Jump to content
IGNORERAD

Skåne inte sig likt längre...


Nonki

Recommended Posts

NONKI !!

Har med alkoholskatten att göra, ju mer % destå dyrare blir drickat.

Men om man (tillverkaren) sänker till 35-38 % så blir det en annan skattesats och där med kan man

behålla samma pris på varan utan att kunden ( förhoppningsvis ) blir missnöjd.

För inte fan märks det om det är 38 % eller 40 % ??

Ändrades av HajKaj

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • rolba

    7

  • Nonki

    3

  • jan53

    3

  • clas391

    3

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Nar man spar ut spriten sa hojer man ocksa fryspunkten.

For oss som gillar att ha spriten i frysen sa ar den dar sankningarna ett gissel.

Dom dar 2 % enheterna mellan 38% och 40 % ar just pa gransen om man har en hyffsat kall frys.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar ingen roll, OP är ju godare.

Nä Då! Besk är mycket godare. speciellt om det är hemma kryddat. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä Då! Besk är mycket godare. speciellt om det är hemma kryddat. :thumbsup:

Håller med om att Besk är godare men nu var det ju Skåne och OP som jämfördes :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nar man spar ut spriten sa hojer man ocksa fryspunkten.

For oss som gillar att ha spriten i frysen sa ar den dar sankningarna ett gissel.

Dom dar 2 % enheterna mellan 38% och 40 % ar just pa gransen om man har en hyffsat kall frys.

mvh

Snaps drickes rumstempererad så fryspunkten spelar ingen roll :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att Besk är godare men nu var det ju Skåne och OP som jämfördes :thumbsup:

och?
Link to comment
Dela på andra sajter

Snaps drickes rumstempererad så fryspunkten spelar ingen roll :police:

Jo, det sägs ju det men faktum är att jag vill ha min snaps direkt från frysen, precis som Mamma Bäng..

Ser aptitligt ut då flaskan blir alldeles frostig då den får komma ut i rumstemperatur. Smaken känns kanske inte riktigt lika tydligt men det räcker till och en iskall nubbe sitter fint somn bara den. Den skall vara så kall så att den är lite trögflytande. Och som Mamma Bäng säger så är 38 % lite i klenaste laget för en riktigt kall frys.

Angeående Haj Kajs teori om skattesatsen och ingen prishöjning så kanske det är så, priset var i vart fall 127:-, precis som tidigare. Men OP med sina 40% kostade bara en tvåkrona mer, om jag nu inte minns fel.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

kom si kom sa.. Nubben smaka bra. O vill man bli fuller o dum, skall du dricka me flicka o rum.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jo, det sägs ju det men faktum är att jag vill ha min snaps direkt från frysen, precis som Mamma Bäng..

Ser aptitligt ut då flaskan blir alldeles frostig då den får komma ut i rumstemperatur. Smaken känns kanske inte riktigt lika tydligt men det räcker till och en iskall nubbe sitter fint somn bara den. Den skall vara så kall så att den är lite trögflytande. Och som Mamma Bäng säger så är 38 % lite i klenaste laget för en riktigt kall frys.

Angeående Haj Kajs teori om skattesatsen och ingen prishöjning så kanske det är så, priset var i vart fall 127:-, precis som tidigare. Men OP med sina 40% kostade bara en tvåkrona mer, om jag nu inte minns fel.

MVH Nonki

Snaps under 40% är blaskigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis avnjutit div sill med färskpotatis och blev lite besviken när jag hämtade

ut flaskan med Skåne från frysen, den var inte alls som förväntad, trög flytande.

Så det blir annan snaps imorron.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Byxvarm Silverrom :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Borsta tänderna med whisky på morgonen. DET är manligt det :crazy:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Borsta tänderna med whisky på morgonen. DET är manligt det

Inte borsta alls, DET är manligt...

Sent from my GT-S5660 using Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Snaps drickes rumstempererad så fryspunkten spelar ingen roll :police:

Lite kall får den nog vara, drygt om man inte har AC å man befinner sig i Thailand i april-maj å det är ca 40-45 grader på rummet då är det fan inte gott

För många många år sedan drack jag star dry gin varm då jag tyckte det var godare än kall men i dagens läge är det spyattacker om man luktar på den

Vodka rules

Link to comment
Dela på andra sajter

Dricker man verkligen snaps till en köttabit i Skåne?

I mina trakter är det bara till sill och fesk.

Å kask så klart.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dricker man verkligen snaps till en köttabit i Skåne?

I mina trakter är det bara till sill och fesk.

Å kask så klart.

Visst gör man det. Smakar utmärkt till köttbullar och kokt potatis också.

Eller varför inte till spagetti och köttfärssås.

En nubbe glider alltid ner.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Dricker man verkligen snaps till en köttabit i Skåne?

I mina trakter är det bara till sill och fesk.

Å kask så klart.

Pytt i panna och bäsk funkar alltid, i hela Sverige.

Men annars håller jag med om att snaps passar bäst till sill och pärer eller fiskförrätter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag tog bilen igår på seneftermiddagen och körde ifrån Stångby och styrde kosan mot Lund i avsikt att inhandla mig ett par delikata köttbitar för en trevlig middag i hemmets lugna vrå tillsammans med Jennifer.

Allting förlöpte bra, jag tog mig till Citygross och hittade ett par fina stycken som hade rejält med insprängt fett och som smorde min gum vid blotta åsynen.

Jag slog till och tog mig sedermera till Systembolaget för att inhandla 35 cl Skåne Akvavit. Eftersom det definitivt inte är första gången jag inhandlar denna ädla dryck så visste jag precis vart i detta bolags lokaler jag skulle styra min kosa. Sagt och gjort. När jag kom fram till hyllan blev jag konfunderad. Det var en lapp där som sa att det handlade om en nyhet.

Nyhet?? Gamla ädla Skåne? ??? Jag fick skyndsamt tag i ett biträde och undrade vad i hela fridens dagar som stod på ???

Jag såg direkt att biträdet blev svarslöst och en konstig situarion uppstod. Biträdet, eller kvinnan, anställd som biträde, bad mig vänta en stund och försvann in bakom kulisserna.

Hon kom tillbaka ca 5 minuter senare. Då sa hon att man hade sänkt alkoholhalten från 40 till 38% och att drycken då fick ett nytt artikelnummer och därvidlag kom att kallas för nyhet.

Tja, vad skall man säga??? Nyhet...Skåneakvavit??.Och än värre och oförståeligt.varför sänka alkoholhalten 2 % ??? Hur kan man ändra på ett vinnande koncept så där utan vidare??

I ren protest klöpte jag en 35:a OP Andersson. Denna håller fortfarande 40 % och smakade utmärkt.

Egentligen, 38 % eller 40 % kan väl kvitta...men förstår inte varför man skall ändra på detta?? Verkar helt utan logik.

Slutsatsen blir att jag bojkottar Skåne tills vidare.namnet till trots..

MVH Nonki

Hej!

Att förändra halten alkohol innebär en förändring av smak då lösligheten av smakämnen förändras.

En lägre halt av alkohol innebär att de smakämnen som är endast lösliga i alkohol eller har ett isotropiskt beteende vid den givna relationen av alkohol och vatten kan förändra smaken radikalt.

Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
pensionaren

Dessutom så är den närproducerad och m.a.o ekologisk, vilket borde premieras.

"ABSOLUT" EU bidrag borde utgå!!

MVH

pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Byxvarm Silverrom :thumbsup:

Utblandat med mullret från en v8:a. Nä fan nu blir det nostalgiskt.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Byxvarm Silverrom :thumbsup:

Utblandat med mullret från en v8:a. Nä fan nu blir det nostalgiskt.

Jodå nostalgisk all right, men hua vilka minnen man har av silverrom.

:spy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...