Jump to content
IGNORERAD

Skåne inte sig likt längre...


Nonki

Recommended Posts

Hejsan

Jag tog bilen igår på seneftermiddagen och körde ifrån Stångby och styrde kosan mot Lund i avsikt att inhandla mig ett par delikata köttbitar för en trevlig middag i hemmets lugna vrå tillsammans med Jennifer.

Allting förlöpte bra, jag tog mig till Citygross och hittade ett par fina stycken som hade rejält med insprängt fett och som smorde min gum vid blotta åsynen.

Jag slog till och tog mig sedermera till Systembolaget för att inhandla 35 cl Skåne Akvavit. Eftersom det definitivt inte är första gången jag inhandlar denna ädla dryck så visste jag precis vart i detta bolags lokaler jag skulle styra min kosa. Sagt och gjort. När jag kom fram till hyllan blev jag konfunderad. Det var en lapp där som sa att det handlade om en nyhet.

Nyhet?? Gamla ädla Skåne???? Jag fick skyndsamt tag i ett biträde och undrade vad i hela fridens dagar som stod på???

Jag såg direkt att biträdet blev svarslöst och en konstig situarion uppstod. Biträdet, eller kvinnan, anställd som biträde, bad mig vänta en stund och försvann in bakom kulisserna.

Hon kom tillbaka ca 5 minuter senare. Då sa hon att man hade sänkt alkoholhalten från 40 till 38% och att drycken då fick ett nytt artikelnummer och därvidlag kom att kallas för nyhet.

Tja, vad skall man säga??? Nyhet...Skåneakvavit??.Och än värre och oförståeligt.varför sänka alkoholhalten 2 %??? Hur kan man ändra på ett vinnande koncept så där utan vidare??

I ren protest klöpte jag en 35:a OP Andersson. Denna håller fortfarande 40 % och smakade utmärkt.

Egentligen, 38 % eller 40 % kan väl kvitta...men förstår inte varför man skall ändra på detta?? Verkar helt utan logik.

Slutsatsen blir att jag bojkottar Skåne tills vidare.namnet till trots..

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • rolba

    7

  • Nonki

    3

  • jan53

    3

  • clas391

    3

Mest aktiva i denna tråd

Vansinne det där. Likadant med Gordons Gin som säljs med 37,5%. Vilket helgerån :frown:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Då hoppas jag att ni skåningar också blir 2 % mindre dryga när ni snapsar :)

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var mer text Nonki än vad du har skrivit på hörnan senaste året

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

pensionaren

upprörande!!! hela 2%...Det är ju ändå "yrseln" man är ute efter!!! :angry:

mvh

pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Men dom tar ju säkert samma betalt, så man förlorar juh där med!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hejsan

Jag tog bilen igår på seneftermiddagen och körde ifrån Stångby och styrde kosan mot Lund i avsikt att inhandla mig ett par delikata köttbitar för en trevlig middag i hemmets lugna vrå tillsammans med Jennifer.

Allting förlöpte bra, jag tog mig till Citygross och hittade ett par fina stycken som hade rejält med insprängt fett och som smorde min gum vid blotta åsynen.

Jag slog till och tog mig sedermera till Systembolaget för att inhandla 35 cl Skåne Akvavit. Eftersom det definitivt inte är första gången jag inhandlar denna ädla dryck så visste jag precis vart i detta bolags lokaler jag skulle styra min kosa. Sagt och gjort. När jag kom fram till hyllan blev jag konfunderad. Det var en lapp där som sa att det handlade om en nyhet.

Nyhet?? Gamla ädla Skåne? ??? Jag fick skyndsamt tag i ett biträde och undrade vad i hela fridens dagar som stod på ???

Jag såg direkt att biträdet blev svarslöst och en konstig situarion uppstod. Biträdet, eller kvinnan, anställd som biträde, bad mig vänta en stund och försvann in bakom kulisserna.

Hon kom tillbaka ca 5 minuter senare. Då sa hon att man hade sänkt alkoholhalten från 40 till 38% och att drycken då fick ett nytt artikelnummer och därvidlag kom att kallas för nyhet.

Tja, vad skall man säga??? Nyhet...Skåneakvavit??.Och än värre och oförståeligt.varför sänka alkoholhalten 2 % ??? Hur kan man ändra på ett vinnande koncept så där utan vidare??

I ren protest klöpte jag en 35:a OP Andersson. Denna håller fortfarande 40 % och smakade utmärkt.

Egentligen, 38 % eller 40 % kan väl kvitta...men förstår inte varför man skall ändra på detta?? Verkar helt utan logik.

Slutsatsen blir att jag bojkottar Skåne tills vidare.namnet till trots..

MVH Nonki

VAFAN!!!

Är det bara 40% i OP Andersson nu?

Har för mig att den var på runt 43% eller 45% för några år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag tog bilen igår på seneftermiddagen och körde ifrån Stångby och styrde kosan mot Lund i avsikt att inhandla mig ett par delikata köttbitar för en trevlig middag i hemmets lugna vrå tillsammans med Jennifer.

Allting förlöpte bra, jag tog mig till Citygross och hittade ett par fina stycken som hade rejält med insprängt fett och som smorde min gum vid blotta åsynen.

Jag slog till och tog mig sedermera till Systembolaget för att inhandla 35 cl Skåne Akvavit. Eftersom det definitivt inte är första gången jag inhandlar denna ädla dryck så visste jag precis vart i detta bolags lokaler jag skulle styra min kosa. Sagt och gjort. När jag kom fram till hyllan blev jag konfunderad. Det var en lapp där som sa att det handlade om en nyhet.

Nyhet?? Gamla ädla Skåne? ??? Jag fick skyndsamt tag i ett biträde och undrade vad i hela fridens dagar som stod på ???

Jag såg direkt att biträdet blev svarslöst och en konstig situarion uppstod. Biträdet, eller kvinnan, anställd som biträde, bad mig vänta en stund och försvann in bakom kulisserna.

Hon kom tillbaka ca 5 minuter senare. Då sa hon att man hade sänkt alkoholhalten från 40 till 38% och att drycken då fick ett nytt artikelnummer och därvidlag kom att kallas för nyhet.

Tja, vad skall man säga??? Nyhet...Skåneakvavit??.Och än värre och oförståeligt.varför sänka alkoholhalten 2 % ??? Hur kan man ändra på ett vinnande koncept så där utan vidare??

I ren protest klöpte jag en 35:a OP Andersson. Denna håller fortfarande 40 % och smakade utmärkt.

Egentligen, 38 % eller 40 % kan väl kvitta...men förstår inte varför man skall ändra på detta?? Verkar helt utan logik.

Slutsatsen blir att jag bojkottar Skåne tills vidare.namnet till trots..

MVH Nonki

Jag föreslår att vi tillsätter en utredning. Som får komma med ett betänkande efter djupstudier i ämnet.

Frivilliga?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är säkert någon ekonom som ligger bakom det. Den fattige saknar mycket men den girige saknar allt :24:

Link to comment
Dela på andra sajter

Av den orsaken flyttar jag inte från Småland där har vi fortfarande tillgång till skogsstjärnan, styrkan väljer du själv - efter en andra kokning kan den vara upp till 90%, å andra sidan är det bara norrlänningar och smålänningar som är byggda för den sorters drycker. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Av den orsaken flyttar jag inte från Småland där har vi fortfarande tillgång till skogsstjärnan, styrkan väljer du själv - efter en andra kokning kan den vara upp till 90%, å andra sidan är det bara norrlänningar och smålänningar som är byggda för den sorters drycker. :14:

Dessutom så är den närproducerad och m.a.o ekologisk, vilket borde premieras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Skandal, men ditt val med OP är inte det sämsta. Den innehåller exakt samma kryddor som Skåne men dubbelt så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är säkert någon ekonom som ligger bakom det. Den fattige saknar mycket men den girige saknar allt :24:

En mycket bra iaktagelse, det kan väl inte vara så att du känner frugans älsta syster.

Sen måste jag hålla med Abrafo,,OP är bättre än skåne, ingen lokal patriot här inte fast jag har mina rötter i det granna lanned. Och varför inte en kall Löjtens linje akvavit går tom att smutta på utan tilltugg.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Knasen. Skåningar behöver bli mycket mindre dryga än dom 2 %. Det räcker ens inte med att lägga till en nolla. Man får ändra 2 an en bra bit upp också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gör ännu mer att jag tycker att skåne borde tillhöra danmark :thumbsup: Bara gör på detta sätt inte bra agerat :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt igen burrabus. Kanske du skulle ta en lott idag.

Vet ej vad fingrarna trycker på för tangenter har druckit en nyskåneakvavit :drunk:

Link to comment
Dela på andra sajter

karlarpsmetz

bor du i Stångby Nonki?

jag är uppväxt Där, vi bodde vid gamla smedjan och magasinsbygnaden på Bomvägen där har man hittat på många hyss 555

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag tog bilen igår på seneftermiddagen och körde ifrån Stångby och styrde kosan mot Lund i avsikt att inhandla mig ett par delikata köttbitar för en trevlig middag i hemmets lugna vrå tillsammans med Jennifer.

Allting förlöpte bra, jag tog mig till Citygross och hittade ett par fina stycken som hade rejält med insprängt fett och som smorde min gum vid blotta åsynen.

Jag slog till och tog mig sedermera till Systembolaget för att inhandla 35 cl Skåne Akvavit. Eftersom det definitivt inte är första gången jag inhandlar denna ädla dryck så visste jag precis vart i detta bolags lokaler jag skulle styra min kosa. Sagt och gjort. När jag kom fram till hyllan blev jag konfunderad. Det var en lapp där som sa att det handlade om en nyhet.

Nyhet?? Gamla ädla Skåne? ??? Jag fick skyndsamt tag i ett biträde och undrade vad i hela fridens dagar som stod på ???

Jag såg direkt att biträdet blev svarslöst och en konstig situarion uppstod. Biträdet, eller kvinnan, anställd som biträde, bad mig vänta en stund och försvann in bakom kulisserna.

Hon kom tillbaka ca 5 minuter senare. Då sa hon att man hade sänkt alkoholhalten från 40 till 38% och att drycken då fick ett nytt artikelnummer och därvidlag kom att kallas för nyhet.

Tja, vad skall man säga??? Nyhet...Skåneakvavit??.Och än värre och oförståeligt.varför sänka alkoholhalten 2 % ??? Hur kan man ändra på ett vinnande koncept så där utan vidare??

I ren protest klöpte jag en 35:a OP Andersson. Denna håller fortfarande 40 % och smakade utmärkt.

Egentligen, 38 % eller 40 % kan väl kvitta...men förstår inte varför man skall ändra på detta?? Verkar helt utan logik.

Slutsatsen blir att jag bojkottar Skåne tills vidare.namnet till trots..

MVH Nonki

Spelar ingen roll, OP är ju godare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gör ännu mer att jag tycker att skåne borde tillhöra danmark :thumbsup: Bara gör på detta sätt inte bra agerat :ahh:

Som skåning i förskingringen är jag beredd att hålla med dej,, visst fan skulle vi tillhört Danmark,. Bättre öl, färre abdullas, godare snaps, och en hel bhatting mer för kronan bara för att nämna något.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gör ännu mer att jag tycker att skåne borde tillhöra danmark :thumbsup: Bara gör på detta sätt inte bra agerat :ahh:

Det finns inte en sann Skåning som inte tycker som du, är du sen representativ för hur en normal svensk är :ahh: så kan det inte ske fort nog :thumbsup:.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag efterlyste i en annan tråd information om dramatiska förändringar i Sverige under de senaste 10 åren, men denna graden av dramatik hade jag inte förväntat mej.

Först hittar jag en finsk senap som är godare än den svenska Slottsenapen och så nu detta!

Där försvann den sista anledningen till "hemlängtan". :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jag efterlyste i en annan tråd information om dramatiska förändringar i Sverige under de senaste 10 åren, men denna graden av dramatik hade jag inte förväntat mej.

Först hittar jag en finsk senap som är godare än den svenska Slottsenapen och så nu detta!

Där försvann den sista anledningen till "hemlängtan". :)

Tyvärr så tillverkas Slottssenap i Polen numera i stället för Uppsala så den köper man inte mer

Nu blir det Fyrissenap i stället http://www.fyrissenap.se/

För övrigt har Skåne aldrig varit sig likt sedan jag flyttade därifrån för 57 år sedan :wink:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vansinne det där. Likadant med Gordons Gin som säljs med 37,5%. Vilket helgerån :frown:

Hej

Ja detta ofog är obegripligt, det finns ju en massa olika procentsatser på just olika märken av Gin i orginalutgåvan, och varför inte låta produkten behålla den procent som tillverkaren har bedömt som lämplig?

Det är ju en del av karaktären och smaken på just den produkten.

Gin finns väl i procent ifrån 37.5% till åtminstone 47.3%, och varför inte låta dom säljas med denna variation?

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...