Jump to content
IGNORERAD

Tips på isolering


Guest Forden34

Recommended Posts

Nä, men de djävlarna käkar upp papperet på gipsskivorna i innertaket och eftersom det vanligtvis är 9 mm skivor som används, så tappar de spänsten när papperet försvinner från ovansidan och följden blir att skivorna lossnar från sina fästen och rasar i golvet.

Detta hände i vårt hus för en vecka sedan och jag fick byta ut skivorna i alla innertak samt sanera från termiter.

Hej Jive :)

Gör som jag.. ;) Jag brukar spruta i taket en gång i månaden, och än har inga gipsskivor rammlat ner i huvudet på mig ;)

Ha en gör bra Songkran!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • knifetown

    4

  • Poffa

    4

  • Odin

    3

  • Inaktiv Medlem

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Jive :)

Gör som jag.. :wink: Jag brukar spruta i taket en gång i månaden, och än har inga gipsskivor rammlat ner i huvudet på mig :wink:

Ha en gör bra Songkran!

:wai:

Jag var totalt ovetande om "fenomenet" tidigare, men nu kommer jag också att börja spruta, men även sätta ut små koppar i utrymmet mellan inner- och yttertak innehållande en gägga de gillar, men dör av.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Hej Jive :)

Gör som jag.. :wink: Jag brukar spruta i taket en gång i månaden, och än har inga gipsskivor rammlat ner i huvudet på mig :wink:

Ha en gör bra Songkran!

:wai:

Vad för slags medel sprutar du med??

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo jag har hört talas om nåt som dom behandlar trä med... MEN... Du ska lu för tusan bo i huset, de e ju inte mygga direkt dom sprutar med.

Å ang. reglar, varför ska du ha reglar över huvudtaget? Om betongplanken tillsammans med stålpelare bär taket så behöver du bara frigolitblock, och ingen fuktspärr heller om du gör det på rätt sätt.

Skiktet (gips eller what ever)in mot bodelen limmar du bara på frigoliten men använd för tusan rätt lim. PL tex. smälter frigolit.

Det fanns en husfabrikant i Sverige för några år sedan (vet inte om dom finns kvar) som byggde hus helt i frigolit... Goggla.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Joo jag har hört talas om nåt som dom behandlar trä med... MEN... Du ska lu för tusan bo i huset, de e ju inte mygga direkt dom sprutar med.

Å ang. reglar, varför ska du ha reglar över huvudtaget? Om betongplanken tillsammans med stålpelare bär taket så behöver du bara frigolitblock, och ingen fuktspärr heller om du gör det på rätt sätt.

Skiktet (gips eller what ever)in mot bodelen limmar du bara på frigoliten men använd för tusan rätt lim. PL tex. smälter frigolit.

Det fanns en husfabrikant i Sverige för några år sedan (vet inte om dom finns kvar) som byggde hus helt i frigolit... Goggla.

Lär ju ha nått att fästa betongplanken i å sen vill jag att tv:n ska sitta kvar på väggen åsså

Ska bygga på svenskt vis men med mera luftspalter är det tänkt

Tänkte om man klarlackar allt trä utifrån före innan betongplanken kommer upp som en fuktspärr liksom

Link to comment
Dela på andra sajter

GlobalWalker

En tanke, jag har ju sett ett antal "Thaihus" och nästan alla är byggda på samma sätt som ditt. Ett fyrkantigt hus (lite som en skokartong) som man bor i med gipsskivor till tak, de flesta husen jag sett har haft stålreglar som termiterna inte käkar på. Ovanpå detta finns ett tak och en regält tilltagen luftspalt som effektivt ventileras för att hindra värmestrålning. Ofta har yttertaket en tunn isolering med en grov metallfolie som skall reflektera tillbaka värmestrålningen. För att detta skall fungera bra skall luftspalten vara ganska stor (normalt mellan 5-15 cm) med en sådan stor luftspalt så har ödlor, ormar, stora insekter, möss och råttor tillgång till denna stora "sal" som innertakets gipsskivor bildar. Däruppe samlas ganska snart nötter, frukter, som innevånarna samlar i sina skafferier, kiss och bajs från råttor och möss föder gärna sina ungar där, en hel del djur och insekter lever och dör däruppe. Döda djur, spillning och ruttnande frukt kryper efter ett par år igenom gipsskivorna och skapar fläckar i innetaket. Du kan se detta i bungalows på nästan alla resorter. Lösningen på detta är inte enkel, sätter man upp som vi gör i sweden finmaskiga nät och försöker täcka luftspalten så blir ventilationen lidande, dessutom så kommer en hel del insekter att hitta vägen in via dåligt passande takplattor eller takplattor med sprickor i. men det hindrar i alla fall råttor och möss att bygga bo där. Jag bodde en månad hos en kompis i en bungalow där det ibland var stor "cikus" på nätterna uppe på mitt tak, ett par råttfällor fångade 5 st sora råttor. Jag tog min lille kamera och klättrade upp och stack in den i luftspalten och plåtade dessa ganska talande bilder som visar ca 5 års inskts och smådjurslivs "livingroom".

P1020275.jpg

P1020276.jpg

P1020277.jpg

P1020278.jpg

P1020279.jpg

P1020280.jpg

P1020281.jpg

ett litet tips att kanske tänka på för framtiden.

Simma lungt :-) //GlobalWalker

himmet

videos

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör ett innertak, byt takplåt till den tjockaste med påklistrad isolering. Se tiil att ha bra luftgenomströmning på

"vinden". Sen kan du fixa med väggarna. Sätt in aluminumfönster med färgade glas.

Dessa åtgärder gör en markant skillnad på tempen på övervåningen.

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär ju ha nått att fästa betongplanken i å sen vill jag att tv:n ska sitta kvar på väggen åsså

Ska bygga på svenskt vis men med mera luftspalter är det tänkt

Tänkte om man klarlackar allt trä utifrån före innan betongplanken kommer upp som en fuktspärr liksom

Rätta mej gärna om jag har fel, men klarlack som fuktspärr är nog inte så jäkla bra.. Ok kanske några månader, men sen har nog både fukt å kryp hittat vägen in.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

OLJA då??

Dinitrol??

Tjära??

Diesel??

Bensin??

Finns det nått som dom jävla djuren inte gillar ?? Lao Khao???

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett medel dom använder i Thailand ,fråga folk på plats ,jag kommer inte ihåg namnet.

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

OLJA då??

Dinitrol??

Tjära??

Diesel??

Bensin??

Finns det nått som dom jävla djuren inte gillar ?? Lao Khao???

Tja problemet e ju bara att hitta nåt som dom inte gillar och som du överlever att ha i din närhet...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Kommer skadedjuren när det blir fuktigt eller kommer dom ändå??

Jag har kollat på övervåningen men inte hittat några skadedjur som käkar trä

Hela övervåningen är gjort i trä men takstolarna är gjorda i järn (c-Profiler)

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående värme så har jag en polare i Thailand som satte sprinkler på taket och som vreds på när det var som varmast för attt kyla ner taket.

Enligt honom så minskade då också temperaturen inomhus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall du använda gips i innertaket?

Med stålprofiler och frigolitinnertakskivor så får du bättre akustik i rummet.

Det tak som jag synade hade dom hängt stålskenorna i vajrar.

På sextiotalet var det en firma i Sverige som tillverkade campingstugor med masonit som

ut och insida och däremellan frigolitskivor. Problem uppstod då myrorna gjorde gångar i frigoliten,hade älskog och förökade sig

så man kan säga att byggherren fixade barnrikehus år myrorna.

Många stugor stod på campingplatser i Bohuslän

born41.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående värme så har jag en polare i Thailand som satte sprinkler på taket och som vreds på när det var som varmast för attt kyla ner taket.

Enligt honom så minskade då också temperaturen inomhus.

Faktiskt mycket vettigare än det kanske låter. Dessutom går det inte åt speciellt mycket vatten. Man ska inte ha mer vatten än att det avdunstar på taket. Och alltså ingen vatten som rinner av taket.

Det man är ute efter energiåtgången för att ombilda vatten till vattenånga. Och den är betydande. Energi som lämnar huset i form av vattenånga i stället för att värma taket/huset. Billig och effektiv kylning.

Jag tänkte ett tag göra det samma på mitt hus, men risken är nog uppenbar att mina grannar (thailändare) bara konstaterar att "Nu har farangen fått fnatt. Vattnar taket i stället för marken"

Men en diskretare lösning med en perforerad vattenslang som lite diskret blöter ner taket finns fortfarande kvar i planeringen för framtiden.

Risken dock uppenbar att den p.g.a. lättja stannar i just planeringsstadiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

1. Jag vill isolera så jag får lite tystare inne

2. Jag tycker om bra ljud till tv å stereo

3. Bra ljud får man inte om man har betongplankens innersida som vägg

4. Ska ha AC för ca 80kvm

5. Går inte å mura

6. vill isolera för värme/kyla

7. Vill ha innerväggar i spånplatta men då måste dom målas på innersidan innan man sätter upp dom

Detta är vad jag vill ha å då måste jag komma på en lösning

Vill inte ha eko i rummen å äggkartonger är det inte på tal om

Lägger upp en liten beskrivning

Mellan betongplanken å isolering är det tänkt som luftspalt

Du kanske behöver använda dig av typ akustiktavlor.

Thaihus har som oftast inte dom bästa förutsättningarna att installera något ljud i.

Det finns många lösningar på det problemet. Sedan måste man tänka på både golv och tak.

En fet matta är nog att föredra framför klassiskt kaklat thaigolv

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske behöver använda dig av typ akustiktavlor.

Thaihus har som oftast inte dom bästa förutsättningarna att installera något ljud i.

Det finns många lösningar på det problemet. Sedan måste man tänka på både golv och tak.

En fet matta är nog att föredra framför klassiskt kaklat thaigolv

Ett lite kul tips för att förbättra akustik (minska eko). Sätt mattor på undersidan av stolar och bord. Gör lika mycket nytta där som på golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Du kanske behöver använda dig av typ akustiktavlor.

Thaihus har som oftast inte dom bästa förutsättningarna att installera något ljud i.

Det finns många lösningar på det problemet. Sedan måste man tänka på både golv och tak.

En fet matta är nog att föredra framför klassiskt kaklat thaigolv

Vi har breda golvplank ca 20 cm breda å ca 4 cm tjocka

Link to comment
Dela på andra sajter

OLJA då??

Dinitrol??

Tjära??

Diesel??

Bensin??

Finns det nått som dom jävla djuren inte gillar ?? Lao Khao???

Forden när vi byggde vårat hus så smörjde svärfar in trästolparna vi har på övervåningen me gammal motorolja för att hålla skadedjuren borta har funkat hitills

glimten

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller skadedjur har jag en firma som kommer en gång i månaden och sprutar. I stort sätt bara utomhus runt huset och i avlopp. Plus en stor variant en gång om året.

Skulle jag få ohyra inomhus får jag en extra besprutning "på garanti". Har hänt 1 gång på 5 år då jag fick in myror.

Har för mig att jag betalar 8000 bath/år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte en skorsten. Skall själv sätta dit en med roterande fläktblad. Värmen går upp så då suger denna ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte en skorsten. Skall själv sätta dit en med roterande fläktblad. Värmen går upp så då suger denna ut

Tilluften är också varm i Thailand, så ventiler måste placeras på bra ställen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

frigolit finns att kopa på pappershandeln (dom gjor ju skyltar i frig.)

har for mig att jag betalade 100b / skivan 100mm (4") bredd 60X120 mm längd

Åhå, minsann! Det där var värdefull information. Frigolit på innerväggar tjänar ju som både fuktspärr och isolering. Jag har ambitionen att bygga en kåk som håller konstant 26 grader med AC:n arbetande två timmar på söndag och lite på onsdag :men det kräver ju mer än svensk isoleringsstandard. Fast nu tänkte jag nog fel, i Thailand skall ju fuktspärren förstås vara på utsidan. Tack för tipset ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...