Jump to content
IGNORERAD

Bangkoks gatumat utsedd till bland dom bästa i Asien.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Bangkok har utsetts till en av dom tio bästa platserna för gatumat i Asien tillsammans med Penang, Taipei, Fukuoka, Hanoi, Singapore, Seoul, Xi`an, Manilla och Phnom Phen, ingen av dom utsågs till etta.

Om Bangkok sägs det att man kan äta bra mat i stan utan att sätta sin fot i en resturang, populära rätter var bl.a som tam, khao pad och grillat griskött.

Och det är väl bara att hålla med om att man blir förvånad över hur många rätter som man kan laga på gatan med så enkla medel och hur bra det smakar, och även den goda renligheten under dessa förhållanden imponerar tycker jag.

Mvh Isan Lover

Bangkok's street foodrated among best in Asia

Bangkok has been chosen as one of Asia's 10 greatest street food cities with pad see ew fried noodles, som tam papaya salad, and moo ping grilled pork among the most popular street food items.

The other nine Asian cities named by CNNGo.com as the greatest street food cities are Penang in Malaysia, Taipei, Fukuoka in Japan, Hanoi, Singapore, Seoul, Xi'an in China, Manila, and Phnom Penh. None was ranked as No1.

"Bangkok is a street food heavyweight; one can eat well in the city without ever setting foot inside a restaurant," Lina Goldberg wrote in the article posted on the website on Friday.

"Bangkok street food culture is built around the Thai habit of eating many small meals throughout the day."

The author selected 10 street food items as the most recommended in Bangkok. They are pad see ew, som tam, moo ping, guay teow rua boat noodles, khao pad pu fried rice with crab, moo dad diew air-dried pork, kanom jeen rice noodle, cha yen thai-style milked tea, khao niew ma muang mango with sweetened sticky rice, and khanom krok coconut pudding. http://www.bangkokpost.com/news/local/285868/Bangkok-street-foodrated-among-best-in-asia

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    5

  • noBuzz

    2

  • Tallviking

    2

  • mussemannen

    2

Mest aktiva i denna tråd

Det samma skulle kunna sägas om i princip alla städer och byar i Thailand där de har matvagnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det samma skulle kunna sägas om i princip alla städer och byar i Thailand där de har matvagnar.

Hej

Det håller jag med om, gatumaten håller oftast hög klass på dom flesta ställen och rätterna är oftast ungefär dom samma, att man valde att peka ut just Bangkok i Thailand beror kanske på att det är en storstad som har enormt mycket besökare, men själv tycker jag att gatumaten är värd allt beröm dom får, mycket bra mat till humna priser.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillsammans med bla Manila ? känns ju som en stabil lista :/

Nu har jag förvisso inte varit i just Manila men jag tvivlar på att den är så värst mycket bättre än övriga filippinerna..dvs ljusår sämre än Thailand..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag inte förstår är hur Penang kan vara med i denna lista. Nu var det visserligen väldigt länge sedan jag var på Penang, ca 20 år sedan. Då var det inte så mycket att hurra för. Så de har väl tagit sig på senare år. Däremot Singapor är en höjdare, möjligen snäppet bättre än BKK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singapore är i min egen lista den bästa gatumat jag provat i världen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Singapore är i min egen lista den bästa gatumat jag provat i världen

Hej

Det håller nog dom flesta med om, dom har ju mat ifrån en massa olika länder på gatorna, så det är ett stort urval av högklassig mat och även Thailändsk sådan.

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Neeeeej... jag tycker precis tvärt om! :)

Singapore hade hyffsat utbud och ganska många stånd/syltor.. men inget serverade mat med smak. Det mesta var blassé och utan krydda.

På Penangs kvällsmat-marknader däremot smakade maten, var mer varierad och roligare.

Så olika det kan bli i uppfattningarna. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Nu blev jag hungrig, finns ju inget bättre än grillad kyckling i Thailand gissar på att den minst är lika god i alla andra Asiatiska länder också men kycklingen hemma i Sverige går ju knappt att äta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Hej

Och det är väl bara att hålla med om att man blir förvånad över hur många rätter som man kan laga på gatan med så enkla medel och hur bra det smakar, och även den goda renligheten under dessa förhållanden imponerar tycker jag

Renlighet ha ha var det dummaste jag läst på länge enl en läkare från Thailand är det den värsta bakterifloran

du kan råka ut för är just gatumaten , känns ju inte så där kul att äta på en tallrik som diskats ett antal ggr i samma slaskvatten

Link to comment
Dela på andra sajter

Neeeeej... jag tycker precis tvärt om! :)

Singapore hade hyffsat utbud och ganska många stånd/syltor.. men inget serverade mat med smak. Det mesta var blassé och utan krydda.

På Penangs kvällsmat-marknader däremot smakade maten, var mer varierad och roligare.

Så olika det kan bli i uppfattningarna. :)

Du måste vara förberedd. Har du inte alltid en påse chili i fickan. Man kan alltid krydda på, värre att krydda av. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bakterierer rensar magen :y15:

Gillar gatumaten för att man ser att det är vell done.

Min enda matförgiftning har jag fått på en dyrare restaurang.

Ett tips jag fått är att där poliser äter är det bra mat.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bakterierer rensar magen :y15:

Gillar gatumaten för att man ser att det är vell done.

Min enda matförgiftning har jag fått på en dyrare restaurang.

Ett tips jag fått är att där poliser äter är det bra mat.

Förmodligen bra för poliser på något sätt!

Ett tips jag kör efter, ät där de flesta thailändare äter! :thumbsup:

Men sedan finns det alltid undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Renlighet ha ha var det dummaste jag läst på länge enl en läkare från Thailand är det den värsta bakterifloran

du kan råka ut för är just gatumaten , känns ju inte så där kul att äta på en tallrik som diskats ett antal ggr i samma slaskvatten

Hej

Då måste jag ha en ovanligt bra mage för jag blir aldrig dålig av gatumat, och jag tycker att allt är både aptitligt, rent och snyggt med tanke på dom enkla förhållanden som maten både tillagas och serveras under.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Hej

Då måste jag ha en ovanligt bra mage för jag blir aldrig dålig av gatumat, och jag tycker att allt är både aptitligt, rent och snyggt med tanke på dom enkla förhållanden som maten både tillagas och serveras under.

Mvh Isan Lover

Du är ju härdad och van med bakterier eftersom ni sitter ju och äter med fingrarna

flera stycken på samma tallrikar uppe i obygden men vi andra som är vana med rena verktyg

när vi äter är nog mera känsliga

har en kompis som är kock här hemma och borde veta hur farligt det är med

bakterier åkte på salmonella inte bara en gång utan 2 år i rad, i phuket var detta

så nu äntligen har han tagit mitt råd ät inte skxten

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok blivit dålig i magen har väl alla , men den största magförstöraren är absolut alkohol ! åtminstone om man är där ner en längre tid och vill ligga på toppen! Gillar själv och äta med thaiare i gatustånden.

Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Hej

Då måste jag ha en ovanligt bra mage för jag blir aldrig dålig av gatumat, och jag tycker att allt är både aptitligt, rent och snyggt med tanke på dom enkla förhållanden som maten både tillagas och serveras under.

Mvh Isan Lover

Samma här aldrig blivit dålig av gatumaten men fin ställena utan kunder där blir man sjuk. Finns det något bättre än kvällsmarknader med ett 100-tal grillvagnar där man kan gå och plocka lite hitan och ditan GOTT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl blivit dålig vid enstaka tillfällen men det har nog berott på för hårt kryddad mat. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Renlighet ha ha var det dummaste jag läst på länge enl en läkare från Thailand är det den värsta bakterifloran

du kan råka ut för är just gatumaten , känns ju inte så där kul att äta på en tallrik som diskats ett antal ggr i samma slaskvatten

Det är väl så att båda har sina för och nackdelar. Det finns inga garantier för att en restaurang är renligare än ett gatustånd. Fördelarna med ett gatustånd är att det är lätt att rengöra, i en restaurang finns det nästan alltid skrymslen där bakteriehärdar kan gro. Men att kategoriskt säga att det ena är ok men dömma ut det andra låter knäppt. Alltför många äter i gatustånd för att det ska vara någon större skillnad.

Just diskningen är en svaghet i en del gatustånd, håll koll på det. Håll även koll på att stället har mycket gäster oavsett om det är en restaurang eller gatustånd.

Jag har ätit rätt många år totalt sett i gatustånd och blivit matsjuk av maten en eller två ggr. På restaurang någon fler gång matsjuk fast jag nog ätit färre gånger där.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du är ju härdad och van med bakterier eftersom ni sitter ju och äter med fingrarna

flera stycken på samma tallrikar uppe i obygden men vi andra som är vana med rena verktyg

när vi äter är nog mera känsliga

har en kompis som är kock här hemma och borde veta hur farligt det är med

bakterier åkte på salmonella inte bara en gång utan 2 år i rad, i phuket var detta

så nu äntligen har han tagit mitt råd ät inte skxten

Hej

Själv har jag blivit magsjuk ordentligt en gång på 27 år och det var i Udon Thani på en liten väg i stans utkant, där stod två tjejer och grillade kyckling halsar på ett oljefat, och dom ropade dit mig och ville gärna sälja lite till mig, det fanns inga kunder och jag tyckte nästan synd om dom, så jag köpte lite av dom, men samtidigt ropade några personer på andra sidan gatan åt mig att inte äta dom, kanske visste dom att det inte var så fräscht, men jag köpte och åt upp dom där halsarna till tjejernas glädje.

Men jag hann knappt hem innan magen körde igång och jag sket vatten resten av dagen, frugan gav mig imodium och liknande preparat men inget hände, jag kunde inte behålla varken mat eller dryck, så det slutade med ett besök hos läkare och en rejäl sptuta i skinkan, sedan uppmanade han mig att starta magen med te och bröd, och ex. vis mild ris soppa till middag, och nu blev jag bra mer eller mindre direkt, men jag var lite hängig några dagar.

Men detta är den enda gången som jag har blivit riktigt dålig och då fick jag ju egentligen skylla mig själv, jag blev ju varnad men åt ändå, sedan fick jag veta att det var slakeriavfall som dom grillade och sålde.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig att jag skulle äta den här s k maten som har exponerats i värmen och dieselavgaser en hel dag och sedan hanteras med orena verktyg och händer.

Man behöver ju inte kasta alla sina inlärda värderingar över bord bara för att man vistas i ett u-land.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvalitén på gatumaten varierar ju klart men det mesta jag har fått i Bangkok har varit jättegott, khao niaow får man ju oftast i en påse och den bör ju vara oanvänd.

Tror jag blivit magsjuk en gång av gatumat och då fick jag nog skylla mig själv som tyckte att kycklingen var färdig långt tidigare än han som skötte grillen (Fylle logik skyller vi det på) sen är det ju en liten myt att "alla" gatumatsställen ligger utmed en hårt trafikerad gata, de flesta jag besäker ligger in på en liten soi nära en gata. Ser kanske inte så rent ut och en och annan rätta kan ila förbi men maten är 99 gånger av 100 helt okej.

Kan hålla med om att Singapores hawker food också är kanon, liksom i KL.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja själv tycker jag om gatustånds maten, dålig magen har man blivit nån gång men jag uppskattar maten & smaken så jag käkar på.

Riktig dålig vart jag dock 88 i Alexandria Egypten Salmonella sjuka avmönstra med match vikten 42 kg & förlamad i armar & ben.

Finns många varianter av salmonella denna slog sig på muskulaturen för utom skitningen.

What doesn't kill you makes you stronger ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Gillar också gatumaten :thumbsup: Fördelen är man ser köket och ser det mer än lovlig skitigt ut tar man nästa

Lite svårt när man går på restaurang, men det inte ögat ser finns inte :rolleyes:

Har sett fruktansvärt skitiga restaurangkök i svedala och utomlands :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag är nån expert men undrar om inte tillagningen har störst betydelse?

Om köttet man äter är ordentligt genomstekt så dör väl dom flesta bakterierna?

Har varit med frugan och handlat på marknader i Manila och det ser ju inte så värst aptitligt ut alla gånger.

Har dock aldrig blivit magsjuk i Filippinerna, däremot i Thailand efter diverse restaurangbesök :wink:

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...