Jump to content
IGNORERAD

Rengöra betonghus innan målning


magnus_se48

Recommended Posts

magnus_se48

Hej, Jag har ett betonghus i Don Mueang ( förort till BKK ). Pga av översvämningen så behöver jag måla om huset både ute och inne. I alla målningsinstruktioner i Sverige står att det är synnerligen viktigt att göra rent underlaget innan man målar. I Sverige finns såldes 'Målartvätt' att köpa överallt. Detta är ett akaliskt rengöringsmedel. Genom att det är alkaliskt så bryts allt fett ner eller löses upp. Dessutom ingår vanliga tensider för att göra rent. Här i Don Mueang får vi mycket sotpartiklar från omgivningen och annan smuts. Jag har därför försökt hitta ett rengöringsmedel typ 'Målartvätt' som tar bort att fett och annan smuts. Det verkar dock helt omöjligt att hitta ett sådant. Jag har via min Thailändska fästmö frågat på flera HomePro och lokala färghandlare. Alla verkar helt oförstående till detta. Finns det något målningsproffs som kan ge mig råd vad jag ska göra här i Thailand. Det finns ett ganska bra 'Mould remover' men detta är inte alkaliskt på det sätt som jag önskar. Eftersom nästan all färg som säljs här är vattenbaserat akrylatfärg så understryker ännu mer att ytan är torr och ren innan målning. Om inte så får man typisk blåsor som står ut. Kan någon ge mig tipps om var jag kan hitta bra rengöringsmedel eller om det finns något alternativ. Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Ducati

    6

  • Tallviking

    5

  • Nypan

    3

  • erik-sson

    3

Mest aktiva i denna tråd

Tjena!

Köp en bra högtryckstvätt är väl första allt. Inte någon billig skit.(tar bort alger m.m) Den gör mer rent än att stå och klabba med rengörningmedel.

Viktigast i Thailand är nog att köpa en riktig ofärgad grundningsfärg. Använd den rikligt innan målning.

Köp bra kvalitet på färg till huset. Finns massor med billig skit-färg. Köp en färg som har s.k 10-års garanti det brukar borga för

bra kvalitet. Vi målade vårt hus för 3-år sedan..lika fräsch fortfarande. Plus att färgen tål att tvättas med högtryckstvätt.

Lycka till! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom använder en grundfärg typ sealing har fungerat bra hemma på huset,följ anvisningar från ovanstående! :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

klorin eller målarsoda

Klorin är ett blekningsmedel, har knappast den effekten. Rätta mig om jag har fel.

Har själv använt,( och tjejen bror med som bor granne med Mouang och trådskaparen)

den gula flaskan med RÖD kork som finns i alla större varuhus, avsett för badrumsrengöring. Namnet är på Thai etiketten är rödrosa med bilder på badrum.

Den tar bort det mesta, men sörj för mycket god ventilation.

Blöta väggen eller vad du skall rengör med lite vatten,Spreja helst detta medel på ytan , använd en ganska mjuk borste om du bara vill tvätta annars så kan man gå på hårt.

Sklöj med rinnande vatten samtidigt som du borstar rent.

Lätt som en plätt.

Har använt detta även på vita målde ytor utomhus som har varit grovt angripna av svartmögel efter regn och andra föroreningar.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Läste en test för några år sedan som Folksam tror jag det var gjorde. De kom fram till att vanligt Yes handdiskmedel var utmärkt för rengörning innan målning och lika effektivt eller bättre än många dyra preparat. Nypans metod låter vettig.

Helt klart måste skit bort för ett snyggt och hållbart resultat. En del kör med en stark lösning av amoniak/vatten och borste med efterföljande sköljning. Det är också en bra metod utom för miljön kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

klorin är basiskt rengöringsmedel som även bleker och desinfektionerar det som trådskaparen efterlyste

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Jag har ett betonghus i Don Mueang ( förort till BKK ). Pga av översvämningen så behöver jag måla om huset både ute och inne. I alla målningsinstruktioner i Sverige står att det är synnerligen viktigt att göra rent underlaget innan man målar. I Sverige finns såldes 'Målartvätt' att köpa överallt. Detta är ett akaliskt rengöringsmedel. Genom att det är alkaliskt så bryts allt fett ner eller löses upp. Dessutom ingår vanliga tensider för att göra rent. Här i Don Mueang får vi mycket sotpartiklar från omgivningen och annan smuts. Jag har därför försökt hitta ett rengöringsmedel typ 'Målartvätt' som tar bort att fett och annan smuts. Det verkar dock helt omöjligt att hitta ett sådant. Jag har via min Thailändska fästmö frågat på flera HomePro och lokala färghandlare. Alla verkar helt oförstående till detta. Finns det något målningsproffs som kan ge mig råd vad jag ska göra här i Thailand. Det finns ett ganska bra 'Mould remover' men detta är inte alkaliskt på det sätt som jag önskar. Eftersom nästan all färg som säljs här är vattenbaserat akrylatfärg så understryker ännu mer att ytan är torr och ren innan målning. Om inte så får man typisk blåsor som står ut. Kan någon ge mig tipps om var jag kan hitta bra rengöringsmedel eller om det finns något alternativ. Mvh Magnus

Hej!

Första frågan man ställer sig vid ommålning är, vad typ av färg sitter där idag?

Utifrån detta går man sen vidare med val av åtgärder.

Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

klorin är basiskt rengöringsmedel som även bleker och desinfektionerar det som trådskaparen efterlyste

Tjena!

Klorin är säkert bra till smutsig blek tvätt i tvättmaskinen.

I Sverige tvättar man fasader med Högtryck(samt uppvärmt vatten till ca 90grader)Tar bort alger,sot,fett m.m En dieseluppvärmd högtryckstvätt. Man kan tillföra ett alkaliskt tvättmedel i behållaren som brukar finnas på dom flesta högtryckstvättarna.(om man är orolig)

Har en inbyggd brännare. Tyvärr är det nog lite svårt att få tag på i Thailand. Men en bra normal högtryckstvätt funkar här. Stå och skvätta klorin eller något annat rengörningsmedel,skura som en galning med borste funkar inte på fasader. Kan funka på mindre ytor ev. Ett tips,hur konstigt det än låter är:

Tvätta nerifrån och upp...när du är färdig med den ytan skölj av med högtryckstvätten uppifrån och ner.

Låt torka några dagar...måla.

Är en yrkeshemlighet :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Första frågan man ställer sig vid ommålning är, vad typ av färg sitter där idag?

Utifrån detta går man sen vidare med val av åtgärder.

Ducati

Tjena!

Här i Thailand är nog 95% av alla hus målade med s.k plast-färg. Finns ingen silikat,kalkfärg eller liknande :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det inte någon behållare för rengörningsmedel till högtrycken i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en test för några år sedan som Folksam tror jag det var gjorde. De kom fram till att vanligt Yes handdiskmedel var utmärkt för rengörning innan målning och lika effektivt eller bättre än många dyra preparat. Nypans metod låter vettig.

Helt klart måste skit bort för ett snyggt och hållbart resultat. En del kör med en stark lösning av amoniak/vatten och borste med efterföljande sköljning. Det är också en bra metod utom för miljön kanske.

Läste också det. Skall testa det i påskhelgen för jag skall måla om en verktygsbod på tomten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Klorin är säkert bra till smutsig blek tvätt i tvättmaskinen.

I Sverige tvättar man fasader med Högtryck(samt uppvärmt vatten till ca 90grader)Tar bort alger,sot,fett m.m En dieseluppvärmd högtryckstvätt. Man kan tillföra ett alkaliskt tvättmedel i behållaren som brukar finnas på dom flesta högtryckstvättarna.(om man är orolig)

Har en inbyggd brännare. Tyvärr är det nog lite svårt att få tag på i Thailand. Men en bra normal högtryckstvätt funkar här. Stå och skvätta klorin eller något annat rengörningsmedel,skura som en galning med borste funkar inte på fasader. Kan funka på mindre ytor ev. Ett tips,hur konstigt det än låter är:

Tvätta nerifrån och upp...när du är färdig med den ytan skölj av med högtryckstvätten uppifrån och ner.

Låt torka några dagar...måla.

Är en yrkeshemlighet :thumbsup:

har du bra tips på hur man gör med en träfasad med lite svartmögel på som inte tål högtryckstvätt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Läste också det. Skall testa det i påskhelgen för jag skall måla om en verktygsbod på tomten

Jag rengjorde med Yes/vatten och borste när jag målade om hus och garage för ett par år sedan. Kan inte säga annat än att det vae mycket effektivt, skiten flöt sedan bort när man spolade. Därefter skrapades väggar för att ta bort allt löst men det var inte mycket. Sedan på en vända med grundolja på väggen både på målade och trärena ytor. Sedan två lager färg så ser det emaljerat ut :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

har du bra tips på hur man gör med en träfasad med lite svartmögel på som inte tål högtryckstvätt ?

[size=4]Hej

Tvätta fasaden med Borakol (en Borsyrelösning), finns i färgaffären men är ganska dyrt. Den tar effektivt död på alger och svamp. Man kan även blanda i ca 2-3% Borakol i färgen när man ska måla fasaden så slipper man problemet i ganska många år

Man kan tillverka sin egen "Borakol" mycket billigt, men det kräver lite kunskaper i kemi och är inte helt ofarligt att framställa.

//S[/size]

Ändrades av Stefan

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tvätta fasaden med [size=2]Borakol (en Borsyrelösning), finns i färgaffären men är ganska dyrt. Den tar effektivt död på alger och svamp. Man kan även blanda i ca 2-3% [/size][size=3]Borakol i färgen när man ska måla fasaden så slipper man problemet i ganska många år[/size]

[size=3]Man kan tillverka sin egen "[/size][size=3]Borakol" mycket billigt, men det kräver lite kunskaper i kemi och är inte helt ofarligt att framställa.[/size]

[size=3]//S[/size]

Boracol är inget tvättmedel. det kan man spruta på efter man tvättat.

Har för mig att boracol fick sämst i test och med ett literpris på 200 spänn så finns det bättre alternativ tex yes.

http://www.trygghetsvakten.se/om-ovrigt/diskmedel-bast-pa-mogeltvatt/

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Hej när jag har rengjort innan jag målat har jag använt ammoniak löst i vatten borde vara lätt att få tag på (gissar bara) sen finns det ju olika propplösare och dyligt som kanske innehåller NaOH ? vem vet. Men skulle vara på sin plats att säga att en del kemikalier är jättefarliga och ska använas mycket försiktigt för den egna hälsans skull. Man blir blind om man får starka alkalier i ögonen tex.Editerade mitt inlägg gjore en så kallad Typo trycke på fel tangent ;-)

Ändrades av Chrille Columbus

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Här i Thailand är nog 95% av alla hus målade med s.k plast-färg. Finns ingen silikat,kalkfärg eller liknande :thumbsup:

Hej!

Om det är så att färgen har ett bindemedel i form av en latexpolymer ( plast ) bildar den en film vilket kan särskiljas från underlaget.

En silikatfärg är kemiskt bunden till substratet och är dessutom semipermiabel ( andas ) och används nästan uteslutande exteriört.

Ett mycket bra val vid nykonstruktion men här sitter man fast i sitt systemval och byter lämpligen inte typ av ytbeläggning vid ommålning.

Färg byggd på latexpolymer kan levereras som vattenburen eller lösningsmedelsburen, skillnaden är att den lösningsmedelsburna färgen kan innehålla polymer med avsevärt högre Tg ( temperaturen polymeren mjuknar vid ).

En högfylld ( hög halt pigment och extenders ) kan även denna vara semipermiabel vilket vilket möjligör fukttransport genom ytbeläggningen. En högfylld beläggning är normalt matt och en mer tät yta ger mera glans.

En helt matt yta kan med framgång rengöras med högtryck men en glansigare yta med sämre fukt transport bör nog rengöras mekaniskt ( spann och borste ) då det kan bli problem med att få ut fukten som trängt in under filmen.

En fasad som skall rengöras med rengöringsmedel bör formuleringen vara baserad på effektiva katjoniska tensider och med goda komplexbildare då " skiten" annars letar sig tillbaka till fasaden. Rätt katjonerna slår ut de mesta som "växer"..

Men som tidigare nämnts, försök få klart vad som sitter där idag.

Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Boracol är inget tvättmedel. det kan man spruta på efter man tvättat.

Har för mig att boracol fick sämst i test och med ett literpris på 200 spänn så finns det bättre alternativ tex yes.

http://www.trygghets...-pa-mogeltvatt/

Mvh Hn

Hej!

Nej, Boracol är inget tvättmedel det är en form av impregnering för att slippa mögelpåväxt efter men har tvättat fasaden med te.x Yes.

Yes tar bort det synliga möglet/algerna men dödar inte sporerna.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]Hej

Tvätta fasaden med Borakol (en Borsyrelösning), finns i färgaffären men är ganska dyrt. Den tar effektivt död på alger och svamp. Man kan även blanda i ca 2-3% Borakol i färgen när man ska måla fasaden så slipper man problemet i ganska många år

Man kan tillverka sin egen "Borakol" mycket billigt, men det kräver lite kunskaper i kemi och är inte helt ofarligt att framställa.

//S[/size]

Hej!

Borakol är dyrt men det kan bli ännu dyrare om den vattenburna latexfärgen är stabiliserad ( emulsion av plast i vatten ) på ett vis som gör att formuleringen kollapsar vid tillsats av "Borakol".

Detta bör nog kontrolleras med leverantören av den aktuella färgen!

Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om det är så att färgen har ett bindemedel i form av en latexpolymer ( plast ) bildar den en film vilket kan särskiljas från underlaget.

En silikatfärg är kemiskt bunden till substratet och är dessutom semipermiabel ( andas ) och används nästan uteslutande exteriört.

Ett mycket bra val vid nykonstruktion men här sitter man fast i sitt systemval och byter lämpligen inte typ av ytbeläggning vid ommålning.

Färg byggd på latexpolymer kan levereras som vattenburen eller lösningsmedelsburen, skillnaden är att den lösningsmedelsburna färgen kan innehålla polymer med avsevärt högre Tg ( temperaturen polymeren mjuknar vid ).

En högfylld ( hög halt pigment och extenders ) kan även denna vara semipermiabel vilket vilket möjligör fukttransport genom ytbeläggningen. En högfylld beläggning är normalt matt och en mer tät yta ger mera glans.

En helt matt yta kan med framgång rengöras med högtryck men en glansigare yta med sämre fukt transport bör nog rengöras mekaniskt ( spann och borste ) då det kan bli problem med att få ut fukten som trängt in under filmen.

En fasad som skall rengöras med rengöringsmedel bör formuleringen vara baserad på effektiva katjoniska tensider och med goda komplexbildare då " skiten" annars letar sig tillbaka till fasaden. Rätt katjonerna slår ut de mesta som "växer"..

Men som tidigare nämnts, försök få klart vad som sitter där idag.

Ducati

Jag har oljetäcklasyr från Beckers och skall måla med samma sort nu

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

magnus_se48

Hej, Tack för alla svar. Det verkar som vanligt rengöringsmedel och en riktigt bra primer gör susen. Jag kan dock upplysa om att de röda och lila flaskorna med rengöringsmedel är anpassade för typiskt badrum och liknande. Dessa rengöringsmedel är sura. Dvs innehåller saltsyra i lite olika koncentration. Vattnet här i Thailand innehåller mycket kalk så man får lätt kalkavlagringar i handfat och toaletter. Jag brukar använda den lila förpackningen för den är surast. ( Har lägst ph ). Om man gnuggar försiktigt över kalkavlagringarna under en stund löses de upp. Dessa rengöringsmedel är dock inte lika effektiva mot fett och andra biologiska föroreningar. Typiskt använder man kaustik soda i avlopp som löser upp allt biologiskt material. Så starkt kan man dock inte för att rengöra väggar utan den målartvätt som man köper i Sverige är perfekt för detta ändamål. Jag har också skickat en fråga till ICI / Akzo Nobel som tillverkar Dulux produkterna. De har en utmärkt produkt 'Mould Wash' som fungerar bra men som inte är så bra innan målning. Om någon har ytterligare tipps så hör gärna av dig här. Jag återkommer om ICI / Akzo Nobel kommer med något intressant svar. /Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oljetäcklasyr från Beckers och skall måla med samma sort nu

Att tänka om före är aldrig fel.

Detta är en alkydbaserad produkt som har en lite "modernare" formulering om jag inte missminner mig.

Att tänka på när det gäller alkydbaserade produkter är att det finns ett "fönster i tiden" när det är lämpligast att måla om.

En alkyd är en oljemodifierad polyester och då oljorna eller rättare sagt fettsyror och monoglycerider där av, har en tendens att brytas ned av UV och syre, åldras färgfilmen.

Målar man om för tidigt kan man få problem med vidhäftningen om inte ytan åldrats tillräckligt då den är för "blank".

Väntar man för länge kommer ytan att krackelera och det skall till mycket arbete för att få loss allt som är löst.

Men att ha ett "system tänk" som i ditt fall är aldrig fel. Lika löser lika som jag en gång lärde mig i kemin.

Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har reseptet på hu man tillverkar Boracol? skriv gjärna ett inlägg.

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

har du bra tips på hur man gör med en träfasad med lite svartmögel på som inte tål högtryckstvätt ?

Hej ! Se mitt tips i länken ovan

Lycka Till!!!

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...