.. Det finns en oerhord kanske lite bortglomd beloning i att leva pa det ogenerosa sattet tror jag mig kanna i alla fall.

Uncen.

Din analys av mig kan inte bli mer fel. Jag och min fru tar gemensamma beslut om allt som berör vår familj.

Det finns väl inga rätt eller fel... jag visste ju att det skulle bli lite liv i luckan när jag skapade tråden, det var ju inte helt utan baktanke att jag startade tråden. :)

Men jag tycker ändå det är ett intressant ämne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Hej Lappen :)

Jo, du kan äga mark i Thailand som "utlänning".

Du behöver inte heller vara gift för detta, det räcker med att du under en fem-års period investerar 40 000 000 Baht (notera att investeringen skall vara godkänd av Board of Investment) i Thailand, då kan du köpa en Rai land och bygga ditt egna hus på.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Haha.då vet jag att han äger ingen mark för han har likvärdig lön som jag :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Haha.då vet jag att han äger ingen mark för han har likvärdig lön som jag :)

Han har kanske fått löneförhöjning? ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns kanske de som tänkt flytta dit, mer eller mindre, på ålderns höst. Inte konstigare än att köpa sommarstuga, båt eller dyl enl mig.

Ja det e väl bättre o börja nu medans man fortfarande gör bra pengar än at börja den dan man går i pension o inte har samma kapital.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest piipe

Det är väl jävla gott att bo i sitt eget hus om man skall vara i Thailand hela vintern, bo på hotell eller guesthouse flera månader är väl ingen höjdare, hyra bostad kan va ett alternativ men bättre med eget, behöver inte kosta mer än drygt 500.000:- svkr. för ett bra hus i bra område. Ännu billigare på landsbyggden.

Svar på tal: pga ovan skrivet tror jag många väljer att bygga hus i Thailand, gäller folk överlag tror jag.

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Han har kanske fått löneförhöjning? ;)

Kanske det men så mycket att han kan betala 40 000 000B är inte troligt :)

Jag blir förvånad över den starka reaktionen från några här.

Reaktionen är typ "Vad har du med att jag bygger hus?,Vadå jag gör vad jag vill med mina pengar!!"

Syftet med Frågan som jag tolkar det var att få ett svar för att förstå varför,inte att anklaga eller mästra.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Sverige är väl en av dom få länder i världen där utländska medborgare kan köpa mark?Eller har jag helt fel nu igen?

Hej, Njaaa.. det finns massor av länder där utländska medborgare får äga mark. Jag skulle vilja vända påståendet och säga att Thailand är ett av få länder i världen där utlänningar INTE får äga mark.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Njaaa.. det finns massor av länder där utländska medborgare får äga mark. Jag skulle vilja vända påståendet och säga att Thailand är ett av få länder i världen där utlänningar INTE får äga mark.

Stämmer nog.

Hur många länder har lika hårda regler som Thailand?

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl jävla gott att bo i sitt eget hus om man skall vara i Thailand hela vintern, bo på hotell eller guesthouse flera månader är väl ingen höjdare, hyra bostad kan va ett alternativ men bättre med eget, behöver inte kosta mer än drygt 500.000:- svkr. för ett bra hus i bra område. Ännu billigare på landsbyggden.

Svar på tal: pga ovan skrivet tror jag många väljer att bygga hus i Thailand, gäller folk överlag tror jag.

//piipe

Jag hyrde under nästan tre års tid ett litet hus (Thaistyle) i Kautalo strax utanför Pattattya mindre än 20 minuter med moppe till Maitan, för 5000 bath i månaden + vatten och el.

Både huset och kärringen stod och väntade på mig tills kortleken tog hand om henne.

Även dom små kåkarna går det bo komfortabelt i om man möblerar det Europeiskt

Det bästa med kåken var en underbar altan där man kunde ta sin eftermiddags chang

Skulle med glädje visat kort på kåken men med en ny dator så är inte allt installerat än

Därmed inte sagt att man inte ska bygga hus i Thaland

Regel 1 en bra tant

Regel 2 Lite kuler är inte fel heller

Man hyr eller köper efter sina egna förutsättningar men att man ska behöva köpa eller bygga slott.kan jag inte förstå om man tillbringar den mesta tiden i Sverige.

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
piloten66

Till de som jämför ett husbygge i Thailand med ett hus eller sommarstuga i Sverige.

Det finns likheter mellan dessa två alternativ, men det finns även uppenbara olikheter.

Ett hus i Sverige kan ägas i eget namn. I Thailand måste det antingen skrivas på frun, eller så måste farangen börja trixa med bolag, leasing eller något annat.

Ett hus i Sverige går för det mesta att sälja för minst byggkostnaden. Detsamma gäller kanske även för ett hus i Thailand, om det ligger i ett turistområde, större stad eller liknande. Men ett faranghus på en risåker mitt i ingenstans är i praktiken osäljbart för ett pris motsvarande ens i närheten av byggkostnaden, ty vem skulle köpa detta hus?

Ett husbygge mitt i ingenstans är för en farang en ekonomisk backventil, han kan aldrig få igen sin investering.

För ett hus där det finns en fungerande andrahandsmarknad kan det vara värt för farangen att försöka ordna med leasing på 30 år eller något annat liknande upplägg. Men detta är bara meningslöst slöseri med tid och pengar för ett osäljbart faranghus mitt i ingenstans. Det är lika bra att skriva det direkt på Thaifrun med en gång, och spara alla meningslösa advokatkostnader. Vid en eventuell separation är huset ändå både osäljbart och obeboligt för farangen. Han kan knappast ensam bo kvar mitt i ingenstans där alla grannhusen bebos av exfruns släktingar.

För de Thai/farang par som har gemensamma barn som är Thailändska medborgare är det kanske en ide att skriva huset på barnet. Men även detta gäller generellt sätt bara om huset ligger i stad med en fungerande andrahandsmarknad. Detta barn kommer troligen att få gå i ordentliga skolor och förhoppningsvis få ett ordentligt arbete med hyfsad lön, men detta arbete finns knappast i hembyn mitt i ingenstans. Kort sagt, även om barnet inte har några problem med att juridiskt äga huset är det ändå praktiskt oanvändbart, ty barnet kommer ändå aldrig att bo i huset.

Detta är mina generella tankar i denna fråga som naturligtvis har massor av undantag.

mvh.

Luttrad.

Nej nu blandar du i hop det huset får farangen äga men marken kan han inte äga den får han hyra

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nu blandar du i hop det huset får farangen äga men marken kan han inte äga den får han hyra

Väldigt tveksamt om detta stämmer i praktiken.

Jag har hört en Thailändsk fastighets advokat säga att detta inte stämmer alls. Han sa att hur kan man äga ett hus utan att äga marken det står på?

I själva verket är man helt utlämnad till markägaren, han kan göra vad han vill med det som står på hans/hennes mark!

Detta är ju naturligtvis långt ifrån vad alla 'husägare' med olika fiffiga konstruktioner i Thailand vill höra, men faktum kvarstår, de är alla olagliga eller väldigt tveksamma i lagens mening.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Visst stämmer det att farangen kan äga huset. Men problemet är att om det blir mankemang med tomtägaren får man ta sitt hus och dra

Du kan riva det, elda upp det, sälja det i delar etc etc. Tomtägaren äger inte huset men äger rätten att slänga ut dig och huset efter en juridiskt bindande leasingtid om 30 år om hon känner för det

Jag gjorde som så att huset står på min sambo och jag äger huset (inskrivet i min gula husbo´k och i leasingkontraktet inskrivet i chanot på landoffice)

Dessutom skrev vi ett avtal som ger mig rätt att om jag vill under leasingtiden sälja huset och om jag säljer det till en thai har jag även rätt att sälja det tillsammans med tomten det står på

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag kan förstå dom som flyttar ner för gott eller bor där flera månader om året eller planera för att flytta ner inom en snar framtid. Men jag känner en del och får känslan av att många bygger hus men inte spenderar mer än en månad om året i Thailand, och kommer inte att flytta ner eller spendera lång tid i Thailand inom en snar framtid. Visst, man kan argumentera om att man gör vad man vill med sina pengar om man har råd.. vilket jag tycker är ett väldigt korkat argument i detta fall. :)

Är det sambo/frugan som tycker att det ska vara så? Jag och min fru ser ingen anledning alls att bygga nåt hem i Thailand inte inom en snar framtid iaf. Dock ska frugan smälla upp ett hus till sin Mor och Far, vilket jag har all förståelse för.

Har börjat fundera på eget boende i Thailand nu.

En stor anledning är att jag tycker om att gå omkring naken efter att jag har duschat.

Med små barn känns det bättre att ligga still på ett ställe dom 5-8 veckorna per år i snitt vi spenderar där. Har turen att det finns ett flertal hus med tomma rum i familjen där vi brukar häbergera. Har ett rum i Ladprao och ett i HuaiKwang som i stort sett bara vi och en syster från Australien härbergerar i. Men hur gästvänligt man än blir mottagen så är man just bara gäst. En grej är detta med att spatsera naken efter duschen. Andra saker är att jag blir lite sysslolös. Skulle gärna ta sop och skyffel och kratta och rensa lite på gården, reparera en fläkt som står still, kladda lite målarvägg på någon vägg. Men det kanske skulle tas som kritik, eller inte men för mig känns det inte helt självklart Lite det här med att rå sig själv. Plantera lite grejer. Möblera lite efter egen tanke. Använda altan till något annat än att hänga tvätt. Lite det här med att rå sig själv.

Mina tankar. mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...