Jump to content
IGNORERAD

Vad jobbar din partner med i Thailand


Guest Forden34

Recommended Posts

Det är riktigt att det finns ett begränsat antal av dessa "government official"-positioner och det är många som konkurrerar om dem, så det är en av anledningarna till att frun är orolig för vad som kan hända i framtiden om hon säger upp sig, eftersom inte är så lätt att få tillbaka motsvarande jobb senare. Nuförtiden verkar det dock inte vara så mycket korruption kring detta, så det räcker numera normalt med att man har klarat av testerna för att bli behörig, men tidigare så kunde man ofta bara få en sådan tjänst om man var beredd att betala ett antal hundra tusen THB för det. Såvitt jag vet kan vem som helst som har de grundläggande kvalifikationerna göra testerna, men det är ganska få som klarar dem. Eventuellt är det så att dessa tester anordnas när det finns ett antal tjänster tillgängliga och bara de som gör bäst ifrån sig på testerna väljs ut.

Kul med uppdaterad information. :thumbsup:

Min kännedom är ju sådär 5-6 år gammal och det har nog hänt en del sedan dess. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    4

  • mikedo58

    4

  • Sam sip sam

    3

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

pensionaren

Det är riktigt att det finns ett begränsat antal av dessa "government official"-positioner och det är många som konkurrerar om dem, så det är en av anledningarna till att frun är orolig för vad som kan hända i framtiden om hon säger upp sig, eftersom inte är så lätt att få tillbaka motsvarande jobb senare. Nuförtiden verkar det dock inte vara så mycket korruption kring detta, så det räcker numera normalt med att man har klarat av testerna för att bli behörig, men tidigare så kunde man ofta bara få en sådan tjänst om man var beredd att betala ett antal hundra tusen THB för det. Såvitt jag vet kan vem som helst som har de grundläggande kvalifikationerna göra testerna, men det är ganska få som klarar dem. Eventuellt är det så att dessa tester anordnas när det finns ett antal tjänster tillgängliga och bara de som gör bäst ifrån sig på testerna väljs ut.

sorligt nog är det så, att man kan köpa sig till ett jobb..fruns son ville bli polis och för 200 000 baht fick han "friplåt till polisskolan...samma sak för en annan släkting som fick betala lika mycket för att få ett bankjobb...Din fru gör nog klokt i att

behålla sitt jobb..det är nog inte självklart att hon kan få tillbaka det på egna meriter..utan att "hosta" upp en slant...

Det är inte bara Sverige som är "fantastiskt"

mvh

pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Frugan har ju flyttat hit nu men tidigare var hon typ vad vi kallar kontorschef med en Bachelor Degree och hade då en lön runt 30.000 thb.

Det verkar ju som de tjänar något under oss men skillnaden är SEK eller THB.

Link to comment
Dela på andra sajter

driver egen taxi & tour boknings firma i Pattaya.

Tjänar så hon klarar sig.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Men då är det pålagt både moms, bonus och skatteåterbäringen för de senaste 10 åren. Endera blir man stolt och funderar "aj fan tjänar jag så mycket". Eller också blir man fundersam och tänker "vafan gör jag med alla pengarna".

Ja, och sedan får man inte glömma den överpositiva växelkursten från Sek till Thb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Att våra ekonomier inte är ute på några forum betyder bara att dom inte är lika dana forumrävar som oss.

Haha...undrar vem som är naiv egentligen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

driver egen taxi & tour boknings firma i Pattaya.

Tjänar så hon klarar sig.

Kan det möjligen vara Pattaya Taxi & Tour service och Pat vi pratar om. Hur som helst så lät den damen trevlig på rösten och hennes utlovade bekräftelse kom några minuter senare.Bra skött och sånt gillar en ordningens man som jag. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det möjligen vara Pattaya Taxi & Tour service och Pat vi pratar om. Hur som helst så lät den damen trevlig på rösten och hennes utlovade bekräftelse kom några minuter senare.Bra skött och sånt gillar en ordningens man som jag. :14:

Japp det stämmer att det är Pat.

tack tack det ska jag framföra. kul att du var nöjd.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon jobbar med att göra av med mina pengar o det gör hon jävligt bra, i sverige är det ungefär lika så det är full fart på kontot men jag är inte så dålig jag heller, man lever bara en gång.

FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Min dam jobbar dar och lonen ar mycket ,varierande, det kommer in lite i restaurangen,lite i Offshore bar,lite fran bungalowerna

lite fran motorcyklarna och sist men inte minst fran hennes beuty salon

post-7775-0-26117000-1333036896.jpg

post-7775-0-26117000-1333036896.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon jobbar som konsult,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,med uppgift att underlätta för sina snikna syskon att snylta på farangen

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Min Sambo var när hon flyttade från Thailand 2001 anställd hos Royal Thai Police med graden Sub-Leutanant.

Arbetsuppgifterna var rent administrativa och krävde Master Degree + polisskola. Lönen var väldigt låg 12-13 000 THB per månad. Hade dock betalda semesterdagar, fri sjukvård. mm förmåner.

Mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dam jobbar dar och lonen ar mycket ,varierande, det kommer in lite i restaurangen,lite i Offshore bar,lite fran bungalowerna

lite fran motorcyklarna och sist men inte minst fran hennes beuty salon

Och resten får du skjuta till, eller..?? :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte nu föreslå att jag skall bli hennes "Mia noi" , vad är det maskulina ordet för mia noi på Thai ? :offtopic:

Om ingen redan har nämnt det så "Poa Noi" skall det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Min Sambo var när hon flyttade från Thailand 2001 anställd hos Royal Thai Police med graden Sub-Leutanant.

Arbetsuppgifterna var rent administrativa och krävde Master Degree + polisskola. Lönen var väldigt låg 12-13 000 THB per månad. Hade dock betalda semesterdagar, fri sjukvård. mm förmåner.

Mvh

Hej mamma bäng fan pappa käng :)

Din sambo och min fru skulle kunna och sitta prata jobb eftersom dom tydligen är kopior (avsende jobb), min fru jobbade vid Pinklao police station dock några år senare än din sambo.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Min Sambo var när hon flyttade från Thailand 2001 anställd hos Royal Thai Police med graden Sub-Leutanant.

Arbetsuppgifterna var rent administrativa och krävde Master Degree + polisskola. Lönen var väldigt låg 12-13 000 THB per månad. Hade dock betalda semesterdagar, fri sjukvård. mm förmåner.

Mvh

Hej mamma bäng fan pappa käng :)

Din sambo och min fru skulle kunna och sitta prata jobb eftersom dom tydligen är kopior (avsende jobb), min fru jobbade vid Pinklao police station dock några år senare än din sambo.

Ha en bra dag!

:wai:

Hogkvarteret ungefar brevid Siam Square/mittemot world trade, granskning och utbetalning av loner, pensioner och gratifikationer tror jag att jag oversatte till nar jag hjalpte med hennes svenska CV.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Min Sambo var när hon flyttade från Thailand 2001 anställd hos Royal Thai Police med graden Sub-Leutanant.

Arbetsuppgifterna var rent administrativa och krävde Master Degree + polisskola. Lönen var väldigt låg 12-13 000 THB per månad. Hade dock betalda semesterdagar, fri sjukvård. mm förmåner.

Mvh

Hej mamma bäng fan pappa käng :)

Din sambo och min fru skulle kunna och sitta prata jobb eftersom dom tydligen är kopior (avsende jobb), min fru jobbade vid Pinklao police station dock några år senare än din sambo.

Ha en bra dag!

:wai:

Hogkvarteret ungefar brevid Siam Square/mittemot world trade, granskning och utbetalning av loner, pensioner och gratifikationer tror jag att jag oversatte till nar jag hjalpte med hennes svenska CV.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...