Jump to content
IGNORERAD

Tips på isolering


Guest Forden34

Recommended Posts

Guest Forden34

Tänkte isolera övervåningen som inte är byggt i betong

Träreglat som i sweden men sen vill jag ha isolering i väggarna men har då funderat på friggolit

Vi tar det utifrån sett

Betongplank

Plast som vindpapp

Reglar

Isolering (friggolit) mellan reglarna

Skivor

Färg

Nån som vet om det finns att köpa friggolitblock och vad det kan kosta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • knifetown

    4

  • Poffa

    4

  • Odin

    3

  • Inaktiv Medlem

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Inaktiv Medlem

Jag är ingen byggexpert (även om jag har byggt mitt hus själv som inte krånglar eller ruttnar/möglar) men undrar om det inte ska vara viss ventilation utåt med helt plastat inåt mellan isolering och väggskiva. Men det kanske blir tvärtom i TL genom att det inte är så stora temperaturskillander mellan inom och utomhusklimat och kanske normalt t.o.m. kallare inomhus än ute? Anledningen att man har plast mot isoleringen på insidan och ventilerar utåt är att varm luft inte ska kunna komma ut i kalla partier i väggen och kondensera.

Frigolit borde vara jättebra utom för brandsrisk. Eller brandrisk är nog fel att säga, mer att det det blir extra sprutt på brasan om det finns frigolit som antänds.

Ändrades av r1000
Link to comment
Dela på andra sajter

frigolit finns att kopa på pappershandeln (dom gjor ju skyltar i frig.)

har for mig att jag betalade 100b / skivan 100mm (4") bredd 60X120 mm längd

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

frigolit finns att kopa på pappershandeln (dom gjor ju skyltar i frig.)

har for mig att jag betalade 100b / skivan 100mm (4") bredd 60X120 mm längd

Då får vi prova å leta på en pappershandel när man kommer ner nästa gång

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag är ingen byggexpert (även om jag har byggt mitt hus själv som inte krånglar eller ruttnar/möglar) men undrar om det inte ska vara viss ventilation utåt med helt plastat inåt mellan isolering och väggskiva. Men det kanske blir tvärtom i TL genom att det inte är så stora temperaturskillander mellan inom och utomhusklimat och kanske normalt t.o.m. kallare inomhus än ute? Anledningen att man har plast mot isoleringen på insidan och ventilerar utåt är att varm luft inte ska kunna komma ut i kalla partier i väggen och kondensera.

Frigolit borde vara jättebra utom för brandsrisk. Eller brandrisk är nog fel att säga, mer att det det blir extra sprutt på brasan om det finns frigolit som antänds.

Kanske ska lägga den på insidan istället, tänkte mest på skadedjur å sånt skit men dom letar väl sig in på annat sätt istället

Men jag undrar om det inte är bäst å lägga den på utsidan mot betongplanken för fuktens skull

jag vet faktiskt inte hur jag ska göra då jag inte är nån byggare på så vis men snickra å skapa kan jag

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand finns det alu-folieklädd mineralull på rulle som används på vindar - yttertak för att hålla värmen ute.

I den varma och fuktiga miljön i Thailand är jag lite tveksam till att isolera och bygga in träreglar i en vägg.

Att mura en tunn ytongvägg som du putsar och målar kan vara ett alt.

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

I Thailand finns det alu-folieklädd mineralull på rulle som används på vindar - yttertak för att hålla värmen ute.

I den varma och fuktiga miljön i Thailand är jag lite tveksam till att isolera och bygga in träreglar i en vägg.

Att mura en tunn ytongvägg som du putsar och målar kan vara ett alt.

Grejen är att allt är byggt i trä på övervåningen

Man kan impregnera med nått om så är eller lacka reglarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Kanske ska lägga den på insidan istället, tänkte mest på skadedjur å sånt skit men dom letar väl sig in på annat sätt istället

Men jag undrar om det inte är bäst å lägga den på utsidan mot betongplanken för fuktens skull

jag vet faktiskt inte hur jag ska göra då jag inte är nån byggare på så vis men snickra å skapa kan jag

Det är samma här, jag är ingen husbyggare. Men jag gissar att man kan stänga in fukt i vägg och isolering om man plastar utanför den. Isoleringen typ att ha varma kläder fungerar utan plast så det gäller nog bara att den är vindskyddad för att fungera men samtidigt kunna låta den andas för att torka. Stänger man in fukt i väggen och isoleringen genom att plasta på utsidan så finns nog risk för mögel i väggen. Men det finns säkert andra som vet exakt hur man bör göra i Thailand. Behovet att plasta på insidan som jag tog upp gäller nog mest om man har ett trycksatt hus där den varma inomhusluften måste ledas ut i kanaler istället för att kunna tryckas ut i väggen och kondensera där. Vi är nog ganska lika på det sättet, bättre att säga att man inte vet när man inte gör det än att låsa fast vid vad man har trott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Det är samma här, jag är ingen husbyggare. Men jag gissar att man kan stänga in fukt i vägg och isolering om man plastar utanför den. Isoleringen typ att ha varma kläder fungerar utan plast så det gäller nog bara att den är vindskyddad för att fungera men samtidigt kunna låta den andas för att torka. Stänger man in fukt i väggen och isoleringen genom att plasta på utsidan så finns nog risk för mögel i väggen. Men det finns säkert andra som vet exakt hur man bör göra i Thailand. Behovet att plasta på insidan som jag tog upp gäller nog mest om man har ett trycksatt hus där den varma inomhusluften måste ledas ut i kanaler istället för att kunna tryckas ut i väggen och kondensera där. Vi är nog ganska lika på det sättet, bättre att säga att man inte vet när man inte gör det än att låsa fast vid vad man har trott.

Det du säger låter jävligt vettigt, jag tänkte att om man stänger ute fukten kommer den ju aldrig in

Skulle man fråga en thailändare om isolering så skulle han nog bara ruska på huvudet å tycka att man var bra knäpp i skallen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om du ska bygga med träreglar skall du absolut inte ha plastfolie i ytterväggarna, vare sig på insidan eller eller på utsidan. (i Thailand, i Sverige är det annorlunda) Det du skulle kunna ha är en diffusionsöppen vind avvisare på utsidan mellan panel och isolering, med en väl tilltagen luftspalt mellan panel och isolering. Det är ingen bra ide att bygga in organiskt material i en tät vägg i Thailand. Skall du ha en isolerad vägg för att spara pengar på kylan skall du som Knifetown säger mura väggen, gärna en vägg med dubbla stenar med en ventilerad luftspalt mellan. Men det kostar ju en hel del och tar nog många år att tjäna in på minskad el förbrukning. Jag tror att det är bättre att satsa pengarna på yttertaket som är den mest utsatta ytan då solen står i princip i zenit i Thailand, väl tilltagna takfötter som skyddar vaggar och fönster. Bygger man nytt ska man tänka på placering av sovrum så de ligger i rätt väderstreck mm mm.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du säger låter jävligt vettigt, jag tänkte att om man stänger ute fukten kommer den ju aldrig in

Skulle man fråga en thailändare om isolering så skulle han nog bara ruska på huvudet å tycka att man var bra knäpp i skallen

går det förlänga taket så solen inte strålar på väggen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

1. Jag vill isolera så jag får lite tystare inne

2. Jag tycker om bra ljud till tv å stereo

3. Bra ljud får man inte om man har betongplankens innersida som vägg

4. Ska ha AC för ca 80kvm

5. Går inte å mura

6. vill isolera för värme/kyla

7. Vill ha innerväggar i spånplatta men då måste dom målas på innersidan innan man sätter upp dom

Detta är vad jag vill ha å då måste jag komma på en lösning

Vill inte ha eko i rummen å äggkartonger är det inte på tal om

Lägger upp en liten beskrivning

Mellan betongplanken å isolering är det tänkt som luftspalt

post-6660-0-30573200-1334356593.jpg

Huset/ Taket på framsidan ska rivas å byggas en balkong

post-6660-0-11524400-1334356703_thumb.jp

Huset/ På sidan blir det en lång carport

post-6660-0-68373100-1334356740_thumb.jp

post-6660-0-38240400-1334356748_thumb.jp

post-6660-0-30573200-1334356593.jpg

post-6660-0-11524400-1334356703_thumb.jp

post-6660-0-68373100-1334356740_thumb.jp

post-6660-0-38240400-1334356748_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähhh ser ju perfa ut... måste vara en perfekt klimatzoon på övervåningen :ahh:

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har mera tips??

Anlita en duktig byggmästare.

Många av de här problem med "vandrande daggpunkt" i väggarna finns inte i Thailand, med de förhållandevis små temperaturskillnaderna inne/ute.

En duktig byggmästare som vet vad han gör. Och vet vad som krävs här i Thailand, är ett gott tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Ingen som har mera tips??

[size=4]Googlesök text och bild på [/size]sandwich wall[size=4] så kanske du hittar hittar något som ger idéer som du kan utveckla. Det borde ju funka med betongplank, frigolit och väggskiva som du är inne på. Väggskivan kanske kan vara gipsskivor? För att slippa konstiga ljudfenomen borde det sedan räcka med diverse saker i rummet som gardiner, mjuka golvmattor, möbler och favoritnallarna. Tvär-reglar kanske går att undvika så att du inte behöver sådana, åtminstone inte av trä med tanke på småkryp. För fönster och dörröppningar kan man använda metallprofiler. Det borde kunna göras med vilket skrot som helst genom att det inte syns sedan och du är svetskunnig.[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Med bilder var det lättare att förstå hur du tänkt det

Har du tänkt att ta bort plåtväggarna och sätta upp "träpanel" av fibercement-betongplank?

Undersök om det finns "foliepapp" av samma typ som används under yttertak som du kan använda i vägg.

Pappens uppgift är att reflektera tillbaka solstrålningen

Vill du behålla kylan i rummet ,häng upp en isolering i väggen.

Det bästa sättet att hålla ute värmen är att isolera taket.

Som jag skrev tidigare finns det folieklädd mineralull på rulle.

Ett problem kan vara att innertaket(om du har ett)består av gips uppsatt på tunna brädor med elkablar liggandes löst på taket.

För att isolera måste du kanske förstärka innertaket och skydda elledningarna.

Om du inte har ett innertak,sätt upp foliepapp under yttertaket

När det gäller ljudet inne i rummet,problem med eko så hjälper inte att bara isolera inne i vägg.

Om du inte vill ha äggkartonger så häng upp gardiner,tygtavlor,lägg ut golvmattor,köp tygsoffor med många kuddar

Men som alltid när man ska göra något,ta fram monteringsintruktioner på det mtrl du ska använda.

Där kan det finns tips och lösningar som går att använda

Det går inte alltid att bygga som i Sverige.

Det sägs att afrikas första mögel hus byggdes av svenska Sida

Jag såg att r100 var inne på samma linje.mer gosedjur

Ändrades av knifetown

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

:bs_spam:

När jag läste rubriken på din tråd så trodde jag att Du gjorde reklam för din by i Thailand :lipa:

:42:

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om du ska bygga med träreglar skall du absolut inte ha plastfolie i ytterväggarna, vare sig på insidan eller eller på utsidan. (i Thailand, i Sverige är det annorlunda) Det du skulle kunna ha är en diffusionsöppen vind avvisare på utsidan mellan panel och isolering, med en väl tilltagen luftspalt mellan panel och isolering. Det är ingen bra ide att bygga in organiskt material i en tät vägg i Thailand. Skall du ha en isolerad vägg för att spara pengar på kylan skall du som Knifetown säger mura väggen, gärna en vägg med dubbla stenar med en ventilerad luftspalt mellan. Men det kostar ju en hel del och tar nog många år att tjäna in på minskad el förbrukning. Jag tror att det är bättre att satsa pengarna på yttertaket som är den mest utsatta ytan då solen står i princip i zenit i Thailand, väl tilltagna takfötter som skyddar vaggar och fönster. Bygger man nytt ska man tänka på placering av sovrum så de ligger i rätt väderstreck mm mm.

//S

Inför eget bygge har jag funderat på vad är rätt väderstreck? Solen befinner sig ju på båda sidor om huset beroende på årstiden.

Tacksam för synpunkter, skall bygga hus vid min pensionering nästa år. Vi (hmm, min fru) köpte tomt för nio år sedan, en bra investering mtp prisutvecklingen.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inför eget bygge har jag funderat på vad är rätt väderstreck? Solen befinner sig ju på båda sidor om huset beroende på årstiden.

Tacksam för synpunkter, skall bygga hus vid min pensionering nästa år. Vi (hmm, min fru) köpte tomt för nio år sedan, en bra investering mtp prisutvecklingen.

Om din fru är mycket religös finns risken att munkarna bestämmer husets placering,

annars är det bra att placera sovrummet på skuggsidan

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din fru är mycket religös finns risken att munkarna bestämmer husets placering,

annars är det bra att placera sovrummet på skuggsidan

Jo, det gäller att klara av att bestämma över munkarna. Vi är granne med templet ..

Men vilken sida anser du vara skuggsidan?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det gäller att klara av att bestämma över munkarna. Vi är granne med templet ..

Men vilken sida anser du vara skuggsidan?

I Thailand står solen högt på himlen så det blir väl i källaren

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Med bilder var det lättare att förstå hur du tänkt det

Har du tänkt att ta bort plåtväggarna och sätta upp "träpanel" av fibercement-betongplank?

Undersök om det finns "foliepapp" av samma typ som används under yttertak som du kan använda i vägg.

Pappens uppgift är att reflektera tillbaka solstrålningen

Vill du behålla kylan i rummet ,häng upp en isolering i väggen.

Det bästa sättet att hålla ute värmen är att isolera taket.

Som jag skrev tidigare finns det folieklädd mineralull på rulle.

Ett problem kan vara att innertaket(om du har ett)består av gips uppsatt på tunna brädor med elkablar liggandes löst på taket.

För att isolera måste du kanske förstärka innertaket och skydda elledningarna.

Om du inte har ett innertak,sätt upp foliepapp under yttertaket

När det gäller ljudet inne i rummet,problem med eko så hjälper inte att bara isolera inne i vägg.

Om du inte vill ha äggkartonger så häng upp gardiner,tygtavlor,lägg ut golvmattor,köp tygsoffor med många kuddar

Men som alltid när man ska göra något,ta fram monteringsintruktioner på det mtrl du ska använda.

Där kan det finns tips och lösningar som går att använda

Det går inte alltid att bygga som i Sverige.

Det sägs att afrikas första mögel hus byggdes av svenska Sida

Jag såg att r100 var inne på samma linje.mer gosedjur

Plåten ska bort helt å sättas upp betongplank runt om

Jag är ju en stor nallebjörn själv så då lär det inte bli nått eko alls

Link to comment
Dela på andra sajter

termiter äter inte stål

Nä, men de djävlarna käkar upp papperet på gipsskivorna i innertaket och eftersom det vanligtvis är 9 mm skivor som används, så tappar de spänsten när papperet försvinner från ovansidan och följden blir att skivorna lossnar från sina fästen och rasar i golvet.

Detta hände i vårt hus för en vecka sedan och jag fick byta ut skivorna i alla innertak samt sanera från termiter.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...