Jump to content
IGNORERAD

Kuppmakaren Gen Sonthi Boonyaratkalin pressas på svar.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Som lite kuriosa om polititik i Thailand kan sägas att det finns inte ett enda parti som ens ställer upp med kandidater i alla valkretsar!

Så hårt etniskt uppdelat är Thailand att demokraterna inte ens ställer upp i ett flertal kretar i norr/Isan och PT inte ens besvärara sig om att ställa upp i många kretsar i södern.

Har inte ett piss med fattig/rik att göra. Även om vissa så gärna vill att det ska vara så.

Ta bara mitt hemdistrikt Ayutthaya som exempel. Ett industridistrikt som med Thaländska mått får anses välmående. Och med snittinkomster långt över jordbruksdistrikten i södern. Ingår i det "rika" centrala Thailand.

M.a.o. enligt fattig/rik teorin ett distrikt där demokraterna skulle ta storslam. Gissa hur många av distriktets fem platser demokraterna tog hem. Rätt svar. Noll. PT tog dock "bara" hem 4 platser. (Chart thai plockade det sista.)

Thailand är inte politiskt splittrat. Thailand är etniskt splittrat norr/Isan mot södern(centrala). Något som givetvis återspeglar sig i politiken.

Men att tala om etniskt splittring i Thailand är fullständigt tabu. Kalla det politisk splittring och det får i alla fall nämnas. Även om det är etnisk splittring som avses.

Men att påstå att det är fattiga mot rika är rent djävla dravel.

Lika mycket dravel som att påstå att det är landsbygd mot stad. PT tog väl nästan storslam i städerna i Isan och norra Thailand.

Och ca 1/3 av platerna i Bangkok. Landets i särklass rikaste stad. Och ganska långt från gräsrätter i Isan.

Håller med om det mesta. Men vad gäller Isaan så tror jag absolut att det finns en splittring mellan landsbygd / storstad. Men med storstad menar man Bangkok.

Isaaniiterna ser nog inte sina städer som storstäder och många av provinsstäderna är ju faktiskt inte det.

Personligen ser jag knappt heller varken Korat eller Khon Kaen som stora städer. Snarare som väldigt förvuxna byhålor. Eller, nja ok då, små städer. :)

Det finns också ett historiskt hat mot Bangkokelit inbyggt i många isaaniter, p.g.a hur de länge använts som husor och lågavlönat folk i Bangkok. Och det hatet bygger PT/Thaksin på i sin iver att dupera folket. Därav allt snack om ammart/prai.

Att föraktet mot Bangkok sedan alldeles säkert förekommer i södra Thailand med, utan att komma PT till del, tänker inte så många på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    22

  • Poffa

    13

  • Isaan Butterfly

    12

  • MaiChai

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Ditt resonemang stämmer delvis, men inte vad det gäller Isaan och norra Thailand, där är det nästan bara "Upper class" som röstar på demokraterna, rika kineser med egna rörelser och folk med högre utbildningar, i övrigt är stödet jättestort bland dom verkliga gräsrötterna, och kom ihåg att även städerna i Isaan har många fattiga.

Mvh isan Lover

Ligger Ubon i Isaan?

Så här ser fördelning ut mellan Demokraterna och PT i Ubon.

post-3082-0-34136900-1332778154.jpg

Det var värst vad många "kineser" och "upper class" det fanns i Ubon.

post-3082-0-34136900-1332778154.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. i Amnat Charoen finns det 17 fler "upperclass" än gräsrötter. :)

Ligger inte Amnat Charoen i Isaan?

post-3082-0-73247000-1332778552.jpg

post-3082-0-73247000-1332778552.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om det mesta. Men vad gäller Isaan så tror jag absolut att det finns en splittring mellan landsbygd / storstad. Men med storstad menar man Bangkok.

Isaaniiterna ser nog inte sina städer som storstäder och många av provinsstäderna är ju faktiskt inte det.

Personligen ser jag knappt heller varken Korat eller Khon Kaen som stora städer. Snarare som väldigt förvuxna byhålor. Eller, nja ok då, små städer. :)

Det finns också ett historiskt hat mot Bangkokelit inbyggt i många isaaniter, p.g.a hur de länge använts som husor och lågavlönat folk i Bangkok. Och det hatet bygger PT/Thaksin på i sin iver att dupera folket. Därav allt snack om ammart/prai.

Att föraktet mot Bangkok sedan alldeles säkert förekommer i södra Thailand med, utan att komma PT till del, tänker inte så många på.

Nu råkar visst Bangkok ligga i den del av Thailand som etniskt räknas som centrala/södra. Så det kanske förklarar varför "husor" i Bangkok främst kommer norrifrån. Eller i alla fall gjorde. Numera är det väl främst utlänningar som får ta hand om skitjobbet.

Jag har tidigare bott i en liten bondhåla i södra Thailand. Och har min nuvarande svärmor i liknande håla uppe i Isan.Uppfattningen om "Bangkokbor" skiljer sig väsentligt mellan dessa orter. Mycket milt uttryckt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tidigare bott i en liten bondhåla i södra Thailand. Och har min nuvarande svärmor i liknande håla uppe i Isan.Uppfattningen om "Bangkokbor" skiljer sig väsentligt mellan dessa orter. Mycket milt uttryckt.

Ok. Hur skiljer sig uppfattningarna enligt din erfarenhet? Har ju själv personligen ingen större erfarenhet mer än vad man pratat med sydborna vid marknaderna kring Nern Plab Wan i Pattis om. Det finns ju några stycken där... :)

Och hos dem tyckte jag mig höra ungefär samma som jag hör i Isaan. Bangkokborna skiter i oss, vet ingenting om våra förhållanden etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Risböderna/frukt-grönsaksodlarnaodlaran i södra Thailand är definitivt inte "upper class". Och det är där demokraterna har sitt stora stöd.

Hur kan förresten "upper class" i dina hemtrakter rösta på demokraterna? De ställer inte ens upp där!

Hej

Gör dom inte det så borde dom det, vi känner personligen kinesiska företagare och högutbildade Thailändare/Thailändskor som sympatiserar både med PAD och demokraterna ifrån Nong Khai, Udon Thani och Phon Phisai, jag har ofta politiska diskussioner med dessa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Poffa

Jag misstänkte att du hade fel när du påstod att demokraterna inte ställer upp i vårt område och jag gick därför in och kollade valresultatet ifrån 2011 regionvis och du hade helt fel.

[size=6]Udon Thani[/size]

Demokraterna 16 032 röster

PT 47 785 röster

[size=6]Nong Khai[/size]

Demokraterna 7 474 röster

PT 44 949 röster

Och PT saknar inte alls röster i södra Thailand även om demokraterna dominerar stort, i Ranong hade PT 6 918 röster mot demokraternas 57 291 röster, i Phannga fick PT 18 592 röster mot 108 576 röster, i Phuket fick PT 16 610 röster mot demokraternas 52 908 röster, i Krabi fick PT 16 312 röster mot demokraternas 56 546 röster, o.s.v så visst finns det folk som förmodligen är fattiga som röstar på PT även i dom södra delarna av Thailand.

http://www.bangkokpo...ection/map-isan

http://www.bangkokpo...on/map-Thailand

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Poffa

Jag misstänkte att du hade fel när du påstod att demokraterna inte ställer upp i vårt område och jag gick därför in och kollade valresultatet ifrån 2011 regionvis och du hade helt fel, demokraterna fick 16 032 röster i Udon Thani mot 47 785 för PT, och 7 474 röster i Nong Khai mot 44 949 för PT så här var du allt lite galet ute.

Och PT saknar inte alls röster i södra Thailand även om demokraterna dominerar stort, i Ranong hade PT 6 918 röster mot demokraternas 57 291 röster, i Phannga fick PT 18 592 röster mot 108 576 röster, i Phuket fick PT 16 610 röster mot demokraternas 52 908 röster, i Krabi fick PT 16 312 röster mot demokraternas 56 546 röster, o.s.v så visst finns det folk som förmodligen är fattiga som röstar på PT även i dom södra delarna av Thailand.

http://www.bangkokpo...ection/map-isan

http://www.bangkokpo...on/map-Thailand

Mvh Isan Lover

Poffa talar om enstaka kretsar och du jämför med hela regioner. Lite fel där eller hur ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

[size=6]Democrats dump Sonthi on doubts over his actions[/size]

http://www.thaivisa.er-his-actions/

Hej

Intresanat läsning, synd bara att det är en så icke trovärdig källa som The Nation som kommer med uppgifterna, dom jämfördes ju helt rikrigt med den gamla skämt tidningen MAD av en annan medlem på forumet nyligen.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Intresanat läsning, synd bara att det är en så icke trovärdig källa som The Nation som kommer med uppgifterna, dom jämfördes ju helt rikrigt med den gamla skämt tidningen MAD av en annan medlem på forumet nyligen.

Mvh isan Lover

Lika trovärdig som din nyhetskälla "Thailand politicalprisoners" ?

Missade du den här raden:

Less than three months later, he is being seen as a snake-oil salesman pushing for a rescue of fugitive former prime minister Thaksin Shinawatra, the very man he ousted from power in 2006, instead of building a consensus on reconciliation.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Poffa

Jag misstänkte att du hade fel

PT saknar inte alls röster i södra Thailand även om demokraterna dominerar stort, i Ranong hade PT 6 918 röster mot demokraternas 57 291 röster, i Phannga fick PT 18 592 röster mot 108 576 röster, i Phuket fick PT 16 610 röster mot demokraternas 52 908 röster, i Krabi fick PT 16 312 röster mot demokraternas 56 546 röster, o.s.v så visst finns det folk som förmodligen är fattiga som röstar på PT även i dom södra delarna av Thailand.

http://www.bangkokpo...ection/map-isan

http://www.bangkokpo...on/map-Thailand

Mvh Isan Lover

Hej IL Ja det skulle vara intressant att veta om de minoriteter i sodra Thailand , som du redovisar ovan , rostade på Puea Thai pga att de tillhor den fattigare delen av befolkningen som vi tror,

eller de rostade på Puea Thai pga att de är rika

frukt plantageägare, hotellägare, restaurangägare eller andra egna foretagare som gillar Thaksin pga att de tycker att han har så många bra ideer om hur man kan lura staten och tjäna pengar genom korruption?

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Poffa

Jag misstänkte att du hade fel när du påstod att demokraterna inte ställer upp i vårt område och jag gick därför in och kollade valresultatet ifrån 2011 regionvis och du hade helt fel.

[size=6]Udon Thani[/size]

Demokraterna 16 032 röster

PT 47 785 röster

[size=6]Nong Khai[/size]

Demokraterna 7 474 röster

PT 44 949 röster

Och PT saknar inte alls röster i södra Thailand även om demokraterna dominerar stort, i Ranong hade PT 6 918 röster mot demokraternas 57 291 röster, i Phannga fick PT 18 592 röster mot 108 576 röster, i Phuket fick PT 16 610 röster mot demokraternas 52 908 röster, i Krabi fick PT 16 312 röster mot demokraternas 56 546 röster, o.s.v så visst finns det folk som förmodligen är fattiga som röstar på PT även i dom södra delarna av Thailand.

http://www.bangkokpo...ection/map-isan

http://www.bangkokpo...on/map-Thailand

Mvh Isan Lover

Thailändska val består av två delar. En partivalsdel och en personvalsdel. Det utses 125 ledamöter i partidelen och 375 i personvalsdelen.

Alla (i alla fall rimligt seriösa) partier som ställer upp i valet ställer upp partivalsdelen i hela landet. Och i den delen kan man alltså rösta på alla partier i hela landet.

Däremot så finns det ingen parti som ställer upp med kandidatar i personvalsdelen i alla valdistrikt i landet. (Många av småpartierna ställer inte upp alls i den delen.) Trots att den delen alltså utgör 75%. Och en röst i den delen alltså är värd 3 gånger så mycket.

Så om ens parti inte ställer upp i personvalsdelen så betyder det att man bara kan rösta i partdelen, och alltså slänga bort den 3 gånger så värdefulla rösten i personvalsdelen.

Visst finns det anhängare till PT även i södra Thailand. Du räknade själv upp ett helt gäng turistorter med stor invandring från Isan/norr. Och folk från Isan/norr röstar precis som jag skrev på PT. Inte för att de är fattiga. Utan just för att de är från Isan/norr.

Phuket t.ex. brukar visst inte räknas till landets fattigast (högst minimilön i landet!). Men är trots det ett av PT starkaste fästen i södern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej IL Ja det skulle vara intressant att veta om de minoriteter i sodra Thailand , som du redovisar ovan , rostade på Puea Thai pga att de tillhor den fattigare delen av befolkningen som vi tror,

eller de rostade på Puea Thai pga att de är rika

frukt plantageägare, hotellägare, restaurangägare eller andra egna foretagare som gillar Thaksin pga att de tycker att han har så många bra ideer om hur man kan lura staten och tjäna pengar genom korruption?

Hej

Enligt mig själv är ju svaret givet, och det tror jag att ev, statistik i ämnet skulle påvisa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lika trovärdig som din nyhetskälla "Thailand politicalprisoners" ?

Missade du den här raden:

Less than three months later, he is being seen as a snake-oil salesman pushing for a rescue of fugitive former prime minister Thaksin Shinawatra, the very man he ousted from power in 2006, instead of building a consensus on reconciliation.

Hej

Det har du helt rätt i dessa båda håller nog ungefär samma trovärdighets och neutralitets nivå.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

`.

Visst finns det anhängare till PT även i södra Thailand. Du räknade själv upp ett helt gäng turistorter med stor invandring från Isan/norr. Och folk från Isan/norr röstar precis som jag skrev på PT. Inte för att de är fattiga. Utan just för att de är från Isan/norr.

Phuket t.ex. brukar visst inte räknas till landets fattigast (högst minimilön i landet!). Men är trots det ett av PT starkaste fästen i södern.

Hej Poffa. Du har lite fel där . Flertalet av gästarbetarna från norr och Isaan som arbetar på turistortena vid havet i soder, tex Phuket,

måste åka hem och rosta i norr och Isaan, eftersom det är där de fortfaran är skrivna.

Endast de som har en fast bostad i Phuket, och är inskrivna i en blå husbok i Phuket kan rosta där.

Så den fattiga majoriteten bland gästarbetarna i Phuket kan inte rosta där.

De som rostar på Puea Thai i Phuket är således en del av Phukets egna invånare.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visst finns det anhängare till PT även i södra Thailand. Du räknade själv upp ett helt gäng turistorter med stor invandring från Isan/norr. Och folk från Isan/norr röstar precis som jag skrev på PT. Inte för att de är fattiga. Utan just för att de är från Isan/norr.

Phuket t.ex. brukar visst inte räknas till landets fattigast (högst minimilön i landet!). Men är trots det ett av PT starkaste fästen i södern.

Hej

Det finns faktiskt PT väljare i dom flesta regioner i södra Thailand jag tog bara några exempel, dom flesta har åtminstone 5-6000 som röstar på PT t.ex Chumpon, Sutat Thani, Nakhon si tammarat, Phattalung, Trang och Satun, det är väl bara i dom tre sydligaste regionerna där separatisterna är starka som avviker ifråmn dom övriga regionerna med avseende på antalet PT röster.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Poffa. Du har lite fel där . Flertalet av gästarbetarna från norr och Isaan som arbetar på turistortena vid havet i soder, tex Phuket,

måste åka hem och rosta i norr och Isaan, eftersom det är där de fortfaran är skrivna.

Endast de som har en fast bostad i Phuket, och är inskrivna i en blå husbok i Phuket kan rosta där.

Så den fattiga majoriteten bland gästarbetarna i Phuket kan inte rosta där.

Så de roster Puea Thai fick i Phuket kommer från Phukets egna invånare.

Har jag verkligen skrivit något om "gästarbetare"? Jag trodde jag skrev "invandring". Alltså folk från Isan/norr som flyttat till Phuket.

Hade "gästarbetarena" fått rösta i Phuket hade nog PT vunnit där.

Dessutom behöver "gästarbetare" numera inte åka hem för att rösta. De kan "distansrösta". (Även om det kräver en registrering innan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

``.

Phuket t.ex. brukar visst inte räknas till landets fattigast (högst minimilön i landet!). Men är trots det ett av PT starkaste fästen i södern.

Visst kan Phuket ha hogst minimilon i Thailand.

Att Puea Thai trots det har ett av sina starkaste fästen i sodern i Phuket kan enligt min mening bero på att trots den hoga minimilonen så är inkomst klyftorna i Phuket bland de stortsta i Thailand.

Så , liksom i Bangkok, menar jag att Phuket har många Phuea Thai väljare pga de enorma klassklyftorna där.

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Har jag verkligen skrivit något om "gästarbetare"? Jag trodde jag skrev "invandring". Alltså folk från Isan/norr som flyttat till Phuket.

Hade "gästarbetarena" fått rösta i Phuket hade nog PT vunnit där.

Dessutom behöver "gästarbetare" numera inte åka hem för att rösta. De kan "distansrösta". (Även om det kräver en registrering innan)

Visserligen skrev du inte gästarbetarna från Norr och Isaan, utan invandringen.

Men invandringen från Isaan till Phuket, dvs där de skrivs in i blå bok i Phuket, kan knappast vara så stor att den forklarar varfor Puea Thai har ett av sina starkaste sodra fästen i Phuket, vilket du skrev i inlägg nr 63 ovan.

Poffa, eller SurinP3. Kan Ni inte hålla med om min teori om att de tydligt synliga stora klassklyftorna i Phuket och Bangkok kan vara en stor del av forklaringen till varfor Puea Thai

får många roster där?

Ändrades av Isaan Butterfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det har du helt rätt i dessa båda håller nog ungefär samma trovärdighets och neutralitets nivå.

Mvh Isan Lover

Ändå använder du båda dessa ofta för att belägga dina teorier !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen skrev du inte gästarbetarna från Norr och Isaan, utan invandringen.

Men invandringen från Isaan till Phuket, dvs där de skrivs in i blå bok i Phuket, kan knappast vara så stor att den forklarar varfor Puea Thai har ett av sina starkaste sodra fästen i Phuket, vilket du skrev i inlägg nr 63 ovan.

Har Du varit i Phuket?

T.ex så finns det "högvis" av thaiägda thairestauranger med inriktning på mat från Isan/norra Thailand. Rimligtvis är ägarna skrivna i Phuket. (Annars måste de ha en "bulvan" som ägare)

Samma problem med registrering gäller även andra. T.ex. chaufförer med egen bil.

Eller att "gubben" (farangen) ska prova sin lycka "bar/restaurangägare" e.dyl. I fruns namn.

På "mitt" condo i Phuket (52 lägenheter) bor det numera minst 3 f.d. Isanbor, numera phuketbor. (Det bor fler thailändskor där, men jag vet inte var de är skrivna). Och det finns många condo i Phuket. Och ännu fler villor.

Jag vet i alla fall minst en "bartjej" som är skriven i Phuket. Men jag måste erkänna att mantalskrivningsort inte är något jag brukar diskutera med bardamer så hur vanligt det är vet jag inte.

Så varför skulle Phuket inte efter många år som turistort kunna ha 16000 invandrare från Isan/norr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen skrev du inte gästarbetarna från Norr och Isaan, utan invandringen.

Men invandringen från Isaan till Phuket, dvs där de skrivs in i blå bok i Phuket, kan knappast vara så stor att den forklarar varfor Puea Thai har ett av sina starkaste sodra fästen i Phuket, vilket du skrev i inlägg nr 63 ovan.

Poffa, eller SurinP3. Kan Ni inte hålla med om min teori om att de tydligt synliga stora klassklyftorna i Phuket och Bangkok kan vara en stor del av forklaringen till varfor Puea Thai

får många roster där?

Inläggen ändrat sen jag svarade ser jag.

Så de stora klassklyftorna i Bangkok och Phuket gör att PT får röster där. Och de , förhållandevis, små klassklyftorna i Isan/norra gör att de får röster där.

Logiken är solklar.

post-5577-0-06709500-1332830789_thumb.jp

Bilden visar valutfallet i Bangkok.

Varför tror Du att PT vinner i norra och västra Bangkok. Större klassklyftor där. Mer fattiga. Mer slum.

Eller.

Folk från norra Thailand och Isan har flyttat till "sin" sida av Bangkok för att ha närmre hem. Att passera igenom Bangkok vid "hemvändarhelger" (Nyår och songkran) är inte att leka med.

post-5577-0-06709500-1332830789_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan Phuket ha hogst minimilon i Thailand.

Att Puea Thai trots det har ett av sina starkaste fästen i sodern i Phuket kan enligt min mening bero på att trots den hoga minimilonen så är inkomst klyftorna i Phuket bland de stortsta i Thailand.

Så , liksom i Bangkok, menar jag att Phuket har många Phuea Thai väljare pga de enorma klassklyftorna där.

IB & IL,

Hur förklarar ni att två i princip identiska valdistrikt, som ligger grannar med varandra, får helt olika röstfördelning mellan PT och Demokraterna?

Borde inte detta betyda att folk troligen INTE röstar baserat på klasstillhörighet eller av socioekonomiska skäl?

Eller förklarar ni det med att de fattiga i det ena distriktet röstar med hjärtat medan de fattiga i det andra distriktet är lurade?

Och hur förklarar ni att röstresultatet i det senaste valet i det närmaste är identiskt med valet 2001?

Trots 10 år av propaganda om förbättringar för de fattiga så har inte Thaksins partier fått fler röster. Vad beror det på?

Om de fattiga nu verkligen fått det bättre så hade väl fler röstat på Thaksin idag, än innan han hade åstadkommit något, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Så varför skulle Phuket inte efter många år som turistort kunna ha 16000 invandrare från Isan/norr?

Visst kan det vara så, men varfor skulle de rosta på Puea Thai?

Tex Hotell eller bar tjejer som tex skriver sig i Phuket när deras Farang byggt ett hus där, eller kopt en rorelse åt dem i Phuket,

varfor skulle de därefter rosta på Puea Thai när de nu jobbat upp sig och kan dra fordelar av det gamla thailändska

privilegiesystemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...