Jump to content
IGNORERAD

Kuppmakaren Gen Sonthi Boonyaratkalin pressas på svar.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    22

  • Poffa

    13

  • Isaan Butterfly

    12

  • MaiChai

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Jag lovar dig, den överväldigande majoriteten av den thailändska överklassen och gruppen med relativt välbärgade expats ser inte gräsrötter i allmänhet som bråkstakar och än mindre som terrorister, de är också fullt medvetna om att det är personer ur militären, rojalister och överklassen som är orsaken till landets orättvisor och andra problem.

Det var rika och inflytelserika män som initierade och finansierade flygplatsockupationen precis som det var rika och inflytelserika män som initierade ockupationen av Bangkoks innerstad; det är dessa cyniska män som är bråkstakar och terrorister, de andra är oftast fredliga och kanske naiva samt betalda medlöpare.

Jag är osäker på om du inte vet bättre eller om det bara passar din agitation bättre men en väldigt stor del av Thailands militärtopp och överklass stöder PT, förmodligen fler än de som stöder Demokraterna. Underklassen bor dessutom inte bara i röda områden och om det vore så självklart att fattiga ska rösta på PT så pissar du ju på alla fattiga som inte stöder dem och det är ett riktigt otrevligt översitteri som inte passar någon som säger sig vara för demokrati och på de svagas sida.

Hej

Jag hoppas att du har rätt i detta att en stor del av Thailands militärtopp och överklass stöder PT för det lovar gott för Thailands framtid isåfall, men själv tror jag tyvär att det är en minoritet som är rädda att agera p.g.a den onämnbare och hans rådgivare och för att mista sina karriärsmöjligheter, men att det finns röda generaler har du alldeles rätt i, men den dag dom öppet tar ställning mot sina kollegor i den absoluta försvarstoppen står nog landet mer eller mindre inför ett inbördeskrig, så man får väl hoppas att så inte sker, utan att detta går att lösa på fredlig väg.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag hoppas att du har rätt i detta att en stor del av Thailands militärtopp och överklass stöder PT för det lovar gott för Thailands framtid isåfall, men själv tror jag tyvär att det är en minoritet som är rädda att agera p.g.a den onämnbare och hans rådgivare och för att mista sina karriärsmöjligheter, men att det finns röda generaler har du alldeles rätt i, men den dag dom öppet tar ställning mot sina kollegor i den absoluta försvarstoppen står nog landet mer eller mindre inför ett inbördeskrig, så man får väl hoppas att så inte sker, utan att detta går att lösa på fredlig väg.

Mvh Isan Lover

Det är givetvis helt naturligt att väldigt många inom militärtoppen och överklassen stöder PT då de är ett utpräglat nationalistiskt högerparti, varför skulle de säga nej till utökade militärbudgetar och diverse skattelättnader för uberrika?

Det motstånd som finns bland militärtoppen och överklassen är mot Thaksin personligen, dels för att många anser att han vill bli diktator och dels då han ändrade på den gängse formen av korruption och favoriseringar; istället för ganska mycket till alla viktiga blev det väldigt mycket till närmaste croonies och nästan inget över till resten.

Så länge kejsaren styr från Dubai kommer inget hända och PT kommer fortsätta att vinna valen genom den utpräglade patroniseringskulturen vilken gör att landsbyggdens provinsiella feodalherrar äger rösterna. Enda hotet mot PT är att kejsaren glömmer att betala de som äger rösterna eller att han försöker ta sig tillbaka till brottsplatsen, då kan vad som helst hända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

På denna din fråga svarade jag att "Det var nästan uteslutande utländsk media som dom jag nämde några exempel på, men även svensk sådan som gjorde ett bra jobb" och med bra jobb menade jag att man gjorde mer djuplodande reportage om dom röda och besökte byarna i norr och nordost, man kunde se filmade inslag på BBC, CNN, AL Jazeera och även i Svensk TV där vanligt folk ute i byarna fick säga sitt om konflikten, något sådant har i princip fortfarande inte förekommit i Thailändsk statlig TV eller i dom engelskspråkiga tidningarna i Thailand.

Och detta är nog en av anledningarna till att många välutbildade Thailändare och landets överklass tillsammans med en grupp relativt välbärgade expats ser gräsrötterna på landet och underklassen i städerna som bråkstakar och t.o.m som terrorister, vilket naturligtvis är hela avsikten med att ha en partisk och elitistisk media som ser och skildrar allt som händer ur överklassens och militärens perspektiv, skulle man göra reportage ifrån byarna i norr och söder och låta folk där komma till tals och sedan visa dessa inom Thailand så skulle förmodligen förståelsen för gräsrötternas och underklassens protester öka och det vore ju katastrofalt för militären, rojalisterna och överklassen, då skulle ju istället dessa framstå som själva orsaken till landets orättvisor, och att det är deras kupp och upplösande av partier som har tvingat fattigt folk att offra sina liv för demokratin och rätten att själva få vara med att välja och utse landets regering igen.

Mvh isan lover

Men hallåååååååå

Jag skrev hur många dom intervjuade "FRÅN ANDRA SIDAN KONFLIKTEN" och du går bpå som en ångvält igen och igen om vad dom intervjuade om ENA SIDAN AV KONFLIKTEN

Är det så svårt att förstå att alla konflikter består av två sidor och om man skall kunna bilda sig en seriös uppfattning om en konflikt eller rapportera seriöst om en konflikt så måste man rapportera båda sidors syn på konflikten

Den "andra" sidan i den här konflikten är de som INTE är röda utan antingen regering, militär, de gula eller oskyldiga ofärgade vanliga thailändare som drabbas av de rödas aktiviteter på olika sätt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag hoppas att du har rätt i detta att en stor del av Thailands militärtopp och överklass stöder PT för det lovar gott för Thailands framtid isåfall, men själv tror jag tyvär att det är en minoritet som är rädda att agera p.g.a den onämnbare och hans rådgivare och för att mista sina karriärsmöjligheter, men att det finns röda generaler har du alldeles rätt i, men den dag dom öppet tar ställning mot sina kollegor i den absoluta försvarstoppen står nog landet mer eller mindre inför ett inbördeskrig, så man får väl hoppas att så inte sker, utan att detta går att lösa på fredlig väg.

Mvh Isan Lover

Vilken "färg" sätter du på alla thailändare som stöder fattiga men inte stöder PT ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men hallåååååååå

Jag skrev hur många dom intervjuade "FRÅN ANDRA SIDAN KONFLIKTEN" och du går bpå som en ångvält igen och igen om vad dom intervjuade om ENA SIDAN AV KONFLIKTEN

Är det så svårt att förstå att alla konflikter består av två sidor och om man skall kunna bilda sig en seriös uppfattning om en konflikt eller rapportera seriöst om en konflikt så måste man rapportera båda sidors syn på konflikten

Den "andra" sidan i den här konflikten är de som INTE är röda utan antingen regering, militär, de gula eller oskyldiga ofärgade vanliga thailändare som drabbas av de rödas aktiviteter på olika sätt

Hej

Vad det gäller att belysa konflikten ifrån båda håll var utländsk media helt överlägsen den Thailändska.

Vad det gäller intervjuer med gräsrötterna och deras syn på konflikten så var den i princip obefintlig i Thailändsk media under denna tid och är det väl nästan ännu, men militären och Abhisit fick trumma ut sitt budskap dygnet runt oemotsagda under hela konflikten, det fanns ingen som helst balans i Thailändsk media, sökte man balanserade artiklar och TV inslag under denna tid som skildrade båda sidor så var det internationell media som gällde.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Vilken "färg" sätter du på alla thailändare som stöder fattiga men inte stöder PT ?

Svar: RED

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Därför att de fortfarande är underklass såklart. Fast med lite fler tillgångar bara. :im_happy:

Svar til signaturen l NOBuzz

Om jag skulle välja idag så foredrar jag att vara svensk underklass med lite flera tillgångar och boende i Thailand,

framfor att , som du tidigare berättat, vara från overklassen i de tidigare diktatoriska Oststaterna, men nu leva i Sverige med mindre tillgångar och mindre privilegier och tvingas inse att det finns olika politiska åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Därför att de fortfarande är underklass såklart. Fast med lite fler tillgångar bara. :im_happy:

Svar til signaturen l NOBuzz

Om jag skulle välja idag så foredrar jag att vara svensk underklass med lite flera tillgångar och boende i Thailand,

framfor att , som du tidigare berättat, vara från overklassen i en av de tidigare diktatoriska Oststaterna, men nu leva i Sverige med mindre tillgångar och mindre privilegier och tvingas inse att det finns olika politiska åsikter.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar til signaturen l NOBuzz

Om jag skulle välja idag så foredrar jag att vara svensk underklass med lite flera tillgångar och boende i Thailand,

framfor att , som du tidigare berättat, vara från overklassen i de tidigare diktatoriska Oststaterna, men nu leva i Sverige med mindre tillgångar och mindre privilegier och tvingas inse att det finns olika politiska åsikter.

Men lilla gubben... nu ljuger du ju igen... är det inte dags att försöka sluta med sånt så här i pensionsålder? Eller är det för svårt att bryta gamla vanor? :)

Var har jag skrivit att vi någonsin varit överklass någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men lilla gubben... nu ljuger du ju igen... är det inte dags att försöka sluta med sånt så här i pensionsålder? Eller är det för svårt att bryta gamla vanor? :)

Var har jag skrivit att vi någonsin varit överklass någonstans?

...det är väl sådant som alla vet?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Därför att de fortfarande är underklass såklart. Fast med lite fler tillgångar bara. :im_happy:

NoBuzz Vilka kallar andra for underklass?

Link to comment
Dela på andra sajter

NoBuzz Vilka kallar andra for underklass?

?? Nu tror jag bestämt att du får förklara dig lite för nu är det väldigt snurrigt.

Du menar väl inte att jag nog ser mig själv som överklass, för det brukar ju vara överklassen som kallar andra för underklass. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar til signaturen l NOBuzz

Om jag skulle välja idag så foredrar jag att vara svensk underklass med lite flera tillgångar och boende i Thailand,

framfor att , som du tidigare berättat, vara från overklassen i en av de tidigare diktatoriska Oststaterna, men nu leva i Sverige med mindre tillgångar och mindre privilegier och tvingas inse att det finns olika politiska åsikter.

NoBuzz Vilka kallar andra for underklass?

Vad hände? Ser att du ger karma, men ser inte riktigt att du förklarar dina tankar och dina lögner? Skrivkramp? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Underklass eller så även kallade gräsrötter är väl i Thailand en finare benämningar på bråkstakar och terrorister.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Underklass eller så även kallade gräsrötter är väl i Thailand en finare benämningar på bråkstakar och terrorister.

Mvh Isan Lover

Och resten blir ju då överklassen, rätt logiskt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och resten blir ju då överklassen, rätt logiskt.

Hej

I ett land med välfärd och ett socialt skyddsnät dominerar ju medelklassen, men i länder som Thailand där ca 10% äger 90% av tillgångarna saknas nästan medelklassen eller är i vart fall mycket mindre, och därför kan man ibland tycka att det alltid är överklass som står mot underklass, och så här ser det i princip ut i alla länder med lika stora klyftor och olämlikhet som Thailand.

Stora orättvisor och klyftor, små rika minoriteter och stor underklass skapar spänningar i dessa länder, och oftast tvingas länder med så här stora och onormala klyftor att använda militären mot sina befolkningar eftersom den rika minoriteten ser underklassen som ett hot när dom kräver demokrati och inflytande, och man vill skydda sig och sina priviligerade liv och gör det med polis och militärt våld.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Underklass eller så även kallade gräsrötter är väl i Thailand en finare benämningar på bråkstakar och terrorister.

Mvh Isan Lover

Ja, det är ju vad du tror. Men det är ok, vi har förstått att du inte har så lätt för de här sakerna. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...