Jump to content
IGNORERAD

Vattenrening


Nicholas

Recommended Posts

post-9225-0-20582100-1334213718.jpg

Hej

Jag har en vattenreningsanläggning typ mindre för dricksvatten väldigt likt det på bilden.

Kanske har disskuterats tidigare eller finns nån länk om hur dom där är ihop-byggda / fungerar och vilken service dom kan behöva.

Att prata med 16-åringarna som kommer på moppe om man ringer på serivice ger inte mycket kan jag säga.

/Nicholas

post-9225-0-20582100-1334213718.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

post-9225-0-20582100-1334213718.jpg

Hej

Jag har en vattenreningsanläggning typ mindre för dricksvatten väldigt likt det på bilden.

Kanske har disskuterats tidigare eller finns nån länk om hur dom där är ihop-byggda / fungerar och vilken service dom kan behöva.

Att prata med 16-åringarna som kommer på moppe om man ringer på serivice ger inte mycket kan jag säga.

/Nicholas

Jag vet inte var du befinner dej, men i Pattaya finns en affär som säljer vattenrening.

Där kan du få veta allt du behöver och de gör även hembesök.

De ligger på Sukkan vid trafikljusen till Pattaya Nua.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i Lampang

Fann denna princip-skiss som verka stämma med mitt system.

Utan tvekan är ju min accumulator-tank slut, den ska innehålla en gummiblåsa.

min gummiblåsa verkar slut då inget lagras.

post-9225-0-98974700-1334215191.gif

/Nicholas

post-9225-0-98974700-1334215191.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i Lampang

Fann denna princip-skiss som verka stämma med mitt system.

Utan tvekan är ju min accumulator-tank slut, den ska innehålla en gummiblåsa.

min gummiblåsa verkar slut då inget lagras.

post-9225-0-98974700-1334215191.gif

/Nicholas

Jag tror du missuppfattar om tankar. En Akumulatortank för vatten ska inte innehålla blåsa. Detta då den har till uppgift i Bangkok t.ex att akumulera vatten då tillrinningen från vattenverket är mycket lägre än vad pumpen drar för att uppehålla ett tillfredställande tryck. Däremot om tryctanken inte innehåller en blåsa eller om blåsan är slut så får man många start och stopp av pumpen och den går mycket ojämt (ungefär som du öppnar och stänger kranen snabbt i snabb följd).

Har man eget vatten så behövs ingen akumulatortank.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du med service menar utbyte av filtersand och kol så är det bara att stänga ner och byta insatserna, det klarar nog även 16-åringen, sen brukar man spola ur systemen emallanåt genom att öppna stänga kulventilerna i reverserande ordning, kan rekommendera en annan enkel metod som är bra om det grumlar/smakar jord lite i vattnet, häll vanligt koksalt i sandfiltern och spola sedan tills saltsmaken försvunnit..

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang tanken så finns det säkert en påfyllningsventill lika som på ett bilhjul. Om du trycker på pinnen mitt i ventilen så ska det pysa luft. Om inte så ska den pumpas. Om det istället för att pysa luft kommer ut vatten så är det förmodligen hål på blåsan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Accumulatortank tja en kär vän kan ha många namn, men som den är kopplad i det shemat så fungerar den som en vanlig hydropress och det är blåsan som är hjärnan i den, ingen blåsa dåligt flöde, kan ju även vara förtycket i blåsan som är slut, det finns en bilventil någonstans på den för att fylla luft max 0,5 kg vid tom behållare.

Viktigt med den omvända osmosen är att den måste stängas av innan systemet blir trycklöst, har något med dom ultravioletta strålningarna därinnne att göra.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Intressant tråd som jag lånar då jag har taskigt vintervatten och rörmokarna medverkar. Kan man sätta ett par filter före hydrofortanken eller måste dom sitta efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du med service menar utbyte av filtersand och kol så är det bara att stänga ner och byta insatserna, det klarar nog även 16-åringen, sen brukar man spola ur systemen emallanåt genom att öppna stänga kulventilerna i reverserande ordning, kan rekommendera en annan enkel metod som är bra om det grumlar/smakar jord lite i vattnet, häll vanligt koksalt i sandfiltern och spola sedan tills saltsmaken försvunnit..

Ja byta dom vanliga filterna klarar dom och det gör jag med, det är när det ät svårare fel man får ta tag i det själv.

Läste nu att själva osmosfiltret bör bytas vart-annat år.

Tackar för spol och salt-tipset.

/Nicholas

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd som jag lånar då jag har taskigt vintervatten och rörmokarna medverkar. Kan man sätta ett par filter före hydrofortanken eller måste dom sitta efter?

Har du filter före får du mindre skit i tanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Accumulatortank tja en kär vän kan ha många namn, men som den är kopplad i det shemat så fungerar den som en vanlig hydropress och det är blåsan som är hjärnan i den, ingen blåsa dåligt flöde, kan ju även vara förtycket i blåsan som är slut, det finns en bilventil någonstans på den för att fylla luft max 0,5 kg vid tom behållare.

Viktigt med den omvända osmosen är att den måste stängas av innan systemet blir trycklöst, har något med dom ultravioletta strålningarna därinnne att göra.

tackar,

Ska byta osmosfiltret och undersöka tanken och se vad det ger.

/Nicholas

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd som jag lånar då jag har taskigt vintervatten och rörmokarna medverkar. Kan man sätta ett par filter före hydrofortanken eller måste dom sitta efter?

Det som rolba skriver hjälper. Har du eget vatten räcker det med ett björnfilter i plast.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...