Jump to content
IGNORERAD

Kuppmakaren Gen Sonthi Boonyaratkalin pressas på svar.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Visst kan det vara så, men varfor skulle de rosta på Puea Thai?

Tex Hotell eller bar tjejer som tex skriver sig i Phuket när deras Farang byggt ett hus där, eller kopt en rorelse åt dem i Phuket,

varfor skulle de därefter rosta på Puea Thai när de nu jobbat upp sig och kan dra fordelar av det gamla thailändska

privilegiesystemet?

För att i Thailand röstar man inte efter fattig/rik utan i Thailand röstar man efter etnisk tillhörighet.

Och har man jobbat upp sig och blivit riktigt rik så finns det ingen bättre parti än PT !

Vilken del i thailändska privilegiesystemet vill Du påstå att Thaksin ändrat på? Eller ens antytt att han vill ändra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    22

  • Poffa

    13

  • Isaan Butterfly

    12

  • MaiChai

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Visst kan det vara så, men varfor skulle de rosta på Puea Thai?

Tex Hotell eller bar tjejer som tex skriver sig i Phuket när deras Farang byggt ett hus där, eller kopt en rorelse åt dem i Phuket,

varfor skulle de därefter rosta på Puea Thai när de nu jobbat upp sig och kan dra fordelar av det gamla thailändska

privilegiesystemet?

Du kan fråga ju alltid fråga din fru varför hon fortfarande röstar på PT (om hon inte växlat om och blivit gul nu vill säga). IL borde också kunna svara på den frågan för jag antar att hans fru fortfarande röstar på PT fast att hon har ett bra liv i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Så de stora klassklyftorna i Bangkok och Phuket gör att PT får röster där. Och de , förhållandevis, små klassklyftorna i Isan/norra gör att de får röster där.

Logiken är solklar.

post-5577-0-06709500-1332830789_thumb.jp

Bilden visar valutfallet i Bangkok.

Varför tror Du att PT vinner i norra och västra Bangkok. Större klassklyftor där. Mer fattiga. Mer slum.

Eller.

Folk från norra Thailand och Isan har flyttat till "sin" sida av Bangkok för att ha närmre hem. Att passera igenom Bangkok vid "hemvändarhelger" (Nyår och songkran) är inte att leka med.

Forst svar på din fråga : Vet ej, men tror då att det bor flera låginkomsttagare i norra och västra Bangkok och visst tror jag att många av dem har sina rotter i Norr och i Isaan.

Sedan är det väl ingen som sagt att klassklyftorna är små i Norr och Isaan. De är stora.

Att många i Norr och Isaan rostar mot klassklyftorna är väl rimligt och rätt, och även de som bor i Norr eller Isaan känner till att inkomstklyftorna är storst i forhållande till de många rika som lever i tex Bangkok och Phuket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Forst svar på din fråga : Vet ej, men tror då att det bor flera låginkomsttagare i norra och västra Bangkok och visst tror jag att många av dem har sina rotter i Norr och i Isaan.

Sedan är det väl ingen som sagt att klassklyftorna är små i Norr och Isaan. De är stora.

Att många i Norr och Isaan rostar mot klassklyftorna är väl rimligt och rätt, och även de som bor i Norr eller Isaan känner till att inkomstklyftorna är storst i forhållande till de många rika som lever i tex Bangkok och Phuket.

Nu skrev jag visst "förhållandevis, små klassklyftorna". Stora ja. Men mindre än i Bangkok. Där de riktigt rika bor.

Varför är det bara folk i norr och Isan som röstar mot klassklyftor. Vaför röstar inte folk i södra Thailand mot klassklyftor.

Eller för den delen nordvästra Thailand. Varför röstar inte de mot klassklyftor. Fattiga är de i alla fall.

Kanske helt enkelt för att det inte finns något parti som har minsta lilla intresse av att minska klassklyftorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Du kan fråga ju alltid fråga din fru varför hon fortfarande röstar på PT (om hon inte växlat om och blivit gul nu vill säga). IL borde också kunna svara på den frågan för jag antar att hans fru fortfarande röstar på PT fast att hon har ett bra liv i Sverige.

Hon säger att hon aldrig haft några fordelar från det gamla thailländska privilegiesystemet. Däremot många nackdelar.

Hon rostar rott då hon hoppas att Puea Thai vill forändra detta gamla system där bra betyg i skolan kan kopas,

där en plats på hogskolan kan kopas, där en befattning inom kommun och stat kan kopas, där en befattning inom arme och polis kan kopas etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon säger att hon aldrig haft några fordelar från det gamla thailländska privilegiesystemet. Däremot många nackdelar.

Hon rostar rott då hon hoppas att Puea Thai vill forändra detta gamla system där bra betyg i skolan kan kopas,

där en plats på hogskolan kan kopas, där en befattning inom kommun och stat kan kopas, där en befattning inom arme och polis kan kopas etc.

Nu är faktiskt Thaksin den enda PM som lyckats med konststycket att sitta en hel mandatperiod så han hade gått om tid att avskaffa, eller i alla inleda avskaffningen, av det gamla thailländska privilegiesystemet.

Har Du märkt något av det. Går det inte längre att köpa högskoleplaser, befattning mm uppe i Isan?

Här i mina hemtrakter köps fortfarande befattningar med aldrig tidigare skådade prislappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan fråga ju alltid fråga din fru varför hon fortfarande röstar på PT (om hon inte växlat om och blivit gul nu vill säga). IL borde också kunna svara på den frågan för jag antar att hans fru fortfarande röstar på PT fast att hon har ett bra liv i Sverige.

Därför att de fortfarande är underklass såklart. Fast med lite fler tillgångar bara. :im_happy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Thailand hade 2009 en inte så hedrande andraplats i världen när det gäller inkomstskillnader.

Tror nog att de flesta thai som vill ändra på detta, rostar på Puea Thai.

Det finns väl inget annat alternativ idag.

Sedan kan även jag , liksom Poffa , tycka att forändringsarbetet med detta går sakta går sakta, men de har starka krafter att arbeta mot.

Tycker dock att de kraftigt hojda minimilonerna som nu är på gång är en bra åtgärd.

post-3130-0-21488200-1332838116.jpg

post-3130-0-21488200-1332838116.jpg

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ändå använder du båda dessa ofta för att belägga dina teorier !

Hej

För att hitta artiklar som skildrar det som sker i landet sett ur gräsrötternas perspektiv är man nästan tvungen att vända sig till mer eller mindre partiska Thailändska sidor eller använda utländska sidor som BBC, CNN, Reuters, Al Jazeera och liknande, eller wikileaks.

Vad det gäller The Nation så skildrar den ju allt som sker i överklassens och PAD,s perspektiv, och den är precis lika partisk som dom sidor jag länkar till när det gäller dom röda, det finns helt enkelt inga opartiska medier i Thailand, dom är alla för eller emot röda och gula i varierande grad.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För att hitta artiklar som skildrar det som sker i landet sett ur gräsrötternas perspektiv är man nästan tvungen att vända sig till mer eller mindre partiska Thailändska sidor eller använda utländska sidor som BBC, CNN, Reuters, Al Jazeera och liknande, eller wikileaks.

Vad det gäller The Nation så skildrar den ju allt som sker i överklassens och PAD,s perspektiv, och den är precis lika partisk som dom sidor jag länkar till när det gäller dom röda, det finns helt enkelt inga opartiska medier i Thailand, dom är alla för eller emot röda och gula i varierande grad.

Mvh isan Lover

Du missade vad jag skrev ser jag, igen

DU brukar använda artiklar ur The Nation för att underbygga dina teorier så fort dom skriver något som passar dig

Ändå sågar du dom nu jäms med fotknölarna som partiska och en "kanal för överklassen"

Och när the Nation skriver sådant som överensstämmer med BBC, CNN, Reuters, Al Jazeera och liknande. Vad är det då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand hade 2009 en inte så hedrande andraplats i världen när det gäller inkomstskillnader.

Tror nog att de flesta thai som vill ändra på detta, rostar på Puea Thai.

Det finns väl inget annat alternativ idag.

Sedan kan även jag , liksom Poffa , tycka att forändringsarbetet med detta går sakta går sakta, men de har starka krafter att arbeta mot.

Tycker dock att de kraftigt hojda minimilonerna som nu är på gång är en bra åtgärd.

post-3130-0-21488200-1332838116.jpg

2009 hade Thaksin redan suttit vid makten ganska många år. Och löneutvecklingen för lågavlönade i Thailand hade under den tiden varit den i särklass sämsta i regionen. Vilket alltså ökande löneklyftorna.

Men efter demokraterna förhållandevis höga löneökninger och vallöften om fler kommande löneökninger så var PT tvingade till en 180 gradare och vallöften om ännu större löneökningar än demokraterna.

Vallöften var minst 300 bath/dan till alla från 1/1 2012. I dag är det är det 300 bath till vissa i alla fall som gäller. Från den 1/4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du kan fråga ju alltid fråga din fru varför hon fortfarande röstar på PT (om hon inte växlat om och blivit gul nu vill säga). IL borde också kunna svara på den frågan för jag antar att hans fru fortfarande röstar på PT fast att hon har ett bra liv i Sverige.

Hej

Min fru röstar oftast inte alls, hon har inget förtroende för Thailändska partier och politiker, men hon blev positivt överraskad när TRT bildades och började fråga ut byborna i norr och nordost vad dom behövde mest, och ändå mer förvånad när dom började hålla vallöftena och leverera det dom lovat, det var enligt henne något helt nytt i Thailands politiska historia.

Jag är helt klart mer engagerad än henne eftersom jag vet av egen erfarenhet hur viktigt det är att folk organiserar sig och ställer krav på sina politiker för att komma någonstans och ha möjlighet att utveckla samhället på lokal nivå.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du missade vad jag skrev ser jag, igen

DU brukar använda artiklar ur The Nation för att underbygga dina teorier så fort dom skriver något som passar dig

Ändå sågar du dom nu jäms med fotknölarna som partiska och en "kanal för överklassen"

Och när the Nation skriver sådant som överensstämmer med BBC, CNN, Reuters, Al Jazeera och liknande. Vad är det då ?

Hej

Vad det gäller The Nation så är det väl så att även en blind höna hittar ett korn ibland, och det kanske är så att om det är alldeles för uppenbart så ger även dom upp och publicerar lite sanningar ibland, och då kan deras artiklar mycket väl stämma överens med andra mer seriösa medier, men i det stora hela gäller det att vara mer kritisk som läsare när man har med helt uppenbart partiska medier att göra oavsett om dom är gula eller röda.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand hade 2009 en inte så hedrande andraplats i världen när det gäller inkomstskillnader.

Tror nog att de flesta thai som vill ändra på detta, rostar på Puea Thai.

Det finns väl inget annat alternativ idag.

Sedan kan även jag , liksom Poffa , tycka att forändringsarbetet med detta går sakta går sakta, men de har starka krafter att arbeta mot.

Tycker dock att de kraftigt hojda minimilonerna som nu är på gång är en bra åtgärd.

Jag är rätt säker på att alla fattiga och relativt fattiga thailändare, och det är ju nästan 90% av alla thailändare, tycker att inkomstskillnaderna ska minska. Ungefär hälften av Thailands alla fattiga väljer dock att inte rösta på PT; tror du Isaan Butterfly att de är machosister eller är de bara dumma?

Mina in-laws är ganska representativa, de har det relativt knapert och ungefär hälften röstar på PT, det ovanliga är att de bor i en röd kommun i en röd/gul provins. Det är dock inte de som är relativt mindre fattiga som röstar på Demokraterna utan de som är bättre politiskt insatta. Kanske är det bara en tillfällighet att det är de dåligt insatta som sätter sitt hopp till PTs propagandamaskineri men någonting säger mig att det inte är så ovanligt.

Håller dock med om att kraftigt höjda minimilöner är en bra ide och skulle PT denna gång infria många av sina andra vallöften så är jag beredd att ha överseende med det mesta, till och med att landet de-facto leds av en dömd landsflyktig tyrann helt utan moraliska skrupler eller demokratiska värderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vad det gäller The Nation så är det väl så att även en blind höna hittar ett korn ibland, och det kanske är så att om det är alldeles för uppenbart så ger även dom upp och publicerar lite sanningar ibland, och då kan deras artiklar mycket väl stämma överens med andra mer seriösa medier, men i det stora hela gäller det att vara mer kritisk som läsare när man har med helt uppenbart partiska medier att göra oavsett om dom är gula eller röda.

Mvh isan lover

Som vanligt är du en mästerlig kappvändare

resultatet av det du säger blir ungefär som alltid

Om en källa skriver som du tycker är det sanning och bra och skall länkas till som källa att bevisa dina egna åsikter

Om en källa skriver något du inte håller med om skall källan misskrediteras, beskyllas för censur, styrning av generalerna etc etc

Och du har inga som helst problem att ena dagen hylla en källa och nästa dag såga samma källa jäms med fotknölarna... :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand hade 2009 en inte så hedrande andraplats i världen när det gäller inkomstskillnader.

Tror nog att de flesta thai som vill ändra på detta, rostar på Puea Thai.

Det finns väl inget annat alternativ idag.

Sedan kan även jag , liksom Poffa , tycka att forändringsarbetet med detta går sakta går sakta, men de har starka krafter att arbeta mot.

Tycker dock att de kraftigt hojda minimilonerna som nu är på gång är en bra åtgärd.

Kan inte riktigt se varför det inte skulle finnas något alternativ?

Vad var det i Demokraternas vallöften som inte var bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som vanligt är du en mästerlig kappvändare

resultatet av det du säger blir ungefär som alltid

Om en källa skriver som du tycker är det sanning och bra och skall länkas till som källa att bevisa dina egna åsikter

Om en källa skriver något du inte håller med om skall källan misskrediteras, beskyllas för censur, styrning av generalerna etc etc

Och du har inga som helst problem att ena dagen hylla en källa och nästa dag såga samma källa jäms med fotknölarna... :whistle:

Hej

Att man väljer att hänvisa till eller citera en artikel ifrån en tidning eller annan media innebär inte att man undantagslöst är för allt som dom går ut med, bara att man tyckte att just detta var en artikel som hade något att tillföra debatten ur min synvinkel.

Och problemet som jag ser det är att det finns så få Thailändska media som är på engelska och att det i princip inte finns några som är neutrala, det görs ju mer bra och trovärdiga intervjuer och reportage om dom röda i utländsk media som BBC, Al Jazeera och CNN än i Thailändsk dito, det såg vi inte minst under konflikten i Bangkok under Abhisits tid vid makten, det var dessa utländska media som besökte byarna i Isaan och ställde frågor till folk där vad dom tyckte och varför dom stödde dom röda och hur deras levnads förhållnanden var, i styrd Thailändsk media talade man bara om bråkmakare och terrorister och blundade helt för dom fakta som förklarade varför gräsrötter reste till Bangkok för att protestera, att utländsk media gör mer djuplodande reportage och bättre försök än inhemsk media att skildra gräsrötternas situation och roll i konflikten är ju ett riktigt lågvattenmärke för Thailändsk media..

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att man väljer att hänvisa till eller citera en artikel ifrån en tidning eller annan media innebär inte att man undantagslöst är för allt som dom går ut med, bara att man tyckte att just detta var en artikel som hade något att tillföra debatten ur min synvinkel.

Och problemet som jag ser det är att det finns så få Thailändska media som är på engelska och att det i princip inte finns några som är neutrala, det görs ju mer bra och trovärdiga intervjuer och reportage om dom röda i utländsk media som BBC, Al Jazeera och CNN än i Thailändsk dito, det såg vi inte minst under konflikten i Bangkok under Abhisits tid vid makten, det var dessa utländska media som besökte byarna i Isaan och ställde frågor till folk där vad dom tyckte och varför dom stödde dom röda och hur deras levnads förhållnanden var, i styrd Thailändsk media talade man bara om bråkmakare och terrorister och blundade helt för dom fakta som förklarade varför gräsrötter reste till Bangkok för att protestera, att utländsk media gör mer djuplodande reportage och bättre försök än inhemsk media att skildra gräsrötternas situation och roll i konflikten är ju ett riktigt lågvattenmärke för Thailändsk media..

Mvh Isan Lover

Hur många journalister var det under konflikten som intervjuade andra sidan i konflikten för att få deras syn på det hela och därmed ge en balanserad rapportering från båda sidor i konflikten ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan inte riktigt se varför det inte skulle finnas något alternativ?

Vad var det i Demokraternas vallöften som inte var bra?

Hej

Själv tror jag inte att demokraternas fiasko i valet berodde på dåliga vallöften utan mest på deras samarbete med PAD, militären och övriga odemokratiska krafter i landet och att landets domstolar och EC har agerat partiskt och varit verktyg för att få demokraterna till makten, detta gör ju att demokraterna trovärdighet blir lågt och att dom förknippas med landets överklass och rojalister, grädden på moset var ju när landets högsta general gick ut i direktsändning i alla statliga kanaler och krävde att folk skulle rösta på Demokraterna annars kunde det bli problem, och att dom som inte röstade på demokraterna inte var bra Thailändare, och att militären kunde tänka sig att ställa till problem om PT vann, bara detta uttalande gjorde säkert flera procent i det följande valet.

Nej ska demokraterna bli ett parti att räkna med i landets val igen så måste dom bryta offentligt med landets odemokratiska krafter som PAD och dom kungliga rådgivarna, sluta att ensidigt dra fördel av olagligt och partiskt arbete av domstolar, generaler och inte minst EC, det är naturligtvis ingen slump att deras domstols fall förhalas och att domar t.o.m uteblir p.g.a att domstolarna gör tekniska fel när bevis som skulle leda till demokraternas upplösning finns flera gånger, och att militären vägrar agera när röda regeringar har makten men inte tvekar att skjuta befolkningen när demokraterna har makten.

Demokraterna har hamnat i en situation som påminner lite om den gamla slogan man kunde se på svenska bilar förr "Stöd Polisen Slå Dig Själv", och det är ju i princip det som gräsrötterna skulle göra om dom lade sin röst på demokraterna i dagens läge, och det gör dom naturligtvis inte.

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur många journalister var det under konflikten som intervjuade andra sidan i konflikten för att få deras syn på det hela och därmed ge en balanserad rapportering från båda sidor i konflikten ?

Hej

Det var nästan uteslutande utländsk media som dom jag nämde några exempel på, men även svensk sådan som gjorde ett bra jobb.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var nästan uteslutande utländsk media som dom jag nämde några exempel på, men även svensk sådan som gjorde ett bra jobb.

Mvh Isan lover

Vad svamlar du om ?

Var det ett svar på vad jag sa på något sätt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur många journalister var det under konflikten som intervjuade andra sidan i konflikten för att få deras syn på det hela och därmed ge en balanserad rapportering från båda sidor i konflikten ?

Hej

På denna din fråga svarade jag att "Det var nästan uteslutande utländsk media som dom jag nämde några exempel på, men även svensk sådan som gjorde ett bra jobb" och med bra jobb menade jag att man gjorde mer djuplodande reportage om dom röda och besökte byarna i norr och nordost, man kunde se filmade inslag på BBC, CNN, AL Jazeera och även i Svensk TV där vanligt folk ute i byarna fick säga sitt om konflikten, något sådant har i princip fortfarande inte förekommit i Thailändsk statlig TV eller i dom engelskspråkiga tidningarna i Thailand.

Och detta är nog en av anledningarna till att många välutbildade Thailändare och landets överklass tillsammans med en grupp relativt välbärgade expats ser gräsrötterna på landet och underklassen i städerna som bråkstakar och t.o.m som terrorister, vilket naturligtvis är hela avsikten med att ha en partisk och elitistisk media som ser och skildrar allt som händer ur överklassens och militärens perspektiv, skulle man göra reportage ifrån byarna i norr och söder och låta folk där komma till tals och sedan visa dessa inom Thailand så skulle förmodligen förståelsen för gräsrötternas och underklassens protester öka och det vore ju katastrofalt för militären, rojalisterna och överklassen, då skulle ju istället dessa framstå som själva orsaken till landets orättvisor, och att det är deras kupp och upplösande av partier som har tvingat fattigt folk att offra sina liv för demokratin och rätten att själva få vara med att välja och utse landets regering igen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

På denna din fråga svarade jag att "Det var nästan uteslutande utländsk media som dom jag nämde några exempel på, men även svensk sådan som gjorde ett bra jobb" och med bra jobb menade jag att man gjorde mer djuplodande reportage om dom röda och besökte byarna i norr och nordost, man kunde se filmade inslag på BBC, CNN, AL Jazeera och även i Svensk TV där vanligt folk ute i byarna fick säga sitt om konflikten, något sådant har i princip fortfarande inte förekommit i Thailändsk statlig TV eller i dom engelskspråkiga tidningarna i Thailand.

Och detta är nog en av anledningarna till att många välutbildade Thailändare och landets överklass tillsammans med en grupp relativt välbärgade expats ser gräsrötterna på landet och underklassen i städerna som bråkstakar och t.o.m som terrorister, vilket naturligtvis är hela avsikten med att ha en partisk och elitistisk media som ser och skildrar allt som händer ur överklassens och militärens perspektiv, skulle man göra reportage ifrån byarna i norr och söder och låta folk där komma till tals och sedan visa dessa inom Thailand så skulle förmodligen förståelsen för gräsrötternas och underklassens protester öka och det vore ju katastrofalt för militären, rojalisterna och överklassen, då skulle ju istället dessa framstå som själva orsaken till landets orättvisor, och att det är deras kupp och upplösande av partier som har tvingat fattigt folk att offra sina liv för demokratin och rätten att själva få vara med att välja och utse landets regering igen.

Mvh isan lover

Jag lovar dig, den överväldigande majoriteten av den thailändska överklassen och gruppen med relativt välbärgade expats ser inte gräsrötter i allmänhet som bråkstakar och än mindre som terrorister, de är också fullt medvetna om att det är personer ur militären, rojalister och överklassen som är orsaken till landets orättvisor och andra problem.

Det var rika och inflytelserika män som initierade och finansierade flygplatsockupationen precis som det var rika och inflytelserika män som initierade ockupationen av Bangkoks innerstad; det är dessa cyniska män som är bråkstakar och terrorister, de andra är oftast fredliga och kanske naiva samt betalda medlöpare.

Jag är osäker på om du inte vet bättre eller om det bara passar din agitation bättre men en väldigt stor del av Thailands militärtopp och överklass stöder PT, förmodligen fler än de som stöder Demokraterna. Underklassen bor dessutom inte bara i röda områden och om det vore så självklart att fattiga ska rösta på PT så pissar du ju på alla fattiga som inte stöder dem och det är ett riktigt otrevligt översitteri som inte passar någon som säger sig vara för demokrati och på de svagas sida.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovar dig, den överväldigande majoriteten av den thailändska överklassen och gruppen med relativt välbärgade expats ser inte gräsrötter i allmänhet som bråkstakar och än mindre som terrorister, de är också fullt medvetna om att det är personer ur militären, rojalister och överklassen som är orsaken till landets orättvisor och andra problem.

Det var rika och inflytelserika män som initierade och finansierade flygplatsockupationen precis som det var rika och inflytelserika män som initierade ockupationen av Bangkoks innerstad; det är dessa cyniska män som är bråkstakar och terrorister, de andra är oftast fredliga och kanske naiva samt betalda medlöpare.

Jag är osäker på om du inte vet bättre eller om det bara passar din agitation bättre men en väldigt stor del av Thailands militärtopp och överklass stöder PT, förmodligen fler än de som stöder Demokraterna. Underklassen bor dessutom inte bara i röda områden och om det vore så självklart att fattiga ska rösta på PT så pissar du ju på alla fattiga som inte stöder dem och det är ett riktigt otrevligt översitteri som inte passar någon som säger sig vara för demokrati och på de svagas sida.

Det spelar tyvärr ingen roll hur ofta, eller med vilka ord, detta skrivs. IL kommer aldrig någonsin att få in det där i sin skalle. Eller IB.

Han man byggt skyttegravar och taggtrådsstängsel runt sina åsikter så är det svårt för utomstående att ta sig in.

Vi har ju skrivit det där i nästan 3 år nu.. och de fortsätter ändå med sina dumheter till floskler och generaliseringar om oss och allt och alla.

Rim, reson, kunskap och förståelse har ingenting med det hela att göra.

Det enda som betyder något är den "verklighet" som grabbarna tycker sig uppleva i sina huvuden. Allt utanför är ovidkommande.

Undantaget enstaka urklippta meningar ur spridda artiklar som kan tänkas stödja deras fantasier förstås.

Fakta, så som t.ex att antalet fattiga (under världsbankens fattigdomsgräns) minskat snabbare efter att Thaksin avsattes än under hans tid, kommer aldrig att beaktas.

Fakta, så som att Thaksins stöd i princip inte ökat sedan han först valdes in, vilket påvisar att det inte finns så mycket uppskattning för hans "reformer", kommer inte att besvaras.

Fakta, så som att det var Thaksins regeringar som var de civila regeringar som höjde militärbudgetarna, kommer inte heller att besvaras.

Eller fakta, så som att de fattigaste provinserna röstar på Demokraterna, som man inte heller låtsas kännas vid.

Bättre då att bara blunda - öppna munnen - och frenetiskt fortsätta spotta ur sig sina mantran. Alltid lurar det väl någon? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar tyvärr ingen roll hur ofta, eller med vilka ord, detta skrivs. IL kommer aldrig någonsin att få in det där i sin skalle. Eller IB.

Han man byggt skyttegravar och taggtrådsstängsel runt sina åsikter så är det svårt för utomstående att ta sig in.

Vi har ju skrivit det där i nästan 3 år nu.. och de fortsätter ändå med sina dumheter till floskler och generaliseringar om oss och allt och alla.

Rim, reson, kunskap och förståelse har ingenting med det hela att göra.

Det enda som betyder något är den "verklighet" som grabbarna tycker sig uppleva i sina huvuden. Allt utanför är ovidkommande.

Undantaget enstaka urklippta meningar ur spridda artiklar som kan tänkas stödja deras fantasier förstås.

Fakta, så som t.ex att antalet fattiga (under världsbankens fattigdomsgräns) minskat snabbare efter att Thaksin avsattes än under hans tid, kommer aldrig att beaktas.

Fakta, så som att Thaksins stöd i princip inte ökat sedan han först valdes in, vilket påvisar att det inte finns så mycket uppskattning för hans "reformer", kommer inte att besvaras.

Fakta, så som att det var Thaksins regeringar som var de civila regeringar som höjde militärbudgetarna, kommer inte heller att besvaras.

Eller fakta, så som att de fattigaste provinserna röstar på Demokraterna, som man inte heller låtsas kännas vid.

Bättre då att bara blunda - öppna munnen - och frenetiskt fortsätta spotta ur sig sina mantran. Alltid lurar det väl någon? :)

Precis som fakta inte biter på religiösa fanatiker i mellanvästerns bibelbälte så biter det inte på politiska fanatiker som IL och IB.

För att citera Homer Simpson

[size=4]“Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true.”[/size]

Det är viktigare med vad man hört i byn, som när man kollar mot de fakta som faktiskt föreligger visar sig vara en ren och skär lögn. Men kollar man inte upp det så förblir ju det man hört i byn "sanning" i ens egen skalle.

Väljer här att citera en annan Looser, George Costanza:

[size=4]"Its not a lie if you believe it!"[/size]

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...