Jump to content
IGNORERAD

Varför bygger så många hus i Thailand?


Guest wUThai

Recommended Posts

Guest Lappen

En arbetskamrat till mig har blivit ihop med en thaitjej och han envisas med att påstå bara för att han gift sig med henne kan han äga mark.

Hur är det med det nu en gång för alla...kan man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • erkki

    5

  • Luttrad

    4

  • bond1

    4

  • stjp8729

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest jlh66

En arbetskamrat till mig har blivit ihop med en thaitjej och han envisas med att påstå bara för att han gift sig med henne kan han äga mark.

Hur är det med det nu en gång för alla...kan man det?

Nej

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

En arbetskamrat till mig har blivit ihop med en thaitjej och han envisas med att påstå bara för att han gift sig med henne kan han äga mark.

Hur är det med det nu en gång för alla...kan man det?

Fråga din fru? ;)

Men som icke thai kan du glömma om att äga mark. Klart stora företag som IKEA och andra likvärdiga företag äger marken. Men vi vanliga dödliga kan glömma det. Det är vad jag förstått.. men och andra sidan är jag korkad så jag har förmodligen fel. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är väl att alla är vi olika och tur är väl det. Hoppas att vi snart fått bort det sverige där alla skall göra samma sak, äta samma mat, tjäna lika mycket, spendera lika mycket, köra samma bilmärke...

Att någon snikar hemma och en annan spenderar i exempelvis Thailand är bara uppfriskande.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Sverige är väl en av dom få länder i världen där utländska medborgare kan köpa mark?Eller har jag helt fel nu igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Nej

Fråga din fru? ;)

Men som icke thai kan du glömma om att äga mark. Klart stora företag som IKEA och andra likvärdiga företag äger marken. Men vi vanliga dödliga kan glömma det. Det är vad jag förstått.. men och andra sidan är jag korkad så jag har förmodligen fel. :)

Jag har alltid trott att man inte kan äga och jag säger det åt honom men inte tror han på mig inte.

Har själv inga som helst planer på att bygga hus utan ska jag vistas längre tid i Thailand kommer jag hyra.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Ett företag kan äga mark,men det finns ju regler där med ,men även företag reggade i Malaysia kan köpa mark i Thailand om jag inte har helt fel info?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en kompis och han säger att farang kan äga sin mark i Chonburi kommun, han har mark och hus i Same san vid Sattahip, Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Fråga din fru? :wink:

Men som icke thai kan du glömma om att äga mark. Klart stora företag som IKEA och andra likvärdiga företag äger marken. Men vi vanliga dödliga kan glömma det. Det är vad jag förstått.. men och andra sidan är jag korkad så jag har förmodligen fel. :)

Inte ens Ikea kan aga mark i Thailand det ar anledningen dom har en sleeping partner har i Thailand,I ovrigt haller jag med dej och forstar din fragestallning,min analys ar helt enkelt att under paverkan fran frun/flickvannen att bygga faranghus i lilla risbyn handlar om status,och status ar oehort viktigt for dom flesta Thai,att visa att man har lyckats,att ha en fasad ar viktigt for Thai.

mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en kompis och han säger att farang kan äga sin mark i Chonburi kommun, han har mark och hus i Same san vid Sattahip, Pattaya

Ska tillägga att han har Thaifru oxå, det kanske är det som gör att han får äga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Inte ens Ikea kan aga mark i Thailand det ar anledningen dom har en sleeping partner har i Thailand,I ovrigt haller jag med dej och forstar din fragestallning,min analys ar helt enkelt att under paverkan fran frun/flickvannen att bygga faranghus i lilla risbyn handlar om status,och status ar oehort viktigt for dom flesta Thai,att visa att man har lyckats,att ha en fasad ar viktigt for Thai.

mvh

Chan2011

Ja det är väll inte helt olikt som alla andra ställen i världen. Det är väll inte helt ovanligt att man även i Sverige är lite stolt över att visa upp sitt hus och sin Volvo och 50" tv för arbetskompisar mm.även om det råkar vara så att den egentliga ägaren till klenoderna är lånegivaren,oftast=banken. och om man nu lyckas fixa alla dessa prylar i ett land där många lever med en väldigt låg ekonomisk standard kanske det känns som en extra kick att man lyckats fixa sig lite välfärd.Men i det stora hela är väl vi människor nog ganska lika vart man än i världen bor? :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

En arbetskamrat till mig har blivit ihop med en thaitjej och han envisas med att påstå bara för att han gift sig med henne kan han äga mark.

Hur är det med det nu en gång för alla...kan man det?

Hej Lappen :)

Jo, du kan äga mark i Thailand som "utlänning".

Du behöver inte heller vara gift för detta, det räcker med att du under en fem-års period investerar 40 000 000 Baht (notera att investeringen skall vara godkänd av Board of Investment) i Thailand, då kan du köpa en Rai land och bygga ditt egna hus på.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Benzmansåklart

Hej Lappen :)

Jo, du kan äga mark i Thailand som "utlänning".

Du behöver inte heller vara gift för detta, det räcker med att du under en fem-års period investerar 40 000 000 Baht (notera att investeringen skall vara godkänd av Board of Investment) i Thailand, då kan du köpa en Rai land och bygga ditt egna hus på.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Japp bara 40 mille så är det klart :y16:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest piipe

För egen del så bor jag i Thailand, hua hin, tillsammans med min fru i vårt (hennes) hus flera månader om året, är man i Thailand längre perioder så är det jätteskönt att ha en fast punkt som är ens eget att vara på.

Reser runt i övriga Thailand gör vi också och bor då på hotel eller guesthouse.

Sen det där med att slå upp ett hus ute på landsbyggden nära frugans familj kan nog bli aktuellt också, men blir då något mindre enklare, dock komfortabelt m farangtoa o dusch samt AC.

Dock tycker jag dock ej man skall belåna sig för att "köpa" här samt kanske inte investera miljontalskronor, men smaken är som baken.

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att man måste bygga hus. Damen förklarade att jag måste bygga hus för annars skulle hon minsann byta ut mej mot någon yngre, vackrare och rikare som förstår vad kvinnor behöver.

Egentligen ganska taskigt eftersom att jag vid det tillfället var svårt sjuk och hade svårt att argumentera emot. Jag hade drabbats av en sällsynt svårartad form av ”gula febern”.

Vad det ”rätt” svar wUThai?

Nu hade jag visserligen inte rätt att svara eftersom att vi bor i Thailand på heltid. Och sanningen var nog att även om Damen inte hade något emot en kåk så jag hade jag ett helsike att få igenom mina önskemål om storlek/standard på kåken. Som vida överskred hennes önskemål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå dom som flyttar ner för gott eller bor där flera månader om året eller planera för att flytta ner inom en snar framtid. Men jag känner en del och får känslan av att många bygger hus men inte spenderar mer än en månad om året i Thailand, och kommer inte att flytta ner eller spendera lång tid i Thailand inom en snar framtid. Visst, man kan argumentera om att man gör vad man vill med sina pengar om man har råd.. vilket jag tycker är ett väldigt korkat argument i detta fall. :)

Är det sambo/frugan som tycker att det ska vara så? Jag och min fru ser ingen anledning alls att bygga nåt hem i Thailand inte inom en snar framtid iaf. Dock ska frugan smälla upp ett hus till sin Mor och Far, vilket jag har all förståelse för.

Men det är inte korkat att bygga till far o mor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lappen :)

Jo, du kan äga mark i Thailand som "utlänning".

Du behöver inte heller vara gift för detta, det räcker med att du under en fem-års period investerar 40 000 000 Baht (notera att investeringen skall vara godkänd av Board of Investment) i Thailand, då kan du köpa en Rai land och bygga ditt egna hus på.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Hmm, sådana småslantar, då får man väl ta fram plånboken och lätta lite på lädret så var det klart :crazy:

Men VAD ska man investera i för att få det godkänt? Tjänstemannafickorna blir väl rätt många för 40 millar! :_russian:

Mvh

BBJ

:y2:

:y15:

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Svärmors tidigare hus var bedrövligt och låg i en grop.

Frun ville då att vi skulle bygga bort översvämningsproblemet, vilket vi gjorde.

Enda kravet från mig var.. Inga lån.

Inga lån tagna. Inga pengar förlorade

Kan man förlora bara lånade pengar?

Om din fru lämnar dig har du inte förlorat pengar du har lagt på huset då? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bemödat dig läsa hela första inlägget så fattar du att det jag skriver inte berör dig eller andra i liknande situation. Jag tänker mer på dom som smäller upp ett hus i Thailand med vetskapen om att man inte kommer flytta ner inom en 10 års period eller längre. Det är det jag inte begriper varför man då smäller upp ett hus för ett ex antal 100k.

status

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Min fru vill också bygga hus i byn men jag avstyrde tankar så vi bara hyr billigt permanent i ChiangMai.

Hus bygge var påtänkt endast för att till fredställa grannars behöv om att fru har farang och nu ska hon bygga

stort. Det snackades mycket och hus friden var hotad men jag sa nej och argumenterade

Jag har räknat på ekonomi med att bygga hus i Thailand och det gick inte ihop med sunt förnuft.

Den dagen jag bestämmer mig att vi flyttar till Thailand så kommer jag att bygga men inte en dag innan.

Bara för att vistas där en månad om året är inte värd det.

Dessutom av den månaden så är vi rund och reser till andra ställe i Asien och Europa.

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, sådana småslantar, då får man väl ta fram plånboken och lätta lite på lädret så var det klart :crazy:

Men VAD ska man investera i för att få det godkänt? Tjänstemannafickorna blir väl rätt många för 40 millar! :_russian:

Mvh

BBJ

:y2:

:y15:

:wai:

Hej BBJ :)

Det blir ett långt långt svar eftersom det finns en massa undantag och en massa kriteria som skall uppfyllas, enklast är att gå till BOI hemsida och läsa.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Fast egendom, dvs mark med säkra papper är, såvitt jag vet , en av de bästa pengaplaceringarna man kan gora såväl i Thailand som i Sverige.

Om du är svensk, har pengar over, och har barn som är thailändska medborgare, tror jag att det är en bra ide att kopa land i Thailand i deras namn.

Att bygga hus där kan också vara en bra investering eftersom byggkostnaderna fortfarande är låga i Thailand.

Kopa land eller bygga hus i Thailand tror jag kommer att vara betydligt dyrare om tio år.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ens Ikea kan aga mark i Thailand det ar anledningen dom har en sleeping partner har i Thailand,I ovrigt haller jag med dej och forstar din fragestallning,min analys ar helt enkelt att under paverkan fran frun/flickvannen att bygga faranghus i lilla risbyn handlar om status,och status ar oehort viktigt for dom flesta Thai,att visa att man har lyckats,att ha en fasad ar viktigt for Thai.

mvh

Chan2011

Nu är du fel ute!

IKEA i Bangkok äges av IKEA i Malaysia!

Enligt de Asiatiska samarbetes avtalen..

Du kan via ett bolag i tex. Singapore äga mark och mera.

Hälsar pigge 01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag är mer nyfiken varför man bygger ett hus för ex antal 100k när man sen inte spenderar mer tid än en månad eller två om året. För min egen del skulle jag aldrig gjort det oavsett hur mycket pengar jag haft. Ser lixom ingen anledning varför man gör det?! Åker jag till Thailand en eller två gånger om året så vill iaf inte jag sitta och häcka i mitt hus under den korta tid jag är i Thailand. Men det är jag det.. därav frågeställningen. Och, nej. Jag bestämmer inte hur folk använder sina pengar.. jag resonerar hur jag ser på det. Och jag tycker det verkar ganska ogenomtänkt att bygga ett hus under dom förhållanden jag beskriver.. men det är min högst personliga åsikt.

Hej

Det finns nog en mängd olika anledningar till att man bygger hus i Thailand, för vår del var det ganska självklart att göra det eftersom vi normalt spenderar mellan 3-4 månader per år där och bedriver jordbruk, så vi ville ha ett eget boende och såg det både som praktiskt och bekvämt, men skäl som att svärföräldrarnas hus är dåligt, mormor kan bo där när huset är tomt, huset kan vara en bra investering om det ligger på en attraktiv plats, och visst förekommer det att tjejen kräver att lite av deras pengar satsas även i hennes hemland och inte bara i Sverige, och att en del tjejer ser det lite som en status grej att bygga ett fint hus, och sommarstuge (vinterstuge) varianten är nog också vanlig, och så finns det ju folk som jobbar där nere, o.s.v

Vi har ju egentligen tre hus, ett traditionellt trähus på pålar som vi använder som gäststuga åt besökande vänner och där bor även släktingar till oss ibland under perioder av olika anledningar, så har vi vårt eget murade hus på samma tomt som står oanvänt när vi inte är där, och så har vi ju ett hus vid havet söder om Hua Hin som vi blev ägare till lite mot vår vilja men som förmodligen blir en bra investering.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ha en liten skruttig, gammal, dragig och dålig stuga i skärgården i sthlm som måste skötas p.g.a taskig miljö/väder när man för mindre pengar kan bygga en stor strandnära villa i Thailand ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...